Опис
дослідницько-експериментальної роботи
обласного конкурсу «Вчимось досліджувати та охороняти природу»
Тема роботи: «Доглядаймо й уквітчаймо нашу рідну школу!»
Автор роботи: Парфенюк В’ячеслав
Керівник : Клусовська Наталія Миколаївна (моб. 0967688861)
Назва навчального закладу: Суходільська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Клас: 5
Від середовища, в якому ми живемо залежить все: наше здоров’я, життя, добробут. І ми повинні відповідально ставитися до справи збереження довкілля.
Актуальними на сьогодні є: формування системи знань, умінь і навичок, які забезпечують громадянську відповідальність за стан навколишнього середовища, готовність поліпшувати шляхи прийняття необхідних екологічно грамотних рішень; поглиблення пізнавальних інтересів, розвиток інтелектуальних здібностей, творчого підходу до вирішення екологічних завдань; розвиток здатності до самооцінки можливостей особистої участі у розв’язанні життєвих проблем. Екологічне виховання слід починати не в космічних масштабах, а прямо тут: біля свого будинку, на своїй вулиці, у дворі своєї школи. Тільки усвідомлюючи особисті можливості, навчаючись вирішувати найближчі екологічні проблеми, ми зуміємо замислитись про долю всесвіту вцілому. Щоб у дитини виникла потреба захищати і зберігати довкілля, треба навчити її любити найближчий світ природи. І ми, оберігаючи і люблячи навколишній світ природи, насамперед маємо намір прикрасити і тримати у чистоті і порядку територію нашої школи, яка є одним із найчарівніших куточків села Суходільського Долинського району Кіровоградської області.
Ще В.О.Сухомлинський писав: «Кожна школа повинна мати своє обличчя, свої екологічні звичаї і традиції, які сприяють поглибленому екологічному вихованню учнів». Тому темою нашої роботи є : «Доглядаймо й заквітчаймо нашу рідну школу!». Епіграфом стали слова: «Від краси довкілля – до краси душі!».
Мета роботи - це формування високого рівня еколого-естетичної культури особистості; розвиток інтересу учнів до дослідницької роботи; залучення школярів до озеленення території школи; активізація пізнавально-естетичної та трудової діяльності; виховання особистості, яка здатна свідомо, активно, дбайливо, гуманно, творчо впливати на навколишній світ.
Що ми чекаємо від нашої діяльності? Це, насамперед, підвищення зацікавленості учнів в успішному вирішенні екологічних проблем села; пробудження уваги до проблем довкілля, практичного вирішення болючих екологічних проблем сьогодення. Це - прибрана, впорядкована територія школи, створені “Зелені куточки” у класних кімнатах. Це - підвищення зацікавленості в збереженні краси шкільних приміщень та подвір'я закладу шляхом висаджування та догляду за квітковими рослинами, деревами, кущами і можливість збереження та примноження краси довкілля рідного краю. Це є бачення зв'язку здоров'я людини з факторами навколишнього середовища та залучення школярів до природоохоронної діяльності на основі набутих у школі знань.
Завдання , які ми поставили перед собою, це - привернути увагу школярів до існуючих проблем навколишнього природного серендовища через проведення екологічних десантів, патрулів. Формування у школярів екологічної свідомості, мислення й культури, активної життєвої позиції і вміння сприймати себе як невід'ємну частину природи шляхом проведення у школі годин спілкування, екологічних п’ятихвилинок тощо. Спонукати учнів до збереження та примноження зелених насаджень , проводячи акції «Посади дерево», «Квітники», «Озеленимо кімнату», «Кактус» та інші. Виховувати естетичні смаки, почуття краси, бачення неповторності навколишнього світу, готовності охороняти і примножувати світ природи. І невід’ємною частиною виховної роботи є прищеплення любові до рідного дому, школи, до України.
Для проведення дослідницько-експериментальної роботи були створені такі групи:
«Екологи» - готують наукову інформацію про стан навколишнього середовища в Україні, в області, районі, селі; доводять дану інформацію до учасників проекту, розробляють правила догляду та збереження рослин мікрорайону школи, проводять науково-екологічну конференцію «Сучасний стан довкілля».
«Дослідники» - відшукують і досліджують потенційні території, які потребують озеленення; підбирають рослини для озеленення класних приміщень та території школи, збирають інформацію про види рослин; готують усний журнал «Наші зелені друзі».
«Біологи» - визначають загальну площу зелених насаджень у мікрорайоні школи, узгоджують територію для оформлення нових клумб, систематизують дібраний дослідниками матеріал; створюють фотовиставку «Зелений світ території школи та класних кімнат».
