Тема: Явища природи
Мета: формувати ключові компетентності:
1.Спілкування державною мовою: вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів.
2. Математична грамотність: вміння застосовувати математичні (числові ) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності.
3. Компетентності в природничих науках і технологіях: наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності, уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
4. Уміння навчатися впродовж життя: здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, формування уявлення про різноманітність природних явищ на основі спостережень чи власного досвіду; формувати здатність відтворювати послідовність подій.
5. Соціальні і громадянські компетентності: вдосконалення форм поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів, вчити продуктивно співпрацювати, вибирати правильне рішення, доводити його;
6. Екологічна грамотність і здорове життя : довести значення природньої краси на здоров’ я людини, бажання піклуватися про навколишнє середовища, розвивати вміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлювати роль навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Обладнання: проектор, ноутбук, ілюстрації , плакати явищ природи, паперовий літачок, м’ячик, штучні джерела світла, дзвоник, магніти, компас, ватман , клейка стрічка, стікери, роздаткові картки з завданнями.
Форма уроку: урок з розвитку критичного мислення
«Природа — величезної ваги виховний фактор,
що накладає свій відбиток на весь характер педагогічного процесу. Природа як світ, в якому дитина народжується, пізнає навколишню дійсність і саму себе, полегшує виховну роботу і водночас ускладнює її, бо робить її багатшою, багатограннішою. Постійне спілкування з природою і взаємодія з нею стають істотною стороною виховного процесу…»
В. Сухомлинський
Праця «Школа і природа»
Хід уроку
Дії учителя |
Дії учнів |
У світі постійно відбуваються зміни: змінюються сезони , летить птах, пливе човен, утворюється туман, роса, навесні зеленіє трава, розпускаються бруньки, восени опадає листя, гримить грім, відбувається виверження вулкану… Всі ці зміни, що відбуваються навколо нас, називають явищами. Яка ж їхня природа? Давайте згадаємо , які явища природи існують? В які групи їх можна об’єднати?
Послухайте казки Василя Сухомлинського та запишіть у зошит всі згадані там явища природи. Серед степу в липневий день Безмежні лани. Тихий вітер колише хвилі жовтої пшениці. Я стою на вершині .Бачу рідне село, степи. Ліс удалині на обрії — мов синя смужечка дивної ріки. У блакитному небі дзвенить жайворонок, повис над гніздом своїм і співає пташенятам: «Дивіться, я біля сонця. Скоро й ви злетите сюди, скоро й вас, діти, скупає сонечко у своєму промінні». Синіють волошки. Пахне полин .Десь у гаю, в зеленому лузі затуркотіла горлиця. Стоїть край дороги тополя. Біля неї — маленький кущик шипшини. На кущику — білі квіти. Над квіткою дзижчить бджола. А мені здається, що то співають квіти. Співає поле. Грає на скрипці сонце. Конвалія в саду Петрик уранці вийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею. «Зірву її, поставлю у вазу на столі, — подумав Петрик. — Красиво буде в кімнаті». Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та вмить уявив: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку — і в саду стало похмуро й незатишно. На зелене листя впала сіра тінь, замовкли пташки. Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний спів. «Он яка ти, дивовижна квітко, — подумав Петрик. — Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?» Золоті стрічки Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили косате зелене віття. Віє вітер – розчісує коси. Тихо шепочуть листям берези. Це вони про щось розмовляють. Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели вони їх у зелені коси. Зійшло сонце. Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх – у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.
|
Відповідають на питання
Діти слухають, аналізують почуте. Роблять записи у зошит.
По одному зачитують записи.Інші учні перевіряють правильність запису, за необхідністю виправляють помилки
Виконують завдання |
ІI. Осмислення, або основна частина
Дії учителя |
Дії учнів |
Запис теми на дошці
Явища – це зміни, що відбуваються з тілами природи.
Подивіться, схема прикріплена на дошці. Із запропонованого роздаткового матеріалу складіть кластер до теми
2.3.Вправа «Тонкі» та «товсті» запитання» Ставлю «тонкі» (прості запитання, на які відповідь може складати одне смислове слово) та « товсті» запитання ( складні запитання , відповідаючи учні роблять висновки, пояснення, порівнняння) для кращого розумміння та усвідомлення теми.
2.4.Логічна вправа. Ось вам роздаю текст- визначення фізичних явищ. На одному аркуші записана назва виду фізичного явища, на другому- його визначення.
2.5. Демонстрація матеріалу «Фізичні явища.»
демонстрація прикладів механічного руху (паперового літачка, м’ячика); демонстрація електричних приладів; демонстрація прикладів світлових явищ; демонстрація досліду з дзвоником та колонками для підсилення звуку; демонстрація протягування тіл до магніту. |
Записують тему уроку в зошитах
Записують правило у зошит
Учні за допомою карток доповнюють схему «Явища природи», утворюючи кластер або асоціативний кущ.
Відповідають усно.
Учні складають визначення утворюючи логічну пару.
Спостереження демонстрації.
|
ІІІ. Рефлексія, або підбиття підсумків
Дії учителя |
Дії учнів |
Після обговорення презентують визначення. Наприклад:
Троє людей вирушило до Ужгорода. Один пішки з швидкістю 5км/год, другий рухався на велосипеді-10 км/год, третій їхав на машині-50 км /год. Вони здолали шлях-50 кілометрів. Скільки витратили часу? ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Так, наприкінці уроку пропоную учням відповісти на запитання: 1) Чи отримали ви сьогодні новий досвід? Який саме? 2) Що нового ви дізналися на уроці? 3) Про що ви хотіли б дізнатися більше? 4) Які думки, почуття викликала у вас ця робота? Також пропоную виразити свої емоції від уроку на наліпці - смайлику і прикріпити на своєму зошиті. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ
ПОЯСНПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ |
Впізнають вид фізичного явища, пояснюють, чому так вирішили. Формулюють правила самостійно. Обговорення в загальному колі. Формулюють визначення
Наводять свої приклади фізичних явищ з поясненнями.
Відгадують загадки.
Розвязують задачу, записують у зошит. |
|
|
Урок з формування критичного мислення
на тему «Явища природи»
у 5 класі
Вчитель: Планчак М.М.
Урок підготовлено в рамках
тижневика педагогічної майстерності, присвяченого пам’яті Василя Сухомлинського
(до 100-річчя з дня народження
українського педагога)