Білицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10
Добропільської міської ради
Доповідь на тему:
«Шкільна бібліотека – осередок виховання компетентного читача»
підготувала:
шкільний бібліотекар
Семенова О.А.
м.Добропілля-2020
Основні функції роботи шкільної бібліотеки:
- популяризація літератури;
- розширення бібліотечного користувача;
- всебічне сприяння підвищенню фахової, педагогічної майстерності
вчителів, батьків шляхом популяризації педагогічної літератури і
надання інформації про неї;
- виховання в учнів інформаційної культури.
Напрямки діяльності шкільної бібліотеки:
- індивідуальна робота з читачами.;
- національне виховання;
- краєзнавче виховання;
- виховання загальнолюдських цінностей;
- екологічне виховання;
- естетичне виховання;
- організація роботи щодо збереження підручників у рамках акції
"Живи, книго!»
Школа – це навчально- виховний заклад. Навчаємо і виховуємо дітей за допомогою книги , і тому дуже важливо, щоб в кожній школі головним кабінетом була бібліотека, оскільки в ній зібрано учбово – виховну, методичну, інформаційну літературу.
Основними напрямками діяльності бібліотеки є інформаційне забезпечення освітньої і виховної сфери, допомога у вивченні і розширенні знань учнів з предметів шкільної програми та у вихованні культури читання, організація дозвілля дітей, розвиток їхніх творчих здібностей.
Досвід роботи нашої шкільної бібліотеки
Кожен маленький читач, переступивши поріг бібліотеки, попадає в світ дитинства, книги, читання. Його ждуть кольорові книжки, цікаві картинки та книжкові виставки.
Тому і робота з маленькими читачами розпочинається із знайомства з бібліотекою – грою-мандрівкою. Бібліотекар розповідає дітям, що в кожній бібліотеці живуть тисячі мовчазних мудреців, їхніх друзів, які називаються книгами. Далі бібліотекар розповідає про особливості своєї бібліотеки, знайомить дітей з правилами користування книгою , бібліотекою, пропонує переглянути книги, виставлені на виставці “Добрик крокує планетою”. Основним завданням якої є розповісти дітям за допомогою книг про Добро, про Добрі вчинки, виховувати у дітей любов до Батьківщини, матері, батька, рідної природи, краю та до братів наших менших. Запрошує дітей прийняти участь у конкурсі дитячої майстерності “Чому навчила книга” .
Казки – улюблене читання дітей, бо вони допомагають навчити маленьку дитину розпізнавати добро і зло, дбайливо ставитися до природи, поважати старших, бути вірними друзями менших наших братів. Великою популярністю користуються у дітей різні масові заходи з використанням казок: “Подорож у світ казок ”, подорож “Мандруємо світом книги”, бібліографічна інформіна “Країна добрих Казок".
Формування інформаційної культури здійснюється в процесі бібліотечно-бібліографічних занять: дні інформації, дні бібліографії, дні краєзнавства, дні спілкування з природою та інші.
Проводяться бібліотечні заходи, уроки, вікторини, екскурсії до дня бібліотек і конкурси читачів.
Особливою популярністю у дітей користуються ігрові форми роботи з використанням елементів: ігри-конкурси, вікторини, інсценізації казок.
Зацікавив учнів початкових класів захід «Посвячення в читачі «Ключ до бібліотеки».
Проводяться різноманітні позакласні заходи, бібліографічні уроки, шкільні свята різноманітного спрямування:
- Дні екології «Планета в небезпеці» та багато інших.
Велику увагу приділяється духовному становленню особистості, її культурі. Ознайомлення дітей з духовним надбанням нашого народу, прищеплення любові до рідної культури, мови, національних традицій.
Використовуються різні форми роботи разом з учителями української мови та літератури, географії, історії: книжкові виставки, бесіди, огляди, вікторини, уроки, вечори, конкурси тощо.
Наприклад такі :
Щороку проводится традиційне свято дитячої та юнацької книги: «Найкращий читач».
Бібліотека є певною системою розкриття книжкового фонду, а саме: тематичні виставки, постійно діючі стенди. Створюються бібліотечні виставки. Працює бібліотечний куточок.
За допомогою книжкової виставки нових надходжень, перегляду періодичних видань також практикується проведення бібліографічних оглядів, годин цікавих повідомлень, днів інформації.
Щоб користуватися цим духовним багатством, необхідна користувачам інформаційна компетентність і володіння культурою читання.
Основою успішної інформаційної діяльності є виховання компетентного читача. Ця проблема залишається важливою, тому що сьогодні значну частину вільного часу наших дітей забирають відеотеки, телепередачі, популярна музика, комп’ютерні ігри. Коли і що читають наші діти? Як зробити читання життєвою необхідністю? Як виховати в учнів культуру читання?
Колектив школи постійно бере участь в конкурсі „Живи, книго!” Дирекція, вчителі, бібліотекар глибоко продумують, розробляють заходи до проведення конкурсу, докладаючи спільних зусиль зі сім’єю, міською бібліотекою.
Згідно плану проведення акції “Живи, книго!» протягом року були проведені такі заходи:
бесіди: «Книга – джерело знань», «Твоє відношення до книги», «Книга – скарб знань»; лекції: «Що таке бережливість»; електронне «Звернення книги до читача»; написано твори на тему «Книга – твій друг» та
відгук про прочитану книгу; проведені класні години на тему «Книга вчить, як на світі жити» та виховний захід «Пригоди української книжки»; пройшов тиждень казки, були паказані інсценізації з казок; виставка малюнків «Мій улюблений казковий герой»; захід для учнів молодших класів посвячення в читачі «Ключ від бібліотеки»; конкурс «Найкращий читач»; читання книги в сім’ї «Діти та батьки читають залюбки» та інші.
З метою прищеплювання учням 1 – 4 класів навичок бібліотечно-бібліографічної грамотності проходять різноманітні бібліотечно-бібліографічні заняття: Екскурсія до міської бібліотеки. Правила користування бібліотекою. Бережливе ставлення до книг. Міні – вікторина «Мішанина, або відгадай героя». Нескладний ремонт дитячих книг. Дитячі періодичні видання.
З метою якісного і довготривалого збереження підручників бібліотекарем разом з активом читачів була розроблена „Пам’ятка учасникам акції «Живи, книго!» У бібліотеці обладнано методичний куточок „Живи, книго!” , а також у класах створені пости, які стежать за станом підручників. Були визначені обов’язки класних керівників. Спільна робота вчителів і бібліотекаря дає можливість дітям не розминутися з розумною книгою, виховати гідних громадян незалежної держави. Між класами запровадили змагання на краще збереження підручників. Бібліотекар в кожному класі проводить бесіди про збереження навчальної книги.
Актив бібліотеки є незамінним помічником бібліотекаря в роботі рейду перевірки підручників у кожному класі. Разом з ними були визначені критерії оцінювання стану підручників, виявлені класи-переможці. Активісти разом з бібліотекарем перевіряли підручники, вимагали підклеїти, обгорнути і знову принести на перевірку ті підручники, які мали на то потребу. Після рейду перевірки були підведені підсумки огляду-конкурсу у кожному класі і взагалі по всій школі. Про стан перевірки підручників бібліотекарі інформували учнів та педколектив у інформаційному стенді „Живи, книго!”
Акція «Подаруй книгу шкільній бібліотеці». Щорічно в рамках акції «Живи книго»проходить збір макулатури. Регулярно проходять перевірки стану збереження фонду підручників і ремонт пошкоджених книг.
Читацький інтерес через залучення інноваційних технологій в роботі шкільної бібліотеки
Головною функцією шкільної бібліотеки все ж залишається робота по залученню дітей до читання. Цікава забута форма роботи, як години сімейного читання. День сімейного читання батьків з учнями молодших класів «З мамою і татом до бібліотеки».
Під час Дня можна провести такі заходи:
- екскурсія до міської центральної бібліотеки;
- бесіда бібліотекаря з батьками “Значення читання в житті дитини”;
- літературна гра “З якої ми казки”;
- конкурс на краще читання віршів.
ВИСНОВКИ
В умовах оновлення суспільства, відродження національної культури вся робота проводиться в пошуках нових форм і методів роботи.
З метою залучення дітей до читання та розширення можливостей використання книги, шкільна бібліотека підтримує тісний зв’язок із міською бібліотекою.
Школа і бібліотека виступають, як однодумці щодо творчого читацького розвитку учнів. Ось чому так важливо бібліотекарям разом із педколективом прилучати учнів до вдумливого читання книги, виховувати в них потребу поповнювати свої знання, поширювати свій кругозір.
Не зважаючи ні нащо шкільна бібліотека залишається осередком виховання компетентного читача.
Сценарій заходу для молодших школярів.
Посвячення в читачі "Ключ від бібліотеки"
Дійові особи: Бібліознайко, Зайчик, Листоноша, Баба-Яга, Буратіно,
Королева Книга, Книжка, Хлопчик, Лікар Айболить, Бібліотекар
Вислови: “Книга – джерело знань”,
“Читання – віконце у світ”.
