МЕТА ПРОЕКТУ: Розширити уявлення учнів про значення повторного використання вживаних речей для економії ресурсів та збереження довкілля; Формувати здоров´язберігаючі, екологічні та проектно-технологічні компетентності;Розвивати критичне мислення, вміння висловлювати власну думку, працювати з різними джерелами інформації, інструментами та обладнанням, дотримуючись правил безпеки життєдіяльності;Розвивати уміння інтегрувати свої знання з різних предметів: екології, основ здоров´я, технологій та інформатики;Виховувати в учнів дбайливе та економне ставлення до ресурсів навколишнього середовища;Залучити дітей до пошукової, творчої та практичної діяльності;Провести профорієнтаційну роботу.
ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ: На основі розроблених анкет проаналізувати фактичні знання та відношення до апсайклінгу в учнів нашої школи; У ході пошукової діяльності, використовуючи джерела інформації, проаналізувати стан розвитку апсайклінгу в Україні;Визначити роль апсайклінгу в збереженні ресурсів та зменшенні забруднення довкілля; Провести майстер-класи щодо виготовлення екосумок, органайзерів, підставок, іграшок;Створити мультимедійні презентації, інформаційні буклети, пам’ятки тощо. У ході екскурсій до професійно-технічних та вищих навчальних закладів ознайомити з сучасними професіями. Закріпити рівень обізнаності учнів з даної теми у формі воркшопу.
РЕЗУЛЬТАТИ АНКЕТУВАННЯ: У анонімному анкетуванні взяли участь 78 учнів 7-9-х та 11-х класів нашої школи. Отримані наступні результати:79% учнів взагалі не знайомі з поняттям «апсайклінг» - це переважна більшість. Дехто зорієнтувався й швидко знайшов значення цього терміну в Інтернеті, тому21% надали правильну відповідь – “апсайклінг - вторинне використання речей, які не зазнають серйозної промислової переробки”;76% опитуваних зізналися в тому, що їм доводилося носити речі, що вже були у використанні;78% опитаних віддають свої речі, які стали непотрібними;22% використовують непотрібні речі для різних господарських потреб;12% зберігають «про запас»;лише 9% їх просто викидають на смітник.55% анкетованих не переймалися переробкою речей, які стали не актуальними, на більш зручні й сучасні, але при цьому усвідомлюють сенс такої переробки і вважають, що це:79% - сприяє захисту довкілля від зайвого сміття;65% - є одним зі способів збереження ресурсів; 64% - економія сімейного бюджету, 60% - можливість отримати стильні та сучасні предмети побуту й гардеробу.
вартість речей з роками зростає через подорожчання енергоресурсів, сировини й матеріалів, з яких їх було виготовлено; багато галузей виробництва вже не існують; на зміну природним матеріалам приходять синтетичні, в основному продукти нафтохімічного виробництва, які не є біорозкладними, а це створює проблеми їхньої утилізації та сприяє швидкому забрудненню довкілля. Чому є сенс перероблювати речі, що вже не використовуються?
Апсайклінг – це виготовлення нових речей із таких, що вже були у використанні. Він передбачає осучаснення, апгрейд уживаних речей. Апсайклінг (від англ. "upcycling“ - "ширше застосування") - це не переробка сміття, а вторинне використання речей зі створенням для них нового функціоналу. Апсайклінг зародився в Німеччині. Термін «Апсайклінг» з’явився у словнику 2011 року. Кембриджський словник обрав його словом 2019 року. Значення апсайклінгу: зменшення обсягів виробництва і його впливу на зміни клімату; скорочення кількості відходів і ресурсів, які йдуть на їхню переробку; можливість самовиразитися в творчості; започаткувати власну справу.
За даними ООН щорічно людство продукує лише відходів з пластику близько 300 млн тонн. На щастя, тренд дбайливого ставлення до природи набирає все більших обертів і проникає у різноманітні сфери людської діяльності:харчування, машинобудування, хімічну та парфумерну галузі, моду й легку промисловість, архітектуру, будівництво та ін. Апсайклінг дедалі набуває широкого застосування завдяки своїм екологічним тенденціям, а також можливості заробляти при одночасній економії ресурсів. Не дивно, що все більше сучасних дизайнерів звертаються до апсайклінгу. Раніше непродані товари спалювалися або викидалися люксовими брендами у спробі зберегти їхню унікальність, що є частиною шокуючої практики, яка тепер заборонена у багатьох європейських країнах. Але на сьогодні найвідоміші світові бізнес-індустрії вже змінюють свої підходи у виробництві та виступають із ініціативами вторинної переробки власних товарів.
