«Учень має бачити в учителеві розумну, знаючу, думаючу, закохану в знання людину. Чим глибші знання, чим ширший кругозір, ширша всебічна наукова освіченість учителя, тим більшою мірою він не тільки вчитель, а й вихователь»Василь. Сухомлинський Ще В. Сухомлинський вважав, що джерелом і рушійною силою самоосвітньої діяльності вчителя є потреба в знаннях: «Знати більше, ніж я знаю сьогодні».
- Робота над індивідуальною методичною темою, співзвучною з темою, над якою працює заклад;- Опис власного досвіду роботи (Данилюк В. В., Романюк С. О., Чумаченко В.І., Лободовська В. Й.);- Оформлення результатів своєї роботи у вигляді звітів, публікацій у пресі, виступів на педраді, методичній раді (усі педагоги закладу);- Створення власного портфоліо професійного розвитку (усі педагоги закладу);- Участь у педагогічних конкурсах (Данилюк В. В.), виставках, науково-практичних конференціях (Лободовська В. Й., Романюк С. О.), педагогічних читаннях.- Поширення власного педагогічного досвіду (Данилюк В. В., Чумаченко В.І.);- Робота в шкільних та районних методичних об’єднаннях вчителів (усі педагоги);- Проведення відкритих уроків, виховних заходів, майстер-класів (Боровик Т. В., Лободовська В. Й., Данилюк В. В., Чумаченко П. П.);- Участь у роботі виставок дитячих робіт, організації конкурсів дитячої творчості;Створення навчальних програм, методичних посібників, написання статей для фахових газет і журналів (Лободовська В. Й.);Оприлюднення індивідуальних наробок (Романюк С. О., Лободовська В. Й., Данилюк В. В., Чумаченко В.І.) ;- Активна творча діяльність (Чумаченко В.І., Данилюк В. В.);- Співпраця з позашкільними закладами (Сукманова О. В., Чумаченко В.І). Самоосвітня діяльність педагогів
Основні проблеми, з якими зустрічаються педагоги в цьому тисячолітті, є:постійне ускладнення змісту освіти, гарантування високого рівня освітніх стандартів;ускладнення проблем виховання;безперервне оволодіння прогресивними технологіями навчання й виховання;розв’язання складних професійно-педагогічних проблем, які вимагають інтеграції знань, практичних умінь і навичок з таких суміжних з педагогікою наук, як філософія, психологія, медицина, економіка, та ін.;робота в єдиному інформаційному середовищі, що передбачає раціональне використання інформаційних технологій в освітньому процесі.
Самостійна робота над собою не легка, але труднощі, з якими кожен із нас постійно стикається, приступаючи до самовдосконалення, ні в якому разі не повинні лякати. Постійне самовдосконалення призводить долегшого та доступнішого сприйняття наукової літературипроведення занять, усних виступів та письмових оформлень своїх думокпростішого орієнтування у потоці наукової інформаціїлегшого вирішення завдань, оволодіння практичними уміннями
ІКТ-компетентностівластивість педагога, цілеспрямовано і самостійно, із знанням вимог до професійної діяльності в умовах інформатизації освітнього простору і своїх можливостей та обмежень здатен застосовувати ІКТ не тільки у процесі навчання та виховання, а й в процесі методичної і дослідницької діяльності та власної неперервної професійної педагогічної діяльності. На основі аналізу педагогічних ситуацій кожен з нас може бачити і формулювати педагогічні завдання та знаходити оптимальні способи їх розв’язання із максимальним використанням можливостей ІКТ.
Володіння учителем комп’ютерною грамотністю – веління часу. Відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників зі змінами і доповненнями (наказ МОН № 805 від 09.09.2022 року) присвоєння всіх кваліфікаційних категорій «спеціаліст», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст першої категорії», «спеціаліст вищої категорії» передбачає використання учителями інформаційно - комунікаційних технологій, цифрових освітніх ресурсів в освітньому процесі.
Ціннісно-мотиваційний компонентвключає мотиви, мету, потреби в професійному навчанні, вдосконаленні, самовихованні, саморозвитку, ціннісні установки актуалізації в професійній діяльності, стимулює творчий прояв особи в професійній діяльності. Він припускає наявність інтересу до професійної діяльності, який характеризує потребу людини в знаннях, в оволодінні ефективними способами організації професійної діяльності. Також ціннісно-мотиваційний компонент включає мотиви здійснення педагогічної діяльності, спрямованість на передачу суми знань і розвиток особистості учнів.
Діяльнісний компонентце активне застосування інформаційних технологій і комп'ютера в професійній діяльності як засобів пізнання і розвитку ІКТ-компетентності, самовдосконалення і творчості, а також виховання подібних якостей у своїх учнів. Комунікативна складова цього компоненту виявляється в умінні встановлювати міжособистісні зв'язки, вибирати оптимальний стиль спілкування в різних ситуаціях, опановувати засобами вербального і невербального спілкування.
Когнітивний компонентповинний забезпечити вільне володіння вчителем навичками опрацювання інформації та роботи з інформаційними об’єктами, які відповідно впливають на навички вдосконалення професійних знань і умінь, знання міжпредметних зв'язків. Рівень розвитку когнітивного компоненту визначається повнотою, глибиною, системністю знань вчителя в його предметній області.
