Дослідницько – пошукова справа
«Чи може існувати спільнота без законів і правил?»
Мета. Формувати в учнів уявлення про спільноту; уточнити знання
дітей про життя і працю в колективі; ознайомити з правилами
та законами спільноти; розвивати товариські стосунки,
уміння співпрацювати; виховувати бажання працювати в
спільноті та задля спільноти.
Крик – народжує грубість.
Обман – народжує недовір’я.
Посмішка – розтоплює лід.
Прощення – приносить полегшення.
Турбота – наповнює життя змістом.
Посієш бажання – пожнеш вчинок.
Посієш вчинок – пожнеш звичку.
Посієш звичку – пожнеш характер.
Посієш характер – пожнеш долю.
Матір Тереза
Хід заняття
І етап – виклик (спонукання).
1. Створення «Асоціативного куща».
Група
Учні Спільнота Клас
Друзі
2. Методика «Кого скільки?»
Вчитель з’ясовує сприйняття учнями оточуючих. Учням пропонується дати відповідь на запитання: «Які учні переважають у вашому класі: добрі чи не дуже добрі?»
Якщо у класі, на думку дитини, багато добрих дітей, вона зафарбовує квадрат зі словом «багато». Або навпаки: вважає, що мало,- зафарбовує квадрат зі словом «мало».
- До якої групи належиш ти? ( формують самооцінку).
3. «Камінчик у черевичку».
Учні з фрази «У мене у черевичкові камінчик…» далі розповідають про труднощі, що заважають їм почуватися комфортно, про те, які проблеми виникають у них під час спілкування, колективних справ у класній спільноті.
( Окреслюється коло проблем, які необхідно подолати)
ІІ етап – осмислення (пошук відповідей).
1. Вправа «Мій портрет у променях зірки».
- На аркуші А4 маркером намалюйте зірку, у центрі якої напишіть своє ім’я, а на промінцях – риси свого характеру.
Кожен презентує власний портрет.
Усі портрети учитель прикріплює на дошку під назвою «Наш клуб».
У кінці заняття, при необхідності, учні корегують свої риси характеру ( можливо, необхідно змінитися, щось переосмислити в собі).
2. Демонстрування дослідів.
Дослід 1. «Фрагмент світу»
Хід досліду
Роздати учням аркуші паперу. Нехай кожен із них зробить посередині дірочку, через яку можна буде дивитись.
Учитель. Ви, мабуть, помітили, що можете бачити тільки те, що перед вами, і стільки, скільки дає можливість об’єм дірочки. Так і більшість із нас дивиться на світ, наче крізь отвір. Так дивимося і ми на інших людей. Як мало ми можемо побачити в людині, дивлячись тільки на її частину, або судячи за її одним учинком. Оскільки межі дірочки не дають можливості побачити всієї картини , саме томі не можна робити висновки про людину, не пізнавши її цілісно.
Очікуваний висновок: «Не поспішай з висновками!»
Дослід 2. «Повітряна кулька».
Хід досліду
Учитель. Пропоную кожному із вас надути повітряну кульку. А тепер уявіть, що повітряна кулька – це людина. Кожна людина наповнена подихом життя, наче повітряна кулька. Але ми бачимо тільки зовнішню сторону повітряної кульки, тобто зовнішність людини. Нам здається, що саме ця зовнішність і є головною. Однак насправді значно важливіше, що знаходиться всередині.
Очікуваний висновок: «Внутрішній світ людини важливіший, ніж її зовнішній вигляд».
Дослід 3. «Намисто»
Хід досліду
Роздати всім дітям по одній намистинці. Запропонувати уявити, що кожна намистинка – це дитина: намистинки різні за кольором. Отже, діти різні за зовнішністю, характером; індивідуальні та неповторні. Дітям слід нанизати намистинки на одну спільну нитку.
Очікуваний висновок: «У гурті – наша сила».
Дослід 4. «Закон бумеранга»
Хід досліду
Учитель. «Закон бумерангу» відомий як закон причини і наслідку. Найкращий свідченням цього закону є прислів’я «Що посієш, те й пожнеш». Учитель намотує гумку на палець і декілька разів демонструє дітям, як вона розтягується, а потім стягується.
- Кожна дія чи вчинок завершується у тій точці, з якої починали. Якщо зробити людині добро, воно обов’язково повернеться до тебе.
Пропонує дітям, розтягуючи резинку, сказати щось приємне своєму другові, а він, у свою чергу, також її відпустить з аналогічними словами. Очікуваний висновок: «Від мене йде тільки добро, і тільки добро повертається до мене. Що посієш, те й пожнеш».
Дослід 5. «Слово не горобець»
Хід досліду
Учитель. Уявіть, що солонка – це ви, а сіль – це ваші слова. Склянка з водою – це інша людина, якій адресовані ваші слова. Насипте сіль у воду. Вона розчиняється. Так і ваші слова розчиняються у другій людині, коли вона їх приймає близько до серця. Тому спершу слід ретельно подумати, а вже потім казати. «Слово – не горобець, вилетить і не спіймаєш».
Очікуваний висновок: «Бійся образити людину!»
3. Гра «Рецепти доброти»
Лікуймо наші зболені серця.
Лікуймо наші душі зачерствілі.
Несімо правди непогасний стяг,
І кривда в наші душі не поцілить.
Є ще спасіння від недуг людських,
Джерела віднайдімо лиш цілющі…
Мов подорожником торкнімося до них,
Й добром розквітнуть, просвітліють душі.
У кожній групі є добрі лікарі, які мають придумати рецепти ліків від «людських хвороб». Кожна група витягує картку з однією з назв «людських хвороб» (наприклад: злість, грубість, егоїзм, нахабство, невдячність). Перемагає та група, яка придумає найцікавіший рецепт – засіб, що допоможе позбавитися людям від цієї негативної якості, зробить людей добрішими одне стосовно одного.
4. Творче завдання «Сонечко доброти»
На партах кожної групи – малюнок сонця без променів. Діти домальовують промені та підписують свої добрі вчинки, на які вони готові задля спільноти, створюють своє «Сонце доброти».
Легенда
За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела – охоронителя. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною, в обличчя – щоб була вродливою, і в груди – аби мала здоров’я, любов та доброта вселилася в її тіло, серце і душу.
Але то легенда. Нема на світі двох однакових людей. Кожна людина – індивідуальність. Навіть, близнюки, зовні подібні як дві краплини води, різняться між собою характером, бажаннями, поглядами на життя. Люди відрізняються фізичними даними, розумовим розвитком, здібностями, характерами, смаками, уподобаннями, темпераментом. У них різне ставлення до перемог і поразок, до знайомих, рідних, друзів. У кожного з людей своя біографія, свій життєвий досвід. Щоб людина добре жила, працювала, щоб мала гарне самопочуття, і середовище має бути сприятливим, комфортним. У державі мають панувати мир і процвітання, у колективі – доброзичливі взаємини, у сім’ї – добробут і любов. Якщо ви хочете, щоб оточуючі поважали вас, прислухалися до вашої думки, навчіться поважати їх, любити, допомагати їм. Змалку кожен має опанувати норми моралі та правила поведінки, за якими потрібно жити у людському суспільстві, щоб стати справжньою людиною. Що необхідно для того, щоб жити з усіма в мирі і злагоді, щоб не докоряло сумління, не мучила совість? Кожна людина має прагнути стати чесною і порядною. Але щоб вирости такою, потрібно боротися із лінощами, недбалістю, брехливістю, відкидати заздрість і багато негативного, що раптом виявляється в характері. Гарна людина , справжня людина – то сонечко, яке зігріває все довкола своїми лагідними промінцями, своїм гарячим серденьком. Ви ще зовсім малі, але сонце у вас може бути дуже велике. І сьогодні ми з вами проводили дослідницько – пошукову справу задля того, щоб зрозуміти, яких законів та правил необхідно дотримуватись, щоб у нашій спільноті усі відчували себе комфортно і затишно.
ІІІ етап – розмірковування (рефлексія)
1. Правила життя в спільноті
Діти разом із учителем виробляють правила, яких вони будуть дотримуватися у житті спільноти класу.
2. Гра «Сад добрих справ»
- Намалюйте дерево життя з плодами. Кожен плід на цьому дереві – певна добра справа, яку ви мрієте зробити. У кожного з вас – своє дерево. Потім з ваших малюнків ми організуємо виставку «Сад добрих справ» ( до цього челенджу можна підключити учнів інших початкових класів і організувати на коридорі виставку «Сад добрих справ») .
3. «Фотографія на пам'ять»
- Уявіть, що до школи завітав фотограф, який хоче сфотографувати дітей, які вміють радіти за успіхи інших, співчувати, бачать біль і смуток інших людей, уміють виявляти сердечність і милосердя, своєчасно приходять на допомогу. І якщо у нашій спільноті є такі діти, або є діти, які прагнуть такими стати, ми можемо зробити фотографію на пам'ять.
4. Ритуал завершення заняття.
Учитель пропонує дітям утворити коло, узявшись за плечі, - «групові обійми».
- Бажаю усім гарного настрою, успіхів у навчанні! Хай вам зустрічається якомога більше друзів у житті. Будьте чемними, дружніми, поважайте один одного! Бажаю, щоб усім у нашій спільноті жилося весело і цікаво!