Головна мета освіти молоді зводиться сьогодні не лише до набуття учнями об'єму знань, умінь і навичок, визначених програмою.
Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об'єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема.
Доповідь на тему:
«Національно-патріотичне виховання учнів
на уроках фізики»
Головна мета освіти молоді зводиться сьогодні не лише до набуття учнями об’єму знань, умінь і навичок, визначених програмою.
Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції.
Фізика має великі виховні можливості українознавчого аспекту. На уроках та в позакласній роботі можна використовувати різні форми й методи для реалізації національно-патріотичного виховання.
Найперше, - це на уроці , 1) використовуючи цікаві розповіді про окремі епізоди з життя та діяльності видатних українських учених і винахідників, історичні довідки про відкриття фізичних законів, досягнення вітчизняної науки в різних галузях народного господарства;
2) демонструючи досліди, макети фізичних приладів та установок, які відтворюють видатні фізичні відкриття та винаходи в Україні;
3) демонструючи фото- та відео фрагменти з історії фізики в Україні;
4) використовуючи уривки з творів, казок, прислів’їв, загадок, поезій та їх пояснюючи з фізичної точки зору;
5)демонструючи старовинну техніку, побутові пристрої ;
6)складаючи та розв’язуючи задачі з українознавчим змістом.
Україні та українцям є ким і чим пишатися. Педагоги просто зобов’язані ознайомлювати підростаюче покоління з іменами учених-українців світової слави, щоб молодь усвідомлювала велич українського народу в історії людського існування.
Для прикладу згадаємо XIX століття яке дало велику низку славних дослідників науки: Іван Земанчик, Михайло Остроградський, Михайло Авенаріус (заснував у Києвському університеті Святого Володимира першу в Україні лабораторію експериментальної фізики). Важливим моментом в історії української науки є діяльність у Львові Наукового товариства ім. Т. Г. Шевченка (НТШ) , яке за 45 років свого існування видало більше 120 томів "Записок" та більше сотні інших видань. Варто розповідати учням про дослідження Іваном Пулюєм природи катодних та Х-променів, розробку газорозрядних ламп, досягнення в області теоретичної та практичної електротехніки. Важливим фактором для морального та духовного виховання підростаючого покоління є моменти із біографії І.Пулюя, який був щирим патріотом України.
Своєю науковою і технічною діяльністю Іван Пулюй заслужив широке міжнародне визнання. Однак, до недавнього часу залишався майже невідомим в Україні, на рідній Батьківщині, для кращого майбутнього якої невтомно працював поза її межами впродовж усього життя.
Ще одним українським патріотом, що прославив Україну своїм дивовижним обдаруванням був Микола Пильчиков. Ще навчаючись у Полтавській гімназії, М. Пильчиков захоплено займався експериментами та винаходами у галузі техніки, фізики і хімії. 1876 – студент фізично-хімічного відділення Харківського університету. 1878 – студент-другокурсник М. Пильчиков винайшов електричний фонавтограф, на кілька десятиріч випередивши зарубіжних дослідників. У 1894 р. М. Пильчиков працював у Новоросійському університеті. Саме тут перший в Україні і один із перших в Росії здійснив вдалі експерименти з Х-променями, відкривши низку ще не знаних їхніх властивостей. 1988-1900 рр. – вперше в Україні здійснив експериментальні й теоретичні дослідження з радіоактивності, ставши одним із піонерів нового напрямку – ядерної фізики.
Виходячи з цього, я провела вже відкритий урок з використання національно-патріотичного виховання. Він відбувся 23 жовтня у 11 класі. Тема уроку «Електричний струм у газах та його використання». Це розділ фізики «Електричний струм в різних середовищах». Форма реалізації національно-патріотичного виховання - використання розповіді про окремий епізод з життя та діяльності видатного українського вченого.
Мета уроку:
А) навчальна: сформувати знання про електричний струм у газах; встановити причини виникнення носіїв електричного струму;
Б) розвиваюча: формувати вміння, аналізувати факти в ході спостереження явища; розвивати вміння спостерігати фізичні явища;
В) виховна: виховувати національно-патріотичне ставлення до своєї країни; гордість за вчених нашої держави.
План уроку:
Значний внесок у розробку методів електрозварювання внесли українські вчені під керівництвом академіка Є.О. Патона - організатора й першого директора Інституту електрозварювання в Києві. Сьогодні директор Інституту електрозварювання імені Євгена Патона НАН України (з 1953) – є його син Борис Євгенович Патон.
Євген Оскарович Патон (4.03.1870 – 12.08.1953) український учений у галузі зварювальних процесів. Автор понад 350 праць. Займався проектуванням і будівництвом мостів. Автор чотиритомної праці «Залізні мости». Зокрема за проектами Є.О. Патона були побудовані у Києві:
у 1912 році – Парковий міст через Петрівську алею.
у 1953 році – міст через Дніпро названий на честь ім'я Є.О.Патона.
У Миколаєві у 1925 р. на опорах зруйнованого Миколаївського моста через Дніпро був споруджений міст імені Євгенії Бош.
Я вважаю, що ми, вчителі, повинні намагатися на кожному уроці акцентувати увагу учнів на роль наших українських вчених у розвитку науки, відроджувати забуті імена. Учні повинні знати в якій країні вони живуть, повинні пишатися нашими науковцями та їх досягненнями, якими ми користуємося у сучасному світі.