Дослідницька діяльність на уроках в рамках НУШ
(З досвіду роботи)
Серед важливих завдань, що стоять нині перед учителями НУШ - розвиток у здобувачів освіти теоретичних і практичних умінь, навчання вмінням і навичкам дослідницького пошуку, опанування основ природничо-наукового світогляду за допомогою активних методів навчання, що дозволяють використовувати всі рівні засвоєння знань: від звичайного відтворення до творчо-пошукової діяльності.
Дитяча потреба в дослідницькому пошуку обумовлена біологічно. Кожна здорова дитина народжується дослідником. Невтомна жадоба нових вражень, допитливість, цікавість, прагнення спостерігати й експериментувати традиційно розглядають як важливі риси дитячої поведінки.
Дослідницька активність – природний стан дитини. Вона спрямована на пізнання світу і хоче його пізнавати. Саме це внутрішнє прагнення до пізнання шляхом дослідження спричиняє дослідницьку поведінку та створює умови для дослідницького навчання, формує в учнів здатність самостійно, творчо опановувати нові способи діяльності в будь-якій сфері людської культури.
Дослідницький метод навчання — це організація пошукової пізнавальної діяльності дітей шляхом постановки педагогом пізнавальних і практичних завдань, що вимагають самостійного творчого розв’язання.
Саме тому я тривалий час працюю над науково-методичною проблемою «Дослідницька діяльність як спосіб стимулювання пізнавальної активності здобувачів освіти».
Серед методів, прийомів та засобів навчання першорядне значення надаю спостереженням у природі, власним дослідженням учнів, практичним роботам, демонстраційним та фронтальним дослідам, виготовленню моделей природних явищ природи, роботі з інформаційними джерелами.
Дотримуюсь алгоритму проведення дослідницької діяльності дітьми: постановка, формулювання проблеми, висунення припущень, добирання способів перевірки досліду, висунутих дітьми, самостійна робота учнів, підбиття підсумків, обговорення результатів досліду, фіксація результатів, запитання дітей.
Дослідницька діяльність одна із прогресивних форм навчання в сучасній школі, що будується на принципах доступності, природності, принципі наочності, або експериментальності, свідомості та самодіяльності.
На уроках застосовую такі види дослідницької роботи: дослідницький практикум, проблемний метод навчання, демонстрація, практична робота, нетрадиційні уроки, екскурсії, навчальний експеримент. Виступаючи в ролі помічника, направляю їх пошук в потрібне русло, сумніваюсь, або переконуюся разом з дітьми.
Готуючись до уроків дотримуюсь етапів дослідницької діяльності:
І. Організаційний (вибір теми, постановка проблеми, планування).
ІІ. Реалізації (робота з джерелами інформації, проведення власних досліджень, обробка текстового, науково-графічного матеріалу, корекція проміжних результатів, оформлення роботи).
ІІІ. Презентації (захист роботи)
ІV. Рефлексивно- оціночний (співставлення цілей з результатами).
Учні також отримують домашні завдання дослідницького характеру: виконання міні-проектів, міні-дослідів, спостереження за живими об’єктами, за власним організмом, проводять досліди з рослинами, творчі завдання (вірші, твори, кросворди, вікторини, презентації), літні завдання (створення гербарію, колекції).
Виконання дослідницьких робіт дозволяє найбільш ефективно й поступово здійснити перехід від традиційного підходу в навчанні до нового, продуктивного навчання. Саме такий підхід спрямований на розвиток таких універсальних здібностей і компетенцій учнів, як: здатність до самонавчання; навички орієнтуватися в інформаційних потоках; уміння бачити, усвідомлювати й розв’язувати проблему.
Нова українська школа поставила перед вчительством нові виклики щодо вміння використовувати різноманітні ресурси для навчання й виховання підростаючого покоління. Сучасний «шкільний світ» бажає різноманітних заходів із використанням цікавих онлайн-сервісів із метою візуалізації навчального матеріалу та практичного використання цих ресурсів, особливо це стосується дослідницької роботи. Перед нами-освітянами постають щоразу нові виклики і ми змушені постійно шукати ефективні інструменти для дистанційного та змішаного навчання. Одним із головних інструментів успіху Нової української школи є наскрізне застосування інформаційно–цифрових технологій в освітньому процесі, які дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань. За допомогою медіа – та інтерактивних засобів легше використовувати підхід до викладання на основі впровадження інноваційних підходів, включаючи використання «кейсів», дослідницько–пошукової роботи, методу проектів, розвивальних навчальних ігор тощо. Для практичного застосування інформаційно–цифрових технологій в освітньому процесі використовую платформи і сервіси:
Можливість проводити віртуальні екскурсії, прогулянки різними країнами, відвідувати музеї та національні парки:
Застосування вище перелічених web сервісів у практичній діяльності вчителя є простими, доступними та багатофункціональними, надають можливість інтенсифікувати процес навчання, підвищити рівень професійної підготовки вчителя, а також сприяють розвитку наскрізних умінь учнів у дослідницькій діяльності. «Цифрові» технології дозволяють зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним.
Радію успіхам своїх учнів, коли бачу результат такої нелегкої, але цікавої роботи. Діти мають упевненість у свої силах і здібностях, у них розвивається чуттєвий досвід, нетрадиційне дивергентне мислення, вони намагаються самостійно розв’язати проблеми, з’являється інтерес до експериментування, навчилися висловлювати оригінальні ідеї, самостійно знаходять альтернативні шляхи розвитку.
Кожен урок – це творча співпраця вчителя і учнів, яка пробуджує в дітях бажання мислити і творити, досліджувати й аналізувати, і досягати успіху. Тільки поставивши дитячу особистість у центр усієї діяльності, зробивши її посередником у взаємодії суб’єктів навчання, ми можемо побачити очі, що горять жагою відкриття, і відчути, що працювати потрібно тільки так.
За дослідницькими методами навчання – майбутнє!