Тема. Як люди піклуються про тварин взимку.
Мета: продовжити формувати уявлення дітей про зміни в неживій і живій природі та їхній вплив на життя тварин узимку, показати, як люди допомагають птахам, рибам, звірам; розвивати уважність, уміння аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
ТИП УРОКУ: комбінований.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЕНЕРГОДАРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ЕНЕРГОДАРСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №1
КОНСПЕКТ
ВІДКРИТОГО УРОКУ З ПРИРОДОЗНАВСТВА
ПРОВЕДЕНОГО У 2-Б КЛАСІ
ВЧИТЕЛЬ: СИТНИК В.М.
Тема. Як люди піклуються про тварин взимку.
Мета: продовжити формувати уявлення дітей про зміни в неживій і живій природі та їхній вплив на життя тварин узимку, показати, як люди допомагають птахам, рибам, звірам; розвивати уважність, уміння аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ:
Мультимедійна презентація «Як люди піклуються про тварин взимку»;
таблиця «Як люди піклуються про тварин взимку»
МЕТОДИ: словесні, наочні
ФОПДТ: групова, колективна
м.Енергодар
2018 рік
ХІД УРОКУ
I Організація класу:
-Лиш дзвіночок продзвенить-стану я уважним вмить,
бо роботи багато у нас
і активно працює весь клас.
II Мотивація навчальної діяльності
1.Повідомлення синоптика:
- Який сьогодні день?
- Яке небо? Температура, вітер, опади?
2.фронтальне опитування
Завдання для фронтального опитування від Синьокрилої Сойки:
I група Відгадайте загадку:
-Влітку – сіренький, взимку – біленький, під ялинкою живе, кору у дерев гризе. (Заєць)
-Чому у зайця змінюється колір хутра?
-Чому хутро у звірів стає взимку густішим і набуває світлого забарвлення?
II. група Відгадайте загадку:
-Сіренька стрибунка з пухнастим хвостом, з гілки на гілку скаче, гризе горішки і від морозу не плаче. (Білка)
-Які тварини взимку ведуть активний спосіб життя? Чому вони не впадають в зимову сплячку?
III. група Відгадайте загадку:
-Спить в барлозі, смокче лапу, вклався він до весни і бачить солодкі сни (Ведмідь)
-Які ще тварини впадають в сплячку? Чому?
IV. група Відгадайте загадку:
-Найбільша тварина в лісі між деревами блукає, гризе гілки і траву під снігом шукає. (Лось)
-Які зміни відбуваються в житті тварин взимку?
III Актуалізація опорних знань
1.Єврестична бесіда:
-Чи легко тваринам знайти корм узимку? Чому?
-Хто може допомогти тваринам узимку?
-Яку допомогу ви можете надати тваринам?
-Як називаються ті тварини, що живуть у нас вдома?
-Яких свійських тварин ви знаєте?
Як люди пілкуються про свійських тварин взимку?(годують, утепляють житло, доглядають)
IV. Повідомлення теми уроку
Тема нашого уроку «Як люди піклуються про свійських тварин взимку». Ви дізнаєтесь, чому і як люди допомагають тваринам узимку.
V. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота в групах
Учні розділені на групи : лісників, дослідників, охоронців рибного господарства, натуралістів. Заздалегідь учні отримують завдання, які вони підготували до уроку
2.Бесіда вчителя за участі учнів
-Зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їм їжу під час снігопадів, ожеледиці, заметілей. Білкам важно знайти під снігом свої запаси. Снігопади замітають чагарники й низькі дерева, а гілки з високих дерев ні зайці, а ні навіть лосі дістати не можуть. До того ж лосі не можуть ходити по глибокому снігу-грузнуть. А від так їм неможливо добувати корм, Тому на допомогу тваринам приходять люди. Вони підгодовують узимку звірів і птахів.
Як можуть люди допомогти тваринам у лісі, розкажуть нам лісники. (Використовуються слайди з презентації)
Лісники:
1 учень - Взимку в лісі ставлять годівниці. Місце для годівельного майданчика вибирають поблизу густого молодого лісу, де звірі зможуть переховуватись від негоди і хижаків.
2 учень – Для великих звірів годівниці повинні мати дашок для захисту корму від дощу і снігу. Добре якщо дашок захищатиме і самих звірів. Наприклад, кабани не лише охоче їдять із годівниці, а й сплять під ними.
3 учень – Годівниці треба оглядати, ремонтувати: навколо них прибирати, залишки корму збирати і спалювати.
4 учень - Працівники лісництв, мисливських господарств у місцях, де звірі перебувають постійно, влаштовують спеціальні майданчики, викладають не тільки сіно, а й картоплю, буряки, моркву, капусту, жолуді, каштани..
5 учень – Ближче до весни на майданчиках викладають обрізані в садках гілки фруктових дерев.
6 учень – Звірам для життя дуже потрібна кам’яна сіль, тому що вона бере участь у найголовніших процесах живого організму – дихані, травлені, побудові нових клітин. Тому її пресують у брикети і викладають у спеціальних солонцях.
7 учень – Так називають різні лотки, збиті з дощок, заглиблення у стовбурах, пеньках, куди кладуть брикети з солі. Особливо сіль люблять олені і лосі.
Робота з підручником на сторінці 87
Вчитель:
-Розгляьнте малюнки , для яких тварин розкладено корм?
-У годівниці розкладають корм не весь відразу, а залежно від виду і кількості тварин.
-Чим же можна нагодувати великих тварин? Розкажуть нам дослідники.
Дослідники:
1 учень – Оленю на день треба 2 кілограми сіна, 2 снопика з гілочок, 400 грам коренеплодів, 500 грамів зернових відходів.
2 учень – Для козулі – ті ж самі корми, тільки в меншій кількості. Вони краще поїдають дерев’яні віники, якщо їх розвішують на кущах та деревах.
3 учень – Для диких свиней викладають корм на землю невеликими купка-ми : 2-3 кілограми коренеплодів, зернові відходи. Кабани швидко звикають до корму, у визначений час з’являються на майданчику, нетерпляче рохкачуючи, а якщо підвода з кормом запізнюється – вирушають її на зустріч.
Вчитель – А як ви вважаєте, який корм кладуть для зайчика та білочки?
4 учень – Ми принесли в ліс для зайця
Хліба житнього окрайчик,
Капустину, в’язанку сіна,
Кошик моркви – вітаміни,
На здоров’я хрумкай зайцю,
Моркву, сіно і окрайця.
Вчитель – То що принесли діти зайчику? А білочці?
5 учень – Для білочки кладуть у годівничку жолуді, горішки, сухарі, сире соняшникове насіння.
6 учень – Добувати їжу звіркам узимку не легко, тому вони швидко звикають одержувати їжу від людини, не бояться її, забуваючи про свій звичайний спосіб життя.
7 учень – Саме люди допомагають тваринам пережити скрутний зимовий час.
Вчитель:
-Діти, розглянте малюнки на сторінці 86 підручника.
Відповісти на запитання підручника нам допоможуть охоронці рибальського господарства або рибінспектори.
Рибінспектори:
1 учень – Взимку важко буває й рибам. Повітря не проходить у воду через кригу. Рибам стає важче дихати.
2 учень – Особливо важко дихати рибам в мілких ставках і озерцях. Вони шукають повітря і, якщо не можуть його знайти, збираються біля ополонок.
3 учень – Іноді їх скупчується дуже багато і, якщо їм. не прийти на допомогу, вони можуть загинути.
4 учень – Для того, щоб риба не могла загинути – рибінспектори пробивають ополонки, а щоб вода в ополонці не замерзла, в неї встромлюють пучки соломи, очерету.
5 учень – Крізь солом’яні та очеретяні трубочки повітря добре проходить у воду і рибі легше дихається.
Вчитель – Що це за пташина на першій фотографії і чи відповідає це дійсності?
6 учень – Це зимородок, він харчується мілкою рибкою, яка припливає подихати біля ополонки.
Вчитель : Ну а як же живеться птахам узимку? Про це нам розкажуть натуралісти
Натуралісти:
1 учень – Птахи взимку часто голодують. Особливо важко їм знайти корм під час снігопадів, завірюх, у люті морози.
2 учень – У таку погоду без їжі птахи можуть замерзнути . Тому взимку їх повсюдно підгодовують.
3 учень – Люди часто розвішують годівниці в садах, парках, скверах. Якщо в якомусь місці птахи взимку знаходять постійно корм, то і влітку вони прилітатимуть сюди в пошуках поживи.
4 учень – Влітку птахи поїдатимуть тут шкідливих комах. Охоронятимуть наші зелені насабження.
Вчитель- А чи впливає нежива природа на свійських тварин?
5 учень – Так, впливає. Свійські тварини гладшають, линяють, шерсть стає густішою. На відміну диких тварин, свійські тварини не можуть самі знайти корм, тому їх годують люди.
6 учень – Багато людей тримають у себе вдома собак і котів. Їх теж треба доглядати: годувати, чистити, виводити на прогулянку.
Вчитель – А у кого є кішка або собака?
7 учень – Спостерігаючи за хатніми улюбленцями, можна передбачити погоду. Хатні собаки перед похолоданням лягають, зіщулюються й сплять. А коти на ясну , сонячну погоду лижуть лапу і вмиваються.
3. Робота з підручником. Стор.86-87.
Прочитати листа Їжачка-Хитрячка.
-Чому Їжачок-Хитрячок написав листа ще восени?
Прочитати пам’ятку друга природи.
-Коли дикі тварини потребують допомоги та піклування? (Взимку).
Осмислення , узагальнення й систематизація знань.
-Розглянте малюнки на стор.87 знизу.
-Чи змінюється життя домашніх тварин взимку?
Відгадайте загадку:
Бджоли- це свійські тварини, чи ні? Доведіть
-Чому люди піклуються про тварин взимку?
Робота в зошиті на друкованій основі. Стор.40-41.
V. Рефлексія :
-Чи цікаво вам було на уроці?
-Що вам найбільше запам’яталося?
-Чи потрібно допомагати тваринам взимку?
Оцінювання.
Домашнє завданння:
1.Читати, відповідаючи на запитання підручника.
2. Намалювати малюнок, як люди допомагають тваринам взимку.
3.Написати листа до програми телевізійних новин, в якому попросити зробити сюжет про допомогу тваринам взимку