ПРИРОДОЗНАВСТВО
3 клас
Дослідницько - інформаційний урок
«Зелене диво Землі»
Автор: вчитель початкових класів Рокитнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Рокитнянської райдержадміністрації Київської області Л.І. Хохич
За діяльністю: дослідницько - інформаційний проект.
За кількістю учасників: колективний.
За тривалістю виконання: короткотривалий.
Мета проекту.
Очікувані результати від проекту.
Основні засоби реалізації проекту:
Методи роботи: інтерактивні, бінарні, інтегровані.
Форми організації проектної діяльності:
Хід уроку
І.Організаційний момент
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриєм.
Навчимось його красу любити,
Примножувати і оберігати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Сьогоднішній наш урок буде незвичайним. Більше місяця ми працювали з вами над проектом «Зелене диво Землі». Кожна група отримала завдання. Ви зібрали багато матеріалу, який міститься в папці. Сьогодні ви прозвітуєте про виконану роботу.
1. Хвилинка спостережень
- Але перш ніж розпочати працювати послухаємо чергового синоптика, заповнимо сторінку спостережень у зошиті.
( Яке сьогодні число, місяць, день, погода).
2.Мозковий штурм
- Що таке природа?
- Яка буває природа?
- За якими ознаками ми відносимо тіла до живої природи?
- Ми з вами розпочинаємо вивчати тему « Жива природа».
- Що відноситься до живої природи?
Людина і природа – це вічний зв’язок. Книга природи напрочуд велика і різнобарвна. Не злічити її сторінок – зелених лісів, синіх річок, бездонного неба, духмяних квітів…
Неймовірно цікавий, захоплюючий світ природи здавна надихав людей глибше пізнавати його. Саме цьому і присвячений наш урок.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Тема нашого уроку називається « Зелене диво природи».(Слайд № 1). Наші діти працювали в групах «Науковці», «Дослідники», «Юні натуралісти» та «Фотокореспонденти».
- Запрошую першу групу «Науковці» прозвітувати про виконану роботу. (Слайд № 2).
Виступ групи « Науковці»
За порогом світ багатий
У барвистім дивосвіті
Є дерева, трави, квіти.
Подивіться навколо себе. Нас оточує безліч живих організмів. Ми дослідили – усі живі організми вчені поділили на 5 царств: рослини, тварини, гриби, дроб’янки, віруси. (Слайд № 3).
Помандруємо в царство рослин. Всі рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті та квіткові рослини. Саме царство рослин називають Зеленим дивом Землі.(Слайд № 4).
Багатий і різноманітний світ тварин. Вони живуть усюди: високо в горах, в океанах і морях, у лісах, пустелях і серед вічних снігів. На Землі відомо близько 2 мільйонів тварин, а в Україні живе понад 50 000 видів.(Слайд №5).
Гриби – це теж живі організми. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Гриби особливі живі організми, бо відрізняються від рослин і тварин. Цвіль і дріжджі – це також гриби.
(Слайд №6 ).
Завітаємо в царство «Дроб’янки». Хто ж у ньому живе? Коли вчені винайшли мікроскоп, то побачили що на різних предметах, у грунті, на рослинах, на тілі людей і тварин живуть дрібненькі живі організми. Ці організми вчені назвали бактеріями або мікробами. (Слайд №7).
Віруси ще називають « Царство віри». Це живі організми. Їх не можна побачити навіть під мікроскопом. Виявити їх можна лише тоді, коли вони потрапляють в організм людини. Це вірус СНІДУ, грипу. (Слайд №8).
Хоча царства різні, між ними існує тісний взаємозв’язок. І ні одне царство не може існувати без іншого. (Слайд №9).
Виступ групи « Дослідники»
Наша група називається « Дослідники», і саме ми працювали над питаннями – чому ж рослин називають зеленим дивом Землі? Що дають рослини людям? Та чи було б життя без рослин? (Слайд №10).
Рослини – це прикраса Землі. Їх називають зеленими друзями людини. Рослини – живі організми. Вони дихають, живляться, ростуть,розмножуються і відмирають. Всі живі організми дихають киснем, а видихають вуглекислий газ. А кисень у повітря виділяють тільки рослини. Рослини очищують атмосферу від пилу, диму та хімічних сполук – відходів виробництва. Зелені трудівники щодня виробляють кисень, не тільки для себе, а й для всіх мешканців планети Земля. (Слайди № 11, 12).