Рефлексійний компонентІКТ-компетентності вчителя визначається відношенням вчителя до себе і до світу, до своєї практичної діяльності та її здійснення. Вона включає самосвідомість, самоконтроль, самооцінку, розуміння власної значущості в колективі і розуміння результатів своєї діяльності, відповідальності за результати своєї діяльності, пізнання себе і самореалізації в професійній діяльності через засоби ІКТ. Розвиток кожного компоненту ІКТ-компетентності пов'язаний з формуванням його характеристик і властивостей як частини цілісної системи.
Компоненти ІКТ-компетентностіпошук і відбір додаткової інформації для навчання з врахуванням можливості мережі інтернет, розмноження навчальних матеріалів, сканування, цифрового фотографування і відеозаписувикористання готових мультимедійних розробок з освітньою і виховною метоюпредставлення освітньої інформації з використанням різних прикладних комп’ютерних програм (Word, Paint, Power. Point, Publisher та ін.)розробка комп’ютерних тестів, систем рейтингової оцінки знань учнів на основі стандартних комп’ютерних програм і програм-оболонокстворення баз даних і власних інтернет-ресурсів навчального призначенняуправління навчальним процесом за допомогою стандартних і спеціальних програмучасть в роботі мережевих об’єднань викладачів, інтернет конференцій з метою підвищення свого професійного рівня та обміну досвідомвиготовлення дидактичного комп’ютерного матеріалу
Вимоги до організації самоосвіти педагогів: 1. Зв'язок самоосвіти з практичною діяльністю педагога.2. Систематичність і послідовність самоосвіти, неперервний характер роботи, постійне вдосконалення змісту та форм самоосвіти.3. Індивідуальний характер самоосвіти – найгнучкіша форма здобуття знань педагогом.4. Гласність і наочність результатів самоосвітньої роботи в педагогічному колективі закладу, країни.5. Завершеність самоосвітньої роботи на кожному її етапі.
В основу організації самоосвіти педагогічних працівників в закладі покладено такі принципи:1. Систематичність і послідовність самоосвіти через впровадження індивідуальних, колективних та цільових методів самовдосконалення вчителів і контроль їх професійного зростання;2. Направленість самоосвіти на практичну діяльність педагога у відповідності до сучасних трансформацій суспільства, реформування системи освіти, розвитку технологій;3. Комплексність самоосвіти через врахування психолого-педагогічних аспектів освітньої діяльності, а саме: педагогічна рефлексія, професійне вигорання,освітній тайм-менеджмент.
Можна виділити такі показники інформаційної компетентності вчителя:- готовність до освоєння та аналітичної обробки інформації;- прагнення до формування та розвитку особистих творчих якостей;- наявність високого рівня комунікативної культури (в тому числі комунікації за допомогою засобів ІКТ), теоретичних уявлень і досвіду організації інформаційної взаємодії;- готовність до спільної між усіма суб’єктами інформаційної взаємодії, освоєння наукового та соціального досвіду, спільної рефлексії та саморефлексії;- освоєння методів одержання, відбору, зберігання, відтворення, уявлення, передачі та інтеграції інформації (в тому числі в рамках обраної предметної області) за допомогою засобів ІКТ.
Інформаційна компетентність вчителя - найважливіший компонент, який полягає в здатності педагога вирішувати професійні завдання з використанням засобів і методів інформатики та ІКТ, а саме:- здійснювати інформаційну діяльність для обробки, передачі, збереження інформаційного ресурсу з метою автоматизації процесів інформаційно-методичного забезпечення;- оцінювати і реалізовувати можливості електронних видань освітнього призначення в мережі Інтернет, інформаційного ресурсу освітнього призначення;- організовувати інформаційну взаємодію між учасниками освітнього процесу;- створювати і використовувати тестові системи для діагностики контролю та оцінки рівня знань учнів;- здійснювати навчальну діяльність з використанням засобів ІКТ в аспектах, що відображають особливості конкретного навчального предмета.
Вимоги до вмінь і знань сучасної людини, а особливо вчителя, сьогодні дуже високі. Список МВОК-платформ, які є найбільш поширеними у світі: Coursera (https://www.coursera.org/)Edx (https://www.edx.org/)Udacity (https://www.udacity.com/)Kadenze (https://www.kadenze.com/)Udemy (https://www.udemy.com/)Список українських МВОК-платформ: Prometheus (http://prometheus.org.ua/)Ed. Era (https://www.ed-era.com/)Відкритий Університет Майдану (http://vum.org.ua/)Національна освітня платформа «Всеосвіта» ( https://vseosvita.ua/) Український освітній онлайн-портал для вчителів «На Урок» (https://naurok.com.ua/) та інші
Немає іншої професії, яку називають найкрасивішими словами: висока, благородна, почесна, душевна, прекрасна. Немає іншого професіонала, до якого пред’являють стільки вимог: він повинен бути чесним, правдивим, компетентним, люблячим свою країну, люблячим своїх дітей, психологом людської душі, помічником своїх підопічних, другим «батьком», морально стійким, вимогливим, добрим, строгим, готовим до компромісу. Він повинен бути Першим…А для цього треба взяти за основу слова В. Сухомлинського «Знати більше, ніж я знаю сьогодні»