Досвід роботи "Дидактична гра - господиня навчального процесу"

Про матеріал
Дошкільне дитинство – це період гри. У цьому віці дитина все прагне пізнати через гру. Гра - це відображення дітьми дорослого, реального світу. Вона ховає в собі великі можливості для навчання дітей у дошкільному закладі. Одним з видів гри є дидактична гра. У дидактичній грі пізнавальні завдання поєднано з ігровими. Через гру, зокрема дидактичні ігри, дитина, граючи, вчиться. У процесі гри уточнюються і поглиблюються знання та уявлення дітей. Щоб виконати в грі ту чи іншу роль, дитина повинна своє уявлення перевести в ігрові дії. Гра не тільки закріплює вже наявні у дітей знання та уявлення, але і є своєрідною формою активної пізнавальної діяльності,яка служить хорошим засобом підготовки дітей до школи. ....
Перегляд файлу


Зміст

 

  1. Місце дидактичної гри в педагогічному процесі……………………..3
  2. Дидактична гра – господиня навчального процесу…………………...5
  3. Класифікація дидактичних ігор………………………………………...9
  4. Керівництво дидактичною грою в різних вікових групах…………...13

Висновки…………………………………………………………………27

Література……………………………………………………………….28

Додаток 1. Дидактичні ігри з пізнавального

(логіко-математичного) розвитку……………………………………....30

Додаток 2. Дидактичні ігри з пізнавального

               (ознайомлення з природою) розвитку………………………………….38

 Додаток 3. Дидактичні ігри з пізнавального

     (ознайомлення з навколишнім) розвитку………………………………47

 Додаток 4. Дидактичні ігри з мовленнєвого розвитку………………..51

      Додаток 5. Багатофункціональні дидактичні ігри…………………….55

 

 


Вступ

Дошкільна педагогіка є одним із напрямків вікової педагогіки. Небезпідставно її вважають і самостійною галуззю науково-педагогічних знань, яка вивчає процес виховання і навчання дітей дошкільного віку. Загальними засадами дошкільної педагогіки є її предмет, особливості та організація педагогічного дослідження в галузі дошкільної педагогіки, розвиток теорії та практики дошкільної освіти, характеристика сучасної системи дошкільної освіти.

У системі навчання і виховання дошкільників активно використовуються дидактичні (навчальні) ігри, які розви­вають спостережливість, уяву, пам'ять, мислення, мов­лення, сенсорні орієнтації дітей у розмірах, формах, ко­льорах, максимально задіюють інтелектуальний потен­ціал у пізнанні світу і себе.

А.С. Макаренко писав: “Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі…” Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання.


  1.               Актуальность проблемы

Дошкільне дитинство – це період гри. У цьому віці дитина все прагне пізнати через гру. Гра - це відображення дітьми дорослого, реального світу. Вона ховає в собі великі можливості для навчання дітей у дошкільному закладі. Одним з видів гри є дидактична гра. У дидактичній грі пізнавальні завдання поєднано з ігровими. Через гру, зокрема дидактичні ігри, дитина, граючи, вчиться.

У процесі гри уточнюються і поглиблюються знання та уявлення дітей. Щоб виконати в грі ту чи іншу роль, дитина повинна своє уявлення перевести в ігрові дії. Гра не тільки закріплює вже наявні у дітей знання та уявлення, але і є своєрідною формою активної пізнавальної діяльності,яка служить хорошим засобом підготовки дітей до школи.

У грі дитина розвивається як особистість, у неї формуються ті сторони психіки, від яких залежатиме успішність навчальної, трудової, комунікативної діяльності. Це обумовлено тим, що гра в дошкільному віці є провідною діяльністю і основним засобом виховання і навчання дітей. Серед усього різноманіття ігор для дошкільнят особливе місце належить дидактичній грі, як однієї з найбільш прийнятних форм виховання і навчання.

Використання дидактичних ігор з метою виховання і навчання дітей відбивалася в працях учених і в практичній діяльності багатьох педагогів. Ф. Фребель розробив систему дидактичних ігор, яка представляла собою основу виховно-освітньої роботи в дитячому саду.

М. Монтессорі стверджувала, що гра повинна бути навчальною, в іншому випадку це "порожня гра", не впливає на розвиток дитини. Є.І. Тихеева заявила про новий підхід до дидактичним іграм, який співзвучний інтересам дитини, приносить йому радість, дозволяє проявити свою активність, самостійність.

Саме у зв’язку зі значущістю дидактичної гри у розумовому розвитку дитини, дидактична гра стала темою моєї роботи.


