Доповідь "Використання фактів про фізичні параметри людини при вивченні природничих дисциплін"

Про матеріал
Одне із завдань державного стандарту в освітній галузі з природознавства – розуміти органічну єдність людини та природи, цілісність фізичної картини світу, етапи пізнавальної діяльності у фізичних дослідженнях, параметри безпечної життєдіяльності людини, уміти застосовувати здобуті знання для пояснення фізичних явищ і процесів , практичного використання фізичних явищ і законів у технічних пристроях, на виробництві, у різних сферах життєдіяльності, використовувати експериментальні і теоретичні методи наукового пізнання під час проведення досліджень фізичних явищ і процесів, розв'язувати фізичні задачі, виявляти ставлення до ролі фізичних знань у житті людини.
Перегляд файлу

Використання фактів про фізичні параметри людини при вивченні природничих дисциплін

Актуальність

Одне із завдань державного стандарту в освітній галузі з природознавства – розуміти органічну єдність людини та природи, цілісність фізичної картини світу, етапи пізнавальної діяльності у фізичних дослідженнях, параметри безпечної  життєдіяльності людини, уміти застосовувати здобуті знання для пояснення фізичних явищ і процесів , практичного використання фізичних явищ і законів у технічних пристроях, на виробництві, у різних сферах життєдіяльності, використовувати експериментальні і теоретичні методи наукового пізнання під час проведення досліджень фізичних явищ і процесів, розв'язувати фізичні задачі, виявляти ставлення до ролі фізичних знань у житті людини.

Мета

На шкільних уроках закони фізики розглядаються, в основному, на неживих об'єктах. Але дослідження проявів законів фізики в організмі людини відіграє важливу роль. Пояснення окремих процесів, що відбуваються в живих організмах, на основі фізичних законів допоможе встановити причинно – наслідкові зв'язки в живій і неживій природі, розкрити єдність навколишнього світу, показати єдність законів природи.

Де ж вперше зв'язали процеси що відбуваються в живому організмі із законами фізики?

Початок взаємодії біологічних і технічних дисциплін поклала кібернетика – що вивчає процеси передачі і перетворення інформації в технічних пристроях, живій природі, в суспільстві, тобто наука про процеси управління. Розглядаючи живі організми як складні динамічні системи,  відпрацювавши єдиний підхід до вивчення  процесів управління і організації в світі тварин і машин, кібернетика перша перекинула міст від живої природи до неживої. Завдяки такій взаємодії з'явилась  нова наука -  біоніка. Ще одна наука, яка пов'язує процеси в неживій природі з живою природою – це екологія.  Екологія стала для всього людства не лише наукою, а й способом мислення , поведінки, реальністю дій. Вона стала однією з сторін гуманізму, що включає в себе духовність, розуміння єдності людини з природою, високу культуру та інтелект.

Механізми і процеси в організмі людини на уроках фізики

Є різні шляхи активізації навчальної діяльності з фізики в основній школі,  і одне з ефективних – завдяки вродженій схильності всіх живих істот до вивчення свого організму, що є досить доведеним на сьогодні фактом. Завдяки цьому, вчитель, використовуючи знання про механізми які відбуваються в організмі  не тільки намагається зацікавити учнів  своїм предметом, а і спонукає на самостійний пошук інформації стосовно власного організму. Якщо вдається виявити в учнів щирий інтерес, залучити їх  до спільної творчості, то вже успіх вчителя, це крок дитини до розуміння фізики, законів розвитку Всесвіту. Теми досліджень, які можна запропонувати учням:

1.Прості механізми в організмі людини.

2.Деформації в організмі людини.

3.Дифузія в організмі людини.

4.Сполучені сосуди в організмі людини.

5.Пристосування людини до різних температур.

6.Вологість повітря і її роль в організмі людини.

7. Перетворення енергії в організмі людини.

8.Електричні явища в організмі людини.

9.Коливання в організмі людини.

Використання фактів на уроках фізики про шкідливість паління.

До уроку з теми «Дифузія»

Як батьки можуть дізнатися, палять їхні діти, чи ні? Запах тютюну, він проникає всюди – в одяг, волосся, легені, кров, лімфу, мозок… запах тютюнового диму надає нікотин _ сильна рослинна отрута.

До уроку з теми «Атмосфера»

Хто псує атмосферу і навколишнє середовище? Курці. Вони що року викурюють (викидають в атмосферу)  720т  синільної кислоти, 384000т  аміаку,  108000т нікотину,600000т дьогтю і більше500000т чадного газу. Загальна  маса недопалків за рік становить 2520000т. Тютюновий дим затримує УФ промені, 50% всіх видів речовин в тютюні йде в атмосферу, 20% - в організм курця і 5% - залишається у фільтрі цигарки.

До уроку з теми «Звукові хвилі»

Коли про людину говорять , що в неї «прокурений голос», тим самим припускають, що причина цієї особливості – куріння. Дійсно,хронічне подразнення голосових зв'язок тютюновим димом веде до того, що голосова щілина звужується, голос втрачає чистоту і звучність, стає хриплим, змінюється його тембр.

До уроків з тем «Оптичні прилади», «Дисперсія світла»

Очі людини, що довго палить часто сльозяться, червоніють, а краї повік розпухають. Нікотин, діючи на зоровий нерв, викликає його  хронічне запалення, внаслідок чого  знижується гострота зору. При курінні звужуються судини , змінюється сітківка ока, що веде до часткової втрати сприйняття кольорів, спочатку на зелене світло, а потім на червоний і жовтий, це знижує швидкість реакції людини в середньому на 24%. Такий дефект зору може зробити професійно непридатними: водіїв транспорту, операторів пультів управління, дизайнерів, художників…

До уроку з теми «Ядерні реакції». Розглядаючи питання  про ядерні реакції можна привести як приклад реакції радіоактивного розпаду компонентів сімейства урану – радію, а саме тих радіоактивних компонентів, які виявлені в тютюновому диму: ізотопи свинцю, вісмуту, полонію. Період напіврозпаду свинцю 22 роки, вісмуту – 5 діб, а полонію – 138 діб. Один рентгенівський знімок методом флюорографії  дає  дозу опромінення  0,76 рад. Людина, що викурює за день 20 цигарок, отримує опромінення , ніби їй  зробили 200 знімків, тобто 152рад.

 Таким чином, на уроках створюються умови для формування та розвитку інтелектуальних і практичних умінь  в учнів, розвивається пізнавальна активність і самостійність, прагнення до саморозвитку та самовдосконалення, сприяє формуванню пізнавального інтересу до фізики, розвитку творчих здібностей в учнів.

docx
Додано
18 червня 2020
Переглядів
423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку