Мета: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; доводити роботу до кінця;
соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, проявляти ініціативу, почуватися часткою колективу;
здоров'язбережувальна – взаємозв'язок організму людини з природним і соціальним оточенням;
інформаційно-комунікативна - вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою; продовжувати формувати практичні навички роботи із підручником, зошитом;
громадянська – здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до природи.
предметної компетентності - продовжувати ознайомлювати учнів з осінніми змінами в житті тварин (комах, птахів, ссавців) та їх різноманітним світом ; досліджувати, як тварини пристосовуються до умов середовища з настанням холодів; поглибити знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати інтерес та бережливе ставлення до тварин.
Тип уроку. Урок з використанням інноваційних технологій, дослідницький проект
Дидактична характеристика проекту:
тип проекту:
за предметною галуззю: монопредметний (природознавство);
за тривалістю виконання: короткотривалий;
за характером контактів: вчитель, учні 2 класу, їх родини;
за основною діяльністю: дослідницько-пошуковий;
за характером координації: з безпосередньою координацією;
за кількістю учасників: груповий;
за формою проведення: самостійна робота дітей з наступною презентацією матеріалів проекту під час уроку природознавства.
Проблема. Дослідити, як тварини готуються до зими.
Очікувані результати:
учні навчаться планувати свій час;
навчаться створювати продукти проекту згідно критеріїв;
здобувати інформацію з різних джерел;
аналізувати, систематизувати та представляти отриману інформацію у заданому вигляді;
навчаться проводити цільовий або ефективний пошук в мережі Інтернет;
отримають досвід публічного виступу під час захисту проекту,
навчаться переносити наукові методи пізнання (аналіз, синтез, оцінювання), відпрацьовані під час роботи над проектом, на навчальну та суспільну діяльність;
учні набудуть навички давати творчу оцінку результатам проектної діяльності та власним навчальним досягненням.
Спосіб вирішення проблеми: самостійна пошукова та аналітична робота дітей з учителем.
План виконання проекту
1. Мотивація значущої проектної діяльності з даної теми.
2. Обговорення ідей, щодо вирішення проблеми та її представлення.
3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4. Об’єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
5. Вивчення джерел потрібної інформації.
6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7. Оформлення групової роботи.
8. Презентація матеріалів під час уроку.
Етапи створення проекту
1. Підготовчий
1.1.Визначення теми проекту: Як готуються до зими тварини.
1.2.Визначення мети (кінцевого результату проекту): виставка малюнків,
інформаційні повідомлення учнів, мультимедійна презентація, оформлення
портфоліо.
1.3.Обєднання учнів у чотири груп.
1.4.Визначення завдань для кожної групи.
2. Планування
2.1. Розподіл обов’язків у групах
2.2.Складання контрольних списків для груп за структурою:
№ |
Наші проектні завдання:
|
Дата початку
|
Дата завершення
|
Хто виконує
|
Кінцевий результат |
1. |
|
|
|
|
|
3.Робота над проектом
Протягом тижня учні виконують поставлені завдання, спрямовані на досягнення мети проекту.
4. Результати і висновки
Учасники кожної групи аналізують зібраний матеріал, редагують його, оформлюють повідомлення, надають матеріали вчителю для узагальнення.
5. Презентація матеріалів відбувається під час проведення відповідного уроку.
Планування проекту
1. Пошук інформації про те, як тварини готуються до зими, які зміни відбуваються в їхньому житті з настанням холодів.
2. Створення продукту. Підготовка матеріалів до презентації міні- проекту.
3.Презентація. Самооцінка міні-проекту.
Дата.
Урок №
Тема. Як готуються до зими тварини
Мета: Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; доводити роботу до кінця;
соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, проявляти ініціативу, почуватися часткою колективу;
здоров’язбережувальна – взаємозв’язок організму людини з природним і соціальним оточенням;
інформаційно-комунікативна - вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою; продовжувати формувати практичні навички роботи із підручником, зошитом;
громадянська – здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до природи.
предметної компетентності - продовжувати ознайомлювати учнів з осінніми змінами в житті тварин (комах, птахів, ссавців) та їх різноманітним світом ; досліджувати, як тварини пристосовуються до умов середовища з настанням холодів; поглибити знання учнів про причинно-наслідкові зв'язки між змінами в живій і неживій природі; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати інтерес та бережливе ставлення до тварин.
Тип уроку. Урок з використанням інноваційних технологій, дослідницький проект
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, ілюстрації, роздатковий матеріал для групової роботи, «мікрофон», презентація результатів учнівських досліджень.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок природознавства починаймо.
Завітали гості щирі,
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Діти стоять у своїх колах і промовляють
Розумні! Активні! Творчі! Позитивні!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1) Підсумки фенологічних спостережень
- Діти, скажіть, будь ласка, яка зараз пора року?
- Щоб погоду добре знати, слід в синоптиків спитати. Давайте надамо слово нашим синоптикам.
Уч. А зараз прогноз погоди. У студії 2 – Б класу вітаємо вас ми Аліса Олександрівна та Микола Миколайович.
Уч. Гідрометцентр повідомляє, що 30 листопада у місті Охтирка буде мінлива хмарність, температура повітря ___ градусів тепла. Дощ, вітер помірний.
Уч. Сьогодні – День пам’яті святителя Григорія Чудотворця, Андрія Осіннього.
Уч. Зима – найважча пора року для тварин. Не забувайте про допомогу зимуючим птахам, врятуймо їх від голоду.
Уч. Розвішуйте годівнички і підгодовуйте птахів крихтами та насінням. Інформація подана не на правах реклами, а від щирого серця. Будьмо милосердними.
Уч.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
- А ще в народі кажуть: « Лиха тому зима – в кого кожуха нема». До зими готуються не тільки люди, а й тварини.
- Сьогодні на уроці ми помандруємо у царство тварин, поглибимо знання про те, які зміни відбуваються в житті тварин з настанням холодів.
- Сьогодні у нас незвичайний урок , а дослідницький проект.
Словникова робота.
Проект – це комплекс пошукової діяльності учнів, направленої на виконання певних завдань.
- Перед вами стояло завдання, якнайбільше з різних джерел дізнатися, як готуються до зими тварини, а саме комахи, птахи, ссавці. Звернути увагу на ознаки пристосування їх до умов навколишнього середовища і як ми, люди, можемо їм допомогти пережити холод та голод.
1) Методика «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку? Які ваші сподівання?
- А моє очікування, що ви будете слухати уважно, відповідати чітко, працювати злагоджено. Я знаю, ви сумлінно готувалися до цього уроку. То ж давайте разом будемо насолоджуватися вашими відповідями.
IV. Робота над новим матеріалом
- Продовжіть мою думку: «За істотними ознаками тварини поділяються на такі групи» : комахи, птахи, звірі, риби.
- Наш клас також був поділений на групи. І першим ми надаємо слово групі, яка назвала себе «Юні ентомологи».
Вони підготували вам:
- А поки вони готуються, давайте пригадаємо, яка істотна ознака комах, чим комахи відрізняються від інших тварин.
1) Звіт груп про проектну діяльність з використанням презентації
1 група «Юні ентомологи»
Ентомологія - наука, що вивчає комах.
Ентомолог - фахівець, який вивчає та спостерігає комах.
Уч. Комахи – найчисленніша група тварин у природі. Влітку вони живуть всюди.
Уч. А з настанням осені життя комах змінюється. З кожним днем їх меншає, аж поки не зникнуть зовсім.
Уч. Спочатку зникають ті комахи, що живляться пилком і нектаром квітів. З першим похолоданням більшість комах відкладають яйця і гинуть.
Уч. Інші – ховаються в опалому листі чи під корою трухлявих пеньків.
Уч. Комарі зимують, ховаючись у різні щілини та старі дупла. Багато з них переховуються від холоду у підвалах, погребах.
Уч. Деякі мухи з настанням зими гинуть, інші ж зимують, сховавшись в затишних місцях.
Уч. Жук-сонечко для зимівлі шукає затишне місце під корою пеньків, під опалим листям, іноді летить у приміщення.
Уч. Мурашки зимують в підземних коморах своїх мурашників, збившись у великий клубок. Вони не замерзають навіть у великі морози завдяки гліцерину, який накопичують у своєму тілі.
Уч. Наша група, дослідивши комах, зробила висновок. Комахи запилюють рослини, що сприяє розмноженню рослин і підвищує їх урожайність.
Уч. Комахи – їжа для багатьох тварин.
Уч. Комахи – невід’ємна частина природи.
Уч. Комах треба берегти!
- Давайте зробимо підсумок сказаного. Чому восени сталися зміни в житті комах? ((Мало тепла, зникли рослини, нектаром яких харчуються рослиноїдні комахи, зникають хижі комахи).
