МОНІТОРИНГ - СПЕЦІАЛЬНО ОРГАНІЗОВАНЕ,
СИСТЕМАТИЧНЕ СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА СТАНОМ ОБ'ЄКТІВ,
ЯВИЩ, ПРОЦЕСІВ З МЕТОЮ ЇХ ОЦІНКИ, КОНТРОЛЮ АБО ПРОГНОЗУ.
Педагогчний монторинг - це форма орган зац ї, збору, обробки, збер гання та поширення нформац ї про д яльн сть педагог чного колективу, що дозволяє
безперервно в дстежувати стан прогнозувати його д яльн сть.
МЕТА
педагогічного моніторингу
підвищення ефективності діяльності закладів освіти) та спрямовані на
забезпечення наукового підходу в організації навчально-виховного процесу
виявлення тенденц ї в розвитку системи осв ти, сп вв днесен в час , а також насл дки прийнятих р шень. В рамках
мон торингу проводиться виявлення оц нювання
проведених педагог чних д й. При цьому забезпечується
зворотний зв'язок, дов дуватися про в дпов дн сть фактичних результат в д яльност педагог чної системи її к нцевим ц лям.
ЗАВДАННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО МОНІТОРИНГУ
збір, обробка, зберігання та розповсюдження інформації про стан освіти,
інтерпретація зібраних фактів, прогнозування на їх основі динаміки і основних тенденцій її розвитку та розробка науково обґрунтованих
рекомендацій для прийняття управлінських рішень стосовно підвищення ефективності функціонування освітньої галузі.
ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ МОНІТОРИНГУ:
- Діагностична - сканування стану системи освіти та відбуваються в ній змін, що дозволяє дати оцінку даним явищам;
- Експертна - в рамках моніторингу можливе здійснення експертизи стану, концепції, форм і методів розвитку системи освіти, її компонентів і підсистем;
- Інформаційна - моніторинг є способом регулярного отримання порівнянної інформації про стан і розвиток системи, необхідної для аналізу і прогнозу стану і розвитку системи; - Інтеграційна - моніторинг є одним із системоутворюючих чинників, що забезпечують комплексну характеристику процесів.
ОСНОВНІ ВИДИ МОНІТОРИНГУ:
За змістом :
Дидактичний моніторинг, предметом якого є новоутворення навчального процесу
(отримання знань, умінь, навичок, відповідність їх рівня вимогам
Виховний моніторинг, який враховує зміни в створенні умов для виховання і самовиховання учнів, «прирощення» їх виховного рівня;
Соціально-психологічний, який показує рівень соціально-психологічної адаптації особистості того, хто навчається;
Управлінської діяльності, що складає зміни в різних управлінських підсистемах.
За характером використовуваних методів і методик :
статистичний і нестатистичної моніторинг.
За спрямованістю:
Моніторинг процесу - представляє картину факторів, що впливають на реалізацію кінцевої мети;
Моніторинг умов організації діяльності - виявляє відхилення від запланованої норми діяльності, рівень раціональності діяльності, необхідні ресурси;
Моніторинг результатів - з'ясовує, що було зроблено із запланованого, яких результатів досягнуто.
При організації моніторингу важливо виконати наступні завдання:
Визначити критерії якості реалізації моніторингу, виробити комплекс показників, які забезпечують цілісне уявлення про стан системи, якісних і кількісних змін у ній. Відібрати засоби діагностики.
Встановити рівень відповідності реального стану об'єкта очікуваних результатів. Систематизувати інформацію про стан і розвиток системи.
Забезпечити регулярне і наочне уявлення інформації про процеси, що відбуваються. Організувати інформаційне забезпечення аналізу і прогнозування стану і розвитку системи освіти, вироблення управлінських рішень.
Інформація, що збирається в процесі моніторингу, повинна відповідати вимогам об'єктивності, точності, повноти і достатності.
Моніторинг проводиться за такими етапами: 1. Підготовчий етап:
- Формування замовлення на моніторинг,
- Виділення об'єкта моніторингу,
- Методичне забезпечення моніторингу,
- Визначення критеріїв і показників
- Створення робочого проекту або програми
- Інструктаж або підготовка кадрів, які проводять моніторинг
2. Етап проведення моніторингу:
- Проведення діагностики системи з використанням обраних методів відповідно до робочої програми, - Збір і аналіз, зберігання результатів.
3. Етап обробки даних і прийняття рішень:
- Обробка даних, в тому числі математико-статистична,
- Аналіз, узагальнення і систематизація отриманих даних,
- Підготовка заключного документа,
- прийняття рішень,
- Комплекс заходів, які активізують використання даних, в тому числіінформаційне забезпечення моніторингу.
Методи обробки даних дослідження
Генерація звітів
Статистика за певним питанням анкети чи тесту. Перехресний аналіз (порівняння варіантів відповідей на певне питання за визначеною характеристикою: статтю, віком, соціальним статусом тощо);
Дисперсійний аналіз
Виявлення впливу показників умов організації роботи з обдарованими дітьми на її результативність, (наприклад, впли частоти виступу одного учня у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з різних предметів на якість результатів виступі тощо)
Кореляційний аналізі
Дослідження ступеню лінійної залежності між показниками (наприклад, рівнем творчої роботи вчителя та рівнем зацікавленості учнів навчальними предметами
Регресійний аналіз
Прогнозування розвитку виявлених тенденцій між показниками, у випадку існування між ними високого ступеню кореляційної залежності