Дослідження "Водні ресурси"

Про матеріал
Матеріал для проведення уроків географії у 8 класі. Необхідний при вивченні теми "Водні ресурси".Використані такі методи і прийоми як картографічний,частково-пошуковий,індивідуальна та групова співпраця.
Перегляд файлу

 МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ  ДОСЛІДЖЕННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ  РОЗДІЛУ «ВОДНІ  РЕСУРСИ» у 8 класі за новою програмою підготувала вчитель географії 

Хорлівської  ЗОШ  І-ІІІ ступенів

 Воробйова І.М..

ТЕМА: «АНАЛІЗ ЗАБЕЗПЕЧЕННОСТІ  ВОДНИМИ  РЕСУРСАМИ  РІЗНИХ ТЕРИТОРІЙ  УКРАЇНИ»

Вступ у дослідження:

Дослідницька робота потребує певних розумових зусиль і витрат часу, аби ця робота не перетворилася на інформаційні повідомлення. Слід наголосити школярам ,що пошук,накопичення та опрацювання зібраної інформації є дуже важливим етапом роботи.

Мета: давати аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України. Продовжувати навчатися давати порівняльну характеристику окремим регіонам країни, удосконалювати навички роботи з  картою, таблицями, довідковим матеріалом, ПСК (проблемно-символічні конструктори),  розвивати  вміння робити висновки.

Учень:

знає – особливості забезпеченості водними ресурсами окремих територій України;

розуміє – категорію «водні ресурси»;значення води у житті людини;

вміє – аналізувати проблеми дефіциту та причини нестачі прісних вод;

може – шукати оптимальні шляхи вирішення проблеми;брати участь в акціях з відродження малих річок,очищення джерел.

Методи і прийоми:

  • картографічний;
  • частково-пошуковий;
  • індивідуальна та групова співпраця.

Обладнання: географічний атлас,  картки для учнів, підручник.

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Картинки водних ресурсів України

Додаток 2. Презентація «Краплина, або де ми втрачаємо воду».

Додаток 3. ПСК для порівняльної оцінки характеристики річок.

Додаток 4. Інструкція «Як працювати з ПСК».

          Додаток 5. Матеріали доповідей учасників конференції.

Додаток 6.  Пам’ятка написання статті.

Хід дослідження

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА ДОСЛІДЖЕННЯ

1. Налаштуйте учнів на позитивний настрій.

2. Запропонуйте пригадати, які найбільші річкові системи вони знають. Переглянути картинки з зображенням річок, озер, боліт, джерел.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА ДОСЛІДЖЕННЯ

1.Клас поділити на три групи. Кожній надається завдання виконати ПСК (проблемно-символічний конструктор) (додаток3) та інструкцію «Як працювати з ПСК» (додаток 4).

ПСК для певної  групи: Визначте три спільні і три відмінні риси річок

?

   Дніпро Дунай

  + 3 - 

 ___________

 

 

 

 

 

 

 

2. Діти переглядають відеоролик «Значення води в житті людини».

3.Географічна конференція «екологів-гідрологів». Вони розкривають основний зміст теми «Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України (додаток5).

План конференції

1. Вступ. Статистичний водний регіон.

2. Теоретичні основи забезпеченості водними ресурсами регіонів України .

3. Статистичні показники для вивчення забезпеченості водними ресурсами регіонів України.

4. Статистична оцінка та аналіз забезпеченості водними ресурсами регіонів України.

ІІІ. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА ДОСЛІДЖЕННЯ

  1. Підбийте підсумки роботи. Запитайте в учнів про те, чи вдалося досягти очікуваного результату.
  2. Запропонуйте учням написати статтю дискусійного характеру, наприклад, «Чому помирають річки?» або «Я хочу врятувати  річку» (додаток 6).

                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                Додаток 1

Желтые кувшинки на болоте БолотоБолото, образовавшееся на месте добычи торфа

 

Озеро ПісочнеОзеро Кримно

Озеро Пісочне (Шатські озера)             Озеро Климно (Шатські озера)

Озеро Люцимер                   о.Люцимер (Шатські озера)

 Красиві картинки річок 3

 

http://hovrashok.com.ua/images/Nov/17/45536acf9d1ec5ce618dacb68cbad9f0/mini_7.jpg

р.Дніпро

 

                                                                                                   

 

                                                                                                                  Додаток 3

ПСК для порівняльної  характеристики річок

ПСК для першої групи: Визначте три спільні і три відмінні риси  річок і спільне слово.

?

                   Дніпро Дунай

  + 3 - 

 ___________

 

 

 

 

 

 

 

ПСК для другої групи: Визначте три спільні і три відмінні риси  річок і спільне слово.

?

         Південний Буг              Молочна

  + 3 - 

 ___________

 

 

 

 

 

 

 

ПСК для третьої групи: Визначте три спільні і три відмінні риси  річок і спільне слово.

 

 

 

 

 

 


                                                                        ?

                                          

 

                              Західний Буг                                             Дністер

  + 3 - 

 ____________

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Інструкція «Як працювати з ПСК»

                                                    ?            проблема

                                                   ?                 доказ

             порівняння

    вплив

                взаємовплив

              перевага

                           зв’язок

                                причина – наслідок

                            +      подібність

                    -     відмінність

головне

висновок

                                                      П        приклад

               3         кількість прикладів

                                                                                                            Додаток 5

Матеріали доповідей учасників конференції

Доповідь «Статистичний водний регіон»

Вода виконує в природі та розвитку цивілізації не менше 30 функцій: вода - це і сфера життя, і транспортний засіб, і місце, де відбувається безліч хімічних процесів, і місце відпочинку, і охолоджувач, і багато іншого.

У наш годину водні ресурси стали фактором, який лімітує розвиток виробничих сил я соціально-економічну ситуацію. Можна без перебільшення констатувати, що проблема водних ресурсів, особливо проблема чистої питної води, є глобальною. Тому питання про важливість водних ресурсів для подальшого соціально-економічного розвитку Суспільства є одним із найголовніших.

Основними споживача води є сільське й комунальне господарство та промисловість. У сільському господарстві воду використовують для поливу рослин, напування й приготування корму для свійських тварин, у комунальному господарстві - для пиття та приготування їжі для людей, для задоволення їхніх санітарно-гігієнічних потреб, як теплоносій тощо. У промисловості воду використовують як сировину, реагент та розчинник для проведення різних технологічних процесів, а також для промивання сировини й продуктів.

Усі галузі господарства за відношенням до водних ресурсів поділяють на користувачів и споживачів.

Користувачі використовують воду як середовище або джерела енергії і не забирають її з джерел (водний транспорт, рибальство, туризм, спорт, гідроелектростанції).

Споживачі забирають воду з джерел и використовують її за призначення (пиття, приготування їжі, вирощування сільськогосподарської продукції, здійснення технологічних процесів на виробництві, обігрівання приміщень).

У багатьох випадках вода після використання частково або повністю повертається до джерел, але зі зміненою якістю.

Метою роботи є вивчення забезпеченості водними ресурсами в Україні

для досягнення поставленої мети потрібно вирішити такі завдання:

· розкрити сутність Поняття забезпеченості водними ресурсами;

· вивчити  методи Вивчення забезпеченості водними ресурсами;

· проаналізувати динаміки чисельності Та структура водних ресурсів;

· проаналізувати стан водних ресурсів;

· Встановити фактори впливу на забезпеченість водними ресурсами в Україні.

Доповідь «Водний баланс»

Слово «баланс» прийшло до нас із французької мови і означає «ваги». Водний баланс — це кількісне співвідношення надходження, витрат і накопичення води для певної території за певний час (рік, сезон, місяць тощо). Отже, водний баланс дає змогу визначити («зважити») той об’єм води, який накопичується на території України впродовж певного періоду і який може використати людина.

Надходження води забезпечується передусім завдяки атмосферним опадам, що випадають в Україні. При цьому більша частина пересічної річної суми атмосферних опадів витрачається на випаровування. На формування місцевого стоку (поверхневого і підземного) з 609 мм, що становить пересічну річну суму атмосферних опадів, витрачається лише 83 мм. Однак, попри таку малу частку сумарних опадів, що припадає на річковий стік, він має надзвичайно важливе значення. Адже, як ви вже знаєте, саме річковий стік є основним джерелом водних ресурсів.

Водні ресурси. Водні ресурси України складаються з місцевого стоку і транзитного. Місцевий стік - це той, що формується в межах нашої країни. Транзитним є той стік, який надходить із суміжних з        Україною територій.

Залежно від водності річок, яка щороку змінюється, місцевий річковий стік коливається в межах від 48 до 59 км3. Завдяки притоку транзитних вод місцевий річковий стік зростає до 87 км3. А якщо врахувати стік Дунаю по Кілійському гирлу, то величина водних ресурсів становитиме майже 210 км3. До цих вод можна ще додати ресурси підземних вод, об’єм яких за прогнозами вчених становить в Україні понад 22 км3 (з них лише 7 км3 не пов’язані з поверхневими водами).

Отже, транзитний стік набагато більший від місцевого. Однак транзитний стік можна використати лише частково, а тому основними є місцеві водні ресурси.

Сумарні водні ресурси України в середній за водністю рік оцінюють у 94 км3, у маловодний - 77 км3, а в дуже маловодний - 54 км3. Багато це чи мало? За визначенням ООН, державу, водні ресурси якої не перевищують 1,5 тис. м3 на одну людину, вважають не забезпеченою водою. В Україні на одного мешканця в маловодний рік припадає лише 0,5 тис. м3 (з урахуванням транзитного стоку — близько 1 тис. м3). Для порівняння: у Росії ця величина дорівнює 25,4 тис. м3, Білорусі - 3,3 тис. м3, Франції - 2,9 тис. м3, у Польщі - 1,4 тис. м3.

Отже, Україна належить до недостатньо забезпечених водою країн. Забезпеченість її водою в чотири рази менша за середньосвітовий рівень і майже у шість разів менша, ніж в Європі.

Водні ресурси України розподіляються по її території дуже нерівномірно. Характерною особливістю річкового стоку в Україні є також його нерівномірність у часі - протягом року і з року в рік. Більша частина річного стоку припадає на час весняної повені - від 60-70 % на півночі та північному сході до 80-90 % на півдні України.

Аналіз картосхем водних ресурсів

Забезпеченість водними ресурсами різних регіонів України

 

 

 

Доповідь «Джерела забруднення водних ресурсів на прикладі Дніпропетровської області»

 

 

Додаток 6

Пам’ятка написання статті

  1. Дібрати заголовок.
  2. Навести різні погляди на проблему.
  3. Висловити власну позицію, навести переконливі докази.
  4. Ілюстрація матеріалу яскравими прикладами.
  5. Дотримуватись вимог публіцистичного стилю.

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
1429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку