Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки Київської облдержадміністрації
Державний навчальний заклад
«Сквирське вище професійне училище»
Тема доповіді:
«Перевернуте навчання»
і його впровадження в
процесі навчання фізики
Доповідач:
Шембелян Леся Миколаївна,
учитель фізики, спеціаліст І-ої категорії
м.Сквира
2016 р.
«Перевернуте навчання» – це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій та організація домашніх завдань міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відеолекції, в той час як у класі відводиться час на виконання вправ, обговорення проектів та дискусії.
Відео лекції часто розглядаються як ключовий компонент в перевернутому підході, такі лекції в даний час або створюються викладачем і розміщуються в інтернеті, або зберігаються в якомусь онлайн-файлообміннику. Доступність перегляду відео в наші дні, поширилася настільки, що дозволяє зробити його невід’ємною частиною концепції перевернутого навчання.
Авторами технології «Перевернуте навчання» вважаються вчителі хімії Аарон Самс і Джонатан Бергманн (США). У 2008 році вони стали записувати відеоролики зі своїми лекціями та пропонувати їх на домашнє опрацювання своїм учням. У власних книгах «Перевернуте навчання або як достукатися до кожного учня на уроці», вони розповідають про особливості цієї технології та її можливості.
«Перевернений» урок – це урок, який інвертує традиційні методи викладання: подача матеріалу проходить за межами школи, а домашня робота перенесена на урок. Це не просто зміна навчальної послідовності. Такий урок передбачає зміну власних педагогічних прийомів.
Порівняймо традиційний та «перевернений» підходи до навчання.
Традиційне навчання |
Перевернуте навчання |
Учні вчать матеріал попереднього уроку за допомогою конспектів |
Учні вивчають матеріал наступного уроку в інтерактивній формі |
Викладач пише конспект |
Викладач готує інтерактивні матеріали |
Традиційне навчання |
Перевернуте навчання |
Учні слухають викладача |
Учні застосовують і закріплюють набуті знання на практиці |
Викладач переказує матеріал учням |
Викладач здійснює зворотний зв'язок з учнями |
Традиційне навчання |
Перевернуте навчання |
Учні намагаються згадати пояснення, щоб виконати домашнє завдвння |
Учні для повторення теоретичного матеріалу користуються відеолекціями |
Викладач на консультаціях повторює матеріал для різних учнів |
Викладач дбає про поглиблення знань учнів |
Змінюються, також, ролі учасників навчального процесу: учень перетворюється з споживача в активного учасника навчального процесу, а викладач – з джерела знань в консультанта. Перевернена модель покладає більшу відповідальність за навчання на учнів, дає їм стимул для дослідження, експерименту.
Традиційний та «перевернений» підходи до навчання
|
Традиційний підхід |
«Перевернений» підхід |
Учень |
Пасивність. Робота за схемою «послухай-запам’ятай-озвуч». |
Відповідальність за власне навчання. Взаємодія з усіма учасниками навчального процесу. Осмислене навчання. |
ІКТ |
Використання технологій та веб-інструментів у навчанні. |
Зміна методів та форм роботи засобами ІКТ. |
Вчитель |
Передача знань, утримання дисципліни і порядку, контроль знань. |
Конструювання навчальної ситуації. Формування в учнів відповідальності за навчання. |
Методи |
Пасивні методи подачі навчального матеріалу: від учителя до учня. |
Активні й інтерактивні методи навчання. Особистісно зорієнтований підхід. |
Структура навчального заняття |
Подача теоретичного матеріалу від учителя. Недостатньо часу на закріплення знань. |
Удома ознайомлення з теоретичним матеріалом, в аудиторії вирішення та обговорення теми. |
Роль учителя |
Передає готові знання. |
Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. |
Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. |
|
Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Передає готові знання. |
|
Передає готові знання. |
Передає готові знання. |
|
Роль учня |
Передає готові знання. |
Передає готові знання. |
Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. |
Демонструє, розміщує, публікує, розробляє. |
|
Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію. |
Єдиної моделі «переверненого» навчання не існує. Термін широко використовується для опису структури практично будь-яких занять, які ґрунтуються на перегляді попередньо записаних занять із наступним їх вирішенням чи обговоренням.
З власного досвіду роботи, можу з упевненістю сказати, що «перевернути клас» не так просто, як може здатися на перший погляд. Потрібне повне переосмислення діяльності в класі. Після того як ви приберете з уроку елемент читання і конспектування, перед вами постає набагато складніше завдання: як організувати звільнений час найбільш ефективно. І ось тут вже Ви як учитель обмежені не тільки навчальною програмою, а і власною сміливістю.
Для учнів будь-яке нововведення у навчальний процес –це настороженість і, разом з тим, інтерес до нового. Головне – це зацікавити учнів, тому я для «перевернутого уроку» вибираю теми, які є не лише пізнавальними, а і актуальними насьогодні. Наприклад, при черговому вивчені теми «Ядерна енергія та екологія», я задумалась, а чому б не перетворити навчальну аудиторію на редакцію газети та не створити з учнями серію заміток, які відображатимуть це глобальне питання. А тема «Електричний струм у газах» розкриває нам принцип дії енергозберігаючих ламп, використання яких, на сьогодні є дуже актуальним.
Я використовую технологію «перевернутого навчання» при вивченні фізики, як один із методів особистісно зорієнтованого навчання, бо вважаю, що дитину, насамперед, потрібно навчити мислити, а вміючи це робити, вона зможе подолати будь-які перешкоди в житті.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