Простір для апсайклінгу безмежний – починаючи від простої модифікації старих речей (вкоротити довжину, додати кишені, перефарбувати) до глобальних перероджень. Апсайклінг – це оригінальний та креативний підхід до «нового прочитання» старого предмета. Плюсами апсайклінгу є: - можливість заощадити сімейний бюджет;- отримати стильні елементи інтер’єру, побуту, гардеробу;- підтримувати порядок у оселі;- цікаво провести час у родинному колі, щось проектуючи чи майструючи;- можливість ознайомитися з сучасними професіями (артдизайнер, артменеджер, рециклінг-технолог, модельєр- конструктор, екопроповідник, консультант з переробки відходів);- можливість створити стартап, започаткувати свою справу й розкрутити власний бренд фактично з мінімальним вкладанням коштів. Чому ми обираємо апсайклінг?
НОВІ ПРОФЕСІЇ У СФЕРІ ЕКОЛОГІЇ ТА ЗБАЛАНСОВАНОГО ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯАртменеджер – фахівець, який відповідає за всі організаційні моменти, пов'язані переважно зі сферою мистецтв. Арт-менеджером можуть стати люди, які захоплюються світовою художньою культурою, історією, математикою, суспільствознавством, іноземними мовами. Артдизайнер – професія, що поєднує промисловий дизайн і авангард. Люди даної професії не тільки реалізують свою творчість і бачення навколишнього світу, а й намагаються донести власні думки до інших. Рециклінг-технолог – кваліфікований спеціаліст, діяльність якого спрямована на розробку та впровадження технологій багаторазового використання матеріалів та безвідходного виробництва. Екопроповідник – спеціаліст, який розробляє та організовує просвітницькі програми для дітей і дорослих щодо екологічно свідомого способу життя, спрямованого на зниження навантаження на навколишнє середовище (переробка відходів, роздільний збір сміття, екологічно чистий цикл організації виробництва тощо). Консультант з переробки відходів – спеціаліст, переважно з досвідом роботи в області біології й хімії, що пропонує нові ідеї та методи, як утилізувати значну кількість відходів, не забруднюючи при цьому земні ресурси.
Турецька художниця Деніз Саїдич перетворила відходи, які залишають пасажири Стамбульського аеропорту, на витвори мистецтва. Цим проектом артдизайнер пропонує глядачам переосмислити поняття «споживання» й зрозуміти, що воно є спільним для всього людства. Картини, створені за принципом апсайклінгу, привертають увагу до сталого розвитку мистецтва й суспільства в цілому.
ЩО МОЖНА ЗРОБИТИ РАЗОМ З УЧНЯМИ. Екологічна свідомість – сукупність екологічних знань людини, її готовність до дій, які дозволяють зберегти довкілля, чи готовність до утримання від дій, які можуть зашкодити довкіллю, до підтримки екологічної політики, екологічних заходів тощо. Матеріал, який можна використовувати для апсайклінгу: Пластикові або скляні пляшки; Старі газети, журнали, обкладинки зошитів; Картонні коробки, лотки з-під яєць, втулки від туалетного паперу, паперові одноразові стаканчики; Непотрібний одяг, взуття, сумки, гудзики, намисто тощо. АПСАЙКЛІНГ-ІДЕЇ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ
В рамках навчального проекту 11.02.22 р. відвідали з учнями 7-А класу Чернігівську обласну дитячу бібліотеку, де взяли участь у навчальній вікторині "Зберігаємо ресурси - обираємо апсайклінг" та отримали захоплюючі майстер-класи з виготовлення органайзерів для канцелярії та килимків із використаних речей.
Розвиток апсайклінгу в УкраїніRehash - бренд дизайнерського одягу від модельєра-конструктора Анни Тесло виготовляє одяг за принципом безвідходного виробництва – для цього використовують текстильні відходи. Перші колекції Rehash були присвячені блакитним китам і білим носорогам – тваринам, які перебувають на межі зникнення. Робота бренду базується на понятті «відповідальна мода», піднімаються питання впливу людини на довкілля та вирішуються проблеми його забруднення, зокрема, текстилем. Papinarubashka - апсайклінг-майстерня, де виготовляють авторські блокноти з уживаних тканин – сорочок, скатертин чи штор. Блокноти ексклюзивні: кожна серія налічує 4-5 штук і більше не повторюється. За бажанням можна замовити пошив нотатника з власної улюбленої сорочки. SLight. Stone - Бренд виготовляє світильники, підсвічники, декоративні предмети з використаних скляних пляшок. Майстри мають великі плани на майбутнє: зокрема, створювати цікаві та потрібні речі з дерева та пластику, використовуючи старі віконні рами. Vereta - громадська ініціатива на Вінничині, яка для ткання виробів (килимки, сумки, чохли для ноутбуків та мобільних телефонів) використовує вживаний одяг та залишки тканин із Вінницької фабрики «Володарка».
ВИСНОВОК Переробка відходів — важлива тема в наш час, коли сміттєві звалища перевантажені, а кількість виробничих і побутових відходів із кожним роком зростає. Смітники не тільки забруднюють довкілля, але й негативно впливають на здоров'я людей. Багаторазове використання речей дозволяє зменшити навантаження на сміттєві полігони, звести до мінімуму викиди вуглекислого газу в навколишнє середовище й навчитися розумно використовувати ті ресурси, які є у нас на сьогоднішній день. Даючи старим речам та матеріалам друге життя, можна стати частиною змін, завдяки яким планета й людство отримають шанс на майбутнє без екологічних проблем. Тому наше завдання – намагатися перейти від споживацького до економного й дбайливого ставлення до навколишнього середовища. Зробимо свій вклад у боротьбу за збереження довкілля!
Спис. ОК використаних джерел інформації Основи здоров’я: підручн. для 8 кл., І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. Київ, Алатон, 2021. Соболь В.І. Біологія і екологія. Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Кам′янець-Подільський «Абетка», 2019. Трудове навчання. Обслуговуючі види праці: підручн. для 9 кл., І. Ю. Ходзицька, В. П. Тименко, О. В. Горобець. Харків, Ранок, 2017. Технології: підручник для 11 класу (рівень стандарту). І. Ю. Ходзицька, Н.І. Боринець, В. М. Гащак та інші. Харків, Ранок, 2019.http://knowledge.org.ua/uk/cili-stalogo-rozvitku/https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B5_%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8 FАпсайклінг – що це? 5 ідей для спільної творчості дітей і батьків. https://nus.org.ua/articles/apsajkling-shho-tse-5-idej-dlya-spilnoyi-tvorchosti-ditej-i-batkiv/ Апсайклінг: як сміття може врятувати планету. https://www.prostir.ua/?library=apsajklinh-yak-smittya-mozhe-vryatuvaty-planetu. Нове життя старих речей. https://studway.com.ua/stari-rechi/Нові професії у сфері екології та збалансованого природокористування. https://kir.dcz.gov.ua/publikaciya/novi-profesiyi-u-sferi-ekologiyi-ta-zbalansovanogo-pryrodokorystuvannya. Слово року від Кембриджського словника. https://www.the-village.com.ua/village/city/city-news/291099-slovo-roku-vid-kembridzhskogo-slovnika. Що таке апсайклінг? Та що про нього треба знати. https://inlight.com.ua/blog/archives/3081 Що таке рісайклінг, апсайклінг та як бути екоактивістом? https://prostirmagazine.com/insajt/shho-take-risajkling-apsajkling-ta-yak-buty-ekoaktyvistom-v-kostyantynivczi/5 українських екосвідомих брендів. https://www.the-village.com.ua/village/service-shopping/style-guide/310163-5-ekologichnih-ukrayinskih-brendiv-odyagu. TOKONIKOMU.https://tokonikomu.com/about?fbclid=Iw. AR2 GXSKGWRK1 L45 Xjz. E_1 Ji. Z6m. Jh. TS-ol1_TPL0lk01h. XNv. TG3 NYGfc. RK44https://www.youtube.com/watch?v=SADf. Qzn. Yab. I&t=1212shttps://www.youtube.com/watch?v=E24 FOr1j9jshttps://www.youtube.com/watch?v=Ovol. Ytf. SVc. Qhttps://www.youtube.com/watch?v=VMz. UVSJZ34 M&t=4s