1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Урок на тему " Сонце, вітер, вода – невичерпні джерела енергії. "

Про матеріал
Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця в інші види енергії; розвивати творчу активність, уважність; формувати ціннісне ставлення до природи, вміння вчитися; виховувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

Тема: Сонце, вітер, вода – невичерпні джерела енергії.

Мета: навчати учнів характеризувати Сонце як невичерпне джерело енергії;

формувати уявлення про перетворення енергії Сонця в інші види енергії;

розвивати творчу активність, уважність; формувати ціннісне ставлення до природи, вміння вчитися; виховувати пізнавальний інтерес.

Методично-дидактичне  забезпечення:  таблиця,  малюнок  сонця; малюнки для роботи в групах; матеріал для роботи в парах; картки зі словами; комп’ютер, проектор, презентації «Значення сонячної енергії для життя на

 Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. Створення емоційного настрою

Девіз уроку:

Хай буде добрим день вам, любі діти!                                           

    Вчимося світу ми радіти.                     Дружно сонечку всміхніться,                     Деревцям ви поклоніться.                   

 Ми природу поважаєм,                    

Залюбки її вивчаєм.

 

2.Вправа «Сонячний настрій»

  • Діти давайте ви покажете, який у вас настрій з-за допомогою сонечка.

 

 

Картинки по запросу сумний смайликПохожее изображениеПохожее изображение

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Визачення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці  ми дізнаємося, які джерела енергії є невичерпними?

2.Ознайомлення з планом роботи

Працювати ми будемо за таким планом

  1. Вправа  «Погода»
  2. Перевірка домашнього завдання. 
  3. Робота в групах
  4. Хвилинка – цікавинка.
  5. Робота над загадками
  6. Робота за підручником
  7. Фізкультхвилинка

8.Читання й обговорення казки 

  1. Робота в парах 
  2. Вправа «Незакінчене речення»
  3. Підсумок уроку.

ІІІ. Етап виконання плану діяльності

  1. Вправа  «Погода»

Хто у нас сьогодні синоптик?           I.  Хвилинка спостережень. 

Синоптик: Зараз у нас пора року осінь. Місяць – листопад. 

Сьогодні 20 листопада - четвер. Температура повітря______; стан неба

______ - хмарно; опади ______, вітер -_______; інших природних явищ _______.

Попутного вітру Вам на сьогоднішньому уроці!! Хай він принесе Вам задоволення від роботи на уроці!!

2. Перевірка домашнього завдання

- Для того щоб перевірити, як ви вдома читали, я пропоную вам виконати тести

Тести

1. Енергія – це:

А)Здатність живих організмів виконувати роботу

Б) Здатність будь-якого тіла виконувати роботу

2. Джерела енергії можна поділити на :

А) 1 групу                           Б) 2 групи

3. Енергія вітру, рухомої води, сонця відноситься до:

А) відновлювальної групи;                        Б) не відновлювальної групи

4. У світі є багато запасів корисних паливних копалин, але найменше з них:

А) газу                Б) вугілля

 - Поміняйтеся з сусідом по парті і давайте перевіримо відповіді один одного

Підніміть руки у кого всі відповіді правильні? Ви справилися на високий рівень, молодці.

- А зараз пригадаємо про що говорили на попередньому уроці.

— Що таке енергія?

— Які бувають джерела енергії? (Поновлювальні і непоновлювальні)

— За допомогою якого джерела енергії працюють праска, телевізор? (Електрика)

     — Чи є у вас удома лічильник електроенергії? Яке його призначення?

— За допомогою якого джерела енергії працюють праска, телевізор? (Електрика)

 

Що ми з вами вчили на минулому уроці? (Як сонячна енергія впливає на природу Землі?)

Пропоную вам створити «Асоціативний кущ». З яким словом асоціюється слово Сонце

Фронтальне опитування

  •         Чи впливає Сонце на ваше самопочуття і настрій? Поясніть.
  •         Що ви можете розповісти про Сонце?
  •         Щоб  довести ,що світло й тепло необхідні рослинам, тваринам і людям ми з вами попрацюємо у групах 
  •         Повторили правила роботи у групах, тільки очима. Прошу всіх дотримуватися даних правил.
  •         Об’єднайтеся в групи за малюнком сонечка. Яка ви вибрали собі на початку уроку.

 

3. Робота в групах

Позмагайтеся, яка команда складе найкращу розповідь про вплив Сонця на природу Землі. Скористайтеся планом. На виконання роботи вам 7 хв. План

  1. Сонце – джерело світла й тепла на Землі.
  2. Від Сонця залежить настання дня і ночі, зміна пір року.
  3. Погода й життя рослин, тварин і людей на Землі залежать від Сонця.

