Як активізувати та інтенсифікувати роботу учнів
на уроках з музичного мистецтва ?
Методи музичного навчання можна розглядати як способи організації засвоєння предмету, які відповідають цілям і завданням учбового процесу . Нова програма по музиці з її тематичним змістом об’єднала всі форми і види музичної діяльності на уроці. Всі вони сприяють активізації та інтенсифікації творчій активності учнів у музичній діяльності.
-
Метод, який спрямований на організацію засвоєння змісту навчання, в основі якого лежить узагальнене знання про музику, умовно називають методом музичного узагальнення. Його необхідно розглядати не тільки як метод організації, але і як стимулювання процесу навчання. Адже його застосовування допомагає школярам переконатися в своїх можливостях пізнати музику. А це сприяє вихованню зацікавленості до мистецтва.
-
Метод наступності і послідовності у процесі навчання дітей музики. Цей метод полягає у поступовому переході засвоєння інформації від відомого до не відомого, від загального до конкретного.
-
Міжпредметні зв’язки - один із засобів творчої активності учнів у різноманітній музичній діяльності. На приклад: щоб учні мали конкретне уявлення про тривалість нот, у 2 класі слугуватиме здобування і порівняння частин з математики. Малюємо 3 однакових прямокутники, ділимо половину ноту і другий - на чотири частини і поряд - четвертну ноту; третій - на вісім частин поряд - восьму ноту.
-
музикування - необхідний етап уроку музики. Учні музикують на дитячих інструментах, імпровізуючи різні ритми, музичні звороти; вони відтворюють сприйняте, підбирають розучені мелодії, ритмічний супровід до виконуваних пісень.
Активізація сприймання музики – важливий фактор розвитку музичних здібностей та творчої активності учнів.
-
метод використання наочності на уроках музики як шлях розвитку творчої активності.
-
музично-дидактична гра : ігри зручний засіб активізації мислення учнів на уроці. Ігрові елементи широко застосовуються на уроках музики. Музичні ігри допомагають учням краще засвоїти нотну грамоту, формують і розвивають музичні здібності – пам’ять, слух, ритмічне та ладове відчуття. В процесі музичних ігор діти набувають потрібні навички – вокально-хорові, творчо-імпровізаційні, ритмічно-слухові. Неможливо уявити процес активізації пізнавальної діяльності без музичних ігор, адже гра- найбільш вільна діяльність дитини, вона завжди бажана й цікава. Значне місце іграм відводжу не тільки у початкових класах, а й у середній ланці. Так, у 7 -8 класі під час вивчення теми «Сучасність у музиці» організовую ігри в кореспондентів.
-
метод використання ІКТ: Цей підхід є надзвичайно ефективним у підготовці та проведенні уроків музики, пошуку репродукцій картин, портретів композиторів, відомостей про їх життя і творчість, матеріалу для слухання музики, нотного тексту пісень, та інших видів діяльності, то технологія мультимедіа значно полегшила процес підготовки до уроку. А для учнів подорожі у захоплюючий світ музики з нотками Наткою та Антоном стали ще одним засобом активізації та інтенсифікування навчально-пізнавальної діяльності. Адже увесь процес оволодіння музичними уявленнями, поняттями, термінами умовно можна поділити на 3 етапи:
-
1 етап - чую (спостереження за музичним матеріалом, цілеспрямоване свідоме сприйняття музики);
-
2 етап - бачу (висновок із цих спостережень у вигляді теоретичного узагальнення – визначення, терміну, знаку, поданого на мультимедійній дошці; схеми, таблиці, ілюстрації, які сприяють кращому усвідомленню, запам’ятовуванню теоретичного поняття) ;
-
3 етап - виконую (практичні види діяльності – спів, музикування, рухи, творчість).
Технологія мультимедіа сприяє успішному проходженню учнями всіх трьох етапів. Разом із засобами мультимедіа з метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках музичного мистецтва я використовую такі методи та прийоми: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні, частково-пошукові, дослідницькі. Впровадження ІКТ на уроках музичного мистецтва є раціональним засобом активізації та інтенсифікування пізнавальної діяльності учнів, забезпечує вирішення завдань всебічного розвитку природних та творчих здібностей учнів.
Музика – це мистецтво, що впливає на почуття, емоції людини. Вона може примусити сумувати чи радіти, тривожитися чи торжествувати. В. О Сухомлинський у книзі «Серце віддаю дітям» писав, що музика, мелодія, краса музичних звуків – важливий засіб морального і розумового виховання людини, джерело благородства серця і чистоти душі. Істотно важливо розкрити учням зв'язок музики з життям, невіддільність її від реалій сьогодення та тісний зв'язок з минулим.