ДОСВІД РОБОТИ:
«МНЕМОТЕХНІКА: ТЕХНОЛОГІЯ ЕФЕКТИВНОГО ЗАСВОЄННЯ ІНФОРМАЦІЇ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ»
Педагогічне кредо:
«Справжнє виховання не там, де педагог з вершин спускається на землю, а там, де він піднімається до тонких Істин Дитинства»
( В. Сухомлинський)
Смт Кочеток
2019
Тема досвіду:
«Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти».
Адреса досвіду:
Кочетоцький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок), Кочетоцької селищної ради, вул. Літвінова, 47 – Б, Чугуївського району, Харківської області.
Автор досвіду:
Волошина Валентина Вікторівна, вихователь, спеціаліст ІІ категорії.
Провідна педагогічна ідея досвіду:
розвивати пам’ять дітей дошкільного віку використовуючи прийоми мнемотехніки. Мнемотехніка сприяє запам’ятовуванню, пригадуванню, розвитку пам’яті.
Актуальність досвіду:
довести, що прийоми мнемотехніки сприяють процесу запам’ятовування. У дошкільників переважає наочно-образна пам’ять. Запам’ятовування у дітей відбувається мимоволі. На успіх розраховувати не варто, якщо дошкільник буде намагатися запам’ятати те, що не підкріплене наочною картинкою.
Мета досвіту:
довести результативність використання прийомів мнемотехніки, навчити дітей зв'язно, послідовно, граматично правильно викладати свої думки, використовуючи прийоми мнемотехніки.
"Ви навчаєте дитину яким-небудь
невідомим йому п'яти словам
- він буде довго і марно мучитися, але
зв'яжіть двадцять таких слів з
картинками, і він їх засвоїть на льоту".
К.Д.Ушинський
Вступ
З огляду на соціальну і педагогічну значущість рідної мови для становлення і розвитку кожної особистості, на сучасному етапі розвитку дошкільної освіти особливого значення набуває питання використання нових підходів до розвитку мовлення дошкільнят. Проблема розвитку мовлення дітей дошкільного віку властива нашому часу, адже інформаційне перевантаження неабияк негативно впливає в першу чергу на дітей. Головний інструмент розуму – це пам’ять. Пам’ять – це зв’язок минулого із сьогоденням і майбутнім, процес збереження минулого досвіду, що дає можливість його повторного використання. Для того, щоб пам’ять не підводила нас у найважливіші миті життя, потрібно постійно тренувати її. У дошкільнят пам'ять носить мимовільний характер, тому для поліпшення пам'яті необхідно вчити дітей прийомам запам'ятовування і пригадування.
Враховуючи, що в даний час діти перенасичені інформацією, необхідно, щоб процес навчання був для них цікавим, розвиваючим.
На думку С. Л. Рубінштейна, А. М. Леушиной, Л. В. Ельконіна наочність – це один із факторів, який полегшує процес запам’ятовування, становлення зв’язного мовлення. Розглядання предметів, картин допомагає дітям називати предмети, їх характерні ознаки, вироблені з ними дії.
Обираючу проблему, над якою працювати, я гортала багато різної літератури. Спостерігаючи за своїми вихованцями, я звернула увагу, що в даний час все частіше в дошкільників спостерігаються такі проблеми, як: бідний словниковий запас, невміння узгоджувати слова в реченнях, порушення звуковимови, важко запам’ятовують вірші. У зв’язку з цим, актуальним стає необхідність удосконалювання сучасних методів і прийомів, використання більш ефективних науково-обґрунтованих шляхів розвитку пам’яті та зв’язного мовлення у дітей. Методів для розвитку і ефективного використання пам’яті існує безліч.
У жовтні 2015 року на базі Харківської академії неперервної освіти я пройшла навчання за практичним курсом «Основи мнемотехніки» і вирішила обрати тему для роботи «Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти».
У дітей у віці 4-6 років словниковий запас досить великий, але користуватися ним і вживати слова у вірній формі вони ще не вміють. Від цього виникають проблеми з мовленням. Намагаючись, щось розповісти нам, дитина просто не може знайти слів, або робить це дуже незрозуміло і безладно. У цих випадках і приходить на допомогу мнемотехніка. Мнемотехніка – це техніка запам’ятовування.
У дітей слабка пам'ять, понижена увага, не так рухливі психічні процеси, вони не виявляють цікавості до пошукової діяльності і насилу планують будь-які її види, не готові до виконання завдань, не відрізняються високою працездатністю. Діти не люблять вивчати вірші, переказувати тексти, не володіють прийомами і методами запам'ятовування. Заучування віршів викликає у них великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції. Дуже поважно збудити інтерес, захопити їх, розкріпачити і перетворити непосильну працю на улюблений і найдоступніший вид діяльності – гру.
Мнемотехніка: розвиває мовлення дітей; збагачує активний словник; закріплює навички словотворення, уміння описувати предмети, складати розповіді, використовувати в мовленні речення різної конструкції.
Упровадження технології мнемотехніки у навчально-виховному процесі я почала з вивчення науково-методичної літератури з з використання методик мнемотехніки, з підбору та створення дидактичних посібників (мнемодорожек, мнемотабліц, колажів), а також з початкової діагностики дітей.
Молодший дошкільний вік
Працювати з дітьми 4 року життя почала на простих прикладах. В молодшому віці для дитини дуже важливе сенсорне запам'ятовування, а саме: колір, форма, величина. Тому я розробила мнемоквадрити (картинки із зображенням предметів). Діти розглядали їх, називали, описували, запам'ятовували, збагачували свій словниковий запас.
Використовуючи прийом «Послідовні асоціації», я розробила мнемоквадрати (таблиці) для запам’ятовування дій , побудовані на зображенні послідовності процесів сервірування столів. Маленькій дитині важко запам'ятати весь алгоритм дій, придуманий дорослими, тому наочні картинки, дозволяють дитині відтворити етапи. Проговорюючи всі назви картинок, діти запам’ятовують послідовність дій і процесів. Завдяки цьому вони починають легше орієнтуватися в навколишньому середовищі, засвоюють правила спілкування і поведінки.
Під час проведення ранкових зустрічей, занять з художньої літератури діти вивчали вірші за допомогою мнемотаблиць, розроблених видавництвом «Ранок» для молодшого дошкільного віку.
Середній дошкільний вік
З дітьми середнього дошкільного віку почала розробляти абетку символів (графічне зовраження людини, тварини, предмета, наприклад: - жінка), яку використовувала постійно з дітьми під час роботи з мнемодоріжками, а в подальшому – з мнемотаблицями.
В роботі з дітьми середнього дошкільного віку застосовувала мнемо доріжки - це квадрат з чотирьох чи більше картинок, з яких можна скласти невелику розповідь в 2-3 речення. За допомогою мнемо доріжок діти складали описові розповіді, відгадували загадки, вчили вірші. Задум створення мнемодоріжки обговорювала разом з дітьми, щоб вона їм була зрозуміла. Доріжки мають віконечка, які щось означають. Розробили доріжки по опису пор року, овочів, фруктів, іграшок, тварин, загадок. Мнемодоріжки використовувала під час занять з мовленнєвого розвитку, з ознайомлення з природою та довкіллям, занять з художньої літератури, а також в ігровій діяльності.
На заняттях з логіко-математичного розвитку використовувала прийом «Цифрообраз». Це прийом, при якому цифрову інформацію, що за- пам’ятовується , асоціативно пов язують з певними образами або системами образів. При ознайомленні з числами дітям пропонувала звернути увагу на схожість цифри з певним предметом.
Старший дошкільний вік
З дітьми 6 року життя продовжували розробляти абетку символів для розробки мнемотаблиць.
У навчально-виховному процесі з дітьми старшого дошкільного віку використовувала мнемотаблиці. Мнемотаблиці – це графічне зображення персонажів казки, явищ природи, віршів, певних дій шляхом виділення головних смислових ланок сюжету казки, оповідання, певної теми. Як і в середній групі, дітей залучала до виготовлення мнемотаблиць разом зі мною, пояснивши, що як і в мнемодоріжах, в мнемотаблицях є віконечка і кожне віконечко щось означає.
Робота на заняттях з використанням мнемотаблиць будується поетапно.
І етап – демонструвала дітям схему за певною темою та пояснювала зміст умовних позначень.
ІІ етап – даю дітям зразок опису за певною темою.
ІІІ етап – самостійне складання дитиною описової розповіді за опорною схемою.
Мнемотаблиці тренують пам’ять, мову, мислення. Робота з мнемо -таблицями проходить, як цікава гра.
Наступний прийом мнемотехніки, який використовувала це – колаж. Колаж – це один із способів мнемотехніки для подання інформації. Слово «колаж» французькою означає «наклеювання». Колаж – аркуш картону, на якому наклеєні або намальовані від 7 до 50 малюнків. Малюнки повинні бути різноманітними, не повторюватися, різні за змістом та розмірами. В деяких колажах можна використати цифри, букви.
Мета цієї гри – запам’ятати якомога більше назв зображених предметів.
Дітям пропонують вибрати головного героя і скласти казку про його пригоди. Незвичайні асоціації роблять образи яскравими, незабутніми і дитина легко відтворює в уяві ланцюжок слів.
Спосіб створення колажів цікавий старшим дошкільникам і легко засвоюється. Діти із задоволенням вигадують казку чи розповідь і разом зі мною роблять колаж замість ілюстрацій. Це дає змогу сконцентрувати на одному аркуші весь сюжет, створити план того, про що дитина розповідатиме.
Додаток 1
За результатами роботи мною було здійснено діагностування дітей середнього та старшого дошкільного віку.
Так, при переказі казок дітьми середньої групи вербальним способом результати були такі: 25% низький рівень запам'ятовування, 60% середній рівень,15%високий.
Переказ казок за допомогою мнемоквадратів, мнемодоріжок (невербальний спосіб) дало результат: 0%низького рівня, 60%середній рівень,40% високий рівень.
Підсумкова діагностика показала, що рівень засвоєння інформації значно покращився, помітна позитивна динаміка.
Порівняльна діаграма результатів обстеження переказу казок за картинками дітьми 4-5 років:
При складанні описових розповідей дітьми старшої групи вербальним способом результати були такі: 30% низький рівень, 50% середній рівень,20%високий.
Складання описових розповідей за допомогою мнемодоріжок, мнемо таблиць, колажу (невербальний спосіб) дало наступний результат: 0% низького рівня, 50% середній рівень, 50% високий рівень.
Підсумкова діагностика показала, що рівень засвоєння інформації значно покращився, помітна позитивна динаміка.
Порівняльна діаграма результатів обстеження складання описових розповідей за картинками дітьми 5-6 років:
Висновки.
Результати підсумкової діагностики переконали мене в ефективності прийомів мнемотехніки. Повторне проведення діагностики показало, що діти вже оволоділи деякими прийомами мнемотехніки і можуть ними користуватися, мнемотехніка сприяє процесу запам’ятовування Діти із задоволенням переказуют казки, складають описові розповіді, вчать вірші, використовуючи прийоми мнемотехніки. Діти стали більш відкритими та впевненими в собі.
Використання методів та прийомів мнемотехніки під час освітньо-виховного процесу дає можливість встановити зв’язки між предметами та явищами, послідовністю подій, робить їх доступними розумінню та відтворенню дітьми. Дошкільники зв'язно, послідовно, граматично правильно.
Таким чином, прийоми мнемотехніки дозволяють впорядкувати складну інформацію, розташувати її в певній послідовності, тому діти засвоюють потрібну інформацію значно краще та зберегають її на більш довгий термін, а пригадування не викликає значних зусиль. У дітей формується позитивне ставлення до навчання та підвищується ефективність роботи вихователя.
Застосування мнемотехніки дозволяє безпомилково запам’ятовувати будь-яку точну інформацію, яка вважається важкою для запам’ятовування, а також сприяє підготовці дошкільника до діяльності в умовах сучасного інформаційного суспільства.
Використана література.
Додаток 2
Додаток 2 – «Робота з батьками»
2.1 Анкетування «Використання інноваційних технологій для мовленневого розвитку дитини".
2.2 Консультація «Використання прийомів мнемотехніки під час вивчення віршів».
2.3 Анкетування «Залучення дитини до художньої літератури».
Анкетування «Використання інноваційних технологій для мовленневого розвитку дитини"
1. Прізвище, ім'я дитини
П. І. Б. батька
3. Чи звертаєте ви увагу на промову вашої дитини?
4. Як Ви вважаєте, чи відповідає мовленнєвий розвиток вашої дитини віковій нормі?
5. Чи знайомі ви з нормами мовного розвитку вашої дитини ? (Обрунтуйте відповідь)
6. Чи проводите Ви зі своєю дитиною роботу по вдосконаленню його мови? У чому вона полягає
7. Які розвивальні мовленнєві ігри є у Вас вдома?
8. Як ви вважаєте, хто повинен займатися розвитком мови дитини? (Батьки, вихователі, логопед)
9. На вашу думку, в яких видах діяльності відбувається розвиток мовлення у дітей?
10. На Вашу думку, для чого дошкільні заклади використовують інноваційні підходи?
|
|
11. Чи знайоме Вам таке поняття, як «мнемотехніка»? (Обгрунтуйте відповідь)
12. Чи вважаєте Ви, що мнемотехніка впливає на мовленнєвий розвиток дитини?
13. Як Ви думаєте, чи можливе використання прийомів мнемотехніки вдома?
14. Чи потрібні Вам консультації з питань використання прийомів мнемотехніки ?
15. Ваші питання і пропозиції ..
Дата.
Підпис батька:.
Дякуємо за співпрацю!