«Ерудити» - добирають матеріал про рослинний світ школи, складають вірші, малюють малюнки, створюють галерею «Цікаво і пізнавально!».
«Журналісти-репортери» - проводять фотографування, збирають інформацію, і на її основі створюють презентацію «Від краси довкілля - до краси душі!».
Проект «Доглядаймо й уквітчаймо нашу рідну школу» викликав зацікавленість cеред учнів, батьків, громадськості. Його обов'язково буде продовжено, і ми всі вважаємо доцільним поширювати свій досвід.
Людина відрізняється від природи своїм розумом, щирим серцем, знаємо, як зробити навколишній світ привабливішим, і багато говоримо про його збереження. Та треба кожному почати з себе, душею відчути єдність з природою, її беззахисність і крихкість.
Тож збережімо красу довкілля для майбутніх поколінь! Станьмо розумними господарями на своїй землі!
Під час виконання роботи було використано літературу: Шевчук В.Д. Екологічна безпека України - 2003.- № 2. - С. 10-36; Гусь І.М., Метод проектів. Управління школою.- 2005.- №4; Енциклопелія про все на світі. Переклад українською мовою, «Махаон–Україна», 2000; матеріали журналів: «Пізнайко», «Колосок», «Біологія в школі», «Початкове навчання і виховання»;словники, довідники, інтернет ресурси. Текстова частина презентації
обласного конкурсу «Вчимось досліджувати та охороняти»
Текстова частина до презентації дослідницько-експериментальної роботи
обласного конкурсу «Вчимось досліджувати та охороняти природу»
Слайд №1
Тема екологічного дослідження «Доглядаймо й уквітчаймо нашу рідну школу!».
Автор роботи: Парфенюк В’ячеслав
Керівник : Клусовська Наталія Миколаївна
Назва навчального закладу: Суходільська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Слайд №2
Від середовища, в якому ми живемо залежить все: наше здоров’я, життя, добробут. І ми повинні відповідально ставитися до справи збереження довкілля.
Актуальними на сьогодні є: формування системи знань, умінь і навичок, які забезпечують громадянську відповідальність за стан навколишнього середовища, готовність поліпшувати шляхи прийняття необхідних екологічно грамотних рішень на основі нового стилю мислення й життя згідно з природою; поглиблення пізнавальних інтересів, розвиток інтелектуальних здібностей, творчого підходу до вирішення екологічних завдань; розвиток здатності до самооцінки можливостей особистої участі у розв’язанні життєвих проблем. Екологічне виховання слід починати не в космічних масштабах, а прямо тут: біля свого будинку, на своїй вулиці, у дворі своєї школи. Тільки усвідомлюючи особисті можливості, навчаючись вирішувати найближчі екологічні проблеми, дитина зуміє замислитись про долю всесвіту вцілому. Щоб у дитини виникла потреба захищати і зберігати довкілля, треба навчити її любити найближчий світ природи. І ми, оберігаючи і люблячи навколишній світ природи, насамперед маємо намір прикрасити і тримати у чистоті і порядку територію нашої школи, яка є одним із найчарівніших куточків села Суходільського Долинського району Кіровоградської області.
Ще В.О.Сухомлинський писав: «Кожна школа повинна мати своє обличчя, свої екологічні звичаї і традиції, які сприяють поглибленому екологічному вихованню учнів». Тому темою нашого проекту є : «Доглядаймо й заквітчаймо нашу рідну школу!». Епіграфом стали слова: «Від краси довкілля – до краси душі!».
Слайд №3
Мета проекту:
• формування високого рівня еколого-естетичної культури особистості;
• розвиток інтересу учнів до дослідницької роботи;
• залучення школярів до озеленення території школи;
• активізація пізнавально-естетичної та трудової діяльності школярів ;
• виховання особистості, яка здатна свідомо, активно, дбайливо, гуманно, творчо впливати на навколишній світ.
Учасники проекту:
• учні школи;
• педагогічний колектив.
Тип проекту:
• за кінцевим результатом: екологічно-естетичний;
• за кількістю учасників: колективний;
• за тривалістю: середньої тривалості;
• за ступенем самостійності: частково-пошуковий, дослідницько-трудовий.
Слайд №4
Що ми чекаємо від нашого проекту? Це:
• підвищення зацікавленості учнів в успішному вирішенні екологічних проблем села;
• пробудження уваги до проблем довкілля, практичного вирішення болючих екологічних проблем сьогодення;
• прибрана, впорядкована територія школи, створені “Зелені куточки” у класних кімнатах;
• створено квіткові клумби і висаджено на них квіти;
• підвищення зацікавленості в збереженні краси шкільних приміщень та подвір'я закладу шляхом висаджування та догляду за квітковими рослинами, деревами кущами;
• можливість збереження та примноження краси довкілля рідного краю;
• бачення зв'язку здоров'я людини з факторами навколишнього середовища;
• залучення школярів до природоохоронної діяльності на основі набутих у школі знань.
Слайд №5
Завдання :
• привернути увагу школярів до існуючих проблем навколишнього
природного середовища ближнього оточення, рідного краю та планети вцілому;
• організувати екологічний десант, спрямований на збільшення квіткових клумб, покращення екологічного стану шкільного подвір′я, озеленення класних кімнат;
• формувати в учнів екологічну свідомість, мислення й екологічну культуру, активну життєву позицію і вміння сприймати себе як невід'ємну частину природи;
• спонукати учнів до збереження та примноження зелених насаджень;
• виховати естетичні смаки, почуття краси, бачення неповторності навколишнього світу, готовності охороняти і примножувати світ природи;
• виховувати любов до рідного дому, школи, до України.
Слайд № 6
Стислий опис проекту: І етап - підготовчий:
ІІ етап - збір необхідної інформації:
ІІІ етап - визначення напрямів діяльності:
IV етап - етап діяльності:
V етап - презентація й оцінювання результативності проекту:
Слайд № 7
Для виконання проекту були створені такі групи, як:
Екологи - готують наукову інформацію про стан навколишнього середовища в Україні, в області, районі, селі; доводять дану інформацію до учасників проекту, розробляють правила догляду та збереження рослин мікрорайону школи, проводять науково-екологічну конференцію «Сучасний стан довкілля».
Дослідники - відшукують і досліджують потенційні території, які потребують озеленення; підбирають рослини для озеленення класних приміщень та території школи, збирають інформацію про види рослин; готують усний журнал «Наші зелені друзі».
Біологи - визначають загальну площу зелених насаджень у мікрорайоні школи, узгоджують територію для оформлення нових клумб, систематизують дібраний дослідниками матеріал; створюють фотовиставку «Зелений світ території школи та класних кімнат».
Ерудити - добирають матеріал про рослинний світ школи, складають вірші, малюють малюнки, створюють галерею «Цікаво і пізнавально!».
Журналісти-репортери - проводять фотографування, збирають інформації, створюють презентацію «Від краси довкілля - до краси душі!».
Слайд № 8
Під час виконання проекту було використано літературу та обладнання:
- Шевчук В.Д. Екологічна безпека України // БЖ.- 2003.- № 2. - С. 10-36.
- Гусь І.М., Метод проектів. Управління школою.- 2005.- №4.
- Енциклопелія про все на світі. Переклад українською мовою
Видавництво «Махаон – Україна», 2000.
- Чудеса природи: Дит. Енцикл./ І.В. Черниш; Художн.: В.М. Губанов,
Ю.А. Станішевський. - К.: Школа, 2002. – 400с.
- Матеріали журналів «Пізнайко», «Колосок», «Біологія в школі»,
«Початкове навчання і виховання». Словники, довідники. Інтернет ресурси. Комп'ютер. Фотоапарат.
Слайд № 9
Презентація результатів проектної діяльності « Від краси довкілля – до краси душі!».
Слайд №10, 11
Глобальними проблемами називають ті, які мають загальнолюдський характер, зачіпають інтереси людства в цілому і кожної окремої людини практично в будь-якій точці планети. Наприклад, загроза термоядерної катастрофи, загроза деградації природного середовища та екологічного самогубства людства, продовольча проблема, проблеми боротьби з небезпечними для людства захворюваннями і т. д. Всі ці проблеми породжені роз'єднаністю людства, нерівномірністю його розвитку. Свідоме ставлення ще не стало найважливішою передумовою людства як єдиного цілого. Негативні результати і наслідки неузгоджених, непродуманих дій країн, народів, окремих людей, накопичуючись в глобальних масштабах, стали потужним об'єктивним чинником світового економічного і соціального розвитку. Вони часто впливають негативно на розвиток окремих країн та регіонів. «Екологи» нашої школи вивчили ці проблеми людства, України, нашої області і ознайомили учнів на науково-екологічній конференціюї «Сучасний стан довкілля».
Слайд № 12
«Екологи» велику увагу звернули питанню формування екологічної компетентності, яка належить до числа глобальних у сьогоденні. Охорона природи – обов’язок кожної людини. Успіх у цій справі залежить від усвідомлення важливості цього завдання , від переконаності, вміння і звички постійно , на кожному кроці оберігати рідну природу, лікувати ті рани, які вже їй нанесено і не допускати нових. Бачити і примножувати красу навколишнього середовища.
Слайд № 13
Вивчаючи стан території нашої школи «Екологічною стежкою» вирушили «Дослідники», щоб відшукати ті куточки, які потребують негайної допомоги. Пройшовши трьома зупинками «Дуби і клени», «Первоцвіти», «Сосни та ялини», школярі побачили занедбаний куточок де і вирішили розбити три квіткові клумби. «Екологи» перевірили екологічний стан ділянок. «Біологи» дібрали потрібний посадковий матеріал, а учителі школи разом з учнями 7 і 9 класів розбили клумби і посадили на них квіти.
Слайд № 14
Щоб принести радість і красу жителям села, учасникам навчально-виховного процесу на території школи під час акції «Клумби» розбили і оформили три чудові квітники, які уже цього року радували нас своєю красою, неповторністю і корисністю. Адже одну із ділянок «Біологи» порекомендували засадити м’ятою. І тепер у раціон фіточаїв у нас входить крім липи, малини, чебрецю, смородини і м’ята.
Слайд № 15-16
Затишок і краса створених «Куточків краси» школи вабить око і радує серце! Кожен учнівський колектив під час операції «Кімнатні квіти» створив екологічну оазу у своєму класі. Бо від середовища, в якому ми живемо залежить все: наше здоров’я, життя, добробут, навчання. Рослини не тільки збагачують повітря киснем, але й очищають навколишнє середовище від пилу, поглинаючи літаючі забруднення, підвищують вологість, виділяють фітонциди, вбираючи мікроби. На думку наукової медицини, ніщо не діє з такою користю на психіку та нервову систему людей, як рослини. Зелений колір рослин дуже позитивно впливає на зір, знімає втому.
Слайд № 17
Наші сучасні школи насичені комп’ютерами, телевізорами. Усі вони своїм випромінюванням шкодять здоров’ю, тому слід розводити кактуси та розташовувати їх біля цих приладів. «Біологи» провели у школі акцію «Кактуси» і у класних кімнатах де є комп’ютери з’явилися кактуси. Нехай ростуть, квітнуть і поглинають негативне випромінювання!
Слайд № 18
Всі ми знаємо про користь часнику для здоров'я. Незважаючи на властивий йому недолік, такий як неприємний запах, часник є прекрасним антибактеріальним засобом, ефективним засобом від цинги, він відмінно укріплює капіляри і є хорошим адаптогеном. Але часник має і ряд негативних властивостей, які здатні завдати шкоди здоров'ю, тому ставиться до нього треба з обережністю. Про користь часнику можна говорити багато і довго. Він допомагає боротися з кашлем, застудою, серцевими хворобами, знижує кров'яний тиск. Тому разом із учителем біології дев’ятикласники провели трудовий десант «Часник» під час якого не лише ознайомили учнів із корисними властивостями часнику та обережним його вживанням, а й посадили часник на дослідній ділянці.
Слайд № 19
Недаремно слова: «Подивись, який він гарний – світ, у якому ти живеш!» ми взяли назвою цього слайду презентації. Адже про красу, неповторність, збереження та примноження краси учні нашої школи дізнаються і під час навчального процесу. Цікаві розповіді учителів, практична діяльність школярів, творчі роботи, екскурсії, досліди – все це допомагає не лише пізнати навколишній світ, а й допомагає навчитися його любити і берегти.
Слайд №20
Виступ агітбригади "Екологія природи немислима без екології душі людини"
ще раз нагадала усім, про те, як потрібно берегти навколишній світ природи і людей. Учасники агітбригади взяли участь у проведенні конкурсу на кращу стіннівку «Знай! Люби! Бережи!».
Слайд № 21-22
Традицією нашого шкільного колективу стало проведення трудового десанту ”Чисте подвір′я – чиста Україна!”, акції «Краса», щоб територія подвір'я радувала нас зеленим різнотрав’ям, чарівними квітами, смачними грушами і яблуками, абрикосами, вишнями і сливами. А під кронами дерев вихованці змогли заховатися чи то у літню спеку, чи під час дощу, чи просто відпочили разом із друзями.
Слайд № 23
І на кінець хочеться усім побажати міцного здоров'я, гарного настрою, завжди жити у злагоді з природою і пам'ятати, що «Краса збереже світ!», а її створення залежить тільки від нас!
Хай щастить!
Дякуємо за увагу!