Рослини дбають про людей. Вони дають нам продукти харчування. З пшениці виробляють борошно, крупи, макаронні вироби. З картоплі – крохмаль, з цукрового буряка – цукор, із соняшника – олію. (Слайд № 13).
Рослини – це ще і корм для тварин.(Слайд №14).
Рослини називають зеленою аптекою. З них виготовляють ліки.(Слайд №15).
Рослини мають дуже велике значення для людей. Це не тільки їжа, свіже та чисте повітря. З рослин виготовляють різні речі: папір, меблі, сірники, музичні інструменти, олівці .(Слайд №16).
Рослини не тільки годують нас, а й одягають. З льону і бавовни виготовляють нитки, з них різну тканину. А вже з тканини виробляють різні речі. .(Слайд №17)
ІV.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА – ТРЕНІНГ
(Слайд №18).
А зараз для всіх присутніх активний відпочинок.
Виступ групи «Юні натуралісти»
Наша група називається «Юні натуралісти». Ми працювали над питаннями: які існують види рослин, чим одні рослини відрізняються від інших.(Слайд №19).
Ми з’ясували, що рослини розрізняються зовнішнім виглядом, будовою, умовами і тривалістю життя, розмірами.
Всі рослини поділяються на три групи: дерева, кущі, трав’янисті рослини. (Слайд №20).
У рослин різні квіти й листки. Учені дали назву всім відомим на Землі рослинам, щоб відрізнити одну від одної. Ці назви складаються з двох слів, як і написано на гербаріях і малюнках. Рослини одного виду подібні між собою, а різних видів – не схожі. (Слайд № 21).
Усього на землі росте близько 500 тисяч видів рослин, а в Україні – близько 16 тисяч видів. (Слайд №22 ).
Виступ групи «Фотокореспонденти»
(Слайд №23)
Нас захоплює різнобарв’я квітів, ми милуємося нивою золотої пшениці, полем квітучого льону. Нас зачаровує тендітна квітка троянди, та ніжність блакитного проліска. (Слайд № 24).
Саме відпочинок на природі приносить нам найбільше задоволення та втіху.
Люди завжди спостерігали за рослинами та намагалися зрозуміти – чому одні рослини зелені цілий рік, а з інших восени опадає листя? (Слайд №25).
Що допомагає деяким рослинам виживати високо в горах, та в знойній пустелі?
Вчені встановили, що рослин на Землі налічується півмільйона різних видів. Вони заселяють грунти, воду, повітря. Одні живуть сотні, а то й тисячі років, а інші – кілька місяців. (Слайд №26).
Так дуб може жити тисячу років, а маленька веснянка всього один місяць. Найменшу квітку серед рослин України має водоплавна ряска. Понад сім століть стоїть могутній дуб на Запоріжжі. Висота цього велетня 36м.
(Слайд №27).
любимо подорожувати і відпочивати на природі. Це приносить нам велике задоволення. (Слайд №28-29).
V. Закріплення матеріалу
Багатий і різноманітний рослинний світ. Я думаю,ви зрозуміли, що життя на землі без рослин неможливе. Рослинами на Землі живиться багато тварин, люди постійно використовують не тільки культурні рослини, які самі вирощують, а й дикорослі, як їжу, ліки, корм для тварин.
Знищити природу легко, а зберегти важко. Тому пам’ятайте: щоб загубити молоде дерево, потрібно хвилини, а щоб виростити – роки. Наше завдання – охороняти природу. Тоді наш світ буде ще привабливішим, бо той, хто любить природу і оберігає її – примножує своє щастя.
Отже, щоб земля була квітуча і багата, щоб легше дихалося всім, потрібно багато рослин. Бережіть природу всюди, хай наш край щасливим буде. (Слайд №30).
Ви прослухали на уроці багато інформації. Чи добре ви її зрозуміли та запам’ятали допоможуть виявити тести. Уважно прочитайте завдання та виберіть правильні варіанти відповіді.
Виберіть, які види рослин ростуть на шкільній клумбі. Рослин якого виду найбільше? (Перемагає та група, яка швидше і точніше виконає завдання).
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання