Доповідь на тему:
«Сучасні підходи до навчання хімії через інтеграцію інтернет-ресурсів»
Зі стрімким розвитком інформаційних технологій сьогодні постає питання про доцільність використання різних інтернет-ресурсів на уроках та це змушує замислитись про їхню результативність. Запровадження їх є досить перспективним, оскільки, освіта в цілому характеризується як велика система, функціонування якої неможливе без використання інформаційних технологій для створення, збереження, обробки, подання та передавання інформації.
В наш час ми постійно використовуємо онлайн-навчання, тому потрібно вміти адаптуватись до умов сьогодення та шукати нові шляхи подачі інформації, які виведуть уроки на вищий рівень. Сучасний викладач хімії повинен бути добре освіченим і мати глибокі знання у галузі хімії. Він повинен бути відкритим до новітніх технологій та методів навчання, щоб дати знання учням у привабливий спосіб. Також важливо, щоб викладач був стимулюючим та мотивуючим, сприяючи розвитку учнів і заохочуючи їх до вивчення хімії.
Враховуючи широкі можливості сучасних інформаційних технологій та застосовуючи творчий підхід, можна використовувати завдання різної складності на певних етапах уроку.
Впровадження інтернет-ресурсів на уроках хімії допомагає в посиленні мотивації, підвищенні рівня індивідуалізації навчання, а також дає можливість моделювати хімічні процеси та явища, які практично неможливо, а іноді й шкідливо, демонструвати у кабінеті хімії.
Саме через це, на мою думку, у вивченні хімії потрібно використовувати різноманітні інтернет-ресурси та платформи, які дозволяють отримати доступ до найактуальнішої інформації, відео та інших матеріалів.
Хочу навести декілька застосунків та платформ, якими я користуюсь та які можуть допомогти викладачам у їхній професійній діяльності.
Безкоштовна платформа Google Classroom об’єднує корисні сервіси Google, організовані спеціально для навчання. Сьогодні вона як ніколи актуальна та популярна. Тут викладачі можуть легко завантажувати, створювати та організовувати навчальні матеріали в одному місці, можуть швидко спілкуватися з учнями через сповіщення та коментарі. Здобувачі освіти мають можливість отримувати доступ до навчальних матеріалів з будь-якого пристрою та місця. Викладачі можуть створювати завдання та збирати роботи онлайн, що спрощує процес оцінювання, можуть відстежувати прогрес здобувачів освіти, аналізувати результати та робити відповідні корекції у навчальному процесі.
Google Forms – зручний інструмент для проведення контролю знань здобувачів освіти під час дистанційного навчання. Дані форми дають можливість розробити питання різних рівнів: з однією відповіддю, співставлення, відкритою відповіддю.
Такий спосіб роботи з учнями є не просто зручним у використанні, він також дозволяє швидко проаналізувати відповіді учнів та їхній рівень знань. Це прискорює роботу як учнів, так і викладача.
Google Meet – це надійний і простий у використанні інструмент для віддаленої комунікації. Він дозволяє проводити онлайн-уроки, консультації, виховні години та батьківські збори зручно та ефективно. Саме у цьому застосунку найякісніше та найшвидше встановлюється зв’язок.
Завдяки Google Meet викладач може ділитися екраном, показувати презентації, відео, матеріали для вивчення безпосередньо в часі занять. Це допомагає створити інтерактивне та залучаюче навчання для здобувачів освіти.
Також, Google Meet має багато корисних функцій, таких як запис відеоконференцій, чат, підтримка додаткових застосунків. Це дозволяє мені створювати різноманітні онлайн-уроки та інтерактивні заняття для підвищення якості навчання.
Google Jamboard – це інтерактивна дошка, яка дозволяє створювати записи та малювати, завантажувати зображення та текст. Працювати на дошці під час онлайн-уроку може не тільки викладач, але і здобувачі освіти, таким чином, в режимі реального часу можна зрозуміти рівень засвоєння матеріалу дітьми. Виконані на Jamboard завдання можна легко зберегти та поділитися зі здобувачами освіти для подальшого вивчення. Jamboard дозволяє зручно організувати матеріали для занять, зберігаючи все в одному місці на Google Диску.
На мою думку, ця дошка є чудовим варіантом для легкої співпраці викладача та здобувачів освіти, адже вона має простий інтерфейс та не потребує додаткових знань для ефективної роботи. Нажаль, Google припиняє можливість використання Jamboard у 2025 році.
Padlet – це віртуальна дошка, на якій можна розміщувати текстові нотатки, зображення, файли і посилання на зовнішні ресурси. Ви можете переміщувати картки-елементи на дошці, додавати коментарі під окремими картками та працювати з дошкою разом з іншими. Коли дошка готова, нею можна поділитися в соцмережах, вбудувати її в сайт, експортувати в різних форматах, роздрукувати, і навіть створити для неї QR-код. Основні можливості сервісу 3 віртуальних дошки у безкоштовній версії, необмежена кількість учасників, автоматичне збереження змін, можливість коментування, можливість модерування та встановлення режимів доступу (лише перегляд, редагування, адміністративний доступ) підтримка великої кількості форматів (зображення, відео, аудіо, таблиці, документи тощо)
PTable – це інтерактивна таблиця періодичного закону, яка надає багато корисних функцій для викладачів. PTable дозволяє швидко і чітко відображати структуру елементів та їхні властивості. Викладачі можуть використовувати PTable для взаємодії з елементами, відображати їхні валентності та заряди, що допомагає у вивченні хімічних взаємодій. PTable дозволяє швидко знаходити потрібну інформацію про будь-який хімічний елемент без зайвих зусиль, постійно оновлюється з новими даними про елементи, що дозволяє отримувати свіжу і актуальну інформацію. PTable має простий та зрозумілий інтерфейс, що не ускладнює роботу ні викладача, ні здобувачів освіти.
Періодична відеотаблиця від TEDEd – це таблиця хімічних елементів, зміст якої представлений у форматі навчальних відео. В кожному вікні з елементом є навчальний відеоролик, у якому розповідається про основні властивості хімічних елементів та демонструються різноманітні хімічні реакції за їхньої участі. TED-відео містять відомості, подані в легкій та зрозумілій формі, що допомагає учням краще засвоювати матеріал. Відео є візуально привабливим, що привертає увагу учнів та сприяє кращому засвоєнню знань. TED пропонує велику кількість відео на теми кожного елемента у таблиці, що дозволяє викладачам знайти відповідні ресурси для своїх уроків.
Хоча ці відео досить цікаві та пізнавальні, проте всі вони англійською мовою, але за бажанням можна легко увімкнути субтитри українською.
LearningApps – це онлайн-інструмент, який дозволяє створювати різноманітні інтерактивні вправи для навчання та тестування знань здобувачів освіти. LearningApps містить велику кількість різноманітних шаблонів для створення вправ, таких як кросворди, вікторини, пазли та багато інших. Це дозволяє викладачам зробити навчання цікавішим та різноманітним. LearningApps дозволяє викладачам автоматизувати процес тестування та оцінювання учнів. Вони можуть отримувати миттєвий зворотний зв'язок щодо результатів учнів, що спрощує процес оцінювання. Викладачі можуть створювати власні вправи, або ж використовувати вправи інших викладачів.
Wordwall – це інтерактивний навчальний застосунок, який дозволяє створювати різноманітні інтерактивні вправи для навчання та матеріали для друку. Дані вправи можна використовувати як для самостійної роботи учнів, так і викладачу для роботи учнів біля дошки. Ресурс платний. Але у безкоштовній версії є доступ до 18 шаблонів для створення 3 вправ. Платформа містить велику бібліотеку вже готових вправ у розділі Спільнота, які можна використовувати у якості інтерактивної гри. Цікавим є те, що будь яку вправу можна відтворити, застосувавши інший шаблон.
На Урок – український ресурс, який надає доступ до великої кількості тестів, розробок уроків, практичних завдань, виховних заходів та інших навчальних матеріалів для здобувачів освіти та викладачів. Тести можна створити власноруч, або ж використовувати тести інших колег.
Сайт «На Урок» дозволяє двічі на рік залучати здобувачів освіти до онлайн-олімпіади. Завдання олімпіади завжди цікаві та пізнавальні. Переможці отримують дипломи, а учасники – сертифікати.
MolView – це конструктор молекул, який зображує реальне розміщення атомів в просторі. Основними перевагами вебдодатку Мolview є безкоштовний доступ, легка інтегрованість у різні документи, яскравість і доступність зображення. Використання такого додатку дозволяє легко оволодіти учням уміннями складати формули органічних речовин, будувати карбонові ланцюги та трансформувати формули ізомерів, наочно переконуватися в будові гомологів та ізомерів. MolView – це хороший помічник у вивченні органічної хімії.
Quizlet – це сервіс, який дозволяє легко запам'ятовувати будь-яку інформацію, яку можна подати у вигляді навчальних карток. Все що потрібно - це знайти в базі або створити власні картки. У безкоштовній версії обмежений функціонал, а у платних тарифах до карток можна додавати своє аудіо, картинки, створюючи більш інтерактивний матеріал. Можна надсилати учням посилання на модуль/курс.
Phet interactive simulations – це відкритий освітній ресурс, який містить набір зі 130 інтерактивних тренажерів, 30 з яких є хімічними. Тренажери PhET – це сучасна технологія набуття практичних навичок, умінь та знань, заснована на реалістичному моделюванні та імітації фізичних та хімічних явищ. Симуляції PhET орієнтовані на засвоєння навчального матеріалу за допомогою проведення віртуальних досліджень та випробувань з інтуїтивно зрозумілим та простим у користуванні інтерфейсом і мінімальним текстом, що підходять для навчання учнів та студентів у закладах різних рівнів освіти.
На сайті «Інтерактивне навчання Видавництво Ранок» представленні матеріали для викладачів та здобувачів освіти за різними предметами та класами, в тому числі безкоштовні електронні додатки до підручників.
Варіанти матеріалів, які можна знайти на сайті: онлайн-тести, презентації, додаткові матеріали, відео лабораторних та демонстраційних дослідів.
Таким чином, використання інтернет-ресурсів на уроках хімії відкриває широкі можливості для вдосконалення навчального процесу, розширює можливості для практичного та теоретичного вивчення хімії. Уроки стають більш динамічними, інтерактивними та цікавими для здобувачів освіти, сприяючи більш глибокому розумінню предмета, підвищуючи мотивацію та рівень знань.
Список використаної літератури