На сцену виходить Бібліознайко.
Бібліознайко. Доброго дня, любі діти!
Я – Бібліознайко, охоронець книжкових багатств в нашій шкільній
бібліотеці. А чи знаєте ви, що таке бібліотека? Так, це дім, в якому
живуть цікаві книжки.
На сцену із книжечкою в "лапках" вибігає Зайчик.
Зайчик. Скільки в небі зірок,
Скільки в лісі квіток,
Скільки крапель в Дніпрі –
Стільки книг на землі.
Дітки, вітаю вас усіх із святом. Ви ще не записалися до нашої бібліотеки? А я вже записався. Ось узяв книгу почитати. Бажаю і вам стати хорошими читачами (Зайчик виходить).
В супроводі музики на сцену вибігає Баба-Яга.
Бібліознайко. Діти! До нас у гості завітала Баба-Яга. Із якої казочки?
Правильно. З казки про Івасика-Телесика.
Баба-Яга бігає по сцені, вишукує щось.
Бібліознайко. Люба бабусю! Кого ви тут шукаєте? Івасика-Телесика забрало
лебедятко і понесло до матінки, до батечка.
Баба-Яга. Ну, Телесика я ще впіймаю, а зараз я ловлю іншого хлопчика –
Буратіно! Чи чули про такого? Знаєте, що він задумав? Подарувати
чарівного ключика дітям, щоб вони могли багато читати, знати і все про
мене довідатись. Я цього не хочу!
Бібліознайко. Вгамуйтесь, шановна бабусю. Краще привітайтеся з дітками.
Бачите – публіка.
Баба-Яга.(нюхає все довкола) Та не бачу я ніякого бублика!
Бібліознайко. Та не бублика, а публіка! Привітайтесь із дітьми!
Баба Яга. (стає в загрозливу позу). Доброго дня, коли голову не морочите, а
побитися зі мною не хочете?
Бібліознайко. Бабусю, у нас свято, а Ви – битися. І не соромно Вам?
Баба Яга. Свято? А яке?
Бібліознайко. Урочисто приймаємо дітей у читачі. Привітайте їх!
Баба-Яга. Не дозволю, не дозволю! Все одно спіймаю отого поганця
Буратіно! Не дозволю! (Вибігає зі сцени).
Бібліознайко. Гадаю, що їй не вдасться спіймати Буратіно, адже у нього
стільки друзів. Правда ж, дітки? Та й гостей ми запросили до нас, тільки
щось довго ніхто не приходить.
Листоноша. (з-за куліс). Відкрийте двері, прошу!
Бібліознайко. Хто це стукає до нас?
Листоноша. Це чарівний листоноша,
Кожен день в той самий час.
Вбігає Листоноша. В руці телеграми.
Бібліознайко. Телеграми? Цікаво, цікаво, хто ж їх нам послав?
Листоноша. (переглядає телеграми). А вони без підписів…
Бібліознайко. Читай, Листоношо, а діти нехай відгадають, від кого ці
послання.
Листоноша. (зачитує телеграми):
1.«Дуже засмучена. Мишка випадково розбила моє яєчко. Прийти не зможу.» Діти, від кого ж ця телеграма? (Курочка Ряба).
2. «Вибачте, прийти не зможу. З’їв семеро козенят, болить живіт!» І хто це так любить козенят? (Вовк)
3. «Пришліть нам, будь ласка, краплі! Ми жабками нині об’їлися і в нас животики розболілися!» Нумо, відгадаймо, хто і з якої казки прислав нам цю
телеграму? (Чаплі з казки «Лікар Айболить»)
4. «Дорогі гості! Допомагайте – Павука-злодія зарубайте!» Хто це потребує нашої допомоги? (Муха-Цокотуха).
5. «Ніяк не витягнемо Ріпку, тому прибути не зможемо!» (Дід та Баба з казки «Ріпка»).
Бібліознайко. Ну що ж, причини поважні. Думаю, що всі інші запрошені не
запізняться. Піду перевірю, можливо, хтось до нас поспішає…
(Виходить зі сцени). Входить Королева Книга.
Королева Книга. Ну ось ми і зустрілися, мої маленькі любі друзі! Рада
вітати вас у цій залі! Гадаю, що у вас, діти, велике бажання
познайомитися зі мною і всіма жителями нашого Книжкового царства. А
їх у нас багато : барон Мюнхаузен, капітан Немо, мушкетери, старий
Хоттабич і лікар, якого люблять усі діти. Як його звати, діти? (Айболить).
За сценою стогін. Входить, кульгаючи, Книжка.
Королева Книга. Що трапилось, Книжечко? Хто тебе образив?
Книжка. Ой, я втекла від хлопчика, який мене бив і зовсім не беріг.
Вбігає Хлопчик.
Хлопчик. А, ось ти де, Книжечко моя дорогоцінна. Я тебе шукаю скрізь, а
ти тут. Я ж тобі нічого поганого не зробив, тільки вдарив тобою кілька
разів сусіда по парті та вчора забув тебе у дворі. А вночі пішов дощ.
Вранці я пішов тебе шукати і ось де ти.
Книжка. Королево, я не хочу повертатися до цього хлопчика. Заберіть мене
до себе у бібліотеку.
Королева Книга. Добре, ми тебе полікуємо у Книжковій лікарні, а потім ти
стоятимеш на чистій поличці і читатимуть тебе хороші, добрі дітки, які
не залишатимуть тебе під дощем.
Хлопчик. А я буду без книжки? Я ж її дуже люблю.
Королева Книга. Ну якщо любиш, перш за все вилікуєш її. А допоможе тобі
в цьому наш Лікар Айболить. Виходить Лікар Айболить.
Лікар Айболить. Чи мені почулось, чи дійсно мене хтось кличе! Агов! Я ут!
Кому потрібна моя допомога? Це ти, моя прекрасна Королево, і ви мої
любі друзі – першачки! (Помічає книжку і хлопчика). Так ось кому
потрібна моя допомога! Ходімо зі мною до нашої книжкової лікарні, де
тебе швидко полікують.
Королева Книга. Забирай, Лікарю, книжку у лікарню, а хлопчик нехай
прочитає і запам’ятає Правила поводження з книжкою.
Вручає хлопчикові плакат з правилами.
Хлопчик. ( читає і коментує)
1.Беріть книги чистими руками. (Я їх ніколи не мию)
2. Не перегинайте книжки, від цього випадають сторінки. (Звертається до дітей: А ви теж перегинаєте книжки, як я?)
3. Не кладіть в книжку олівців та інших предметів. Від цього вона рветься. (Ніколи б не подумав)
4. Не загинайте сторінки. Користуйтесь закладками! (А в мене їх немає)
5. Не читайте книги під час їди! (А коли ж?)
6. Щоб книга чи підручник довше служили вам, обгорніть їх! (У мене і жодна книжка не обгорнута)
Королева Книга. Чи запам’ятали ви ці правила, діти? А ти, хлопчику?
Хлопчик. Я все зрозумів. Обов’язково виправлюсь. Можна я побіжу в
Книжчину лікарню, провідаю свою Книжечку, а може допоможу Лікарю
Айболиту. (Вибігає зі сцени).
Королева Книга. Любі друзі! Бережіть книги! Любіть їх!
Вибігає Буратіно з ключиком у руках.
Буратіно. Королево Книго, я утік від Баби-Яги і приніс чарівного ключика
дітям. Але спершу я хочу перевірити, чи добре вони знають книжки.
Дорогі першокласники, відгадайте мої загадки. (читає)
1.Багатьом був невідомий,
Нині з кожним подружив.
З казки в кожного удома
Хлопчик-цибулинка жив.
Дуже просто, мелодійно
Він зоветься (Чипполіно)
2. Прийшла вона із довгим віником
На бесіду із півником.
Схопила півня на обід
І замела мітлою слід. (Лисиця)
3. Вінні-Пуха він дружок,
Цей рожевий (П'ятачок)
4. За три копи куплена,
Півбока луплена. (Коза-дереза)
5. Він не тигр і не комашка,
Не котисько і не пташка,
Він знімається в кіно
І відомий всім давно.
Упізнать його неважко. А зоветься. (Чебурашка)
Королева Книга. Молодці! Бачу, що ви знаєте багато книжок. Гадаю, що
тепер ви готові скласти урочисту обіцянку читача шкільної бібліотеки.
Діти, повторюйте за мною разом з Буратіно:
Стаючи читачем шкільної бібліотеки, обіцяю:
- Цінувати книгу – джерело знань!
- Намагатися бути схожими на кращих героїв книг!
- Берегти книги, охайно з ними поводитись!
- Ходити до бібліотеки щодня!
- Не розлучатися з дорогим другом – книгою все життя!
А тепер Буратіно вручить вам ось цей ключик від нашої бібліотеки. Право на отримання золотого ключика надається найкращим учням – першокласникам.
Урочисте вручення ключика.
1