Проблема одаренности есть комплексная и остается спорным вопросом для многих учителей, детей и родителей. Раскроем некоторые методы и формы работы с одаренными детьми, сделав акцент на то, что одаренность требует особого внимания участников педагогического процесса.
Олійник С. С.
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 34
Жовтневої районної у місті ради
м. Кривий Ріг
РОЗВИТОК ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ
Проблема одаренности есть комплексная и остается спорным вопросом для многих учителей, детей и родителей. Раскроем некоторые методы и формы работы с одаренными детьми, сделав акцент на то, что одаренность требует особого внимания участников педагогического процесса.
Ключевые слова: одаренные дети, инновационный учебный простор.
The endowments problem is complex and remains a question at issue for many teachers, children and parents. We will open some methods and forms of work with exceptional children, having emphasised that endowments demand special attention of participants of pedagogical process.
Keywords: exceptional children, innovative educational open space.
Духовне оновлення нашої держави, процеси демократизації суспільства передбачають створення сприятливих умов для утвердження атмосфери творчості, багатогранного розвитку особистості, її обдарованості. Завдання щодо виховання дітей із високим творчим потенціалом постає не лише як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики, але і як соціальна необхідність.
В наш час практичний психолог Котляревська О. О. поставила доречне питання: «Обдарована дитина: знахідка чи проблема». Як зазначає Котляревська О. О.: «Обдарованість залишається загадкою для багатьох дітей, учителів і батьків». Обдаровані діти потребують особливої уваги оточуючих. Необхідно надати неординарним здібностям цих дітей простір, зберігати в них ігровий початок й розвивати як емоційні, так і інтелектуальні їх якості. Тільки тоді вони зможуть творчо реалізувати власну обдарованість.[2]
Щоб залучити до творчого процесу обдарованого учня, необхідно створювати проблемні ситуації, щоб він дивувався, шукав шляхи розв’язання проблеми, застосовував здобуті знання в нестандартній ситуації, робив власні помилки і висновки. А це і є творчий пошук, який веде до розвитку креативного мислення. Обдарована дитина може проявити свої здібності в таких видах діяльності:
Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, обдарована, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, нестандартних підходів та рішень. Це обдарована людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники.
Жага знань – це пріоритет обдарованої дитини. Ці діти шукають і знаходять складну інтелектуальну роботу. І , дуже важливо, вчителям, батькам обдарованих особистостей надавати цю розумову працю, яка б мала прояви в нестандартному світобаченні й мисленні. Зазвичай, ці діти дивують своєю поведінкою і вчинками. Одним із елементів роботи з дітьми є виявлення і подальший розвиток у кожної дитини індивідуальної обдарованості на ранніх стадіях її життя (анкетування, евристична бесіда, бесіда з батьками, тощо), так як є явна обдарованість і прихована обдарованість у дітей. А це вимагає від сучасного вчителя професіоналізму, творчості, гнучкості мислення, комунікативності, сміливості, мобільності. І якщо виявлено в колективі обдарованих дітей, то робота вчителя повинна бути безперервною як на уроках, так і в позаурочний час. А це залучення до самостійного креативного пошуку розв’язання проблемної ситуації, підготовка вправ підвищеної складності, використання на уроках завдань з олімпіад, дослідницькі завдання, творчі домашні вправи, валеологічні паузи, які можуть бути спрямовані на відновлення працездатності, активізацію розумової діяльності, творчого натхнення: міні-проекти, презентації, круглі столи; вправи: «енергетичне джерело», «сила в диханні», «мої спогади і позитив», «малюю те, що відчуваю», «перешкода»…
Учитель у сучасному інноваційному освітньому просторі повинен відповідати таким вимогам:
В Україні складається ситуація, яка вимагає серйозної реорганізації застарілих механізмів управління педагогічними системами та процесами, оскільки попередні централізовані моделі не можуть бути пристосовані до стрімких соціальних та економічних зрушень в умовах інноваційного розвитку суспільства.
Інноваційний розвиток є характерною ознакою розвитку сучасної цивілізації і світового суспільства. У зв’язку з цим суттєво переорієнтувалися головні завдання в освітній сфері діяльності:
І все це необхідно зробити так, щоб не руйнувати, а розвивати якісні зміни діючих педагогічних систем, щоб зберегти в освіті все те добре, що маємо, і разом з тим, досягти якісно нового її стану.[1]
Для обдарованих дітей інновації в освіті підвищують актуальність інтелектуального і креативного ресурсів, які разом виконують функцію «соціального ліфту», що підіймає людину на вищі щаблі суспільства.
Для розвитку обдарованої дитини можна позначити такі методи:
Механізм обдарованості не має віку: він стає активним і набирає потужності впродовж усього життя; він закладений у нас природою, може так і залишитися нерозкритою брунькою (в ній уже запрограмовано і пагони, і листя, і квіти, і плоди), якщо ця брунька була пригноблена несприятливими обставинами. Вона не загине, вона існуватиме за умови, що одержуватиме необхідний мінімум енергії – інакше вона просто засохне, але це буде всього лише нереалізований потенціал. І тому, перетворимо обдарованість особистості в інноваційному освітньому просторі на потужний, творчий, високоякісний механізм, де наші учні мають різні сили мислення і почуттів, неординарність уяви і креативних здібностей.
ЛІТЕРАТУРА