Дослідницько – експериментальна робота
учня 2-А класу
Капітанівського ліцею
Новомиргородської міської ради
Безвіконного Еміра
Повітря - невидимка
Опис дослідницько - експериментальної роботи
учня 2-А класу Безвіконного Еміра
керівник Дідур Галина Павлівна
На одному із уроків ЯДС, коли вивчали тему про повітря, вчителька назвала його невидимкою і багато цікавого розповідала про його властивості. Емір вирішив дізнатись більше про цю «невидимку» . Хлопчик, разом із учителем, підібрав потрібну літературу, приготував необхідні прилади для дослідів і почав свої дослідження.
Отже, предметом його дослідження стало звичайне повітря.
Малий дослідник поставив перед собою мету переконатись самому та довести всім що повітря справді можна назвати цікавою « невидимкою».
Виконавши 22 досліди ,учень зробив висновки : повітря дуже цікавий об’єкт для дослідження. Адже воно всюди і щоб його побачити або відчути потрібно провести певні дії (дослідження).
Повітря має велику силу, навіть руйнівну, є житлом для живих організмів, може набувати форму посудини, має життєдайну властивість, без нього неможливе життя на планеті.
Повітря має велике значення для нашої планети, насамперед для всього живого на Землі. Воно оточує Землю потужним шаром, товщина якого перевищує 1000 км. Цей шар повітря можна порівняти з океаном, у якому замість води – повітря Ми живемо на самому його дні. Повітрям дихають люди, рослини, тварини. Якби довкола Землі не було повітряного шару, то вдень земна поверхня сильно б нагрівалась, а вночі – охолоджувалась. Таким чином, без повітря життя на планеті було б неможливим.
А щоб повітря було чисте і нешкідливе, треба все знати про нього. А для того щоб більше знати, то треба досліджувати.
Досвід № 1 «Повітря»
Перевертаю склянку догори дном і повільно опускаю його в ємкість з водою. Стакан тримаю дуже прямо.Спостерігаю що виходить. Чи потрапляє вода у склянку? Чому ні?
Висновок:У склянці є повітря, воно не пускає туди воду.
Досвід № 2 «Бульбашки повітря»
Опускаю стакан в банку з водою, але тримаю його трохи нахиливши. Що з'являється у воді? Видно бульбашки повітря. Звідки вони взялися?
Висновок: Повітря виходить зі склянки, і його місце займає вода.
Досвід № 3 «Вітер - це рух повітря»
У холодну погоду відкриваю двері на вулицю. Запалюю дві свічки. Тримаю одну свічку внизу, а іншу вгорі . Визначаю: куди нахиляється полум'я свічок (полум'я нижньої направлено всередину кімнати, верхньої - назовні). У кімнаті тепле повітря. Воно легко подорожує, любить літати. У кімнаті таке повітря піднімається і тікає через щілину вгорі. Йому хочеться скоріше вирватися назовні і погуляти на волі. А з вулиці до нас вповзає холодне повітря. Холодне повітря - важке, неповоротке, тому воліє залишатися на уземлі. Вгорі дверної щілини полум'я свічки нахиляється від теплого повітря, а внизу - від холодного.
Висновок: Виходить, що тепле повітря рухається вгорі, а на зустріч йому, внизу, повзе холодне. Там, де рухаються і зустрічаються тепле й холодне повітря, з'являється вітер. Вітер - це рух повітря.
Досвід № 4 «Вітер»
Прикріплюю над батареями тонкі смужки паперу Над батареями - тепле повітря. Воно прагне вгору. Відкриваю кватирку і впускаю холодне повітря з вулиці. Холодне повітря з кватирки буде опускається вниз, а тепле - від батареї піднімається вгору. Вони зустрінуться.
Висновок:В кімнаті з'являється Вітер. І цей вітер змусив рухатися смужки паперу.
Дослід № 5 « Хвилі »
На столику мисочка з водою . У мисочці - своє «море». Я - це вітер. Дму на воду. Що виходить? Чим сильніше дути, тим вище хвилі.
Висновок: Від подиху вітру на воді утворюються хвилі.
Досвід № 6 «Буря»
Опускаю вітрильний кораблик на воду. Дмухаю на вітрила, кораблик пливе.
Висновок:Так і великі парусні кораблі рухаються завдяки вітру. Що відбувається з корабликом, якщо вітру немає? А якщо вітер дуже сильний? Починається буря, і кораблик може потерпіти даний аварію корабля.
Досвід № 7 «Вітер - це рух повітря»
Для цього досвіду використовую віяло. Махаю віялом над водою. Чому з'явилися хвилі? Віяло рухається і як би підганяє повітря. Повітря теж починає рухатися.
Висновок: Вітер - це рух повітря.
Досвід № 8 «Пісок подорожує по пустелі»
Переді мною склянна банка з сухим піском і гумовим шлангом. Пісок в банці - це особиста моя пустеля . Знову перетворююся на вітер: несильно, але досить довго дму на пісок. Що відбувається? Спочатку з'являються хвилі, схожі на хвилі в мисочці з водою. Дму подовше, то пісок з одного місця перемістився в інше і з'явився піщаний горбок.
Висновок: Ось такі ж піщані пагорби, тільки великі, можна зустріти і в справжній пустелі. Їх створює вітер. Називаються ці піщані пагорби барханами. Коли вітер дме з різних сторін, піщані пагорби виникають в різних місцях. Ось так, за допомогою вітру, пісок подорожує по пустелі.
Досвід № 9 «Грім і блискавка»
Дуже хочу познайомитися з блискавкою, вірніше, з її родичкою. Дослід проводжу в темній кімнаті. Беру дві надуті довгасті повітряні кульки. Кульки натираю вовняною рукавичкою або шарфиком. Поступово наближаю одну кульку до іншої, залишаючи невеликий проміжок. Між ним і проскакують іскри - це блискавка на небі, спалахи, чується несильне потріскування, як грім.
Висновок:Завдяки досліду починаю розуміти що коли наелектризовані тіла приближаються – отримується блискавка
Досвід № 10 «Літаючі насіння»
Беру дві насінини одну літаючу (насінячко клена) і одну нелітаючу (квасолинку) . Піднімаю їх у руках і одночасно відпускаю з рук . Чим з більшої висоти опускаються насіння, тим наочніше різниця в швидкості їх падіння. Насіння клена трохи «підкручую», тоді воно падає, як у природі. Літаючі насіння падають повільніше.
Висновок:Легенькі предмети з крильцями повітря затримує у просторі.
Досвід № 11 «Полум'я забруднює повітря»
Запалюю свічку. Горить полум'я. Чи може воно забруднювати повітря? Тримаю над полум'ям свічки (на відстані 1-2 сантиметри) скло ( предмет з матеріалу, який не розплавиться, не засвітиться і не нагріється дуже швидко). Через деякий бачу, що скло знизу почорніло – покрилося шаром кіптяви.
Висновок: Повітря можна забруднити димом .
Досвід № 12 «Жива змія»
Вирізаю з тонкого паперу змію. Вішаю її над каструлею з гарячою водою. Змія піднімається вгору.
Висновок: Гаряче повітря легше холодного: піднімаючись, він захоплює за собою і папір
.
Досвід № 13 «Стрибаюча монетка»
Кладу на пляшку монетку і ставлю її в дуже гарячу воду. Монета підстрибує. Висновок:Обсяг повітря, що нагрівається швидко збільшується. Не вміщаючись в пляшці, воно силою тисне на монету.
Досвід № 14 «Яйце глотатель»
Кладу в графин папірець і підпалюю його. Зверху на горлечко кладу круте, очищене від шкаралупи яйце: його засмоктує всередину.
Висновок:При горінні повітря в пляшці розріджується, і під тиском зовнішнього повітря яйце засмоктує.
Досвід № 15 «Примхи полум'я»
Дмухнула в пляшку і затиснула горлечко великим пальцем. Підносю пляшку до полум'я свічки і опускаю палець: свічка гасне.
Висновок:Стисле повітря вирвалося назовні і погасило полум'я.
Досвід № 16 «У воді є повітря»
Беру склянку з водою. Один кінець соломинки опускаю у воду, а другий беру в рот і обережно дму у соломинку. Що спостерігаю? Звідки бульбашки? Я видихнула повітря, і його у воді видно у вигляді бульбашок.
Висновок: Цей дослід доводить мені те , що у воді є повітря.
Досвід № 17 «У воді з'являються бульбашки повітря»
Розглядаю губку. Що бачу? (Дірочки, отвори). Що в цих дірочках? (Повітря). Беру губку і занурюю її у воду. У воді з'являться бульбашки - повітря з дірочок виходить в воду.
Висновок:Повітря легше за воду .Воно піднімається на поверхню води бульбашками.
Досвід № 18 «Парашут»
Беру маленький парашут, який допомогла мені зробити вчителька. Піднімаюся по шкільних сходах на третій поверх і пускаю парашутик вниз.
Він повільно опускається на другий поверх. Повітря під ним розпирає купол, підтримує його, тому зниження відбувається плавно.
Висновок: Повітря утримує від падіння легкі предмети.
Досвід № 19 «Повітря без запаху»
Повітря не має певної форми, поширюється у всіх напрямках і не має власного запаху. Можна це перевірити взявши ароматизовані серветки, кірки апельсинів і т.д. і послідовно відчуваю запахи, що поширюються в приміщенні.
Висновок:Повітря не має свого запаху, адже ми чуємо запахи які мають інші предмети, повітря лише їх розносить.
Досвід № 20 «Повітря має вагу»
Беру дві одинакові надувні кульки. Одну надуваю, а другу залишаю так. Кладу на шальки терезів надуту на один бік і не надуту на другий: чаша з надутою кулькою переважує. Висновок: Повітря має вагу.
Досвід № 21 «Повітря при нагріванні розширюється»
Ставлю відкриту пластмасову пляшку в холодильник. Коли вона охолола, надіваю на її шийку ненадуту кульку. Потім ставлю пляшку в миску з гарячою водою і спостерігаю. Кулька починає підніматися і надуватися. Це відбувається тому, що повітря при нагріванні розширюється. Тепер знову вертаю пляшку в холодильник. Кулька знову втрачає повітря і падає на бутилку здута, так як повітря при охолодженні стискається.
Висновок: Повітря при нагріванні має властивість розширюватися.
Досвід № 22 «Повітря займає місце»
Наливаю півмиски води. Кидаю в воду пробку. Накриваю плаваючу пробку склянкою. Занурюю стакан у воду. Ділянка поверхні води, на якому плаває пробка, занурюється разом зі склянкою. Що знаходиться в склянці повітря не дає воді заповнити стакан, і тому накрита склянкою вода разом з плаваючою пробкою опускається нижче рівня води в мисці.
Висновок:Повітря займає всі ємкості і знаходиться всюди.