1
Контрольна робота №1 для учнів 7 класу
Прочитайте запропоновані варіанти фізичних та хімічних процесів. Випишіть в два стовпчики фізичні та хімічні процеси.
Фізичні процеси |
Хімічні процеси |
|
|
Висихає трава, скисає молоко, горить вугілля, яблуко стає червоним, тане лід, випаровується вода, замерзає вода, людина дихає, фотосинтез в зелених листях рослин, гниє листя, пахне озон після грози, подрібнюється цукор, утворюється іржа, гуркотить грім, кипить вода.
Прочитайте уважно дії учнів на уроці хімії під час виконання навчального дослідження, випишіть помилки учнів з техніки безпеки.
Учні 7 класу Микита і Олена зайшли до навчальної лабораторії на урок хімії. Вчитель хімії роздав кожному халат, правила поведінки в кабінеті хімії та інструкції з БЖД. Микита і Олена читати інструкції не стали, наче й так все було зрозуміло. Олена вдягнула халат, але довге розпущене волосся збирати не стала, а Микита вдягати лабораторний халат не захотів. Поки вчитель хімії давав інструкції до виконання навчального дослідження і всі учні записували мету, обладнання і план роботи, Микита і Олена вирішили самостійно використати речовини в підписаних пляшках, які стояли на їх робочому столі. Микита відкрив пляшку з речовиною понюхав її наблизивши лице, поклав корок боком на стіл, з якого витекла рідина на стіл. Олена в цей час витягла із кишені яблуко, випадково поклала його в розлиту з корка рідину, щоб витерти яблуко вона повернулась до однокласниці спитати серветку та волоссям зачепила пляшку з речовиною і корком та скинула їх на підлогу. Пляшка і корок розбилися, а рідина витекла і потрапила на халат Олені і одяг Микиті. Олена сказала про це вчителю, а Микита змовчав і не сказав, Олена вдягла інший лабораторний халат, а Микита все таки вдягнув свій халат. Вчитель зробив зауваження Олені і Микиті про порушення правил безпеки. Випишіть, які саме правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії порушили Олена і Микита? Поясніть наслідки для Микити і Олени через порушення правил безпеки. (Запишіть відповіді у зошит)
Розподіліть наведене обладнання в лабораторії на посуд і устаткування, запишіть в таблицю
Обладнання в лабораторії: плоскодонна колба, лабораторний стрижневий штатив, терези, конічна колба, газовий пальник, хімічна склянка, виделка, спиртівка, лійка, крапельниця, сталевий шпатель, пробірки, штатив для пробірок, мірний циліндр, бюретка, порцеляновий тигель, порцелянова тарілка, мірна піпетка.
Обладнання в лабораторії
Лабораторний посуд |
Лабораторне устаткування |
|
|
Визначення густини твердого тіла та сипкої речовини. Проаналізуйте ілюстрації до навчального досліду. Запишіть масу та об’єм ключа, визначте його густину, теж саме дослідження зробіть із металевими кульками. Заповніть таблицю до навчального дослідження та зробіть розрахунки за формулою густини. (З демонстрацією досліду можна ознайомитися за посиланням https://ua.izzi.digital/DOS/1020067/1270455.html ) І. Дослідження об’єму, маси ключа
1. 2.
3. 4.
3 І. Дослідження об’єму, маси металевих кульок
1.
2. 3.
4….
Тверде тіло/сипка речовина |
m, г (маса) |
V, см3 (об’єм) |
ρ, г/см3 (густина) |
Ключ |
|
|
|
Металеві кульки |
|
|
|
Дайте відповіді на питання та запишіть відповіді: так чи ні:
1. Чи можна визначити об’єм цвяха або ключа, вимірюючи його розміри (довжину, ширину та товщину)?_______________(ТАК/НІ)
2. Чи можна виміряти об’єм тіла, яке не тоне у воді, наприклад шматочок пінопласту? _______________(ТАК/НІ)
3. Чи можна виміряти об’єм подрібненої крейди насипавши його у пустий мірний циліндр? ______________ (ТАК/НІ)
4. Чи можна визначити густину кухонної солі в такий самий спосіб, як і густину металевого ключа? ______________ (ТАК/НІ)
5. Чи можна визначити густину рослинної олії наливши її в мірний
циліндр та зваживши на терезах (обнуливши тару)? ______________ (ТАК/НІ)
Завдання 6. (0.5 бали)
Знайдіть відповідність між знаком та значенням в маркуванні небезпечних речовин, запишіть відповіді у таблицю
Знаки небезпечних речовин:
№1 №2. №3 №4 №5
Відповіді до завдання 6:
Знак небезпечної речовини (№) |
Значення |
|
Токсична (отруйна) речовина |
|
Небезпечно для здоров’я |
|
Їдка речовина |
|
Речовина небезпечна для здоров’я |
|
Вибухонебезпечна речовина |
Щовесни, коли дні стають довшими, сонце піднімається вище і його промені падають пряміше на земну поверхню і краще нагрівають. Температура повітря підвищується і на деревах з’являються зелені листки та з землі піднімаються трав’янисті зелені рослині. Загально відомо, що зелений колір рослин зумовлений наявністю хлорофілу – основного фотосинтезуючого пігменту. В листках зелених рослин за участю енергії світла й за участі хлорофілу з вуглекислого газу і води відбувається утворення органічних речовин та виділяється кисень. Визначте в цьому тексті результати спостереження, закономірність. Чи можна за цим спостереженням сформулювати теорію? Запишіть відповіді.
Відомо, що під час виконання експериментів фіксування результатів є ключовим кроком. Це дає нам можливість аналізувати одержані результати та робити висновки. Впишіть основні принципи фіксування та протоколювання результатів спостережень
Деяке лабораторне устаткування було розроблено ще алхіміками в Середньовіччі. Розгляньте малюнки рис.1, рис.2. Що з обладнання алхіміків можна побачити в сучасних лабораторіях (згадайте лабораторний посуд та обладнання вказане в підручнику)? Запишіть свою відповідь.
Рис. 1
Запишіть свою відповідь.
Проаналізуйте малюнок. Напишіть, які правила безпеки порушені в цьому експерименті, та поясніть наслідки
Запишіть свою відповідь.