Консультація «Використання прийомів мнемотехніки під час вивчення віршів»
У дітей дошкільного віку словниковий запас досить великий, але користуватися ним і вживати слова у вірній формі вони ще не вміють. Від цього виникають проблеми з мовленням. Намагаючись, щось розповісти нам, дитина просто не може знайти слів, або робить це дуже незрозуміло і безладно, перескакуючи в оповіданні з місця на місце. На діток в дошкільному віці обрушується величезний потік інформації, який вкрай складно подужати, особливо не вміючи читати і писати. У цих випадках і приходить на допомогу мнемотехніка. Мнемотехніка – це техніка запам’ятовування. Це можливість накопичувати в пам'яті велику кількість точної інформації. Це економія часу при запам'ятовуванні - процес запам'ятовування повністю контролюється. Це збереження запам`ятованих відомостей в пам'яті - те, що ви запам'ятали, вам більше не доведеться вчити заново. Мнемотехніка це свого роду схеми в основі яких лежать асоціації, що допомагають запам’ятовувати і відтворювати інформацію.
Як ви думаєте, чому деякі діти, яким важко дається запам'ятовування віршів, так легко й швидко запам'ятовують сюжети кінофільмів та мультфільмів? Як знайти щось, схоже на гачок, здатний зачепити знання й утримати їх у пам'яті дитини ? Що ж може утримати увагу і зробити процес запам'ятовування простим і невимушеним ? На допомогу приходять сюжетні картинки.
Як можна застосувати принципи мнемотехники в домашніх умовах? Запропонуйте намалювати дитині схеми - малюнки про те, як пройшов день. Час від часу давайте картинки і нехай малюк самостійно складе вам розповідь. Ви можете дати картинку з відомої вам обом книжки і запропонувати малюкові придумати свій, відмінний від оригіналу фінал.
Ви знаєте, як важко вчити вірші з дітьми вдома. На допомогу прийде мнемотехніка. Для заучування вірша спільно з дитиною розробіть та складіть мнемотаблицю. Мнемотаблиці – це графічне зображення віршів, певних дій шляхом виділення головних смислових ланок вірша. В мнемотаблицях є віконечка і кожне віконечко щось означає, кожній фразі або рядку відповідає своя картинка. Дитина дуже швидко запам'ятовує вірш, якщо може його побачити. Суть полягає в наступному: на кожне слово або словосполучення придумується картинка (зображення); таким чином, весь вірш замальовується схематично. Після цього діти по пам'яті, використовуючи графічне зображення, відтворюють вірш. На початковому етапі дітям пропонується готовий план - схема, а потім діти також активно включаються в процес створення своєї схеми. Наприклад,
Етапи роботи над віршем:
1. Мама або тато виразно читає вірш.
2. Повідомляє, що цей вірш дитина буде вчити напам'ять. Потім ще раз читає вірш з опорою на мнемотабліцу.
3. Задає питання за змістом вірша, допомагаючи дитині усвідомити основну думку.
4. З'ясовує, які слова незрозумілі дитині, пояснює їх значення в доступній для дитини формі.
5. Читає окремо кожну рядок вірша. Дитина повторює її з опорою на мнемотабліцу.
6. Дитина розповідає вірш з опорою на мнемотабліцу.
Любі батьки, пам’ятайте, що головний інструмент нашого розуму - це пам’ять. Пам’ять – це зв’язок минулого із сьогоденням і майбутнім, процес збереження минулого досвіду, що дає можливість його повторного використання. Для того, щоб пам’ять не підводила ваших дітей у найважливіші миті життя, потрібно постійно тренувати її.
Анкетування «Залучення дитини до художньої літератури»
Мета: визначити відношення родини до художнього слова.
1. Чи часто Ви ходите з дитиною до книжкової крамниці?
а) кожен раз, коли знаходимось поруч;
б) це буває рідко;
в) по мірі надходження нового матеріалу.
2. Чи знаєте яку літературу потрібно вибирати дитині?
а) не знаю, дитина обирає сама;
б) прошу поради у продавця;
в) знаю і обираю книги, залежно від віку дитини.
3. Чи розглядаєте Ви з дитиною ілюстрації в книгах?
а) розглядаю, тільки самі яскраві;
б) розглядаю те, що цікаво дитині;
в) розглядаємо і обговорюємо все.
4. Чи обговорюєте Ви з дитиною прочитане?
а) ні;
б) обговорюємо завжди, використовуючи запитання;
в) якщо цього хоче дитина.
5. Що ви використовуєте задля того, щоб виховати у дитини бережливе
ставлення до книг?
а) нічого;
б) бесіди, пояснення, мультфільми;
в) власний приклад.
6. Що Ви робите, щоб викликати у дитини інтерес до книги?
а) нічого;
б) показую красиво оформлені шедеври;
в) використовую сюрпризні моменти.
Додаток 3
Додаток 3 – «Робота з педагогами»
3.1 Анкетування "Готовність вихователя до впровадження нових педагогічних технологій".
3.2 Консультація «Мнемотехніка технологія засвоєння інформації»
Анкета "Готовність вихователя до впровадження нових педагогічних технологій"
1.Як Ви вважаєте, чи ефективно у нашому ДНЗ впроваджуються нові педагогічні технології?
а) так, упроваджуються всіма вихователями;
б) впроваджуються лише найбільш досвідченими вихователями;;
в) впроваджуються переважною кількістю педагогічного колективу;
г) впроваджуються, але лише окремими вихователями;
д) не впроваджуються;
г) свій варіант_______________________ .
2.Як на Ваш погляд, чи маєте особисто Ви достатнє теоретичне підґрунтя
для впровадження нових педагогічних технологій?
а) вважаю, що я достатньо теоретично обізнаний;
б) я маю деякі знання з даного питання, але вони ще не достатні;
в) моя теоретична обізнаність є невисокою;
г) я не володію теоретичними знаннями з даного питання;
д) свій варіант _____________________________.
3. Як Ви вважаєте, що сприяє поглибленню Ваших знань, уявлень про впровадження нових педагогічних технологій (оцінити по 5-бальній шкалі)?
а) ознайомлення з новинками фахових періодичних видань ___
б) методична робота в ДНЗ ___
в) відвідування колективних переглядів ___
г) участь у методоб'єднаннях, семінарах, нарадах тощо ___
д) свій варіант ___
4.На скільки Ви бажаєте впроваджувати нові педагогічні технології у вашій діяльності:
а) так, бажаю;
б) бажаю і вже можу поділитися досвідом;
в) маю таке бажання, але ще не вважаю себе достатнім професіоналом;
г) бажаю, але насамперед хотів би вивчити досвід колег по роботі, які
краще орієнтуються в даній проблемі;
д) мене задовольняє та система, за якою я працював раніше і не вважаю за потрібне її змінювати;
є) свій варіант____________________________
5.Чи маєте Ви власну систему впровадження нових педагогічних технологій?
а) так, я активно впроваджую НПТ та вже маю власну систему;
б)я роблю перші кроки практичного втілення НПТ;
в) я поки що обмежуюся лише теоретичними питаннями з даної проблеми;
г) я не впроваджую НПТ у своїй практиці;
д) свій варіант___________________________
6.Чи вивчали Ви досвід колег з даної проблеми і кого саме?
а) так, вивчив____________________________
б) хочу вивчити досвід____________________
в) ні, не вивчав.
7.На якому рівні з упровадження НПТ Ви б поставили власну діяльність:
а) високий;
б) вище середнього;
в) середній;
г) низький.
8.Що найбільше стимулює Вашу роботу?
а) чітко поставлене завдання керівником;
б) можливість проявити себе, виділитися серед колег;
в) різного роду заохочення;
г) колеги, їх приклад і успіх;
д) ініціативність та вимогливість керівника закладу;
є) методична робота;
ж) свій варіант ________________________
з) у мене відсутні будь-які стимулятори, щоб прагнути вдосконалювати свою роботу.
9. В чому Ви потребуєте допомоги, вкажіть:____________________________________________________________
Дякуємо за співпрацю!
Консультація «Мнемотехніка: технологія засвоєння інформації»
В даний час перед педагогами освітніх закладів стоїть найважливіше завдання: розвиток комунікативних навичок дітей.
Інтегрований метод навчання є для дошкільнят інноваційним. Він спрямований на розвиток особистості дитини, його пізнавальних і творчих здібностей. Серія занять об'єднана основною проблемою. Наприклад, на заняттях художньо-естетичного циклу - з образами домашніх тварин у творах письменників, поетів, з передачею цих образів у народно-прикладному мистецтві та творчості художників - ілюстраторів.
Варіативність використання інтегрованого методу досить різноманітна.
Інтегрований метод включає в себе проектну діяльність. Дослідницька діяльність цікава, складна і неможлива без розвитку мовлення. Задачі дослідницької діяльності в старшому дошкільному віці - це:
Працюючи над проектом, діти отримують знання, розширюють свій кругозір, поповнюють пасивний та активний словники, вчаться спілкуванню з дорослими і однолітками.
Дуже часто для запам'ятовування незнайомих слів, текстів, розучування віршів педагоги у своїй практиці використовують мнемоніку.
Мнемоніка, або мнемотехніка - це система різних прийомів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення додаткових асоціацій. Такі прийоми особливо важливі для дошкільнят, так як наочний матеріал засвоюється краще вербального.
Особливості методики застосування не зображення предметів, а символів для опосередкованого запам'ятовування. Це значно полегшує дітям пошук і запам'ятовування слів. Символи максимально наближені до мовного матеріалу, наприклад для позначення диких тварин використовується ялинка, позначення домашніх - будинок.
Робота з розвитку зв'язного мовлення дітей ведеться за такими напрямами: збагачення словникового запасу, навчання складання переказу і придумування оповідань, розучування віршів, відгадування загадок.
Кожен педагог у своїй діяльності переслідує мету - навчити дітей зв'язно, послідовно, граматично правильно викладати свої думки, розповідати про події з навколишнього життя.
Необхідно відзначити, що зв'язкова мова виконує важливу роль в процесі виховання та навчання дітей, оскільки вона виступає у вигляді засобу отримання знань та засоби контролю над цими знаннями.
В сучасних психологічних і методологічних дослідженнях відзначається, що вміння і навички зв'язного мовлення при їх спонтанному розвитку не досягають того рівня, який необхідний для повноцінного навчання дитини в школі. Цим умінням і навичкам потрібно спеціально навчати.
Переказ - більш легкий вид монологічної мови, тому що він дотримується авторської позиції твори, в ньому використовується готовий авторський сюжет і готові мовленнєві форми і прийоми. Це в якійсь мірі відображена мова з певною часткою самостійності. Мальовничо-графічний план виступає тут як засіб мнемотехніки.
За допомогою картинно-графічного плану, представленого як у вигляді піктограм, так і у вигляді предметних картинок діти переказують тексти, загадки вчать і т.д.
При складанні різних по складності оповідань посилюється роль і значення моделювання та композиційного оформлення сюжету, самостійного добору лексики, синтаксичних конструкцій, виразних засобів мови. Діти відчувають труднощі в побудові сюжету, тут їм на допомогу приходить картинно-графічний план. Він служить моделлю розповіді, і дитині, при наявності наочної опори залишається самостійно підібрати лексичний матеріал, побудувати речення.
Перш, ніж дати дітям завдання скласти розповідь по серії картин, необхідно підготовча робота: розглянути уважно всі картинки серії, відзначити, що головне на кожній з них, визначити сюжетну лінію і т.д. Часто при складанні розповіді діти втрачають діалоги героїв, слова-ознаки, що характеризують і описують персонажів. В картинно-графічному плані акцентується увага дошкільників саме на це. Якщо необхідно передати настрій героя - використовую піктограми. Піктограми виставляються при розгляданні кожної картинки із серії, щоб акцентувати увагу дітей на певній ознаці або дії героя.
Для розповіді по сюжетній картинці картинно-графічний план просто необхідний. Дитині важко сконструювати ситуацію, зображену на картині, придумати розвиток подій і грамотно закінчити свою розповідь, тобто оформити мовним матеріалом схему побудови висловлювання: зачин - розвиток подій - підсумок.
Список літератури, використаної під час розробки консультації.
1. Большова Т.В. Вчимося по казці. Розвиток мислення дошкільників за допомогою мнемотехніки. СПб.,2005.
2. Вахрушев А.А., Кочемасова Є.Є., Акімова Ю.А. Здрастуй, світ! М.«Баласси»,2000.
3. Волковська, Т.ЗВ., Юсупова Г.Х. Психологічна допомога дошкільнятам з загальним недорозвитком мовлення. М., 2004.
4. Малетина Н.С., Пономарьова Л.В. Моделювання в описової мовлення дітей із ЗНМ. Дошкільний воспитание.2004.№6. С.64-68.
5. Омельченко Л.В. Використання прийомів мнемотехніки у розвитку зв'язного мовлення. Логопед. 2008.№4. С.102-115.
Додаток 4
Додаток 4 – «Робота з дітьми»
4.1 Складання описової розповіді «Фрукти.Яблуко»
4.2 Складання описової розповіді «Свійські тварини. Курка»
4.3 Складання речення за допомогою абетки символів.
4.4. Дидактична гра «Впізнай фігуру».
4.5 Конспект заняття з художньої літератури для дітей середньої групи.
Переказ казки «Ріпка».
4.6 Гра «Доскажи слово» .
4.7 Відгадування загадок з використанням мнемотаблиць.
4.8 Конспект заняття «Реклама дошкільного автобусу (з використанням
прийомів мнемотехніки)» (старший дошкільний вік)
4.9 Мнемоколаж «Зима».
4.10 Мнемоколаж «Весна»
4.11 Вивчення пор року за мнемодоріжкою.
4.12 Вивчення вірша Г.Бойко «Морозець, морозець» за мнемотаблицею.
4.13. Складання описової розповіді за колажем «Моя Україна» (старший
дошкільний вік)
Складання описової розповіді «Фрукти. Яблуко»
(для дітей середньої групи)
Мета: вчити якісні ознаки яблука, формувати вміння описувати яблуко, використовуючи мнемодоріжку.
Мнемодоріжка «Фрукти. Яблуко»
Складання описової розповіді «Свійські тварини. Курка»
(для дітей середньої групи)
Мета: вчити назву свійської тварини курки, ії зовнішній вигляд, назву її дитинчат, формувати вміння складати розповідь про курку, використовуючи мнемодоріжку.
Мнемодоріжка «Свійські тварини. Курка»
Складання речення за допомогою абетки символів
Мета: вчити дітей за допомогою графічних зображень предметів (символів) складати речення; розвивати мовлення, пам’ять.
Вихованка старшої групи склала речення «В лісі лисичка полює на зайчика, їжачка та мишку».
Дидактична гра «Впізнай фігуру»
Мета: Вчити дітей розрізняти і називати геометричні фігури - квадрат, овал, коло, ромб і трикутник.
Матеріал: картинки з зображенням квітів та рибок.
Хід гри:
Вихователь пропонує дитині розглянути картинки, на яких зображені квіти, рибки . Дитина повинна впізнати та назвати в зображеному предметі геометричну фігуру.
Конспект заняття з художньої літератури для дітей середньої групи.
Переказ казки «Ріпка»
Програмовий зміст:
Матеріал: казка «Ріпка», мнемоквадрати, мнемотаблиці, колаж до казки, маски-наголівники героїв казки, аудіо запис «писк мишеня», мишеня іграшка.
Хід заняття:
1. Сюрпризний момент.
Діти чують писк мишеня, на підвіконні з’являється мишеня та звертається до малят «Добрий ранок, малята, я веселе мишеня Пі-Пі-Пі з казки «Ріпка». Сьогодні я завітав до вас зі своєю казочкою і дуже хочу, щоб ви познайомились з цією казочкою та розповіли її своїм друзям».
Вихователь бере на підвіконні казку «Ріпка» :
Пі-Пі-Пі:
2. Вихователь читає казку без установки на запам’ятовування.
3. Бесіда за змістом.
4. Переказ казки вихователем з використанням мнемоквадратів.
5. Фізкультхвилинка.
Вийшли друзі всі на грядку
Й почали фізкультзарядку. (ходьба)
Гуп–гуп, гуп –гуп. (тупотять на місці)
(Імітація рухів):
Взяв дід ріпку за чуб,
Баба діда за сорочку,
Упираються ногами,
Тягнуть ріпку руками.
Промучились увесь день,
А вона сидить, мов пень.
А ви,діти не сидіть,
Вирвать ріпку поможіть…
6.Переказ казки дітьми з використанням мнемоквадратів.
6. Дидактична гра «Назви героїв казки»
Мета: розширити та закріпити знання дітей про казку , героїв , та їх імена. Вдосконалювати вміння дітей описувати предмет , розпізнавати його за описом , розвивати монологічне мовлення , мислення , увагу , активізувати словник дітей.
Обладнання: картки із зображенням героїв казки «Ріпка».
Хід гри:
Вихователь розкладає на столі картки із зображенням героїв казки. Дитина повинна розкласти картки послідовна, назвати героя казки.
— Діти, як називається казка?
— Кого ви бачите на коллажу?
Вихователь звертається до мишеня Пі-Пі-Пі:
«Ну як, тобі сподобалось, як діти розповідають твою казочку?»
Пі-Пі-Пі:
«Дуже сподобалось. Ви , молодці, діти! Але мені час вирушати далі зі своєю казочкою, к іншим малятам. До побачення».
Вихователь:
Вихователь одягає маски-наголівники дітям. Діти інсценують казку.
Гра «Доскажи слово» (старший дошкільний вік)
Мета: Вчити дітей додавати слова у віршах, аналізувати; розвивати мовлення, використовуючи мнемоквадрати.
Хід гри:
Вихователь зачитує віршовані речення, зупиняється на останньому слові в рядку, діти дивляться на картинку, зображену в мнемоквадраті та називають слово в риму.
Тихо, тихо, як у сні падає на землю ... (Сніг)
З неба падають пушинки – сріблясті ... (Сніжинки)
Всі міста та села замітає пухнастий ... (Сніжок)
Ось розвага для малят – все сильніше ... (Снігопад)
Всі біжать навипередки, всі хочуть грати у ... (Сніжки)
Наче в білий пуховик нарядився ... (Сніговик)
Поряд сніжна фігурка – це дівчинка – ... (Снігурка)
На деревах угорі – червоніють ... (Снігурі)
Пухнастою ковдрою, як у сні, землю всюди накрив білий ... (Сніг)
Відгадування загадок з використанням мнемотаблиць
(Білочка)
Є горішки |
і грибочки |
у дуплі на мотузочку |
Плигаю по гілочкам, |
я – руденька |
(Зайчик)
Хвіст куценький, |
довгі вуха, |
має в шафі два кожухи |
Влітку одягає сірий, |
ну а взимку — теплий білий |
(Швачка)
Хто одежу шиє всім: |
І дорослим, і малим, |
Дружить з голкою |
й тканиною, |
Строчить швейною машиною. |
Конспект заняття «Реклама дошкільного автобусу (з використанням прийомів мнемотехніки)»
(старший дошкільний вік)
Програмовий зміст:
роз’яснити дітям значення реклами – інформації про товари та послуги. Вчити дітей створювати рекламу, яка привертає увагу людей, використовуючи прийоми мнемотехніки. Під час заняття спиратися на досвід та знання вихованців з економіки та оточуючого світу. Активізувати словник дітей словами «реклама», «інформація», «бігборд».