Презентація робіт.

      Висновок: (Презентація про сонце)

Дійсно, Сонце обумовлює все життя на Землі. Кожен рік завдяки Сонцю на Землі виростають тисячі видів рослин, які годують тисячі видів тварин. 

Енергія Люди споживають енергію сонця для росту, руху, розумової та фізичної праці. Cонце спричиняє виникнення вітру на Землі, сприяє кругообігу води у природі. Завдяки сонцю живуть і розмножуються живі організми. Отже Сонце – це джерело світла і тепла на Землі.

Крім того, від висоти Сонця над Землею залежить зміна пір року, настання дня і ночі. 

 4. Хвилинка – цікавинка

     Сонце – єдина зоря в Сонячній системі. Земля та сім інших планет обертаються навколо Сонця. Крім них навколо Сонця обертаються комети, астероїди та інші дрібні об’єкти.

     Сонце – це гігантська розпечена куля. Температура поверхні Сонця досягає 6000 °С. Уявляєте, як це багато?!

     Доїхати до Сонця на поїзді життя не вистачить, а промінчик сонця доходить до Землі за 8 хвилин. До місяця мандрівник пішки дійшов би за 40 років, а до Сонця – за 15 тисяч років.

Висновки

Без енергії Сонця життя на Землі не існувало б.

Сонце – найближча до нас зоря.

Сонце – постійне й невичерпне джерело енергії.

  1. Робота над загадками Летить коник, басує.

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (Вітер)

Всі його люблять, всі його чекають,

А хто подивиться, кожен скривиться. (Сонце)

Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода)

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чому енергія Сонця, вітру й води не  може вичерпатися.

  1. Робота за підручником (с. 68–69)

Пригадайте! Для чого потрібна енергія? (Для руху, тепла, для електроприладів для світла)

Які види енергії ви знаєте? (Енергія тепла, енергія світла, електрична енергія, енергія руху)

Де ви їх використовуєте у щоденному житті?

Які джерела енергії існують на землі? (Сонце, вітер, вода та корисні копалини)

Роздивіться малюнки на с. 68, поміркуйте і розкажіть! 

Як люди зігрівалися й освітлювали свої оселі в давнину?

Що слугувало тоді джерелами енергії? 

       Історична довідка 

Значення Сонця для життя на Землі людина відчула вже в далекі часи. 

Для первісних  людей це була велика надприродна сила. Його обожнювали всі народи. Наші предки  слов’яни поклонялися богові сонячних променів – Ярилу, римляни – Аполлону. Князі і  царі намагались прищепити людям уявлення про своє походження від бога Сонця. Руські  князі називались внучатами Дажбога, тобто бога Сонця.

Сонце, як верховного Бога, давні українці наділяли владою безмежною. Вони  уявляли Сонце у вигляді чоловіка з ясним обличчям, промені якого освітлюють увесь  світ. Живе він на краю світу, а вранці одягає золоту рясу, повну світла і тепла, і виходить  на небо. 

  •                  Які джерела енергії використовують у наш час?
  •                  Завдяки чому рухається паровоз?
  •                  Назвіть, які корисні копалини належать до горючих.
  •                  Що розповів хлопчик Струм про горючі корисні копалини?
  •                  Які невичерпні джерела енергії пропонує нам Матінка Природа?
  •                  Чому їх називають і невичерпними, і відновлюваними?          Висновки Джерела енергії бувають поновлювані і не поновлювані.

Усі поновлювані джерела енергії черпають свої сили від Сонця – головного джерела енергії.

Без Сонця життя на Землі припиниться.

За 15 хв Сонце посилає нам стільки енергії, скільки вистачає людству на цілий рік.

До поновлюваних джерел енергії належать також сила води і сила вітру.  7. Фізкультхвилинка

 7. Читання й обговорення казки «Нерозлучнi друзi» Жили-були друзі: Сонце, Вода, Камінь і Вітер.

Одного разу вони посперечалися, хто з них наймогутніший.

Сонце промовило:

  • Я даю Землі тепло і світло, можу обігріти або спалити! Без мене немає життя.

Вода зауважила:

  • А от і ні, це без мене жодна істота не може жити! Я перетворюю камінь на пісок, з легкістю обертаю велетенські електричні турбіни, і саме я даю людям енергію!

Камінь спинив напір Води і твердо вимовив:

  • А я можу перегородити річку і створити повінь, або спинити її.

Налетів Вітер і просвистів:

  • От хвальки! Та я на всіх вас знайду управу: зруйную кам’яні гори, нажену хмари і закрию Сонце, підніму хвилі на морі, здійму шторм.

Так вихвалялися природні сили один перед одним, доки не зустріли в пустелі Людину, яку мучила спрага. І попросили, щоб вона їх розсудила.

Вислухавши їх, Людина відповіла:

  • Дякую тобі, Сонечко, що випарувало Воду з моря. Дякую тобі, Вітре,  що приніс хмаринки. Дякую тобі, Каменю, що на тобі сконденсувалася водяна пара. Саме завдяки вам я вгамував спрагу. Всі ви могутні та важливі, кожен – по-своєму.

З того часу Сонце, Вода, Камінь та Вітер стали нерозлучними друзями. 

А Людина навчилася приборкувати сили природи.

Про які природні сили йдеться у казці?

Про що сперечалися Сонце, Вода, Камінь і Вітер?

Чим вихвалялося Сонце?

Що розповіла про себе Вода?

Що може зробити Камінь?

Яку силу має Вітер?

Хто розсудив природні сили?

Як ви розумієте останні речення казки?

 Сонце, вітер і вода – невичерпні джерела енергії. Всі ці джерела енергії існують завдяки енергії Сонця. Річки живляться дощами, які виникають із-за випаровування океанів і озер під дією сонячного тепла. Вітер дме над поверхнею землі внаслідок її нерівномірного нагрівання сонцем.

 8.Робота в парах 

«Посортуй» джерела отримання енергії. З’єднай стрілочками

                                                                *нафта*                                                                 *сонце*

Вичерпні

                  *вітер*

Невичерпні 

          *кам’яне вугілля*

                  *дрова*

        *торф*

        *рухи води*

         *природний газ*

9. Вправа «Асоціативний кущ

Давайте з вами зробимо висновки з нашого уроку та заповнимо всі промінчики нашого сонечка своїми знаннями про нього.

 

 

 

 

 

 

 

 

 - Без енергії Сонця життя на Землі не існувало б.

- Сонце — найближча до нас зоря.

- Сонце — постійне й невичерпне джерело енергії.

Фізкультхвилинка

- А зараз час настав для відпочинку проведем фізкультхвилинку.

 

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

Гра «Хрестики-нулики».

- А зараз я пропоную вам пограти в улюблену гру багатьох дітлахів « Хрестики-нулики» та перевірити наші знання. Ваше завдання якщо ви почули правильне твердження – піднімаєте хрестик, не правильне – нулик.

Х Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало  тепла.

О Сонце завжди гріє однаково.

Х Хмари затримують тепло сонячних променів.

О Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.

Х У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.

О Сонце – це планета.

О Сонце менше, ніж Земля.

О  Вночі якщо добре придивитися можна побачити сонце.

Х Сонце потрібно всьому живому.

- Молодчики. Тепер я бачу , що  наші уроки з природознавства не проходять дарма.

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

-   Діти, ви мали вдома приготувати короткі повідомлення про те, що буде якщо Сонця не стане

Програвання уявних ситуацій «Якби сонце зникло»

 Пройшов один день після зникнення Сонця. На Землі наступила звичайна ніч, тільки Місяця не видно через те, що він більше не відображає від себе сонячні промені. Лише зірки сумно світять в мороці.

+ Минуло дев'ять днів. Температура навколишнього середовища на Землі прагне бути всюди однаковою, що в Африці, що на Північному полюсі.

+ Минуло двадцять днів. Абсолютно всі озера, річки, моря сковуються крижаною кіркою.

+ Минуло двадцять сім днів. На екваторі -18 градусів за Цельсієм, так само і в інших точках земної кулі.

+ Минуло шістдесят п'ять днів. На Землі -50 градусів за Цельсієм, температура постійно знижується. 75% живих організмів загинуло.

 

Ось і підходить до кінця наш уроку. Скажіть, чи в кожного справдилася та мета, яку він ставив перед собою?

Давайте зараз перевіримо, хто був уважнішим на уроці і понесе з собою багато знань.

— Що таке сонце?

— Чому Сонце називають найпотужнішим джерелом енергії?

— Що ви можете розповісти про Сонце?

- Давайте знову покажемо за допомогою сонечок яка була ваша робота на уроці?

Рефлексія у вигляд арттерапії.

На ватмані вчитель прикріплює жовте коло велике, а діти прикріплюють раніше вирізані долоньки жовтого кольору  і ставлять такі собі промінчики і кажуть про сонце щось хороше.

  • Діти, на вулиці осінь, а восени сонечко рідко з’являється для того щоб порадувати нас своїм теплом. Давайте сьогодні самостійно виготовимо сонечко, яке зігріє нас і наших гостей. 

 

Домашнє завдання   с.68 – 69

      Повідомлення про невичерпні джерела енергії.

 

 

docx
Додав(-ла)
Бабій Ольга
Додано
5 березня
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку