Доповідь "Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії (з власного досвіду)"

Про матеріал
У процесі розбудови сучасного інформаційного суспільства саме знання і вміння їх застосувати є основним капіталом і ключовим ресурсом особистості. Згідно з цією Концепцією Нової української школи кожен навчальний предмет має формувати не лише суто предметну компетентність, але й робити свій внесок у формування ключових, однією з яких є «ініціативність і підприємливість». Перший прем’єр-міністр Сінгапуру і батько його незалежності Лі Куань Ю стверджує, що саме підприємницькі компетентності та працьовитість жителів держави допомогли його країні мобілізуватися 1968 року перед загрозою іноземного вторгнення й досягти високого рівня добробуту. В даній роботі розглянуті основні методи роботи для формування підприємливості та фінансової грамотності на уроках географії.
Перегляд файлу

1

Реалізація наскрізної змістової лінії

«Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії

(з власного досвіду)

Доповідь

вчителя економіки та географії ІПЛ

Бєльської Г. М.

 

У процесі розбудови сучасного інформаційного суспільства саме знання і вміння їх застосувати є основним капіталом і ключовим ресурсом особистості.

Основні засади реформи шкільної освіти і напрями реалізації компетентнісного підходу викладено в Концепції Нової української школи. Згідно з цією Концепцією кожен навчальний предмет має формувати не лише суто предметну компетентність, але й робити свій внесок у формування ключових, однією з яких є «ініціативність і підприємливість».

Перший прем’єр-міністр Сінгапуру і батько його незалежності Лі Куань Ю стверджує, що саме підприємницькі компетентності та працьовитість жителів держави допомогли його країні мобілізуватися 1968 року перед загрозою іноземного вторгнення й досягти високого рівня добробуту [4].

НЛ «Підприємливість і фінансова грамотність» передбачає:

  • опанування практичних навичок у розв’язанні фінансових питань;
  • розвиток лідерських ініціатив, підприємливості, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі з урахуванням або без урахування досягнення комерційної мети;
  • сформовані навички раціонального мислення, що дасть змогу ухвалювати ефективні рішення працівникам та роботодавцям як активним учасникам світової економіки та відповідальним громадянам;
  • особистий розвиток, активне громадянство, соціальне включення та професійні навички.

Упровадження цієї наскрізної лінії доцільне як через колективну, так і через індивідуальну інтерактивну діяльність учнів. Саме інтерактивні форми і методи роботи мотивують учнів до навчання, забезпечують високий рівень активності учнів у сферах сприйняття, мислення, вербального та емоційного спілкування у процесі навчання, спонукають їх самостійно ухвалювати рішення, працювати творчо, виявляти особистісне ставлення до процесів і явищ.

Керівник проекту «Уроки з підприємницьким тлом» Ева Бобінська об’єднує сучасні методи навчання в чотири групи [4]:

  • методи, що зосереджуються на вміннях критичного мислення, аналізі, оцінюванні й узагальненні фактів: «Мозковий штурм», лекцію з презентацією та роботу з текстом-джерелом;
  • методи, що сприяють формуванню відповідальності, проведенню й оцінюванню вибору, а також ухваленню рішень з повним усвідомленням наслідків: «дерево ухвалення рішень», методи дискусії (дебати, «Шість капелюхів», дискусія);
  • методи, що розвивають уяву, ґрунтуються на емоціях і переживаннях учня, а також створюють нагоду до дії: моделювання, рольова гра, «Асоціативний кущ»;
  • методи, що добре відомі й часто застосовуються: лекція з презентацією, робота з текстом-джерелом, співпраця й робота в малих групах, експертні групи, зупинки із завданнями, проект.

Для забезпечення ефективності економічного виховання на уроках географії необхідно вдало вибрати відповідні методи роботи. Основними, на мою думку, є такі:

  • Використання міжпредметних зв’язків. Наприклад, під час розгляду міжнародного поділу праці ми звертаємось до закону Давіда Рікардо, до з’ясування абсолютних і порівняльних переваг.
  • Розв’язування економічних задач. Наприклад, можна запропонувати учням розрахувати кількість палива, необхідного для теплової електростанції, визначити, яким видом палива краще користуватися.
  • Простеження причинно-наслідкових зв’язків. Ця форма роботи передбачає аналітичну роботу учнів. Її, наприклад, можна використати при вивченні теми «Економічні системи країн». Учні за статистичними даними простежують показники ВВП на душу населення, структуру ВВП і рівень економічного розвитку держави та знаходять необхідні закономірності. Потребує простеження причинно-наслідкових зв’язків і характеристика географічного розташування країни або оцінка ресурсозабезпеченості й вплив цих аспектів на економічний розвиток держави.
  • Розгляд проблемних питань. Розгляд цих питань можна широко використовувати у процесі вивчення географії у 9 класі, тому що економіка України містить низку проблем, і з учнями можна порозмірковувати про їхні причини, прояви і наслідки.
  • Географічний і економічний прогноз. Це один із методів, що потребує аналітичної роботи учнів. Користуючись статистичними даними, економічними показниками, учні можуть, наприклад, давати прогноз про забезпеченість трудовими ресурсами та про рівень безробіття в державі, із учнями можна розглянути питання зміни структури зовнішньої торгівлі в післякризовий час.
  • Порівняльний аналіз. Цей метод можна застосовувати під час виконання практичних робіт із порівняльної характеристики двох країн. Під час роботи ми використовуємо, зокрема, й економічні показники країн, за якими учні порівнюють, наприклад, рівень економічного розвитку.

Також, вивчаючи тему «Літосфера», учні розуміють  переваги і недоліки господарювання людей у районах поширення вулканізму, усвідомлюють значення окремих видів корисних копалин для розвитку відповідних виробництв.

Тема «Гідросфера»  вчить дітей  дотримуватися  основних правил ощадного використання води в домашньому господарстві, підприємницької діяльності на основі використання мінеральних, термальних вод своєї місцевості, природних та штучних водойм для відпочинку та оздоровлення.

Реалізація наскрізної лініі «Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії у 7 (10) класі полягає у розумінні важливості різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Євразії, Африки, Америки та Австралії, навчанні самостійно  презентувати власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану.

Навчити учнів 8 класу отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації,  розуміти значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини,   наводити приклади можливості використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті людини  можливо у темах «Географічна карта та робота з нею», «Природні умови і ресурси України», «Клімат і кліматичні ресурси України».  

І найбільш значущим розвиток підприємливості та фінансової грамотності школярів є при вивченні курсу «Україна і світове господарство» в 9 класі. Наприклад, паливно–енергетичних ресурсів на планеті з кожним днем стає все менше і менше. Але потреби людини в енергетиці (світло, тепло, паливо) все більше і більше. Запропонуйте свої шляхи вирішення даної проблеми.

Сьогодні набирає швидкого розвитку  сільське господарство, і тому  визначати напрями фермерської діяльності у країнах світу, Україні та своїй місцевості, розуміти важливість раціонального використання природних ресурсів та їх подальшої повної переробки є необхідністю при вивчені тем «Сільське господарство» та «Лісове господарство».

Аналізуючи статистичну інформацію щодо динаміки цін на мінеральні ресурси та обсяги їх видобування в Україні та світі, пояснюючи  вплив природних і суспільних чинників на прибутковість підприємств добувної промисловості, оцінюючи переваги використання альтернативних відновлюваних джерел енергії для потреб родини/громади, переваги використання вторинної сировини для виробництва металів, переваги розташування окремих підприємств машинобудування у малих містах, селищах, порівнюючи ціни аналогічних видів продукції різних виробників, пояснюючи відмінності з урахуванням вартості сировини, робочої сили, обладнання, курсу валют тощо діти пірнають у реальне життя, що вирує поки  що навколо них.

Тому вчити школярів оцінювати  роль малих підприємств та фізичних осіб-підприємців у розвитку бізнес-середовища свого населеного пункту, району та забезпеченні населення продуктами харчування, визначати  вартість продуктового кошика родини, співвідношення вітчизняних та імпортних продуктів у ньому, добирати оптимальний варіант (враховуючи вартість, тривалість і комфортність) здійснення подорожі зі свого населеного пункту до місця відпочинку, брати участь у проектуванні асортименту продукції, цінової політики та місця розташування мінімаркету, пояснювати  роль туризму для розвитку малого та середнього бізнесу в різних регіонах України, розробляти проекти з розвитку туристичного бізнесу у своєму регіоні, аналізувати умови для створення технополісів в Україні та прогнозувати їх розвиток, оцінювати  умови отримання споживчого кредиту у банківських установах, тобто реалізація наскрізної лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії  є забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань, розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, адаптація і визначення свого місця у соціумі.

 

Список використаних джерел:

1. Інтегровані проекти «Підприємливість та фінансова грамотність» / автор-укладач Л. М. Пужайчереда. — Х. : Вид. група «Основа», 2018. — 159, [1] с. : іл., табл. — (Серія «Ключові компетентності»).

2. Нова українська школа, веб-ресурс — http://nus.org.ua/

3. Навчальна програма з географії, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804, веб-сайт МОН: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

4. Уроки з підприємницьким тлом: Навчальні матеріали / за заг. ред. Е. Бобінської, Р. Шияна, М. Товкало. — Варшава: Сова, 2014. ‒ 398 с.

 

 

docx
Додано
21 червня 2020
Переглядів
1976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку