Наш дошкільний заклад працює над проблемою «Підготовка дитини до школи». У своїй роботі використовуємо програму Українське довкілля, також цього року обрали парціальну програму Україна – моя Батьківщина. Завдяки цим програмам наші дошкільнята готові іти в Нову українську школу.
Нова українська школа презентувала вимоги до взаємин «учні — батьки — вчителі — школа». Пріоритетами в них є педагогіка партнерства, нові підходи до навчання учнів, формування в них ключових компетенційтностей тощо. Ми також переосмилили свої підходи до підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі.
Щоб успішно вчитися, дитині потрібні сили, вона має бути фізично готовою щодня нести ранець чи портфель, сидіти протягом 30-35 хв на уроці, правильно тримати ручку, писати впродовж тривалого часу тощо.
І педагоги, і батьки часто недооцінюють роль сформованості навичок здорового способу життя — фізичний аспект розвитку дитини. Фахівці стверджують, що саме фізичний розвиток є запорукою успішного навчання дитини в школі, тому ми велику увагу приділяли на заняття з фізичного розвитку, заняття з валеології, цікаві змагання , рухливі ігри, веселі руханки.
Не забували ми і про біологічну зрілість. Біологічно зрілій дитині легше впоратися з фізичними та розумовими навантаженнями, адаптуватися до нових умов, оскільки вона менш вразлива до стресу, збудників дитячих інфекційних хвороб.
Важливою складовою готовності дитини до школи є її психологічна готовність. Існують різні думки фахівців щодо структури психологічної готовності, однак здебільшого ми працювали над такими компоненти:
• емоційно-вольовий (наші діти вміють ставити мету, долають перешкоди, вміють спілкуватися з однолітками)
• інтелектуальний (у наших дітей розвинене мовлення, багатий словниковий запас)
• мотиваційний (у наших дітей є бажання ходити до школи)
На ранкових зустрічах наші вихователі старались створити позитивну атмосферу, та мотивувати дітей до спільної роботи.
Дитина має розуміти, що в школу вона йде не лише гратися з друзями, а й одержувати нові знання та вміння. Проте навчатися вона буде не сама. У класі здебільшого навчаються близько двадцяти учнів, тож дитина має вміти спілкуватися та працювати в групі.
Тож у дитини до початку навчання у школі бажано сформувати:
• адекватну самооцінку;
• потребу в спілкуванні з іншими;
• уміння приймати інтереси групи дітей;
• уміння налагоджувати взаємини з однолітками та дорослими.
Психологічна готовність дитини до школи передбачає розвиток її емоційно-вольової сфери, показники якої свідчать про сформованість відповідного компонента психологічної готовності до навчання в школі. Йдеться зокрема про такі показники, як:
• упевненість у собі;
• переважання позитивного настрою;
• прагнення стримувати негативні емоції;
• уміння керувати своєю поведінкою;
• розвиток емоційної стійкості;
• довільність пізнавальних процесів, зокрема сприймання, мислення, пам’яті, а також уваги;
• довільність поведінки — здатність робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити розпочату справу до кінця.
Ми навчили дітей виражати свої думки, емоції та бажання, «читати» емоції та настрій інших, прагнути враховувати це під час взаємодії.
Доповідь на тему: «Готовність дітей дошкільного віку до навчання в НУШ»
Підготувала вихователька
Дошкільного підрозділу Пнікутського ЗЗСО I-II ст
Макар Юлія Остапівна