  1. Дидактична гра – господиня навчального процессу

 

Дидактичні гри є різновидом ігор з правилами. Ігри з правилами мають готовий зміст і заздалегідь встановлену послідовність дій; головне в них - рішення поставленої задачі, дотримання правил.

Дидактична гра - це один із засобів навчання дітей дошкільного віку. Вона дає можливість здійснювати завдання виховання і навчання через доступну і привабливу для дітей форму діяльності.

Їй притаманні дві функції в процесі навчання. Перша функція - вдосконалення та закріплення знань. При цьому дитина не просто відтворює знання в тому вигляді, в якому вони були засвоєні, а трансформує, перетворює їх, вчиться оперувати ними в залежності від ігрової ситуації. Сутність другої функції дидактичної гри полягає в тому, що діти засвоюють нові знання та вміння різного змісту.

Дидактична гра явище складне, але в ній виразно виявляється структура, тобто основні елементи, що характеризують гру як форму навчання і ігрову діяльність одночасно.

Більшість дослідників педагогів і психологів виділяють у дидактичній грі такі структурні компоненти:

  • Дидактична задача (мета), що складається з ігрової та навчальної;
  • Зміст гри
  • Ігрові правила;
  • Ігрові дії;
  • Закінчення гри, підведення підсумків.

Дидактична (навчальна) завдання - це основний елемент дидактичної гри, якому підпорядковані всі інші. Для дітей навчальне завдання формулюється як ігрове. Воно визначається цілями навчання і виховання дітей. Відбір пізнавальних завдань для ігор здійснюється відповідно до розділів програми, з урахуванням вікових особливостей дітей. Наявність дидактичної задачі підкреслює навчальний характер гри, спрямованість її змісту на розвиток пізнавальної діяльності дітей.

Зміст ігор може бути найрізноманітнішим, в основі дидактичної гри може лежати вся навколишня дійсність. Наприклад, ігри «Літає не літає», «Їстівні - неїстівне», «Назви пору року» і т.д.

Ігрові дії - це основа гри, спосіб прояву активності дитини в ігрових цілях; без них неможлива сама гра. Чим різноманітніше ігрові дії, тим цікавіше для дитини сама гра і тим успішніше вирішуються пізнавальні і ігрові завдання. Ігровим діям дітей треба вчити. Лише за цієї умови гра набуває навчальний характер і стає змістовною. У різних іграх ігрові дії різні і реалізуються через різні форми.

У різних іграх ігрові дії різні за їх спрямованості і стосовно граючим. В іграх, в яких беруть участь всі діти і виконують однакові ролі, ігрові дії однакові для всіх. При поділі дітей у грі на групи ігрові дії різні.

Правила гри забезпечують реалізацію ігрового змісту, а також роблять гру демократичною. Їх зміст і спрямованість обумовлена пізнавальним змістом, ігровими завданнями і ігровими діями. Правила гри виконують такі функції:

1. Навчальна, яка полягає в тому, що правила допомагають розкривати перед дітьми, що і як потрібно робити; співвідносяться з ігровими діями, посилюють їх роль, уточнюють спосіб виконання.

2. Організуюча, вона визначає порядок, послідовність і взаємини у грі.

3. Дисциплінуюча. У правилах обмовляється, що саме потрібно робити, чого і чому не можна робити.

4. Дотримання правил в ході гри викликає необхідність прояву зусиль, оволодіння способами спілкування в грі і поза грою.

Підведення підсумків проводиться відразу по закінченню гри. Форма може бути різноманітною.

Дидактичні ігри використовуються на заняттях і в самостійній діяльності дітей. Будучи ефективним засобом навчання, вони можуть бути складовою частиною заняття (для закріплення і систематизації матеріалу), а в молодшому дошкільному віці - основною формою організації навчального процесу.

Дидактичні ігри можна використовувати в усіх розділах програми. Навчальні ігри можна планувати на прогулянці, в ранкові та вечірні години, в ході занять, до і після занять, все залежить від дидактичної задачі ігор. Дидактичні ігри проводяться скрізь, в місяць можна запланувати до 20-30 ігор.

Педагог повинен пам'ятати про те, що дидактичні ігри мають свою класифікацію, це дозволить використовувати різні види ігор у виховно-освітньому процесі і зробить навчання хлопців набагато цікавіше і різноманітніше. Зупинимося на класифікації дидактичних ігор докладніше.


  1.               Класифікація дидактичних ігор

Дидактичні ігри мають свою класифікацію. Класифікація дидактичних ігор різна. У дошкільній педагогіці склалося традиційний поділ дидактичних ігор на ігри з предметами, настільно-друковані ігри, словесні. Даний розподіл ігор можна віднести до класифікації по використанню матеріалу.

Дидактичні ігри так само розрізняються за обучающему змістом, пізнавальної діяльності дітей, ігровим діям і правилам, організації і взаєминам дітей у грі, по ролі вихователя.

За змістом дидактичні ігри можна розділити на:

  • Математичні
  • Сенсорні
  • Мовні
  • Музичні
  • Природознавчі
  • Для ознайомлення з навколишнім
  • З образотворчої діяльності

Математичні ігри спрямовані на формування у дошкільнят елементарних математичних уявлень. Вони дозволяють педагогу зробити процес навчання дітей більш захоплюючим і цікавим.

Сенсорні ігри спрямовані на навчання дітей обстеженню предметів, формування уявлень про сенсорні стандартах. Багато з них пов'язані з обстеженням предмета, з розрізненням ознак, вимагають словесного позначення цих ознак.

Мовні ігри сприяють розвитку мови у дітей. Зміст таких ігор так само різноманітно і залежить від цілей, з якими їх використовує педагог.

Музичні ігри спрямовані на вирішення завдань музичного виховання відповідно з програмними вимогами.

Ігри природознавчого характеру сприяють вихованню у дітей любові до природи поглибленню знань щодо ознайомленню зприродою.

За дидактичному матеріалу навчальні ігри поділяються на:

  • Словесні
  • Настільно-друковані
  • З предметами та іграшками
  • З картинками
  • Комп'ютерні дидактичні ігри

Словесні ігри відрізняються тим, що процес вирішення навчальної задачі здійснюється в розумовому плані, на основі уявлень і без опори на наочність. Тому словесні ігри проводять в основному з дітьми середнього та старшого дошкільного віку.

Дидактичні ігри з предметами та іграшками дуже різноманітні за ігровим матеріалами, змісту, організації проведення. В якості дидактичних матеріалів можуть використовуватися іграшки, реальні предмети, об'єкти природи і т.п. Серед ігор з предметами особливе місце займають сюжетно-дидактичні ігри та ігри-інсценівки.

Ігри з картинками використовуються у всіх вікових групах. Для ігор можуть використовуватися різноманітні картинки, серії картин, відповідно до програмних вимог.

Настільно-друковані ігри так само різноманітні за змістом, навчальним завданням, оформленню. Вони допомагають уточнювати і розширювати уявлення дітей про світ, систематизувати знання, розвивати розумові процеси тощо.

Всі ці ігри відрізняються від ігор з іграшками тим, що зазвичай проводяться за столиками, вимагають 2-4 партнерів.

Сорокіна запропонувала класифікацію дидактичних ігор за характером ігрових дій:

  • Ігри-подорожі
  • Ігри-припущення
  • Ігри-доручення
  • Ігри-загадки
  • Ігри-бесіди
  • Рухомо-дидактичні ігри

Дидактичні ігри так само можна класифікувати за кількістю учасників у них:

  • Колективні
  • Групові
  • Індивідуальні

Я розглянула основні види дидактичних ігор, тепер треба зупинитися на керівництві педагога дидактичними іграми, так як грамотне керівництво з боку дорослого допоможе здійснити завдання, поставлені грою.


  1.               Керівництво дидактичною грою у різних вікових групах

Будучи захоплюючим заняттям для дошкільнят, гра разом з тим є найважливішим засобом їхнього виховання та розвитку. Але це відбувається тоді, коли вона включається до організовуваного і керований педагогічний процес. Дидактичні ігри дуже складні для керівництва.

Включає гру в педагогічний процес, вихователь вчить дітей грати, створювати «хорошу гру». Для такої гри характерні такі якості: виховно-пізнавальна цінність змісту, повнота і правильність розкритих уявлень; доцільність, активність, організованість і творчий характер ігрових дій; підпорядкування правилам і здатність керуватися ними у грі з урахуванням інтересів окремих дітей і всіх граючих; цілеспрямоване використання іграшок та ігрових матеріалів; доброзичливість відносин і радісний настрій дітей. Керуючи грою, вихователь впливає на всі сторони особистості дитини: на його свідомість, почуття, волю, поведінку, використовує її з метою розумового, морального, естетичного і фізичного виховання.

Проаналізувавши літературні джерела з проблеми керівництва дидактичними іграми для дітей дошкільного віку можна виділити певні правила керівництва:

1. Необхідно викликати інтерес до гри у дітей: створення сюрпризних моменту, ігрової ситуації, через використання будь-яких казкових героїв. В ході проведення дидактичних ігор педагог повинен зберігати ігрове настрій у дітей: цікавий матеріал, жарти, сміх, тон вихователя. Діти не повинні відчувати на собі навчає характеру гри. Кожна гра повинна містити елемент новизни.