Організувати виставку з дитячих поробок «Салон дитячих автобусів».
В сюжетно-рольовій грі «Автобус» вчити дітей розраховуватися за проїзд «гривнями». Розвивати пам'ять, мислення, словник, мову. Виховувати інтерес до інформації з реклами, вміти аналізувати її зміст. Виховувати пошану до будь-якої професії; дбайливе ставлення до речей.
Матеріал: дитячий велосипед (картинка), схематичне зображення реклами автобуса, автобус для сюжетно-рольової гри, заготовка площинного автобусу, олівці, картинки з зображенням автобусів, гроші, музична фонограма.
Попередня робота: складання описів з використанням прийому «піктограм», склад чисел «2», «3», «4», «5», проведення дидактичних та сюжетно-рольових ігор.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ВСТУП
Організаційний момент.
Вступне слово.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
(Стук у двері.)
Вихователь:
- Діти, до нас хтось завітав. Доброго ранку, Гном – Економ, ми дуже раді тебе бачити. Звідки ти прийшов та що це з собою приніс?
Гном-Економ:
Діти:
Вихователь:
Гном-Економ:
Вихователь:
Реклама – це інформація пор товари та послуги. Вона привертає до себе увагу людей, щоб вони хотіли придбати товар.
Розповіді дітей по таблицям мнемотехніки. Розгляд картинок із зображенням дошкільних автобусів.
Гном-Економ:
Фізкультхвилинка (під музичний супровід):
Ми із двору виглядали,(нахили вліво-вправо)
Усе цікаве примічали:(долоню до лоба «придивляються»)
Ось веде авто водій
По частині проїзній.(легкий біг)
Вслід за ним трамвай пролинув,
А в трамваї – пасажири.(діти хитаються вліво-вправо)
Он – хлоп’я покрокувало
Вздовж будинків тротуаром.(діти крокують)
Бачиш — перехрестя тут.(розводять руки в сторони)
Пішоходи дружно йдуть…(звичайна ходьба)
І несе завжди дозор
Добрий друг наш – світлофор(плескають долоні)
2. Практична діяльність дітей
Вихователь:
У мене є заготовки автобусів, але майстри не знають, як його розмалювати. Ви допоможете? (діти розмальовують автобус)
- Діти, ви добре попрацювали і у вас вийшли гарні автобуси. А зараз ми з вами влаштуємо виставку «Салон автобусів».
3. Сюжетно-рольова гра «Автобус»
Вихователь:
(Гра дітей. Вихователь контролює вихід «пасажирів» на зупинках та оплату проїзду.)
ІІІ. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
Мнемоколаж «Зима»
Мета: навчити дітей з’єднувати, зв’язувати надані картинки між собою.
Хід гри:
Дитині пропонуємо розглянути наданий колаж та пояснити, що ці всі картинки з’єднує.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мнемоколаж «Весна»
Мета: навчити дітей з’єднувати, зв’язувати надані картинки між собою.
Хід гри:
Дитині пропонуємо розглянути наданий колаж та пояснити, що ці всі картинки з’єднує.
Вивчення пор року за мнемодоріжкою
Мета: закріплювати знання дітей про пори року, їх послідовність за допомогою мнемодоріжки.
Хід гри:
На килимку розкладені мнемоквадрати з позначенням пор року. Дитина повинна скласти ланцюжок послідовності пор року, описати їх.
Вивчення вірша Г. Бойко «Морозець, морозець»
(молодший дошкільний вік)
Мета: вчити дітей запам’ятовувати віршовані рядки за допомогою мнемо таблиць.
Зачитую вірш:
Морозець, морозець, не щипай нам щічки.
Теплі валянки у нас, шубки й рукавички.
Морозець, морозець, плещемо в долоньки.
У дівчаток та хлоп’ят, носики червоні.
Потім задаю запитання за віршем та читаю ще раз вірш з використанням мнемо таблиці.
Діти розглядають графічні зображення в таблиці, я пояснюю, що означає зображення в кожному «віконці». Потім діти самостійно розповідають вірш. У разі необхідності вихователь допомагає дитині.
Складання описової розповіді за колажем «Моя Україна»
(старший дошкільний вік)
Мета: виховувати любов до рідної країни, вчити складати описові розповіді про Україну. Закріплювати знання про свою країну.
Колаж «Моя Україна» я розробляла разом з дітьми старшої групи. Колаж в себе включає природу, народні та державні символи, одяг, ремесла, видатних людей, музичні інструменти, страви та міста нашої країни.
Даний колаж є невід’ємною частиною будь-якого заняття з патріотичного виховання.