Досвід роботи на тему "Підвищення рухової активності учнів на уроках фізичної культури та в позаурочний час"

Про матеріал
З досвіду роботи вчителя фізичної культури на тему "Підвищення рухової активності учнів на уроках фізичної культури та в позаурочний час"
Перегляд файлу

 

Пiдвищення рухової активностi учнiв

на уроках фiзичної культури та в позаурочний час

Сучасна школа шукає шляхи побудови освiтнього процесу, що має в своїй основi головне - збереження здоров'я учнiв. Сьогоднi ця проблема стоїть гостро i є актуальною. I хоча освiтня функцiя школи як i ранiше залишається провiдним аспектом її дiяльностi, важливим фактором в оцiнцi ступеня i якостi навчання стає стан здоров'я школярiв. Школу необхiдно розглядати не тiльки як соцiальне середовище, але i як простiр з точки зору здоров'я людини.

Незадовiльнi показники стану здоров'я дiтей i пiдлiткiв, що навчаються в навчальних закладах, є актуальною проблемою сьогодення. Неухильне зниження числа практично здорових дiтей, все зростаючий потiк дiтей, що страждають хронiчною патологiєю та iнвалiдiв, розглядається багатьма дослiдниками сьогоднi як нацiональна трагедiя України. Все частiше звучить термiн «шкiльнi хвороби» в зв'язку з реально високою значимiстю впливiв внутришкiльного середовища на здоров'я учнiв. Навчальний процес в поєднаннi з несприятливими санiтарно-гiгiєнiчними умовами навчання, неповноцiнним харчуванням призводить до того, що за час навчання велика частина дiтей з груп ризику переходять в III, IV групи здоров'я, що свiдчить про формування стiйкої хронiчної патологiї.

Лише 28% сучасних школярiв лiкарi вiдносять до основної групи здоров'я, близько 60% - до підготовчої, а 13% дітей серйозно хворі.

За перiод навчання у школi кiлькiсть хворих дiтей зростає у 2-3 рази, а кiлькiсть дiтей, якi мають порушення постави, досягає 80-90% від загальної кiлькостi школярiв. Протидiєю негативним наслiдкам обмеження рухового режиму дiтей та пiдліткiв є фiзична культура та спорт, якi можуть бути важливим чинником збереження i змiцнення здоров'я, всебiчного розвитку, покращення працездатностi та зниження втомлюваностi, пiдвищення опiрностi органiзму до рiзних захворювань у перiод навчання.

Змiцнення та збереження здоров’я учнiв, пiдвищення рiвня їх рухової пiдготовленостi є найактуальнiшими з головних завдань, якi гостро стоять перед українським суспiльством.

Наявнiсть негативних тенденцiй погiршення стану здоров’я школярiв вимагає пошуку нових шляхiв пiдвищення рiвня рухової активностi з метою змiцнення та збереження здоров’я, пiдвищення працездатностi, зниження стомленостi, пiдвищення опiрностi органiзму до несприятливих умов навколишнього середовища та пiдтримання на високому рiвнi фiзичних i психiчних можливостей за допомогою урокiв фiзичної культури в школi.

Я  вважаю, що заняття на уроках фiзичної культури, можуть забезпечити дитину руховою активнiстю упродовж навчального дня. В свою чергу я направляю  учнів на систематичні заняття фізичною культурою і спортом. Регулярні заняття в урочний та позаурочний час позитивно вплинуть на індивідуальний стан дитини.

На жаль, наші діти рухаються менше, ніж належить. Це питання цікавить багатьох, і в тому числі мене теж. Тому я вибрала тему «Підвищення рухової активності учнів на уроках фізичної культури та в позаурочний час».

Тому для реалізації поставлених задач я виділила основні орієнтири,  щодо розвитку фізичних якостей:

- Формування знань з фізичної культури і спорту, а також умінь самостійно займатися фізичними вправами

- Розвиток рухових умінь і навичок, здатності до раціонального виконання фізичних вправ

- Виховання активної життєвої позиції, моральних і вольових якостей, сприяють свідомої потреби в заняттях фізичної культури і спортом.

У своїй роботі особливу увагу приділяю здоров’ю та фізичному стану кожної дитини. На початку року кожен учень проходить медичне обстеження, результати якого зведено в особистий паспорт здоров’я, що є не тільки моніторингом фізичного стану кожної дитини, а й основою для диференціації учнів на групи.

При проведені уроків дуже важливо створити в класному колективі здорового, так би мовити «психологічного клімату», атмосфери взаємодопомоги, чуйного, уважного ставлення один до одного і разом з тим неухильного виконання вимог, що пред'являються до учнів на уроці. Серед них такі як:

- певний порядок підготовки до уроку;

- порядок побудови і переходу до місця занять, місце побудова на початку і кінці уроку;

- підготовка і здача рапорту вчителю про готовність класу до заняття;

- дотримання правил підготовки, перенесення і прибирання снарядів та інвентарю;

- організований відхід з заняття.

