Досвід роботи на тему: «Соціалізація особистості учня початкової школи шляхом застосування інтерактивних технологій»
вчителя початкових класів
КЗ «Добровеличківське НВО»
Щербової Наталії Миколаївни
Досвід роботи
вчителя початкових класів
КЗ «Добровеличківське НВО»
Щербової Наталії Миколаївни
Моє педагогічне кредо:
Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця. Людина – неповторна.
Дитина для педагога – початкова точка відліку в різних життєвих ситуаціях.
«Чи думаю я про дітей?» - запитання із запитань, яке повинно виникати у педагога, перш ніж він починає справу, якою хорошою і доброю вона не здавалася на перший погляд.
Працюю над проблемою: «Соціалізація особистості учня початкової школи шляхом застосування інтерактивних технологій».
Актуальність цієї проблеми полягає в тому, що одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з державною національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої особистості, здатної самореалізуватись, самовизначитись, самоусвідомитись у реаліях сучасного життя.
Роз’яснення цього завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту і методів навчально-виховного процесу, спрямованого саме на розвиток особистості учня.
Я, як педагог, ставлю перед собою такі основні завдання:
- розвинути індивідуальні пізнавальні здібності кожного учня;
- максимально виявити, ініціювати, використати індивідуальний досвід учня;
- допомогти особистості пізнати себе, самовизначитись та самореалізуватись;
- сформувати в особистості культуру життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати своє повсякденне життя, правильно визначити лінії життя.
Особистісно орієнтоване навчання – це навчання, центром якого є особистість дитини, її самобутність, самоцінність, об’єктивний досвід кожного спочатку розкривається, а потім узгоджується зі змістом освіти.
Й.Г. Песталоцці стверджував, що уміле поєднання індивідуальної і групової організації навчання допомагає успішному навчанню дітей, а їх активність і самодіяльність підвищують ефективність уроку. Дитина повинна за період навчання в молодших класах набути «вміння вчитися».
На своїх уроках використовую індивідуальну роботу, роботу в парах та роботу в групах. При індивідуальній роботі кожен учень працює самостійно, темп його роботи залежить також від навчальних можливостей, підготовленості учня. В індивідуальній навчальній діяльності діяльність слабких учнів приречена на невдачу, тому що в них є прогалини в знаннях, недостатня сформованість умінь навичок навчальної самостійної роботи. Всі недоліки фронтальної та індивідуальної діяльності вдало компенсує робота в групах.
Якщо мета традиційної школи (в початкових класах) навчити дитину читати, писати, лічити, то мета розвивального навчання – сформувати у дитині конкретні здібності. Головна мета розвивального навчання – забезпечити розвиток дитини. Головне завдання вчителя, вивчаючи особливості навчально-пізнавальної можливості учня, визначити індивідуальну зону найближчого розвитку дитини, допомогти формуванню ще не сформованих здібностей. Сьогодні своїм завданням я вважаю різноманітний розвиток творчих можливостей кожного учня для формування творчої цілеспрямованої особистості.
Визначальною складовою моєї роботи є пошук і впровадження інноваційних педагогічних технологій навчання відповідно до сучасних потреб особистості.
Уміння й бажання навчатися – це той фундамент, який маю закласти я, як вчитель. Тому перед кожним уроком шукаю відповідь на запитання: як побудувати навчальну роботу так, щоб вона викликала емоційне піднесення у школярів, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків та роздумів. Учні мають усвідомлювати, що не можна жити за готовими рецептами.
Використовуючи технологію розвитку критичного мислення переконалася, що знання засвоюються набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення.
Улюблені методи роботи на уроці – це «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Передбачення», «Сенкан», «Займи позицію», «Мікрофон», «Незакінчене речення».
У дітей зник страх перед неправильною відповіддю. Самостійний пошук учнями відповіді на запитання «Чому?» приносить мені масу задоволення.
Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, оскільки створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції:
- соціальні (вміння працювати в групі) ;
- інформаційні (вміння самостійно здобувати інформацію);
- комунікативні (вдосконалення спілкування в групі);
- саморозвитку та самоосвіти.
Учні мого класу презентували проект «У світі казки чарівної». Протягом цього навчального року працюємо над проектом «Театр – дзеркало душі». З великим задоволенням учні інсценізують різні постановки: «Курочка Ряба», «Колосок», «Ходить Гарбуз по городу», «Сватання Гарбуза», «Ріпка»(на новий лад), до Дня народження Сухомлинського інсценізували його оповідання «Бабусин борщ» і «Камінь». Зараз працюємо над виставою «Вовк і семеро козенят».
Така проектна діяльність дітей згуртовує, дає можливість розкривати свої артистичні здібності, постійно самовдосконалюватися, розвивати пам’ять, збагачувати словниковий запас. Ця система роботи допомагає мені виявити творчих особистостей.
Я впевнена, що зацікавити, повести за собою спроможний лише той педагог, який сам перебуває у постійному пошуку. Адже ще Василь Олександрович Сухомлинський закликав: «Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших»
Отже, особистісно зорієнтоване навчання полягає в тому, щоб підтримувати та розвивати природні якості учня, його індивідуальні здібності.
Використані джерела:
1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Науково-методичний посібник – К:ІЗИН 1998 – 204 с.
2. Концептуальні засади демократизації та реформування освіти в Україні. К. 1997.
3. З.Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості К. 1989.
4. Олена Пометун, завідувачка лабораторією суспільствознавчої освіти Інституту педагогіки АПН України. До досвіду впровадження інтерактивних технологій.
5. Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології критичного мислення //Упоряд. Г.О. Ярош, Н.М. Седова – Х.:Вид. гр. «Основа», 2005. – 240 с. – (Б-ка ж. «Початкове навчання та виховання»).