Використання фактів про фізичні параметри людини при вивченні природничих дисциплін
Актуальність
Одне із завдань державного стандарту в освітній галузі з природознавства – розуміти органічну єдність людини та природи, цілісність фізичної картини світу, етапи пізнавальної діяльності у фізичних дослідженнях, параметри безпечної життєдіяльності людини, уміти застосовувати здобуті знання для пояснення фізичних явищ і процесів , практичного використання фізичних явищ і законів у технічних пристроях, на виробництві, у різних сферах життєдіяльності, використовувати експериментальні і теоретичні методи наукового пізнання під час проведення досліджень фізичних явищ і процесів, розв'язувати фізичні задачі, виявляти ставлення до ролі фізичних знань у житті людини.
Мета
На шкільних уроках закони фізики розглядаються, в основному, на неживих об'єктах. Але дослідження проявів законів фізики в організмі людини відіграє важливу роль. Пояснення окремих процесів, що відбуваються в живих організмах, на основі фізичних законів допоможе встановити причинно – наслідкові зв'язки в живій і неживій природі, розкрити єдність навколишнього світу, показати єдність законів природи.
Де ж вперше зв'язали процеси що відбуваються в живому організмі із законами фізики?
Початок взаємодії біологічних і технічних дисциплін поклала кібернетика – що вивчає процеси передачі і перетворення інформації в технічних пристроях, живій природі, в суспільстві, тобто наука про процеси управління. Розглядаючи живі організми як складні динамічні системи, відпрацювавши єдиний підхід до вивчення процесів управління і організації в світі тварин і машин, кібернетика перша перекинула міст від живої природи до неживої. Завдяки такій взаємодії з'явилась нова наука - біоніка. Ще одна наука, яка пов'язує процеси в неживій природі з живою природою – це екологія. Екологія стала для всього людства не лише наукою, а й способом мислення , поведінки, реальністю дій. Вона стала однією з сторін гуманізму, що включає в себе духовність, розуміння єдності людини з природою, високу культуру та інтелект.
Механізми і процеси в організмі людини на уроках фізики
Є різні шляхи активізації навчальної діяльності з фізики в основній школі, і одне з ефективних – завдяки вродженій схильності всіх живих істот до вивчення свого організму, що є досить доведеним на сьогодні фактом. Завдяки цьому, вчитель, використовуючи знання про механізми які відбуваються в організмі не тільки намагається зацікавити учнів своїм предметом, а і спонукає на самостійний пошук інформації стосовно власного організму. Якщо вдається виявити в учнів щирий інтерес, залучити їх до спільної творчості, то вже успіх вчителя, це крок дитини до розуміння фізики, законів розвитку Всесвіту. Теми досліджень, які можна запропонувати учням:
1.Прості механізми в організмі людини.
2.Деформації в організмі людини.
3.Дифузія в організмі людини.
4.Сполучені сосуди в організмі людини.
5.Пристосування людини до різних температур.
6.Вологість повітря і її роль в організмі людини.
7. Перетворення енергії в організмі людини.
8.Електричні явища в організмі людини.
9.Коливання в організмі людини.
Використання фактів на уроках фізики про шкідливість паління.
До уроку з теми «Дифузія»
Як батьки можуть дізнатися, палять їхні діти, чи ні? Запах тютюну, він проникає всюди – в одяг, волосся, легені, кров, лімфу, мозок… запах тютюнового диму надає нікотин _ сильна рослинна отрута.
До уроку з теми «Атмосфера»
Хто псує атмосферу і навколишнє середовище? Курці. Вони що року викурюють (викидають в атмосферу) 720т синільної кислоти, 384000т аміаку, 108000т нікотину,600000т дьогтю і більше500000т чадного газу. Загальна маса недопалків за рік становить 2520000т. Тютюновий дим затримує УФ промені, 50% всіх видів речовин в тютюні йде в атмосферу, 20% - в організм курця і 5% - залишається у фільтрі цигарки.
До уроку з теми «Звукові хвилі»
Коли про людину говорять , що в неї «прокурений голос», тим самим припускають, що причина цієї особливості – куріння. Дійсно,хронічне подразнення голосових зв'язок тютюновим димом веде до того, що голосова щілина звужується, голос втрачає чистоту і звучність, стає хриплим, змінюється його тембр.
До уроків з тем «Оптичні прилади», «Дисперсія світла»
Очі людини, що довго палить часто сльозяться, червоніють, а краї повік розпухають. Нікотин, діючи на зоровий нерв, викликає його хронічне запалення, внаслідок чого знижується гострота зору. При курінні звужуються судини , змінюється сітківка ока, що веде до часткової втрати сприйняття кольорів, спочатку на зелене світло, а потім на червоний і жовтий, це знижує швидкість реакції людини в середньому на 24%. Такий дефект зору може зробити професійно непридатними: водіїв транспорту, операторів пультів управління, дизайнерів, художників…
До уроку з теми «Ядерні реакції». Розглядаючи питання про ядерні реакції можна привести як приклад реакції радіоактивного розпаду компонентів сімейства урану – радію, а саме тих радіоактивних компонентів, які виявлені в тютюновому диму: ізотопи свинцю, вісмуту, полонію. Період напіврозпаду свинцю 22 роки, вісмуту – 5 діб, а полонію – 138 діб. Один рентгенівський знімок методом флюорографії дає дозу опромінення 0,76 рад. Людина, що викурює за день 20 цигарок, отримує опромінення , ніби їй зробили 200 знімків, тобто 152рад.
Таким чином, на уроках створюються умови для формування та розвитку інтелектуальних і практичних умінь в учнів, розвивається пізнавальна активність і самостійність, прагнення до саморозвитку та самовдосконалення, сприяє формуванню пізнавального інтересу до фізики, розвитку творчих здібностей в учнів.