Урок – подорож
з природознавства
на тему:
«Риби. Різноманітність та розмноження риб»
Природознавство
Тема. Риби. Різноманітність та розмноження риб.
Мета. Ознайомити учнів з рибами, їх характерними ознаками. Навчити розпізнавати риб за характерними ознаками.
Розвивати уміння порівнювати та узагальнювати отримані знання. Сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів, вмінню міркувати: аналізувати, зіставляти, порівнювати і виділяти головне.
Прищеплювати інтереси і любов до природознавства як до навчального предмету.
Обладнання: ілюстрації із зображенням підводного світу, малюнки риб, презентація «Риби», підручник с 105-106, зошит з друкованою основою с 26, картки із зображенням риб.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Форма роботи: індивідуальна, групова, колективна, фронтальна.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй золоте!
-Я всміхаюсь квіточці!
- Хай вона росте!
- Я всміхаюсь дощику!
- Лийся мов з відра!
- Друзям усміхаюся!
- Зичу їм добра!
Поверніться один до одного, подаруйте усмішку товаришу і хай добрий настрій буде у
У вас протягом усього уроку
Бо сьогодні , ми будемо діяти -
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Ромашка Блума»
1 пелюстка –Яких тварин ми називаємо птахами?
2 пелюстка- Доведи, що курка - птах?
3 пелюстка- Які птахи вам відомі?
4 пелюстка- Чому деякі птахи відлітають у теплі краї?
5 пелюстка- На які групи поділяються всі птахи за способом живлення?
6 пелюстка-Поміркуйте, що б змінилося якби птахи зникли?
2.Крісло автора
Цікавинки про птахів
3. Вступне слово вчителя.
Вчитель: Найдивовижніше і найпрекрасніше явище природи – це життя. Воно перетворило колись пустинну і сіру планету Земля на різнокольоровий і багатозвучний світ. Повсюди вирує життя: в посушливих пустелях, серед вічних снігів, на суші, в повітрі, у воді.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: (Слайд №1 – №2)
А хто живе у воді? Відгадайте загадку.
У лусці мої боки,
Вони холодні і слизькі.
Плавать можу досхочу,
Та усе життя мовчу (Риба)
Вчитель: Риби живуть в озерах, ставках, в річках, морях і океанах, і навіть в акваріумах.
Чи все ми знаємо про риб? Отже на уроці мова буде про риб.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Наш урок незвичайний. -А чи любите ви подорожувати? На чому б хотілося вам
здійснити подорож? Куди?
Вчитель: Я пропоную сьогодні нам всім відправитися в підводну експедицію.
Вчитель: Згодні?
Вчитель: А хто знає, що значить «експедиція»?
Словникова робота(слайд3 ) Експедиція – це подорож з конкретним завданням. Задача в експедиції одна для вас усіх. Від її рішення швидкого залежить наш успіх!
Вчитель: Як ви думаєте на чому можна подорожувати в підводне царство?
Вчитель: Відправимося ми в експедицію на підводному апараті – батискафі. Словникова робота (слайд 4) Батискаф – маленька підводна лодка.
Вчитель: Він призначений для спостережень, досліджень на великій морській глибині. Згодні плисти?
(Звучить лірична мелодія, чути шум хвиль )
Капітан: (рапортує)Ольга Володимирівна! Команда у складі 15 чоловік до подорожі готова. Капітан корабля Салаткевич Катруся
Вчитель: А що каже нам гідрометеоцентр? «Сюрпризів» не очікуємо?
Боцман: Сьогодні стан неба...
Вітер...
Температура повітря...
Інші явища природи (якщо є)...
(звучить музика, діти сідають за парти)
Увага, відправляємось у підводне плавання, ми знаходимось на підводному кораблі і ви повинні дотримуватись правил (Слайд5)
1. Не шуміти.
2. Бути уважними.
3. Відповідати на поставлені запитання.
Від чіткого виконання цих правил залежить успіх нашої експедиції.
Підводна подорож буде проходити за планом, який записано в бортовому журналі.
Дата відправлення «25» лютого 2019 року.
План експедиції: (на дошці)
1. Встановити, чим риби відрізняються від інших тварин, яку мають будову.
2. Познайомитися з різноманітністю риб.
3. Розмноження риб
Вчитель: Наша експедиція буде проходити під девізом: «Спостерігай і захоплюйся, вивчай та бережи». ( Слайд 6)
Вправа «Очікування».
Вчитель: Що ви очікуєте від експедиції?
На дошці уявне морське дно. Ми повинні заселити його мешканцями, живими істотами, кожного у вас на парті є уявні жителі морських глибин і за кожну правильну відповідь будемо їх заселяти у морські глибини. Морське дно + рибки
Всі готові?
Починаємо занурення на морське дно.(відео)(слайд 7)
ІY. Вивчення нового матеріалу.
1. Мозковий штурм.
Вчитель: Який розділ ми вивчаємо? До якої природи ми відносимо риб? Чому?
(До живої, тому що вони народжуються, ростуть, живляться, розмножуються і помирають.)
2. Постановка проблемного питання. ( Слайд 8)
(Учителем демонструються малюнки морських тварин).
Вчитель: Подивіться в ілюмінатор! Як тут красиво! Діти, подивіться, як багато мешканців морських глибин ми зустріли. А чи всі вони є рибами ми відповімо на це запитання з’ясувавши, чим риби відрізняються від інших тварин, яку вони мають будову.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди і мультимедійною презентацією.
Будова риб (Слайд 9)
Вчитель: На нашому батискафі є наукова лабораторія, в якій ми розглянемо особливості будови риб.
Вчитель: З яких частин складається риба? (голова, хвіст, тулуб, плавці)
Вчитель: Тіло риб має обтічну форму. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб закінчується хвостом. У риб немає шиї. Тіло більшості риб вкрите слизькою лускою. А також тіло риби вкрите слизом, який захищає рибу від проникнення хвороботворних бактерій, а також полегшує плаванння. Луска захищає шкіру від пошкоджень. Лусочки розміщені правильними рядами, щільно прилягають одна до одної. За лусочками можна визначити вік риби. Коли риба росте, то її лусочка теж росте. Взимку ріст риби припиняється. Лусочка зимою тонша, а весною грубша. Плавати рибі допомагають плавці та хвіст. За допомогою хвоста риби можуть повертати у воді. Риби мають хороший зір. У більшості риб очі розташовані по обидва боки від голови, причому риба вміє бачити кожним оком окремо: вона бачить відразу і перед собою, і над собою, і ззаду і під собою. Дихають риби за допомогою зябер розчиненим у воді киснем (слайд 10)
Чи задумувалися ви колись чому риба не тоне? Бо у більшості риб є плавальний мішечок (міхур),який наповнений повітрям і допомагає рибам триматися у воді і легше спливати на поверхню і опускатися на глибину. Немає плавального міхура у акул і скатів, тому вони повинні постійно рухатися , щоб не потонути у воді.
Риби живляться різноманітною їжею. Серед них є рослиноїдні - краснопірка, товстолобик(слайд 11) Є риби, які живляться тваринною їжею, -щука, окунь, акула, сом, оселедець - вони є хижі (слайд 12)А такі риби як плітка, короп споживають як рослинну так і тваринну їжу- це всеїдні риби.(слайд 13) Риби, які живляться рослинами, очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин, тим самим запобігають їхньому заростанню і заболоченню.
Робота з підручником (С.104-105)
1.Як називається період розмноження у риб?
2.Як ви важаєте чи піклуються риби про своє потомство?
3.Чому риби відкладають величезну кількість ікри?
Пояснення про морські і риби прісних водойм.(слайд 14-17)
V.Закріплення вивченого матеріалу
Ви поділені на 2 групи: «Морські рибки» і Прісноводні рибки»
Сьогодні ви будете працювати у групах. Отже перше завдання.
5.1 Вправа «Анаграма»
Назви яких рибок зашифровані у вас?
5.2 Руханка
5.3. Гра «Знайди зайве»
Жаба,ящірка,акула,дельфін,щука,окунь,краснопірка,товстолобик,лелека,
короп, лящ, дятел.
Мураха, сорока, акула, камбала, карась, метелик, кит, окунь, горобчик, крокодил, черепаха, щука.
Вчитель: Мандрівка продовжується, виконуємо завдання , які поставлені нашій експедиції
5.4.Робота в групі. Гра «Будова риби»(завдання на карточках) За допомогою цієї гри ми закріпимо будову тіла риб.
Вчитель: Зазначте стрілками і підпишіть які частини тіла риб побачили?
Вчитель: Хороший результат! Молодці!
5.5 Цікавинки про риб. Розповідь учителя про «рекордсменів» із-поміж риб.(слайд 24-32)
Для працьовитих дітей – цікавинки.
Найбільша риба на Землі — китова акула: — завдовжки до 20 м.
Найбільша річкова риба — сом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг.
Найменша рибка наших вод — бичок берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями.
«Рекордсмен» зі стрибків поміж риб — сьомга, яка долає в повітрі 3-4 м.
У річках Бразилії живе риба-лист. Тіло її плоске, як лист, ніс витягнутий, як черешок листа, а на боках візерунки, схожі на листові прожилки. Вона пливе, як лист, за течією. Усі її плутають із листом і не чіпають.
У тропіках живе риба-чотириочка: кожне око її поділено навпіл. Рибка плаває по поверхні та верхніми половинками очей спостерігає за повітрям, а нижніми половинками — за дном. Бачить, що вгорі та що внизу, — нічого не прогледить!
Піранья — португальською означає «пірат». У цих нешкідливих на вигляд рибок потужні як у бульдога щелепи з міцними, гострими зубами. Піранья миттєво перекусить палицю, завтовшки в палець, та і сам палець. Якщо піраньї зустрінуть кабана, який пливе, або бика, то залишать від нього купу обгризених кісток. їх бояться навіть крокодили. Утім, вони їстівні, тільки ловити їх слід обережно.
Вчитель: Експедиція всі завдання виконала успішно! Ви добре спостерігали, вивчали риб .
VI. Підсумок уроку.
6.1.Рефлексія Заселення морського дна
6.2 Фішбоун
1.До якої природи належать риби? (Жива природа)
1.2. Чому?(Дихають, ростуть, живляться, розмножуються, вмирають)
2Де мешкають риби? На суходолі чи у водоймах? (водойми)
2.1.У яких водоймах? (морські і прісноводні)
3. Якої форми тіло риб?( Обтічна)
3.1. Чим вкрите тіло риб? (Луска і слиз)
4. Як розмножуються риби? (Ікра)
4.1 Як називають період розмноження риб? (Нерест)
Висновок: отже риби- це тварини, особлива будова тіла, досконало пристосовані до життя у водному середовищі.
6.3. Інтерактивна вправа «Інтерв̕ ю» -
Час повертатися на поверхню
– Чи сподобалася вам наша підводна подорож на батискафі?
- Що найбільше сподобалось? Запам’яталось?
- Чи сподобалося вам працювати у групах?
6.4. Оцінка роботи учнів на уроці.
Діти. Чи справдились ващі очікування. Подивіться який став багатий підводний світ.
На уроці всі ви вчились:
Всі старались, не лінились.
Здолали труднощі усі,
Ось які ви молодці!
VII. Домашнє завдання.
Знайти цікавинки про риб.