2. Необхідно створювати умови для ігор: підбирати відповідний дидактичний матеріал та дидактичні іграшки, ігри. Продумувати, як розмістити дидактичний матеріал та іграшки, щоб діти могли вільно ними користуватися; забезпечити місце для ігор. Вчити дітей дбайливо поводитися з дидактичними іграшками, іграми, акуратно складати їх по закінченні діяльності.

3. Керівництво дидактичною грою полягає в правильному визначенні дидактичних завдань - пізнавального змісту; у визначенні ігрових завдань і реалізації через них дидактичних завдань; в продумуванні ігрових дій і правил, в передбаченні навчальних результатів. Педагогу необхідно домагатися активності всіх дітей, особливо в колективних іграх: кожна дитина повинна зрозуміти і прийняти дидактичну завдання

4. Педагог повинен стежити за виконанням ігрових правил, виправляти помилки дітей, нагадувати про існування правил, якщо хлопці відхиляються від них. Слід дбати про постійне збагаченні ігрового досвіду дітей. Для цього доцільно проводити навчання ігровим діям з дидактичними іграшками, виконуючи ці дії разом з дитиною, організовувати ситуації взаимообучения дітей

5. Дидактична гра як одна з форм навчання проводиться в час, який відводиться в режимі на заняття. Важливо встановити правильне співвідношення між цими двома формами навчання, визначити їх взаємозв'язок і місце в єдиному педагогічному процесі. Дидактичні ігри іноді передують занять; в таких випадках метою їх є залучення інтересу дітей до того, що буде змістом заняття.

6. Закінчуючи гру, педагог повинен викликати у дітей інтерес до її продовження, створити радісну перспективу. Зазвичай він каже: «Наступного разу будемо грати ще краще» або: «Нова гра буде ще цікавіше». Вихователь розробляє варіанти знайомих дітям ігор і створює нові - корисні і захоплюючі.

Вихователь повинен підготуватися до проведення навчальних ігор. Підготовка педагога полягає у виборі мети гри, підборі самої гри, визначення способу організації та місця проведення, підготовці необхідного матеріалу.

Але слід пам’ятати, керівництво дидактичними іграми в залежності від віку дітей здійснюється по-різному, тому що в кожному віці свої психофізіологічні особливості.


ВИСНОВКИ

Дидактична гра - важливий засіб розумового виховання дитини. Ігри навчального характеру сприяють розвитку у дітей психічних пізнавальних процесів, розумових операцій. Важливе значення дидактичної гри полягає в тому, що вона розвиває самостійність і активність мислення й мови дітей.

Дидактична гра сприяє вирішенню завдань морального виховання, розвитку у дітей товариськості. Вихователь ставить дітей в такі умови, які вимагають від них уміння грати разом, регулювати свою поведінку, бути справедливим і чесним, поступливим і вимогливим.

Завдяки дидактичним іграм у дитини формується самостійність, вміння доводити розпочату справу до кінця, самоконтроль, діти вчаться взаємодіяти в команді, у них формується почуття взаємодопомоги.

Позитивні результати, досягнуті дитиною в ході навчальних ігор, формують у нього впевненість у собі, почуття власної гідності, бажання досягти успіху.

Звичайно ж, виховне значення дидактичної гри багато в чому залежить від професійної майстерності педагога, від знання їм психології дитини, урахування його вікових та індивідуальних особливостей, від правильного методичного керівництва взаємовідносинами дітей, від чіткої організації та різних ігор.

Правильно використовувані дидактичні ігри допомагають формувати у дітей посидючість, вміння гальмувати свої почуття і бажання, підкорятися правилам.

Цікаві ігри створюють бадьорий, радісний настрій, роблять життя дітей повної, що позитивно впливає на здоров'я дитини.

З усього вищесказаного можна зробити висновок про те, що дидактичні ігри роблять позитивний вплив на всі сторони розвитку дитини, а насамперед вони є одним з головних методів навчання дітей дошкільного віку.


Литература

 

  1.               Арсентьева В.П. Игра – ведущий вид деятельности в дошкольном детстве / В.П. Арсентьева. – М.: Форум, 2009. – 144 с.
  2.               Артемова Л. В. Окружающий мир в дидактических играх до школьни­ков. — М., 1992.
  3.               Богданович М.В., Козак М.В., Король Я.А. Методика викладання математики в початкових класах: Навч. пос. – 3-є вид., перероб. і доп. - Тернопіль: Навч. книга – Богдан, 2006. – 336с.
  4.               Бойченко Тетяна Цікаві ігри та завдання з математики// Початкова школа. – 2004. - №4. – С.23-24.
  5.               Бондаренко А. К. Дидактические игры в детском саду. — М., 1991.
  6.               Бончак Б.Є. Ігри з віршованими завданнями на уроках математики в 1 класі// Початкова школа. – 1996. - №5. – С.14-16.
  7.               Виноградова Н.А Сюжетно-ролевые игры для старших дошкольников / Н.А. Виноградова. – М.: Издательство: Айрис-пресс, 2009. - 128 с.
  8.               Воспитание детей в игре / Сост. А. К. Бондаренко, А. И. Матусик. — М., 1983.
  9.               Гаспарова Е. М. Режиссерские игры // Игра дошкольника. — М., 1989.
  10.          Денис С.А. Дидактичні ігри // Початкова школа. – 1986. - №10. – С.62-63.
  11.          Дидактические игры в программе по математике// Начальная школа. – 1985. - №8. – С.23-25
  12.          Доронова Т.Н. Игра в дошкольном детстве: Пособие для воспитателей детских садов / Т.Н. Доронова, О.А. Кабанова, Е.В. Соловьева. – М.: «Воспитание дошкольника», 2002.- 128 с.
  13.          Дошкільна педагогічна психологія / За ред. Д. Ф. Ніколенка. — К., 1987.
  14.          Заброцький М.М. Основи вікової психології. Навч. посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 112с.
  15.          Зворыгина Е. В. Первые сюжетные игры малышей. — М., 1988.
  16.          Игры и игровые упражнения с детьми шестилетнего возраста / Под. Ред. Е.И. Коваленко. – К.: Рад.шк., 1987. – 144с.
  17.          Кабанова Л.В. Ігри на уроках – засіб підвищення якості навчання.// Початкова школа. -1987. - №11. –С.16-19.
  18.          Козлова С. А., Куликова Т. А. Дошкольная педагогика. — М., 2002.
  19.          Комплексные занятия по программе / под редакцией М.А. Васильевой, В.В. Гербовой, Т.С. Комаровой. Вторая младшая группа / авт.-сост. Т.В. Ковригина, М.В. Косьяненко, О. В. Павлова. - Волгоград: Учитель, 2011. - 234 с.
  20.          Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. Загальна педагогіка: Навч.посіб. – К.:МАУП, 2002. – 176с.
  21.          Михайленко Н. Я., Короткова Н. А. Как играть с ребенком. -М., 1990.
  22.          Михайленко Н.Я. Организация сюжетной игры в детском саду: пособие для воспитателя / Н.Я. Михайленко, Н.А. Короткова. - М.: Гном, 2001. – 96 с.
  23.          Руководство играми детей в дошкольных учреждениях / Под ред. М. А. Васильевой. — М., 1986.
  24.          Солнцева О.В. Играем в сюжетные игры / О.В. Солнцева // Дошкольное воспитание.- 2005. - №4. - С. 33-37.
  25.          Сорокина А.И. Дидактические игры в детском саду – Москва, 1987 г.
  26.          Трифонова Е.В. К вопросу об определении игры как ведущей деятельности в дошкольном возрасте / Современный детский сад. - 2011. - № 2. - С.2-7.
  27.          У світі дитячої гри: [На допомогу організатору дитячого дозвілля]/ За заг. редакцією Н. Олійник, Т. Майданюк, Х. Кметь. - Тернопіль: Збруч, 2006. – 136с.
  28.          Удальцова Е.И. Дидактические игры в воспитании и обучении дошкольников, Минск, 1976 г
  29.          Ульяницька Л.С. Ігрові проблемні ситуації. // Початкова школа. -1996. – С.27-29.
  30.          Янківська О. П. Дидактичні ігри в дитячому садку. — К., 1985.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Дидактичні ігри з пізнавального

(логіко-математичного) розвитку


  1. Дидактична гра «Космос»

Мета гри:

вчити дітей площинному конструю-вання за зразком, розвивати мислення, творчу уяву, пам'ять.  Гра складається з 12 великих карток із зображенням якогось предмета (ракета, сонце, інопланетянин тощо) і геометричних фігур різного кольору.

Варіанти гри:

Варіант 1: діти накладають деталі на зразок.

Варіант 2: діти конструюють, дивлячись на зразок.

Варіант 3: діти конструюють по пам'яті.

 

 

  1. Авторська дидактична гра «Будинок для сонечка»

Мета гри: вчити та закріплювати склад числа, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу.

Гра складається з квіточки з цифрами та сонечок (крапочки відповідають складу числа).

Варіант гри: заселити сонечко у свої будиночки.

  1. Авторська дидактична гра «Математична ромашка»

Мета: вчити дітей вирішувати приклади, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу.

Гра складається з серединки з відповіддю та пелюстками-прикладами.

Варіант гри:зібрати ромашку

  1. Авторська дидактична гра Весела квіточка

Мета: вчити дітей вирішувати приклади, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу.

Гра складається з пелюсток-прикладів та сонечок-відповідей.

Варіант гри:засели сонечок


  1. Авторська дидактична гра «Намисто»

Мета: закріпити числовий ряд, закріпити відповідність цифри кількості предметів, вчити цифри-сусіди

Гра складається з «намистин», у яких з одного боку цифра, а з іншого відповідна кількість крапочок.

Варіант гри:

відремонтувати намисто (числовий ряд), зробити сережки (цифри-сусіди)

 

 

 

 

 

  1. Авторська дидактична гра «Чарівниця Осінь»

Мета: закріпити числовий ряд, закріпити відповідність цифри кількості предметів, вчити цифри-сусіди

Гра складається з листя з цифрами та сонечок з відповідною кількість крапочок

  1. Дидактична гра «Нагодуй мишиня»

 

Мета: закріпити геометричні фігури, закріпити поняття великий-маленький; розви-вати логічне мислення, пам'ять, увагу

Гра містить великі і маленькі геометричні фігури у вигляді шматочків сиру і маленьке мишеня

Варіант гри: нагодувати мишеня мкруглими шматочками сиру

  1. Авторська дидактична гра «Виклади візирунок»

Мета: розвивати просторові уявлення дітей, вміння орієнтуватися в просторі, уміння слухати, увагу.

Гра містить поле розкреслене на квадрати та маленькі квадратики

Варіант гри: слуховий диктант під кінець якого на полі буде візирунок.

  1. Дидактична гра «Математичні доріжки»

Мета: розвивати логічне мислення, увагу.

Гра містить математичні доріжки та певні геометричні фігури

 

 

  1. Авторська дидактична гра «Лісова галявина»

 

 

 

 

 

 

Мета: закріпити відповідність цифри і числа, закріпитикольоро сприйняття

Гра містить поле з квітами різного кольро та жучка або метелика.

Варіант гри: посадити жучка на квітку певного кольро.

  1. Дидактична гра «Логічні приклади»

Мета: розвивати логічне мислення

Гра містить логічні приклади.

Варіант гри: вирішити логічні приклади


  1. Авторська дидактична гра «Акваріум»

Мета: закріпити поняття великий-маленький, закріпити кольори, закріпити поняття вище-нижче, розвивати просторові уявлення, увагу.

Гра містить 2 акваріума (великий і маленький) і два набори (великий і маленький) з різнокольоровими рибками, камінцями, водоростями

Варіант гри: зібрати великий і маленький акваріум, розмістити рибок у великому акваріумі так, щоб маленькі були над великими тощо.

 

 

 

  1. Авторська дидактична гра «Ракети»

Мета: закріпити склад числа

Гра містить 2 набори ракет: одні ракети цілі, інші розрізані на частини. На носі ракети написана певна цифра.

Варіант гри: відремонтувати ракети.


  1. Дидактична гра «Весела гусінь»

Мета: розвивати зорову увагу, пам'ять.

Гра містить картки з певною кольоровою послідовністю і гусінь з різнокольорових кругів.

Варіант гри: показати на 15 сек картку, а діти повинні викласти такуж послідовність що і на картці

  1. Авторська дидактична гра «Чарівний квадрат»

Мета: розвивати просторові уявлення дитини, слухову увагу, кольоросприйняття.

Варіант гри: слуховий диктант за задумом вихователя

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Дидактичні ігри з пізнавального

(ознайомлення з природою) розвитку


  1.               Дидактична гра «Вітамінні рукавички»

 

Развивающая игра «Витаминные перчатки»

Гра № 1.

Мета гри: розширювати знання дітей про продукти, що містять вітаміни, необхідні для здоров'я людини.

Матеріали: рукавички з назвою вітамінів, картинки із зображенням продуктів.

Хід гри: У гравців - рукавички з назвою вітаміну. У ведучого - картки із зображенням продуктів. Ведучий показує картку з зображенням продукту. Діти визначають, до якого вітаміну відноситься продукт. Виграє той, хто першим заповнить вітамінну рукавичку картками.

Гра № 2.

Мета гри: ознайомити дітей з вітамінами, необхідними для нормальної життєдіяльності організму.

Хід гри: дітям дають картки із зображенням продуктів. У ведучого (дорослого) вітамінні рукавички з назвою вітамінів. Діти по черзі показують картки, розповідають, який вітамін міститься в продукті і для чого він необхідний. Гра продовжується до тих пір, поки вітамінні рукавички не будуть заповнені.

  1.               Дидактична гра «Пори року»

Мета гри: розширювати знання дітей про пори року, прикметит різноманітних пір року.

Матеріали: п’ятикутник із зображенням пори року та картки із зображенням прикмет

Хід гри: У гравців – картки із зображенням прикмет. По-середині - картки із зображенням пір року. Діти повинні за певний час під музику прикласти прикмети до свого п’ятикутника. Після цього діти складають розповідь про свою пору року.

  1. Дидактична гра з прищепками «Тварини»

Серия познавательных игр с прищепками «Зверята»Мета гри: розширювати  та уточнити знання дітей про тварин: спосіб життя, живлення, домівку тощо.

Матеріали: різноманітні кола із зображенням їжи, будинків, життєвого середовища тварин, прищепки з зображенням тварин.

 

  1. Дидактична гра «Що корисно для зубів?»

Мета: вчити корисні та шкідливі для зубів продукти.

Гра містить макет зуба, картки з зображенням продуктів, обруч.

Правила гри прості-в обруч необхідно відібрати картинки із корисними для зубів продуктами харчування, а картинки з шкідливими продуктами розташовуються поза обруча.

  1. Дидактична гра «Коли це буває?»

Мета: закріпити прикмети пір року, розвивати зв’язне мовлення.

Гра містить кубик з зображенням прикмет

Варіант гри:дитині кидають кубик, а вона повинна скласти розповідь «Коли це буває?»

  1. Вітамінний кошик

«Корзинка — витаминка». Дидактическая игра по ОБЖ для детей 5–7 лет (раздел «Здоровье ребенка»)

Мета: Закріпити уявлення у дітей про користь вітамінів і їх вплив на організм людини. Вчити дітей класифікувати продукти харчування по наявності в них найбільшої кількості певних вітамінів. Розвивати розумові процеси (логічне мислення, увагу, зорово-слухову пам'ять, зв'язне мовлення дітей, вміння дітей розгадувати загадки, дрібну моторику рук.

Гра містить 4 кошики, 4 тарілки (пластинки) з картинками продуктів, в яких містяться вітаміни А, В, С, В, D, картинки із зображенням продуктів

  1. Карти проведення дослідів

Мета: допомогти дітям самостійно виконувати досліди

Технологические карты проведения опытов


 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Дидактичні ігри з пізнавального

(ознайомлення з навколишнім) розвитку


  1.               Пальчиковый театр «Королевство дорожных знаков»

Мета: Формувати і вдосконалювати знання про дорожніх знаках. Складати розповіді, казки при грі зі знаками. Поповнювати та активізувати словниковий запас. Знати дорожні знаки, правильно називати і застосовувати їх.

  1. Дидактична гри «Підбери до знаку»

Мета: вчити дітей класифікувати (одяг, продукти харчування, електроприлади); розвивати логічне мислення;

  Гра складається з карток-значків і карток-картинок із зображенням різних предметів одягу, продуктів харчування, електроприладів, канцтоварів.

Правила гри: Підібрати до кожної картці- значку потрібну картинку

  1. Дидактична гра «Из чего шьют одежду?»

Мета:  1. Закріплення знань дітей про назви предметів одягу  2. Вправляти в освіті відносних прикметників, узгодження прикметників з іменниками. 3. Розвиток тактильних відчуттів. 4. Розвиток словника.

 

  1. Дидактична гра «Ательє»

Мета: розвиток знань про навколишній світ. Закріпити знання дітей про професії людей пов'язаних з пошиттям одягу, класифікації одягу за сезонним ознакою (зимова, весняна, літня, осіння). Розвивати мислення, пам'ять, акуратність, увагу. Активізувати у мові прикметники (червона, синя, літня і т. д.) Виховувати повагу до праці кравця.

Хід гри: Вихователь показує дітям 2 ляльки («хлопчика« і «дівчинку», для яких потрібно зшити одяг. Спочатку розкладається готовий ескіз одягу, поруч викладається «викрійка», яку потрібно зібрати за аналогією пазлів.

  1. Дидактична гра «Що за чим?»

Мета: розвиток логічного мислення, вчити встановлювати причинно-наслідковіц зв’язки.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Дидактичні ігри мовленнєвого розвитку

 

 


  1. Автоська дидактична гра «Розкажи про осінь»

Мета: розширювати словниковий запас з теми «Осінь», збагачувати словник дітей осінніми прикметами, вправляти в узгодженні частин мови між собою, вчити складати речення, описові розповіді, вчитися відповідати на питання, розвивати зв’язне мовлення.

Гра містить картки зі схематичним зображенням прикмет осіні

Варіант гри: роздати гравцям картки та запропонувати скласти розповідь про осінь

  1. Авторська дидактична гр. «Відшукай слово»

Мета: закріпити складні слова, збагачувати словник складними словами, розвивати звязне мовлення

Гра містить картка зі схематичним зображенням складних слів (листопад, водопад, зорепад, снігопад, льодохід, льодокол, пароплав)

Варіант гри: відшукатит загублені половинки слів.

 

 

 

 

 

  1.  Набірно-дидактичне панно «Весна»

Наборно-дидактическое панно по теме «Весна»Мета: розширювати словниковий запас з теми «Весна», збагачувати словник дітей весняними прикметами, вправляти в узгодженні частин мови між собою, вчити складати речення, описові розпо-віді, вчитися відповідати на питання, розвивати зв’язне мовлення.

Гра містить зображення весна та додаткові деталі (хмаринки, квіти, сонечко тощо), які можна кріпити до зображення

Варіант гри: скласти описову розповідь, поступово прикріплюючі додаткові деталі

 

  1. Дидактична гра «Мовленнєве сонечко»

Мета: Збагачувати словниковий запас; Вправляти в умінні співвідносити іменники з займенниками він, вона, воно, вони; Формувати навички освіти відносних і присвійних прикметників; Тренувати у вживанні слів зі зменшено-пестливими суфіксами і суфіксами збільшення; Вправляти в узгодженні іменників і числівників; Сприяти розвитку вміння підбирати до предмету кілька слів – ознак;  Виховувати вміння діяти спільно: у парі чи групі дітей.

Комплексное игровое пособие по развитию лексико-грамматического строя речи «Солнышко речистое»Гра містить  ігрове поле блакитного кольору, що позначає небо, на нього наклеєний жовтий коло діаметром 10 см, навколо 6 променів - «сонечко».

Ящичок, в якому в файлах лежать картки з описом ігор, і предметні картинки. Піднос, на якому розташовуються предметні картинки в ході гри. На сонячні промені і на предметні картинки наклеєна «липучка» (стрічка - контакт або стрічка Велкро). За рахунок цього посібник можна вико-ристовувати як горизон-тально, так і вертикально.

Варіант гри:  «Літо - зима», «Весна - осінь»

Хід гри: У центр сонечка кладеться картка із зображенням літа (зими, весни, осіні). Діти викладають картинки, із зображенням предметів або природних явищ, що відносяться до даного часу року, пояснюючи своє рішення

..



  1.               Багатофункціональна дидактична гра «Комп’ютер»

Использование многофункционального пособия «Компьютер» в развитии у детей среднего возраста логического мышленияМета: допомогти дітям засвоїти програмний матеріал в ігровій формі.

Гра складається з клавіатури і монітора.

Спочатку, коли діти були малюками, клавіатура допомагала їм розвивати дрібну моторику рук. Надалі на клавіатуру я приклеїла геометричні фігури. Тепер з'явилася можливість грати на ній в дидактичні ігри типу: «Знайди і назви геометричну фігуру»,  «Назви за кольором, формою, по величині», «Який по рахунку? »

Монітор грає роль магнітної дошки, на якій я пропоную дітям такі дидактичні ігри, як: «Логічний ланцюжок», ігри з числовими картинками. Для дітей старшого віку можна запропонувати знайомство з цифрами, знаками, навчання складання і вирішення завдань.

Для мовного розвитку можна запропонувати дидактичні вправи типу: «Склади розповідь по картинці», «Склади розповідь по серії сюжетних картинок».

Цю іграшку можна використовувати і при проведенні моніторингу, наприклад критерії: типи кінцівок тварин, птахів, риб; способи пересування; середовище проживання.

На моніторі можна проводити роботу з календарем погоди, а потім чергові по кутку природи роблять замальовки погоди.

Перспектива використання цієї багатофункціональної іграшки безмежна.

  1. Авторська багатофункціональна дидактична гра «Чарівна ромашка»

Мета: допомогти дітям засвоїти програмний матеріал в ігровій формі.

Гра містить набіри пелюсток за різними напрямками і темами (наприклад: фрукти, овочі, меблі, одяг, пори року, складова структура слова, слова на певні звуки тощо)

Змінюючи серединку квітки, можна отримати безліч варіантів гри

 

 


 

doc
Додано
10 листопада 2019
Переглядів
9309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку