15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Досліджуємо коло і круг

Про матеріал
Конспект уроку з математики для 2 класу за підручником Світлани Олексіївни Скворцової, Оксани Володимирівни Онопрієнко
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Урок математики у 2 класі

Досліджуємо коло і круг

(за підручником С.О. Скворцової, О.В. Онопрієнко )

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів Одольська

Світлана Павлівна

 

 

 

ТЕМА.  Досліджуємо коло і круг.

 Мета: формувати уявлення про коло й круг; актуалізувати знання назв геометричних фігур — многокутників і кругів,              уявлення про ламану лінію, про криву;              ознайомити  з особливим видом замкненої кривої лінії —              колом; формувати уявлення про круг та елементи кола (центр, радіус), уміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики.

 

Обладнання:  мультимедійний комплект, роздавальний матеріал, циркулі, кольорові олівці.

 

Хід уроку

І. Вступна частина.

  1. Організація класу

Математика – наука

Точна і серйозна.

І прожить без неї нам

Навіть дня не можна.

 

Наш девіз уроку:

Міркуємо – швидко!

Відповідаємо – правильно!

Лічимо – точно!

Пишемо – гарно!


 

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Усні обчислення (робота в парах).
  2. Каліграфічна хвилинка.
  3. Повторення вивченого матеріалу.

 

Руханка.

 

ІІ. Основна частина.

  1. Актуалізація про геометричні фігури. Ознайомлення з колом.
  • Одного разу Гвинтик і Шпунтик зібрали автомобіль із таких деталей: ….

 

За якими ознаками можна розподілити фігури на групи? (Колір, розмір, форма.)

— Які фігури за формою? Чому вони мають такі назви?

— Які властивості прямокутника та квадрата ви знаєте?

— Чи можна назвати квадрат прямокутником? А прямокутник — квадратом?

— Яка фігура відрізняється за своїми ознаками від решти? (Коло.)

  • Чим? (У нього немає кутів.)

Замкнена лінія, незамкнена лінія.

  1.  Історична довідка

 

Здавна люди дивилися на Сонце, обожнюючи його. Диск Сонця, який ми бачимо в небі, має форму круга. Планети в нічному небі ми бачимо як малесенькі круги. Якщо розрізати кавун на дві половини, то серцевина кожної являтиме круг. Якщо кинути камінь у воду, то одержимо круги. Ще наші пращури вподобали форму круга і виготовляли коштовності такої форми, прикрашали одяг орнаментами, що містили круги (скіфи прикрашали свій одяг кругами з точками в центрі).

 За всіх часів найпопулярніший круг — це колесо! Поки людство не винайшло колесо, воно мало перетягувати вантажі волоком або на катках — стовбурах дерев, а це було дуже важко. Щоб полегшити роботу, люди почали вирізати зі стовбурів тоненькі круглі пластини і з їх допомогою перетягували вантажі. Найперше колесо винайшли близько 4 тисяч років до нашої ери в Месопотамії (зараз це територія Іраку).

2. Ознайомлення з циркулем

— Незнайко вирішив покататися на автомобілі. Раптом машина у щось врізалася і з тріском розвалилася на частини. Незнайко, на щастя, тільки злякався, але ось машина...

 

 — Незнайко вирішив зібрати автомобіль. Якої деталі бракує? (Другого колеса.)

— Яку форму має колесо? (Круглу.)

— Чи обов'язково колесо має бути саме круглої форми? Чому?

— Нумо допоможемо Незнайкові зробити друге колесо.

— За допомогою якого інструмента ми можемо надати колесу правильної круглої форми?  

              (За допомогою циркуля.)

Історична довідка

Найстаріший залізний циркуль виявлений у Франції на розкопках стародавнього кургану. Він пролежав у землі понад 2 тисячі років. У попелі, що засипав грецьке місто Помпеї, археологи виявили дуже багато бронзових циркулів. Циркуль завжди був незамінним помічником архітекторів і будівельників.

3. Правила користування циркулем

— Як правильно користуватися циркулем? Які правила обережності слід пам'ятати?

Циркуль — це інструмент, призначений для креслення кола. На одному кінці у нього — голка, на іншому — олівець. Користуватися ним слід обережно, щоб не вколотися і не поламати грифель олівця. Не можна підносити циркуль голкою до обличчя і передавати циркуль сусідові «голкою вперед».

 

Фізкультхвилинка

 

4. Формування вмінь креслити коло. Розвиток графічних навичок

  На аркуші поставте точку. Це буде центр кола. Яка ніжка циркуля стоїть у центрі кола — з голкою чи грифелем? (Ніжка з голкою.) Гострий кінець циркуля завжди повинен залишатися в одній точці, а відстань між ніжками циркуля не повинна змінюватися.

 

Циркуль необхідно тримати за хвостик, а не за ніжку.

(Центр учитель відзначає і показує на кресленні.)

— Яка ніжка циркуля креслить? (З грифелем.)

— Ніжки циркуля рухаються. Що слід зробити, аби накреслити велике коло? (Розвести ніжки в сторони.)

— Якщо ми поставимо ніжки циркуля ближче, то отримаємо коло меншого розміру.

— Спробуйте накреслити велике коло, що поміститься на вашому аркуші. А зараз накресліть у середині великого кола маленьке.

— Отже, ми накреслили коло. Це межа круга.

 

В круга є одна подруга,

Знайома всім вона довкола,

Вона іде по краю круга,

І має назву коло.

 

5. Ознайомлення з поняттям «радіус»

— Що ви можете сказати про точку, від якої ми починали креслення? (Вона розташована всередині, в центрі. Це — центр круга або кола.)

 

Точка О — центр кола.

Відрізок ОА — радіус кола.

 

— Навіщо потрібен центр колеса? (Щоб колесо рівномірно оберталося.)

— На що схожі відрізки, які з'єднують центр з точками кола? (На спиці в колесі.)

— «Спиці в колесі» латинською мовою називають радіусом. Тобто відрізок ОА — радіус кола.

6. Первинне закріплення (завдання на основі підручника, с. 81, № 4)

— Шпунтик та Гвинтик намалювали два колеса. Хто намалював коло? Хто — круг? У якого колеса радіус більший?

7. Закріплення вивченого матеріалу

1) Гра «Закінчи речення».

— Збудував Незнайко колесо та покликав Гвинтика та Шпунтика. А вони не чують кінцівку речення. Нумо допоможемо!

  •               Лінія, що обмежує круг, називається... (колом).
  •               Частина площини, обмежена колом, зветься... (кругом).
  •               Середина круга, кола — це... (центр).

-  Відрізок, що з'єднує центр з будь-якою точкою кола, — ... (радіус).

8. Формування вмінь розв'язувати задачі (с. 81, № 5)

— Поки Незнайко будував колесо, Шпунтик і Гвинтик розв'язували задачу. Нумо їм допоможемо.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

 Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення»

· Урок мені здався...

· За урок я...

· Мене здивувало...

· Сьогодні я дізнався(лася)...

· Я зрозумів(ла), що...

· Тепер я можу...

· Я навчився(лася)...

· Мені вдалося...

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
3 лютого
Переглядів
290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку