Організація та проведення правового виховання в гімназії буде якісною, якщо розробити певну систему роботи гімназії з важковиховуваними учнями, яка передбачатиме цілеспрямовану, планову, взаємопов'язану керовану діяльність складових її частин.
З досвіду роботи ШРПП
Сколівської академічної гімназії
Школа... Сім'я... Проблеми... Як вічно існує день і ніч, людина та її тінь, так і життя неможливе без проблем. Аби вирішити їх, необхідно побачити кожну дитину серцем і зрозуміти її. У кожній дитині від народження закладені зернини зла і добра. І як дати прорости добру?
Характерними рисами підростаючого покоління є прагнення до самоутвердження, підвищена емоційність, намагання виявити самостійність, заявити про себе, виділитися, показати спою неординарність. Якщо ці прагнення, потреби, запити, пошуки не задовольняються в суспільному житті, вони атрофуються або спрямовуються в негативне русло.
До виникнення важковиховуваності, правопорушень неповнолітніх призводять складні умови життя, несприятливі умови сімейного виховання, а саме: батьки зловживають спиртними напоями, вживають наркотики, ведуть аморальний спосіб життя, постійні конфліктні ситуації у взаєминах між батьками, дітьми і батьками.
Важковиховувані діти можуть бути і в зовні благополучних сім'ях внаслідок педагогічної неосвіченості батьків, помилок, недоліків, прорахунків у системі виховання, безвідповідального ставлення дорослих до виховання дітей.
Проблеми виникають також через упущення в навчально-виховній діяльності будь-якої школи. Це насамперед незнання педагогами індивідуально-психологічних особливостей дітей; відсутність системи в роботі з важковиховуваними учнями та їхніми батьками; формалізм, недостатня увага до розвитку духовності учнів; незнання умов сімейного виховання.
Система роботи гімназії з важковиховуваними учнями передбачає цілеспрямовану, планову, взаємопов'язану керовану діяльність складових її частин.
Профілактика правопорушень — це система заходів, спрямована на попередження правопорушень та формування норм співжиття у суспільстві . Найважливіша робота — рання профілактика негативних проявів у поведінці школярів.
В гімназії діє своєрідна система роботи:
1. Первинна профілактика:
- контроль за відвідуванням учнями гімназії (ведеться класними керівниками у класному журналі та черговим у спеціальному журналі); Традиційними є рейди перевірки стану класних кімнат, зовнішнього вигляду учнів, дотримання ними Статуту гімназії, що проводяться спільно з учнівським самоврядуванням. Результати цих перевірок оголошуються на щотижневих лінійках;
- розроблено правила учнів, які вивчаються на годинах спілкування;
- проводяться в класах цикли бесід на правову тематику.
- черговий клас проводить щоденний облік відвідування учнями гімназії по прізвищах, щомісячний аналіз якого здійснюється на засіданнях комісії дисципліни і порядку.
2. Вторинна профілактика:
Облік важковиховуваних показує загальну картину роботи гімназії з такими учнями, досягнуті результати, прогалини, які необхідно усунути, найефективніші форми, методи, засоби впливу на того чи іншого учня.
У вересні кожен класний керівник заповнює соціальний паспорт класу, у якому зібрано всебічну інформацію про учнів (це сироти, напівсироти, неповні, багатодітні сім’ї, діти-інваліди, малозабезпечені, схильні до правопорушень, неблагополучні сім’ї).
На основі цих даних готуються списки дітей за різними категоріями. Таким чином, у новому навчальному році маємо учнів з „групи ризику”, - схильних до правопорушень, які стоять на внутрішкільному обліку та з неблагополучних сімей. Ці діти не скоїли ніяких правопорушень, але в їх поведінці простежуються такі риси: агресія, дратівливість, неуважність, невихованість. При несприятливих умовах такі діти можуть потрапити під негативний вплив та в майбутньому скоїти правопорушення. Тому головним завданням класного керівника та батьківської громадськості є вивчення умов виховання дитини, взаємовідносин у сім’ї з метою корекції поведінки учня. За учнями з „групи ризику” закріплюються наставники, класні керівники, які ведуть щоденники психологічних спостережень. Допомогу у роботі з такими категоріями учнів надає шкільний психолог, яка систематично працює з ними (діагностика та корекція), а також ведеться просвітницька робота на загально гімназійних батьківських зборах.
Для організації і проведення правового виховання батьків використовуються групові та індивідуальні форми роботи.
Раз на півріччя робиться висновок про досягнуті результати виховної роботи й намічається план подальшої роботи з кожним з таких учнів. До завдань класного керівника входить вивчення інтересів, здібностей, нахилів важковиховуваних учнів і залучення їх до роботи гуртків, спортсекцій як у школі, так і в позашкільних закладах, при клубах.
Тому однією з умов зменшення правопорушень, злочинів серед учнів є організація цікавого дозвілля. Усі виховні заходи з правової освіти та виховання проводяться з 1(5) по 7(11) класи. Одержані у процесі навчання правові знання поглиблюються і розширюються у позаурочній виховній роботі. Обираючи той чи інший метод або форму виховної роботи з учнями, враховується, чи популярні вони серед школярів, чи захоплюють їх, чи викликають у них почуття задоволення.
Вже склалася традиція - щомісяця в усіх класах на годині спілкування проводити бесіду з правової тематики, у жовтні та грудні – тиждень правових знань, а в листопаді та березні – місячники. Теми для лекцій, бесід та інших форм роботи і методика їх проведення обговорюються заздалегідь на засіданнях методоб'єднань класних керівників та заняттях «Школи класного керівника».
Традиційними стали зустрічі, круглі столи з представниками відділу юстиції у Сколівському районі та лікарями, а саме: зустріч з лікарем - інфекціоністом Мигович Н.Б. «Білі рукавички Венери» ( про СНІД), зустріч з лікарем - наркологом Витвицькою О.І. «Боротьба із зеленим змієм» 3(7)-4(8) кл., зустріч з провідними спеціалістом відділу юстиції у Сколівському районі Норичко І. В. та священиками .
Завдання, яке ми бачимо перед собою: навчити дітей мріяти, мислити, розуміти свої поразки і вибачати інших. І тоді вони будуть благородними, бо цього навчили їх ми.
Форми роботи з важковиховуваними підлітками
Припинити зростання правопорушень та злочинності серед підлітків — важлива педагогічна проблема, у вирішенні якої допомагає використання наступних форм роботи:
1. Психолого-соціологічні дослідження умов проживання і спілкування важковиховуваних підлітків.
2. Психодіагностичне вивчення учнів, які відчувають труднощі в шкільній та соціальній адаптації, своєчасна корекція їх поведінки.
3. Індивідуальна робота з важковиховуваними підлітками по створенню «Зони безпеки» (залучення до роботи в гуртках, секціях, клубах, контроль за відвідуванням занять в школі, контакти з батьками ).
4. Проведення родинних свят .
Форми роботи з батьками з правоосвітньої роботи
І. Батьківський університет.
1. Зустріч з учителями: «Батьківська п'ятниця».
2. Консультпункт для батьків: «Сімейна скринька».
3. Диспут для батьків: «Яку сім'ю можна вважати зразковою?».
4. Загальногімназійні батьківські збори на тему: «Адміністративна відповідальність батьків за виховання дітей згідно з законами України .
5. Спільна робота зі службою у справах неповнолітніх.
6. Рекомендації - пам’ятки для батьків.
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ
( морально - правовий напрям )
Мета заходів: виховувати в учнів загальноприйняті людські цінності, формувати навички правомірної поведінки, почуття особистої відповідальності за свою поведінку, підготовка дітей до життя в соціумі.
1. Брейн - ринг: „ Діти та їхні права"
2. Засідання дискусійного клубу « Кулак – доказ? Крик – аргумент?»
3. Випуск стінгазети - „ На терезах Феміди"
4. Предметний тиждень з правознавства: „ На терезах Феміди"
5. Операції: „Урок", Сім"я". „ Підліток"(перевірка відвідування уроків учнями девіантної поведінки )
6. Зустріч лікарем-наркологом,лікарем-інфекціоністом,
7. Конкурс плакатів « Антиреклама алкоголю,"тютюну".
8. Бесіда « Закон і ми»
9. « Треба, хочу, - не можна"( година спілкування)
10. « Дисципліна - свобода чи необхідність?" ( диспут )
11. « Злочин і покарання» ( лекція )
12. «Правила для учнів - закон шкільного життя» (година спілкування)
13. «Немає прав без обов’язків» (година спілкування)
14. Ознайомлення з Біблією «10 моральних заповідей» (година спілкування).
15. «Правопорушення і юридична відповідальність» (лекція)
16. «Від пияцтва до злочину - один крок» (виховна година)
17. Алкоголізм руйнує життя людини (розповсюдження листівок на перервах, на шкільному вечорі, на дискотеці).
18. «Громадянином ти повинен бути» (виховна година).
19. Правила поведінки на перерві (розповсюдження листівок).
20. Діалог « Мої права»
21. Правовий тренінг « Як не стати жертвою злочину»
22. Прес – шоу « Бути громадянином»
23. « Контроль і самоконтроль - із чого вони розпочинаються» (диспут)
24. КВК на тему « Правові знання»
25. « Подолання насильства»( лекторій)
24. Тренінг « Гендерна рівність. Образи хлопчиків і дівчаток у казках»
25. Бесіда на тему « Насильство в родині»
26. Виховний захід «Байдужість не прощається»
27. Виховний захід « Палити чи не палити?»
28. Реферат на тему « Вантажно- митна декларація, її характеристика»
29. «Подолання насильства» ( лекторій)
30. Тренінг «Правова абетка гендерної рівності»
31. Виховний захід « Кожна дитина має право»
Теми проведених батьківських зборів:
1.Жорстокість та насильство у сім’ї.
2.Увага! Дитячий суїцид.
3. Особливості підліткового віку.
4. Роль батьків в адаптації учнів до навчання в гімназії.
5. Психологічні передумови виникнення шкідливих звичок у підлітків.