Емоційний фон є важливим фактором уроку. Він виникає з моменту очікування учнями уроку фізичної культури і існує на всій його довжині. При цьому емоційний настрій може змінюватися по ходу уроку в залежності від самопочуття учнів, що виявляється ними інтересу до вправи, в зв'язку з оцінками їх діяльності.

Осуду вчителя фізичної культури, висловлені в грубій формі, знижують активність учнів на уроці. Постійною турботою вчителя фізичної культури є створення і підтримання радісного настрою школярів на уроці. Наповнюючи життя школярів радісними переживаннями, учитель розширює можливість управляти педагогічним процесом.

Практика роботи показує, що,  критерієм оцінки позитивного ставлення учнів до предмету є:

- інтерес до фізичної культури, як предмету;

- бажання дитини відвідувати уроки фізичної культури та спортивні секції;

- потреба школярів  в фізичних навантаженнях.

Тому це спонукає мене   кожний  свій урок будувати таким чином, щоб учні із задоволенням відвідували його. Наприклад: в 5 класі проводжу уроки-конкурси та уроки-змагання. Завдання можуть мати таку форму:  хто швидше пробіжить човниковий біг (4х9 м), 30 м, 60 м,  хто покаже кращий результат зі стрибків у довжину  з місця, потрійному стрибкі, хто якнайдалі кине м'ячик. Вважаю, що доречно   використовувати й такі види змагань, як біг з по купинам, скакалкою, стрибки на швидкість зі скакалкою. Такі уроки  формують потребу в особистому фізичному вдосконаленні на основі розвитку стійкої зацікавленості у фізичній культурі.

Під час контрольних уроків, вивчення окремих тем і цілих розділів навчальної програми з метою перевірки рівня засвоєння учнями навчальної програми, їх умінь і навичок, застосування цих умінь і навичок в сучасних умовах проводжу сюжетно-рольові уроки. 5-6 клас - «Мандрівка до світу казок», 7-8 клас «Спартакіада», 9 клас  «Нумо хлопці!», 10-11 клас гра «Козацькому роду, нема переводу».

Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій.

Двічі на рік (жовтень, травень кожного року) проводжу моніторинг рівня фізичного розвитку, який базується на стандартних тестах. За їх допомогою  визначається рівень фізичної підготовленості учнів: незадовільно, задовільно, добре, відмінно.

Рівні фізичної підготовленості обчислюються самими дітьми з допомогою нескладних математичних формул, що сприяє розвитку велике зацікавлення не тільки до предмету фізичної культура, але і до самого себе, як до особистості.

Для розвитку  рухової активності учнів в позаурочний, традицією стало надання  «Домашнього завдання»,   учні отримують цікаве завдання, яке потрібно виконати вдома. Це може бути складання комплексу загально розвивальних вправ, виконання вправ для розвитку гнучкості, спритності, витривалості тощо,  яку вони можуть виконати разом зі своїми батьками, друзями. При виконання таких завдань в позаурочний час підвищуються рухова активність.

З метою виявлення зацікавленості предметом фізична культура, я на початку кожного модуля проводжу анкетування серед учнів, стосовно їх відношення до предмету.  Результати  анкетування показують, що більшість учнів  небайдужі  до уроків фізкультури. Фізична культура для них  цікавий предмет та вправи які виконуються на уроках вони виконують із задоволенням.  Хлопці і дівчата більш хочуть займатися ігровими видами спорта. Діти вважають «Рух це життя, а життя це рух», і саме фізичні вправи допоможуть бути  здоровою людиною, як фізично так і морально.

Напружена розумова робота викликає значне перевантаження, створює велике нервово-психічне напруження, скорочує м'язові зусилля, згубно позначається на фізичному розвитку і здоров'я школярів. Тільки організована фізична діяльність дозволить заповнити недостатність рухів в режимі дня у дітей і підлітків. Тому, фізичне виховання протягом шкільного навчального дня організовую у складі класу під керівництвом класовода або класного керівника. Класні керівники та вчителі-класоводи  організовують дозвілля дітей на перервах, щоденно проводять ігри. 

Позаурочні форми занять проводяться з метою зміцнення або відновлення здоров'я, підвищення працездатності, розвитку фізичних якостей, удосконалення рухових навичок, стимулювання активного відпочинку.

Всі заняття позаурочного типу здійснюються на основі повної добровільності і можуть проходити як в групах, так і індивідуально.

На позаурочних заняттях закріплюються і вдосконалюються засвоєні на уроках фізичної куль­тури вправи, набуті знання.

Отже, урочні та позаурочні  заняття  допомагають учням  і педагогам у вирішенні важливих питань по вихованню дітей: виховання морально – вольових, а також розвитку рухових якостей.

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку