Урок математики у 2 класі
Досліджуємо коло і круг
(за підручником С.О. Скворцової, О.В. Онопрієнко )
Підготувала вчитель початкових класів Одольська
Світлана Павлівна
ТЕМА. Досліджуємо коло і круг.
Мета: формувати уявлення про коло й круг; актуалізувати знання назв геометричних фігур — многокутників і кругів, уявлення про ламану лінію, про криву; ознайомити з особливим видом замкненої кривої лінії — колом; формувати уявлення про круг та елементи кола (центр, радіус), уміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики.
Обладнання: мультимедійний комплект, роздавальний матеріал, циркулі, кольорові олівці.
Хід уроку
І. Вступна частина.
Математика – наука
Точна і серйозна.
І прожить без неї нам
Навіть дня не можна.
Наш девіз уроку:
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно!
Руханка.
ІІ. Основна частина.
За якими ознаками можна розподілити фігури на групи? (Колір, розмір, форма.)
— Які фігури за формою? Чому вони мають такі назви?
— Які властивості прямокутника та квадрата ви знаєте?
— Чи можна назвати квадрат прямокутником? А прямокутник — квадратом?
— Яка фігура відрізняється за своїми ознаками від решти? (Коло.)
Замкнена лінія, незамкнена лінія.
Здавна люди дивилися на Сонце, обожнюючи його. Диск Сонця, який ми бачимо в небі, має форму круга. Планети в нічному небі ми бачимо як малесенькі круги. Якщо розрізати кавун на дві половини, то серцевина кожної являтиме круг. Якщо кинути камінь у воду, то одержимо круги. Ще наші пращури вподобали форму круга і виготовляли коштовності такої форми, прикрашали одяг орнаментами, що містили круги (скіфи прикрашали свій одяг кругами з точками в центрі).
За всіх часів найпопулярніший круг — це колесо! Поки людство не винайшло колесо, воно мало перетягувати вантажі волоком або на катках — стовбурах дерев, а це було дуже важко. Щоб полегшити роботу, люди почали вирізати зі стовбурів тоненькі круглі пластини і з їх допомогою перетягували вантажі. Найперше колесо винайшли близько 4 тисяч років до нашої ери в Месопотамії (зараз це територія Іраку).
2. Ознайомлення з циркулем
— Незнайко вирішив покататися на автомобілі. Раптом машина у щось врізалася і з тріском розвалилася на частини. Незнайко, на щастя, тільки злякався, але ось машина...
— Незнайко вирішив зібрати автомобіль. Якої деталі бракує? (Другого колеса.)
— Яку форму має колесо? (Круглу.)
— Чи обов'язково колесо має бути саме круглої форми? Чому?
— Нумо допоможемо Незнайкові зробити друге колесо.
— За допомогою якого інструмента ми можемо надати колесу правильної круглої форми?
(За допомогою циркуля.)
Історична довідка
Найстаріший залізний циркуль виявлений у Франції на розкопках стародавнього кургану. Він пролежав у землі понад 2 тисячі років. У попелі, що засипав грецьке місто Помпеї, археологи виявили дуже багато бронзових циркулів. Циркуль завжди був незамінним помічником архітекторів і будівельників.
3. Правила користування циркулем
— Як правильно користуватися циркулем? Які правила обережності слід пам'ятати?
Циркуль — це інструмент, призначений для креслення кола. На одному кінці у нього — голка, на іншому — олівець. Користуватися ним слід обережно, щоб не вколотися і не поламати грифель олівця. Не можна підносити циркуль голкою до обличчя і передавати циркуль сусідові «голкою вперед».
Фізкультхвилинка
4. Формування вмінь креслити коло. Розвиток графічних навичок
На аркуші поставте точку. Це буде центр кола. Яка ніжка циркуля стоїть у центрі кола — з голкою чи грифелем? (Ніжка з голкою.) Гострий кінець циркуля завжди повинен залишатися в одній точці, а відстань між ніжками циркуля не повинна змінюватися.
Циркуль необхідно тримати за хвостик, а не за ніжку.
(Центр учитель відзначає і показує на кресленні.)
— Яка ніжка циркуля креслить? (З грифелем.)
— Ніжки циркуля рухаються. Що слід зробити, аби накреслити велике коло? (Розвести ніжки в сторони.)
— Якщо ми поставимо ніжки циркуля ближче, то отримаємо коло меншого розміру.
— Спробуйте накреслити велике коло, що поміститься на вашому аркуші. А зараз накресліть у середині великого кола маленьке.
— Отже, ми накреслили коло. Це межа круга.
В круга є одна подруга,
Знайома всім вона довкола,
Вона іде по краю круга,
І має назву коло.
5. Ознайомлення з поняттям «радіус»
— Що ви можете сказати про точку, від якої ми починали креслення? (Вона розташована всередині, в центрі. Це — центр круга або кола.)
Точка О — центр кола.
Відрізок ОА — радіус кола.
— Навіщо потрібен центр колеса? (Щоб колесо рівномірно оберталося.)
— На що схожі відрізки, які з'єднують центр з точками кола? (На спиці в колесі.)
— «Спиці в колесі» латинською мовою називають радіусом. Тобто відрізок ОА — радіус кола.
6. Первинне закріплення (завдання на основі підручника, с. 81, № 4)
— Шпунтик та Гвинтик намалювали два колеса. Хто намалював коло? Хто — круг? У якого колеса радіус більший?
7. Закріплення вивченого матеріалу
1) Гра «Закінчи речення».
— Збудував Незнайко колесо та покликав Гвинтика та Шпунтика. А вони не чують кінцівку речення. Нумо допоможемо!
- Відрізок, що з'єднує центр з будь-якою точкою кола, — ... (радіус).
8. Формування вмінь розв'язувати задачі (с. 81, № 5)
— Поки Незнайко будував колесо, Шпунтик і Гвинтик розв'язували задачу. Нумо їм допоможемо.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»
· Урок мені здався...
· За урок я...
· Мене здивувало...
· Сьогодні я дізнався(лася)...
· Я зрозумів(ла), що...
· Тепер я можу...
· Я навчився(лася)...
· Мені вдалося...