- Як комахи пристосовуються, щоб пережити зиму? (одні комахи відкладають яйця і гинуть. Інші – ховаються в опалому листі чи під корою трухлявих пеньків, або глибоко в ґрунті).
Рубрика «Народні прикмети»
- Ви зібрали про комах багато цікавої інформації. Розкажіть декілька народних прикмет, які ми зможемо перевірити.
Уч. Якщо восени довго не зникають комахи – зима буде теплою і сніг ляже пізно.
Уч. Невисокі мурашині купи восени – буде тепла зима.
- Дякуємо вам за цікаву інформацію.
2) Звіт груп про проектну діяльність з використанням презентації
2 група «Юні орнітологи»
- Надаємо слово нашій другій групі, яка назвала себе «Юні орнітологи».
- Підготували вони свою інформацію у нестандартній формі. Кожен учень уявив себе пташкою і розповість про себе.
Вони підготували вам:
- А поки вони готуються, давайте пригадаємо, яка істотна ознака птахів.
- Чим птахи відрізняються від інших тварин.
Уч. З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в'януть трав'янисті рослини, все менше і менше корму залишається для птахів. Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі. Такі птахи називаються перелітними.
Уч. Першими відлітають солов'ї, ластівки, жайворонки, стрижі. Пізніше - дрозди, перепілки.
Уч. До замерзання водойм, відлітають водоплавні птахи: лебеді, дикі гуси та качки.
Уч . Зозулі, одуди та хижі птахи відлітають у вирій по одному. Журавлі летять ключем. Гуси - вервечкою, а качки – прямують шеренгою. Але щовесни вони знову повертаються до рідних домівок.
Уч. Я – сойка – осілий птах. Залишаюся зимувати у нас, бо можу знайти собі поживу. Восени я цілими днями літаю біля дубів, набираю 10 жолудів, лечу з ними далеко, закопую і знову повертаюся за їжею.
- Знаєте, діти, скільки схованок має сойка?
- Аж 2500 схованок, які вона з легкістю знаходить.
Уч. Я – дятел – лікар лісу. Зимую в дуплі, яке сам видовбав. Люблю ласувати насінням ялинових і соснових шишок. А як хто немає їжі, залюбки ділюся.
Уч. Я – синичка, велика трудівниця. Готуюся до зимового голоду ще навесні і влітку. За цей час я назбирую десь до 15 кг насіння і зернят і ховаю іх у дуплах і щілинках.
- А ще, діти, вона ховає їжу в різні місця під сучками, під лишайниками на деревах, причому робить це так, щоб вони були помітні тільки знизу. Взимку, коли сніг покриває гілки зверху, їжу легше відшукувати.
Уч. Я – горобчик, маленький і проворненький. Мешкаю біля людей, літаю не дуже добре, по землі пересуваюся стрибками, тримаюся зграйки. Підгодовуюся з годівничок, люблю зерно і крихти хліба. Дякую людям за допомогу.
- А ви знаєте, діти , що особливо цікаво спостерігати за горобцями тоді, коли на вулиці стає морозно. Пташки розпускають пір`я і стають схожими на тенісні м`ячики. Таким цікавим способом горобці і гріються взимку.
Уч. Наша група, дослідивши птахів, зробила висновок. Зима – найважча пора року для осілих пташок.
Уч. Допомагайте птахам взимку! Влаштуйте для них їдальні – годівнички.
Уч. Ось таку годівничку ми зробили самі. (Показують)
- Годівнички будували не лише група «Юні орнітологи». До цієї роботи долучився весь клас. Покажіть їх. (Показують)
Гра «Впізнай пташку» (Показ на мультимедійній дошці малюнків із птахами)
Горобець, соловей, снігур, сорока, шишкар.
V. Фізкультхвилинка
- Надаємо слово нашій третій групі, яка назвала себе «Юні зоологи»
- Вони підготували вам повідомлення про звірів у вигляді інтерв’ю лісовичка.
- А поки вони готуються, давайте пригадаємо, яка істотна ознака звірів.
5) Інтерв’ю
Уч. Я – лісовичок, господар лісових стежинок.
Як звірята будуть жити, будемо ми говорити.
- А давайте про це запитаємо у самих звірят.
Уч. Скажи зайчику, де твоя хатка? Як ти взимку шукаєш собі їжу?
Зайчик.
- Ні, у мене немає хатки. Я її ніколи не будую. Сьогодні під кущами висплюся, завтра в ярочку приляжу. Але я також готуюсь до зими. Я вже змінив свою шубку на біло-сіру. На пошуки їжі я вирушаю ближче до вечора. Їм засохлу траву, замерзлі ягоди,тоненькі гілочки.
Лісовичок
- А ти, їжачихо, вже підготувалася до зими?
Їжачиха
- Ще з літа я під шкірою відкладаю багато жиру. Це і є мій запас на зиму. А в жовтні з листя, моху і трави я облаштовую житло, в якому солодко сплю до ранньої весни. Мені не потрібно запасати їжу.
- Діти, виявляється, що іжачок яблука на свої голки наколюю не для того, щоб з’їсти. Кислий сік яблук отруює шкідників, які ховаються між моїми голками – кліщів.
Лісовичок
- А ти, білочко, що будеш робити, як готуєшся?
Білочка
- Ні вітер, ні мороз мені не страшний. Я вже поміняла шубку на теплішу: з рудої на світло-сіру. Всі мої схованки уже повні грибів, шишок і горіхів. Моє дупло тепле, м’якеньке. Я полюбляю весело стрибати по соснових гілках, адже запасів у моїх коморах вистачить на всю зиму.
Лісовичок
- А ти, лисичко, де бігала?
Лисичка
- Я тепер знаю, де миша, кріт і хом’як облаштували свої нори. Там повно зерна, жолудів. Оце поласую! Знайшла борсучу нору і там буду зимувати. Шубку я вже поміняла на теплішу. Побіжу, а то мені ще потрібно дізнатися, де бурий ведмідь облаштував барліг.
Лісовичок Наша група, дослідивши звірів, зробила висновок. Зима – найважча пора року для звірів.
Уч. Одні звірі залягають у сплячку, інші – ні.
Уч. Поводьтеся у лісі тихо, не порушуйте тишу в природі.
Уч. Бережіть природу, друзі, і вона вас не забуде.
- Дякуємо вам за цікаву інформацію.
- Надаємо слово нашій четвертій групі, яка назвала себе «Юні науковці»
Уч. Наша команда підготувала для груп різні завдання, які їм потрібно виконати.
Уч. Перше завдання – скласти з пазлів зображення тварини і дібрати прикмету до неї.
Уч. Наступне завдання - пригадайте, які шубки мають тварини взимку. Покажіть відповідний колір.
Я веселенький звірок: плиг з ялинки на дубок. (Білка)
Влітку наїдається, взимку висипається. (Ведмідь)
Живе в лісі; хижа, дика, душить курей та індиків. (Лисиця)
Зимою в білому, як сніг, А літом в сірому гуляє. Вловить його ніхто не міг, Тому що довгі ноги має. (Заєць)
Уч. Ми зробили висновок: потрібно оберігати природу, захищати все живе на землі, щоб зберегти цю красу для майбутніх нащадків.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Що нового дізналися на уроці? Чим поповнили свій багаж знань?
Які види робіт вам найбільш сподобалися?
Чи справдились ваші очікування?
- Мої очікування також справдились, ви відповідально поставились до дорученої справи. Ви самі маленькі, але найяскравіші зірочки на нашому шкільному небосхилі. Ви допитливі, кмітливі. Я пишаюся вами.
2. Оцінювання (за допомогою смайликів).
- А зараз оцініть свою роботу на уроці.
Якщо ви були уважними, активними на уроці, тобто «Я сьогодні розумник або розумниця», то підніміть руки вгору.
-Якщо ви працювали добре, але можете або хочете бути більш активними
і працювати ще краще, то опустіть одну руку.
- І якщо сьогодні на уроці ви були мало активними. Може були сором’язливі або невпевнені у ваших знаннях, то опустіть дві руки..
- У природі все взаємозалежне.
Природа – наш дім, а ми з вами –
господарі в нім.
Тож зростайте гарними господарями на рідній українській землі.
VІІІ. Домашнє завдання.
Знайти інформацію про те, як готуються до зими риби, земноводні та плазуни.
Додатки
1) Технологія мікрофон «Що трапилось, якби ...»
- Діти, а давайте пофантазуємо, уявимо хоч на одну хвилину, що всі комахи зникли. Що могло б трапитися на нашій планеті?
2) Робота в парах. Складання діалогу.
- Діти, уявіть, що до вас прилетіла синичка і сіла вам в долоньки. Як ви гадаєте, який діалог міг би відбутися між вами і синичкою.
- Дякуємо вам за цікаву інформацію.