1
Реалізація наскрізної змістової лінії
«Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії
(з власного досвіду)
Доповідь
вчителя економіки та географії ІПЛ
Бєльської Г. М.
У процесі розбудови сучасного інформаційного суспільства саме знання і вміння їх застосувати є основним капіталом і ключовим ресурсом особистості.
Основні засади реформи шкільної освіти і напрями реалізації компетентнісного підходу викладено в Концепції Нової української школи. Згідно з цією Концепцією кожен навчальний предмет має формувати не лише суто предметну компетентність, але й робити свій внесок у формування ключових, однією з яких є «ініціативність і підприємливість».
Перший прем’єр-міністр Сінгапуру і батько його незалежності Лі Куань Ю стверджує, що саме підприємницькі компетентності та працьовитість жителів держави допомогли його країні мобілізуватися 1968 року перед загрозою іноземного вторгнення й досягти високого рівня добробуту [4].
НЛ «Підприємливість і фінансова грамотність» передбачає:
Упровадження цієї наскрізної лінії доцільне як через колективну, так і через індивідуальну інтерактивну діяльність учнів. Саме інтерактивні форми і методи роботи мотивують учнів до навчання, забезпечують високий рівень активності учнів у сферах сприйняття, мислення, вербального та емоційного спілкування у процесі навчання, спонукають їх самостійно ухвалювати рішення, працювати творчо, виявляти особистісне ставлення до процесів і явищ.
Керівник проекту «Уроки з підприємницьким тлом» Ева Бобінська об’єднує сучасні методи навчання в чотири групи [4]:
Для забезпечення ефективності економічного виховання на уроках географії необхідно вдало вибрати відповідні методи роботи. Основними, на мою думку, є такі:
Також, вивчаючи тему «Літосфера», учні розуміють переваги і недоліки господарювання людей у районах поширення вулканізму, усвідомлюють значення окремих видів корисних копалин для розвитку відповідних виробництв.
Тема «Гідросфера» вчить дітей дотримуватися основних правил ощадного використання води в домашньому господарстві, підприємницької діяльності на основі використання мінеральних, термальних вод своєї місцевості, природних та штучних водойм для відпочинку та оздоровлення.
Реалізація наскрізної лініі «Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії у 7 (10) класі полягає у розумінні важливості різних напрямків взаємозв’язків між Україною та країнами Євразії, Африки, Америки та Австралії, навчанні самостійно презентувати власні розробки щодо раціонального використання ресурсів Світового океану.
Навчити учнів 8 класу отримувати та аналізувати інформацію щодо природних і соціальних явищ та процесів із широкого кола джерел географічної інформації, розуміти значення корисних копалин для різних видів господарської діяльності людини, наводити приклади можливості використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті людини можливо у темах «Географічна карта та робота з нею», «Природні умови і ресурси України», «Клімат і кліматичні ресурси України».
І найбільш значущим розвиток підприємливості та фінансової грамотності школярів є при вивченні курсу «Україна і світове господарство» в 9 класі. Наприклад, паливно–енергетичних ресурсів на планеті з кожним днем стає все менше і менше. Але потреби людини в енергетиці (світло, тепло, паливо) все більше і більше. Запропонуйте свої шляхи вирішення даної проблеми.
Сьогодні набирає швидкого розвитку сільське господарство, і тому визначати напрями фермерської діяльності у країнах світу, Україні та своїй місцевості, розуміти важливість раціонального використання природних ресурсів та їх подальшої повної переробки є необхідністю при вивчені тем «Сільське господарство» та «Лісове господарство».
Аналізуючи статистичну інформацію щодо динаміки цін на мінеральні ресурси та обсяги їх видобування в Україні та світі, пояснюючи вплив природних і суспільних чинників на прибутковість підприємств добувної промисловості, оцінюючи переваги використання альтернативних відновлюваних джерел енергії для потреб родини/громади, переваги використання вторинної сировини для виробництва металів, переваги розташування окремих підприємств машинобудування у малих містах, селищах, порівнюючи ціни аналогічних видів продукції різних виробників, пояснюючи відмінності з урахуванням вартості сировини, робочої сили, обладнання, курсу валют тощо діти пірнають у реальне життя, що вирує поки що навколо них.
Тому вчити школярів оцінювати роль малих підприємств та фізичних осіб-підприємців у розвитку бізнес-середовища свого населеного пункту, району та забезпеченні населення продуктами харчування, визначати вартість продуктового кошика родини, співвідношення вітчизняних та імпортних продуктів у ньому, добирати оптимальний варіант (враховуючи вартість, тривалість і комфортність) здійснення подорожі зі свого населеного пункту до місця відпочинку, брати участь у проектуванні асортименту продукції, цінової політики та місця розташування мінімаркету, пояснювати роль туризму для розвитку малого та середнього бізнесу в різних регіонах України, розробляти проекти з розвитку туристичного бізнесу у своєму регіоні, аналізувати умови для створення технополісів в Україні та прогнозувати їх розвиток, оцінювати умови отримання споживчого кредиту у банківських установах, тобто реалізація наскрізної лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» на уроках географії є забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань, розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, адаптація і визначення свого місця у соціумі.
Список використаних джерел:
1. Інтегровані проекти «Підприємливість та фінансова грамотність» / автор-укладач Л. М. Пужайчереда. — Х. : Вид. група «Основа», 2018. — 159, [1] с. : іл., табл. — (Серія «Ключові компетентності»).
2. Нова українська школа, веб-ресурс — http://nus.org.ua/
3. Навчальна програма з географії, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804, веб-сайт МОН: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
4. Уроки з підприємницьким тлом: Навчальні матеріали / за заг. ред. Е. Бобінської, Р. Шияна, М. Товкало. — Варшава: Сова, 2014. ‒ 398 с.