Дослідження Природознавство, 5 клас
Тема. Властивості води, як рідини.
Мета. Дослідити властивості рідкої води.
Обладнання: склянка з водою, чайні ложки, столова ложка, порожні склянки, камінець, 2 блюдця, пробірка, маркер, затискач, штатив, спиртівка, сірники, чайник з теплою водою, цукор, пісок, кольорові олівці, лінійка.
Найчастіше вода в природі зустрічається в рідкому стані.
Розглянь властивості води, як рідини. Підкресли правильне та впиши пропущене.
1. Вода перебуває в ( трьох, двох ) станах. Вільно ( переходить, не переходить ) з одного стану в інший.
2. Попробуй воду на смак. Вона ( гірка, солона, не має смаку ).
3. Понюхай воду. Вона ( має запах, не має запаху ).
4. Визнач колір води. Вона ( біла, голуба, не має кольору ).
5. Візьми дві склянки. Налий в одну води. Попробуй перелити в другу. Отже, вода текуча.
6. В склянку з водою вкинь камінець. Ти його бачиш? Отже, вода ______________ .
7. Візьми блюдце і налий трішки води. Постав в кімнаті на підвіконня. Через 2 дні подивись на блюдце. Там є вода? Що трапилось? Вода __________________ .
8. Заповни пробірку до половини водою. Познач маркером рівень води в пробірці. Встав пробірку в затискач і з допомогою вчителя нагрівай над полум’ям спиртівки. Спостерігай за зміною об’єму води. Вода ( піднімається вище позначки, опускається нижче позначки, залишається на місці позначки ). Отже, при нагріванні вода ( розширюється, стискається ).
9. Нагрівай пробірку далі доки вода не закипить. ЗАПАМЯТАЙ! Вода закипає і кипить при температурі 1000 С.
10. З допомогою вчителя постав пробірку з гарячою водою для охолодження в штатив. Обережно познач рівень гарячої води в пробірці. Спостерігай за рівнем води в пробірці. Вона ( опускається, піднімається, не змінює положення). Отже, вода при охолодженні ( стискується, розширюється ).
11. Але лише при охолодженні до +40С вода стискається. Якщо ж її охолоджувати далі, то вона почне розширюватися.
12. Візьми 2 склянки, наповни кожну до половини теплою водою. В першу всип 1чайну ложку цукру, в другу – 1 чайну ложку піску. Розмішай. Чи бачиш цукор в склянці? Попробуй воду в першій склянці на смак. Вона ( солодка, солона, не має смаку ) Чому? Бо цукор _______________ у воді.
13. Подивись чи видно пісок у другій склянці? Чому? Бо пісок ____________________ у воді.
Отже, вода, розчиняючи одні речовини і не розчиняючи інші, має властивість вибірково розчиняти.
14. Налий в блюдце трохи ( 2 столових ложки ) води з розчиненим в ній цукром. Постав на підвіконня. Через два дні подивись на поверхню блюдечка. Легенько проведи по ній рукою. Щось відчуваєш? Про що це свідчить? ________________________________________________________________
15. За результатами дослідження склади схему «Властивості води, як рідини».
16. Зроби висновки. Дай відповідь на запитання: «Які властивості має вода, як рідина?»
Примітка: завдання 8, 9, 10 виконуй з учителем.