«Доступні вправи для навчання фінансової грамотності вихованців молодшого віку»
Розробила керівник студії «Easy English» Бусаргіна В.В.
Дорослі люди, які успішно (чи інколи не дуже) планують власний бюджет, у більшості своїй не відмовились би від хороших порад у цій сфері. Часто бракує елементарних знань у сфері фінансів, але у сучасних учнів є можливість піти іншим шляхом.
Поки уроки фінансової грамотності ще тільки в теорії, готуйте освічених дітей, які знають ціну грошам та вміють ними розпоряджатись. Як ви можете зрозуміти, це дуже актуально у часи, коли люди витрачають більше, ніж заробляють. Ми підібрали декілька практичних завдань, які допоможуть навчати фінансовій грамотності вихованців.
Дорослі часто не розрізняють речі, які вони хочуть, та які їм потрібні. А що вже говорити про дітей, у яких превалює безапеляційне «хочу»? Почніть дискусію про те, що відрізняє потреби від бажань.
Вправа: Попросіть записати три бажання та три потреби кожного. Дайте час обдумати відповідь, у процесі роботи намалюйте Т-графік, кожна з колонок якого підписана як «Потреби» та «Бажання». Через декілька хвилин бажаючі зможуть озвучити свої списки, а клас прокоментує, у яку колонку варто записати кожен пункт. Усі вихованці можуть самостійно виконати умови завдання.
Запитайте у дітей, що для них є важливим. Їм подобається ходити в кіно, цирк, у різні затишні заклади? А може, їх радує колекціонування?
Вправа: Створіть карту серця. Для цього необхідно окреслити контур серця на шматкові паперу чи картону. Разом розділіть малюнок на декілька секцій різного розміру. Попросіть дітей заповнити кожну секцію своїми бажаннями, які роблять їх щасливими.
З'ясуйте, які бажання вимагають наявності грошей, які ні. Як правило, люди витрачають гроші на те, що їм дуже потрібно. Чи співпадає з цим твердженням дитяче уявлення?
Розуміння справжньої вартості товарів – основа постановки реальних фінансових цілей. Підготуйте презентацію із зображеннями, що показують найпопулярніші товари, за які люди залюбки віддають гроші. Можна розбити їх на групи за категоріями: товари для дому (пральний порошок, пакети для сміття), їжа, відпочинок (походи в кіно, на футбольні матчі), товари широкого вжитку (одяг, книги) та послуги (інтернет, телефонний зв'язок, візит до стоматолога).
Вправа: Демонструючи кожен слайд, просіть озвучити скільки може коштувати той чи інший предмет. А потім показуйте реальну вартість товару, підтверджуючи сказане цінником, чеком чи їх знімком.
Допоможіть вихованцям зрозуміти, що бюджет – це план, який ви робите для того, аби мати гроші для здійснення бажань. Навчіть школярів стежити за тим, скільки грошей вони «заробляють» (подарунки, кишенькові гроші), скільки витрачають і чого діти потребують.
Вправа: Практикуйтесь у створенні бюджету за такою схемою: визначайте мету, окресліть суму для її здійснення, вкажіть шляхи надходження коштів, фіксуйте основні та супутні витрати.
Практикуйтесь, коли буде час, на заняттях, адже чим раніше учні розвинуть звичку до свідомого управління коштами, тим краще.
Якщо ви хочете витрачати більше, необхідно заробляти більше – це простий секрет життя. Але молодші вихованці мають розуміти, що гроші не просто так з'являються в гаманцях їх батьків.
Вправа: Попросіть дітей у форматі «мозковий штурм» скласти список шляхів, які допоможуть заробити гроші. На заняттях можна вирішувати прості фінансові задачі типу: скільки грошей можна заробити, якщо працювати певну кількість годин за певну зарплату.
1