1
Харківський дошкільний навчальний заклад № 288
Харківської міськой ради Харківської області
"Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку
в образотворчій діяльності"
з досвіду роботи вихователя
другої молодшої групи
Піщик Юлії Миколаївни
Харків 2021
ЗМІСТ
Вступ..........................................................................................................................3
1. Опис досвіду роботи.............................................................................................5
2. Значення та роль розвитку творчих здібностей дітей в
образотворчій діяльності..........................................................................................7
3. Висновки...............................................................................................................11
4. Список використаних джерел.............................................................................12
5. Додатки .................................................................................................................13
Додаток А. Конспект заняття з ліплення з солоного тіста
на тему: «Рум'яне яблучко на тарелі» для старшого дошкільного
віку (6-й р.ж.).............................................................................................................13
Додаток Б. Конспект інтегрованого заняття з розвитку мовлення
та аплікації на тему: «Весна. Перші весняні квіти» для старшого
дошкільного віку (6-й р.ж.)......................................................................................17
Додаток В. Конспект заняття з малювання на тему :«Гілка горобини»
молодшого дошкільного віку (4-й р.ж.)..................................................................21
Додаток Г. Фотоматеріали........................................................................................24
Вступ
Художня діяльність ― провідний спосіб естетичного виховання дошкільнят, основний засіб художнього розвитку дітей із раннього віку. Отже, художня діяльність в даному досвіді роботи виступає як змістовна основа естетичного ставлення дитини, є системою художніх дій, спрямованих на сприйняття, пізнання та створення художнього образу з метою естетичного опанування світу.
Дошкільник у своєму естетичному розвитку проходить шлях від елементарного наочно-почуттєвого враження до можливості створення оригінального образу адекватними виражальними засобами. Рух від простого образу-уявлення до естетичного узагальнення, від сприйняття цільного образу як одиничного до усвідомлення його внутрішнього змісту й розуміння типового здійснюється під впливом дорослих, що передають дітям основи соціальної та духовної культури.
Сучасний погляд на естетичне виховання дитини передбачає єдність формування естетичного ставлення до світу й художнього розвитку засобами образотворчого мистецтва в естетичній діяльності, а це передбачає:
- розвиток естетичного сприйняття художніх образів (у творах мистецтва) і предметів (явищ) навколишнього світу як естетичних об’єктів;
- створення умов для вільного експериментування з художніми матеріалами й інструментами;
- ознайомлення з універсальною «мовою» мистецтва засобами художньо-образної виразності;
- збагачення індивідуального художньо-естетичного досвіду: «осмислене читання» - розпредметнення й опредметнення - художньо-естетичних об’єктів за допомогою уяви й емпатії;
- розвиток художньо-творчих здібностей у продуктивних видах дитячої діяльності;
- виховання художнього смаку й почуття гармонії;
- створення умов для багатоаспектної й захоплюючої активності дітей у художньо- естетичному опануванні навколишнього світу;
- формування естетичної картини світу й основних елементів «я-концепція творця».
Загальновідомо, що художній досвід передається дитині в різних напрямках та видах творчої діяльності. Дитина здобуває основи знань і уявлень про різні види мистецтва, починає опановувати їх «мову» ― образотворчо-виражальні засоби. На цій основі в дитини формуються практичні художні вміння й у результаті ― формується досвід художньо-творчої діяльності. Педагог має знати, що найбільш важливими в естетичному досвіді є здібності, які дозволяють дитині самостійно переносити свій досвід (уже знайоме й опановане під керівництвом дорослого або в співтворчості з ним) у нові умови й самостійно застосовувати у творчих ситуаціях.
Вихователь (дорослий) виступає як провідник загальнолюдського й власного, особистого культурного досвіду. Тільки використовуючи кращий педагогічний досвід можна забезпечити розвиток індивідуальності дитини, урахувати освітні запити родини, рівень і спрямованість роботи дошкільних освітніх закладів, а також сприяти розвитку ініціативи і творчості педагогів.
Зображувальна діяльність відіграє велике значення для всебічного розвитку особистості. У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. Під час зображувальної діяльності дитина має можливість доступними засобами виразити свій емоційний стан, своє ставлення до навколишнього світу, вчиться самостійно створювати прекрасне, помічати його в повсякденному житті, у творах мистецтва.
Під час виконання робіт із зображувальної діяльності в дитини відбувається тренування рухів пальців рук. Відомо, що розвиток зон мозку, які відповідають за мовлення, відбувається під впливом імпульсів, що йдуть від пальців. Якщо розвиток рухів пальців відстає, то затримується і розвиток мовлення, хоча загальна фізична активність дитини при цьому може бути нормальною.
Стимулювання мовленнєвого розвитку дітей шляхом тренування пальців рук є одночасно й підготовкою руки до письма. Таким чином, стає зрозумілою важливість засвоєння дітьми вмінь і навичок із зображувальної діяльності саме на етапі дошкільного виховання.
Працюючи з дошкільнятами, завжди пам’ятаєш, що все велике починається з малого. Тому потрібно якомога раніше розпочинати розвивати у дітей логічне та абстрактне мислення, фантазію, спостережливість та увагу, формувати художньо-творчі навички. Дошкільникам треба навчитися бачити красу, відчувати її, реагувати на красиве емоціями і почуттями. Але дитина самостійно не розвине чуттєве сприйняття світу і не сформує естетичне ставлення до нього. Вона потребує підтримки дорослого.
Опис досвіду
Дитяча творчість навчає дитину опанувати систему своїх переживань, перемагати і долати їх і навчає психіку сходження.
Л.С. Виготський
Протягом всього життя я займалася творчою діяльністю. І вже протягом багатьох років я захоплююся творчістю (живопис, природний матеріал, папір, тканина, нитка, бісер, декоративно-прикладне мистецтво).
Мистецтво відіграє величезну роль у формуванні розвиненої особистості, у вдосконаленні почуттів, у сприйнятті явищ життя і природи. Спілкування з творами мистецтва, що відображають дійсність і сферу людських почуттів, сприяє формуванню естетичного свідомості.
Формування творчої особистості - одна з найважливіших завдань педагогічної теорії і практики. Найбільш ефективним засобом для розвитку творчого мислення і уяви дітей є художньо-творча діяльність.
Що являє собою художньо-творча діяльність дитини дошкільного віку? Художньо-творча діяльність виступає як провідний засіб естетичного виховання та розвитку дітей дошкільного віку. У художньому розвитку дошкільників центральним є здатність до сприйняття художнього твору і самостійного створення нового образу (в малюнку, ліпленні, аплікації, конструюванні).
Кожен педагог знає: здатність дітей складати, придумувати, малювати, майструвати вимагає систематичного і цілеспрямованого розвитку. Тому будь-який вид творчої роботи дітей завжди доцільно збагачувати і підтримувати іншими видами художньої діяльності (словом, жестом, мімікою, ігровою ситуацією, наочністю).
На мою думку, кожна людина щодня стикається з мистецтвом, але не всі можуть зрозуміти його, побачити навколо себе все живе і прекрасне. Тому на заняттях з образотворчої діяльності я намагаюся передати дітям вміння розуміти, помічати ці якості, використовуючи свій досвід і знання. А досвід роботи свідчить про те, що виконання роботи незвичайними матеріалами, оригінальними прийомами й техніками дозволяє дітям відчути незабутні позитивні емоції. Емоції, як відомо, - це результат практичної діяльності, насамперед у художній творчості.
За емоціями можна судити про те, що в даний момент радує, цікавить, хвилює дитину, що характеризує його сутність, характер, індивідуальність.
Дошкільнята за своєю природою здатні співчувати літературному герою, розіграти в грі різні емоційні стани, а от зрозуміти, що є краса, і навчити виражати себе в образотворчій діяльності та творчої роботи - дар, про який можна тільки мріяти, але цьому можна й навчити і необхідно розвивати в дитині відчуття краси. Саме від нас залежить, якою буде його духовне життя.
Щоб викликати інтерес до художньої творчості, прищепити любов до образотворчого мистецтва, розвивати дитячу творчість я на заняттях використовую нетрадиційні методи і прийоми, різні демонстраційні та наочні матеріали. Наприклад, свої авторські роботи, що приводить дітей у захват, у них з'являється бажання виконати роботу, побачити і усвідомити отриманий результат.
Повертаючись у своє дитинство, згадую, як я по крихтах збирала свої "коштовності" (камінчики, черепашки, шматочки мережива і тканини, намистинки, гудзики, фантики). На погляд дорослого це "непотрібні речі і предмети", а для дитини вони цінні і значущі, як справжні дорогі іграшки. А чому ці "незвичайні матеріали" не включити в дитячу творчість? Кожна нова і використана річ відкриття, кожен новий навик досягнення і предмет гордості.
Дитина не народжується фантазером. Його здібності грунтуються на розвитку уяви. Ні в якій іншій області уява не має такого значення, як у мистецтві, в процесі художньої творчості. Без уяви, тісно пов'язаного з образним мисленням, неможлива жодна творча діяльність. Отже, для образотворчої діяльності необхідно розвивати у дітей:
- естетичне сприйняття (вчити бачити різноманітність і красу форми предметів, поєднання кольорів);
- образне мислення (можна виділити наочно - дійове, наочно-образне, логічне мислення);
- уяву, без якого неможлива жодна художньо-творча діяльність і яке розвивається на основі сприймаються образів;
- емоційне ставлення до предметів естетичного характеру. Емоційне ставлення до художньої діяльності - важливий фактор формування у дітей творчих здібностей та естетичного виховання;
- дрібну моторику рук.
Інтеграція видів художньої діяльності у дітей дошкільного віку має природний характер і відіграє важливу роль у розвитку художньо-творчих здібностей дітей. Діти часто самостійно інтегрують види образотворчої діяльності. Особливо яскраво це проявляється в роботі з художніми матеріалами (папером, глиною, природними матеріалами..), інструментами (олівцями, фломастерами, пензликами, стеками) і в процесі освоєння способів створення образу і засобів художньої виразності. Діти на заняттях з цікавістю і захоплено розглядають та аналізують натуру, художні матеріали, форми поверхні, вивчають "на око" і тактильно (обмацуючи руками), освоюють самими різними прийомами особливості паперу, фарб, крейди, тканини, природного матеріалу.
Запорукою успішного розвитку творчих здібностей дітей, їхньої фантазії, уяви є систематична комплексна робота з використанням нових методик і спілкування з дитиною, розкрити і розвинути потенційні художні здібності, закладені в дитині.
Створення умов для самостійної діяльності та розвитку уявлень різноманітті навколишнього світу - неодмінна умова розвитку творчих здібностей дітей.
Значення та роль розвитку творчих здібностей дітей в образотворчій діяльності
Дитяча творчість
Поняття «творчість» визначається як діяльність, у результаті якої дитина створює нове, оригінальне, проявляючи уяву, реалізуючи свій задум.
Дитяча творчість заснована на наслідуванні, яке слугує важливим чинником розвитку дитини, зокрема його художніх здібностей. Завдання педагога - спираючись на схильність дітей до наслідування, прищеплювати їм навички і вміння, без яких неможлива творча діяльність, виховувати в них самостійність, активність у застосуванні цих знань і вмінь, формувати критичне мислення.
Навчання грає величезну роль в «розумної творчої діяльності» дитини. Свідомість відіграє провідну роль у діяльності людини в цілому, де потрібно політ думки, сила уяви, що спираються на досвід та знання. Здатність аналізу у дитини наростають, прокладають шлях до нових досягнень у цій галузі. Саме в дошкільному віці закладаються основи творчої діяльності дитини, які проявляються в розвитку здатності до задуму і його реалізації.
Дитяче художня творчість пов'язана з особливостями сприйняття навколишнього світу. Засобом передачі дітьми образу служать різноманітність обрисів форм, лінійних контур, діти намагаються самостійно знаходити виразні засоби для втілення задуму( форму, колір, композицію), в творчому малюнку передають своє ставлення до зображуваного, використовують виразні прийоми, поширюючи їх на більшу кількість зображуваних предметів. Малювання, як і гра, допомагає дитині усвідомлювати себе і навколишній світ. Образи, які діти запам'ятовують на папері, є не що інше, як етапи їх особистого зростання. Малюнок дає йому можливість закріпити переживання на папері, подивитися на нього з боку, доповнити його. Все це дозволяє дитині змінюватися самому.
Діти талановиті майже в тому ж значенні, що і природа. «Майже» - тому що «твори» природи виникають як відбитки стихійного, не має мети процесу, а дитячі малюнки.
Необхідна участь дорослого у створенні дитиною вдалого малюнка - зазвичай не усвідомлюється нами тому, мабуть, що дитячий твір ми застаємо готовими і лише відзначаємо, що це твір талановитий. Дитині (часто непомітно для себе) допомагає творити дорослий, який бере на себе функції внутрішнього критика і частково творця.
Значення розвитку художньо-творчих здібностей дітей
В дошкільному віці закладаються основи творчої діяльності дитини, які проявляються в розвитку здатності до задуму і його реалізації, в умінні комбінувати свої знання та уявлення, в щирій передачі своїх почуттів.
Малювання для дітей - органічна потреба, канал, по якому може реалізовуватися в матеріалі внутрішнє життя дитячої душі. Ще не вміючи виразити себе словом, дитина намагається карлючками відобразити переповнюють його враження від життя. Заняття образотворчої діяльності містять в собі великі можливості для всебічного розвитку - розумового, емоційного, естетичного, моторного, трудового. Малюючи, дитина постійно порівнює, аналізує, узагальнює - і це також формує його мислення.
При знайомстві дітей з творами образотворчого мистецтва відбувається формування особистості, розвитку її творчого потенціалу. Дитина усвідомлено використовує елементарні основи образотворчої грамоти, передавати в малюнку настрій, стан, характер образу. Дитина виявляє постійний і стійкий інтерес, потреба спілкуватися з прекрасним у навколишньої дійсності і творів мистецтва, відчуває задоволення і радість від зустрічі з ним.
Роль батьків у розвитку художньо-творчих здібностей дітей
Велике значення для розвитку творчих здібностей дітей має сім'я. Краса в усьому, що оточує дітей вдома, викликає почуття радості, впевненості, зміцнює прихильність дітей до батьків.
Добре, якщо дитина в сім'ї має можливість розвивати свої художньо-творчі здібності: співати, танцювати, малювати і т. д.
У процесі різноманітної діяльності формуються естетичні почуття дитини, її творчі здібності, розвивається талант. Увага до будь-якого прояву дитиною інтересу до якогось виду діяльності з боку батьків обов'язково, особливо якщо цей інтерес має стійку форму. В такому випадку дітей треба заохочувати, всіляко стимулювати розвиток їх творчих здібностей.
Невичерпним джерелом художніх здібностей дітей є природа. Екскурсія в природу, поїздка за місто, прогулянка в міському парку або просто на вулиці міста можуть стати для них джерелом прилучення до прекрасного. Правильно роблять ті батьки, які під час прогулянки ведуть розмову про навколишній. Дитина вміє милуватися квітами й тваринами, їх забарвленням і звичками, розвиває здатність бачити прекрасне і у нього виникає бажання відобразити у своїх малюнках, виробах.
Діти дошкільного віку люблять розглядати разом з батьками картини, фотографії. Перегляд телепередач, кінофільмів, якщо цим не зловживати, відкривають широкі можливості для прилучення дітей до прекрасного,
тому вирішальна роль в організації дозвілля дітей належить дорослому.
Краса навколишнього світу, сприйнята дитиною в поетичних, художніх образах, глибше входять в його свідомість. Література, музика, живопис, народна творчість повинні бути постійними супутниками дітей в сім'ї.
Погляди вчених
Педагогіка і психологія вирішують питання про дитячу творчість, виходячи з цілей і завдань виховання підростаючого покоління. Від виховання залежить успішний розвиток таких якостей, які в майбутньому забезпечать участь дитини у творчій праці.
Н.Д.Крупська у промові на третій конференції з дошкільного виховання(1926р.) поставила питання про те, що вже у дошкільному віці потрібно формувати здібності, які потрібні для підготовки «вмілих працівників» у всіх галузях праці. Крупська Н.Д. не раз вказувала на необхідність всіляко заохочувати і розвивати дитячу творчість.
Початок розвитку творчих здібностей дітей падає на дошкільний вік, коли змінюється характер їх діяльності в порівнянні з раннім дитинством. Цей тип діяльності Л. С. Виготський характеризує як період до творчої діяльності, він писав: «Вищі вираження творчості досі доступні лише небагатьом геніям людства, але в щоденній навколишнього нас життя творчість є необхідною умовою існування, все що виходить за межі рутини і в чому міститься хоч нота нового, зобов'язане своїм походженням творчому процесу людини. Якщо так розуміти творчість, то легко помітити, що творчі процеси виявляються у всій силі вже в ранньому дитинстві».
Уява старших дошкільнят набуває все більш активний характер, у них розвивається здатність до творчої діяльності. Так відзначала А. А. Люблінська: «Це підтверджується і тим, що все більша увага діти починають приділяти ідеї, тобто задуму свого твору. Ні діти, ні навіть школяр не намагається передати якусь абстрактну думку в образній формі. Ідейний задум 6-7 річної дитини зазвичай вичерпується сюжетом його малюнка, ігри або оповідання».
Цікаві думки про здібності дітей до творчості висловлюють діячі мистецтва. К. С. Станіславський радив акторів учитися у дітей, гру яких завжди відрізняє віра і правда.
Поет П. Антокольський стверджував, що всі діти мають обдарованості в тій чи іншій галузі мистецтва.
«Дитяча обдарованість проявляється і в спостережливості дітей, і в зорком схоплюванні ними подібності і характерних рис, у гострому музичному слуху, в надзвичайно розвиненому інстинкті наслідування,» - Л. С. Виготський, Б. М. Теплов, видатний радянський психолог, торкаючись питання розвитку дитячої творчості, писав: «Головна умова, яку треба забезпечити в дитячій творчості - щирість. Без неї всі інші переваги
втрачають значення. Цій умові природно задовольняє то творчість, яке виникає у дитини самостійно, виходячи з внутрішньої потреби, без який-або навмисної педагогічної стимуляції».
Особливості формування художньо-творчих здібностей дітей
Розглядаючи процес дитячого образотворчого творчості як поступово розвивається, необхідно знаходити способи його формування (методи і прийоми навчання, характерні для образотворчої діяльності: спостереження, художнє слово, показ способів зображення).
Як відомо, творчість дітей «харчується» образами дійсності, узяті зі спостережень.
Спостереження - це цілеспрямоване, планомірне сприйняття предметів і явищ навколишнього світу. Для розвитку образотворчої діяльності у процесі спостереження необхідно розвивати естетичне сприйняття, вчити дітей бачити естетичні властивості та ознаки предметів. Діти повинні не просто дивитися на об'єкт, впізнавати та виділяти його властивості : форму, будову, колір і інші, вони повинні бачити його художні достоїнства. Необхідно постійно розвивати у дітей здатність розуміти, чим гарний той чи інший предмет, те чи інше явище. Спостереження дають дітям можливість створювати нові образи, за рахунок складної переробки побаченого у них з'являється вміння комбінувати форми в різних нових поєднаннях.
Цілеспрямоване, планомірне проведення спостережень відбивається на формуванні художнього сприйняття дітей, їх допитливості, інтересу. Спостереження формує у дошкільнят образне бачення світу, дійсності, а навколишня дійсність - це основа творчого процесу дитини.
Для формування творчості у ліпленні, малюванні, аплікації велике значення має взаємодія художнього слова. З дітьми проводяться бесіди, які допомагають звернути увагу на головне, вчать дітей емоційно сприймати художній образ.
Під час бесіди розглядаються різні способи зображення предметів (графічних, пластичних, декоративно-силуетних). Це формує у дітей уявлення про різному підході в передачі образу. Допомагає дітям у їх практичній діяльності давати різні варіанти колірних поєднань, композиційних побудов.
Робота з сім'єю
Актуальним завданням в даний час є розвиток у дошкільнят художньо-творчих здібностей. Тому, розвиток творчих здібностей у дошкільника не може розглядатися тільки в рамках дитячого садка.
Процес розвитку творчих здібностей дітей батьки можуть бачити
безпосередньо в дитячому садку-для цього організуються виставки творчих робіт дітей (малюнки, вироби).
Ефективним засобом роботи з сім'єю служить « папка-пересувка», яка вручається батькам. В папках міститься матеріал з консультаціями: психолога, музичного керівника, зміст консультацій може відповідати темі майбутнього батьківських зборів або анкетування.
Особлива увага приділяється спільної роботи дітей і батьків у групі дитячого саду при оформленні приміщення до святкових заходів. Вихователь заздалегідь обговорює з членами батьківського комітету майбутні справи, визначає обов'язки і обсяг роботи дорослих і дітей. Така спільна діяльність згуртовує колектив.
Таким чином, вихователь проводить роботу з сім'єю в трьох напрямках:
1. Вивчає досвід сімейного виховання і враховує його досягнення і прогалини у своїй педагогічній діяльності.
2. Надає дієву допомогу батькам у вихованні та творчому розвитку дітей.
3. Координує роботу з дітьми дитячого садка і батьків.
Узгоджена організованість у роботі дитячого садка і сім'ї - найважливіший принцип повноцінного виховання і розвитку творчості дітей.
Висновки
Дитина ще не встигла народитись, а в ній вже живе велика таємниця таланту. Потенціал кожної досить значний.
Як стверджує американський психолог Б. Фуллер: «Усі діти народжуються геніями, але впродовж перших шести років ми допомагаємо їм позбутися цієї геніальності».
І високе призначення педагога – допомогти маленький людині розгадати секрети свого внутрішнього «Я», прилучити її до краси й гармонії світу до мистецтва, збудити її творчі сили, бажання оволодіти різними видами художньої діяльності. Дитина повинна повірити, що вона здатна фантазувати, вигадувати і втілювати плоди своєї уяви в творчості. Тому можливість творити потрібно надавати щодня, щохвилини.
Виникає проблема подолання стереотипів та зайвої регламентації дошкільного дитинства, потреба урахування індивідуальних особливостей дітей, їхнього темпераменту, гармонійне єднання з природою та прилучення до динамічного сьогодення через художньо – естетичну діяльність і гру з кольорами та різними підручними матеріалами.
В своїй роботі я стараюсь розвивати вміння вихованців створювати свої особисті зображення, вірити в свої сили, координувати внутрішні почуття з дією ока і руки, орієнтуватись на папері. Дитячі роботи з кожним днем стають змістовнішими, привабливішими, виразнішими, емоційнішими.
Навчаючись відображати свої почуття на папері, дошкільники краще розуміють почуття оточуючих, вчаться долати сором’язливість, страх перед тим, що вийде якісь незрозумілий для інших малюнок.
Використовування нетрадиційних технік малюком – це перший крок малюків у великий світ культури.
Список використаних джерел
1. Базовий компонент дошкільноїосвіти в Україні. – К., 2012
2. Зображувальна діяльність у дошкільному навчальному закладі / Н.А. Горошко
- Х.: Ранок. – 2007. - 144 с.
3. Комарова Т. Образотворча діяльність дітей в дитячому садку. - М.: 2006. - 158с.
4. Комарова Т. Дитяча художня творчість. – М.: 2005. - 145 с.
5. Образотворча діяльність в дитячому садку / І.О Ликова (молодша,
середня, старша групи).- Х.: Ранок, 2008, 128с.
6. Пізнання дитиною добра засобами мистецтва / О.П. Терещенко – Х.:
Ранок. - 2010. - 123 с.
7. Скрипка Н.Г. Використання новітніх технологій в зображувальній
діяльності //Бібліотечка вихователя. – 2005. - №5-6. – с.49-51.
8. Соломенникова О. Радістьтворчості. - М.: 2005. - 130 с.
Додатки
Конспект заняття з ліплення з солоного тіста на тему: «Рум'яне яблучко на тарелі» для старшої групи (6-й р.ж.)
Мета:
- вчити ліпити з цілого шматка;
- продовжувати вчити ліпити з натури яблуко і тарелю;
- продовжувати знайомити з технологією роботи з солоним тістом;
- продовжувати вчити робити великим пальцем вм'ятину і відтягувати стінки тарелі;
- закріплювати вміння катати кулю коловими рухами;
- розвивати естетичний смак при оздобленні тарелі насінням, бісером.
- виховувати терпіння і охайність.
Матеріали: готове солоне тісто для творчості, тонкі гілочки для яблучок, дрібне насіння, бісер для прикраси тарілок, яблуко натуральне, тареля для демонстрації.
Збагачення словника: рум'яне, наливне, блюдце
Хід заняття:
І. Організаційний момент
- Станемо поряд по колу,
Скажімо «Здрастуйте» один одному
Нам вітатися не лінь:
Всім «Привіт» і «Добрий день!»
Якщо кожен посміхнеться -
Ранок добрий і почнеться
- ДОБРОГО РАНКУ!
- Чарівний світ казок всіх запрошує,
Дарує він нам радість і сміх,
Там диво дивне всіх зустрічає
І нам приносить сотні втіх.
Дружите з казкою, хлопці,
І між собою треба дружити,
Адже з друзями завжди цікаво
І весело на світі жить.
ІІ. Основна частина.
- Діти, а ви любите казки?
(Відповіді дітей)
- Я пропоную вам гру «Вгадай казку»
- Її тягнуть бабка з онукою,
Кішка, дід і мишка з Жучкою. ( «Ріпка»)
- Вона красива і мила,
Ім'я її від слова «попіл» ( «Попелюшка»)
- Хто кругленький і смачненький,
З віконця скік та скік,
Втік від баби з дідом
До лисички на язик? ( «Колобок»)
- Знайшов півник колосок,
Намолов борошна мішок.
Спік негайно в печі
Пиріжки та калачі.
А мишенят пиріжками він не пригощав,
Оскільки жоден з них не допомагав. ( «Колосок»)
- Діти, а пам'ятаєте ми з вами читали казку про Машеньку, у якій було яблучко наливне і блюдце чарівне. Вона то яблучко не їла, а по тарелі катала, та примовляла:
Катись, катись, яблучко,
По срібній тарілці,
Покажи ти мені на тарілці
Міста і поля,і ліси, і моря,
І гір висоту,і небес красу.
Котиться яблучко по тарілці, а на ньому все міста видно, села на полях і кораблі на морях, і гір висота, і небес краса, ясне сонечко з світлим місяцем кружляють, зірки в хоровод збираються; так все чудово, що ні в казці сказати, ні пером описати. »
ІІІ. Продуктивна діяльність
Розгляд і показ
У мене є яблуко справжнє, не чарівне, але наливне, солодке, та соковите. І тарілка у мене є звичайна.
- Яблуко, якої форми? Яблуко, на яку геометричну фігуру схоже? (Кругле, на кулю)
- Як треба куля ліпити? (Коловими рухами)
Запропонувати дітям показати в повітрі прийом ліплення кулі
- Правильно. Я зліпила кулю з солоного тіста.
Але, це ще не яблуко. Подивіться уважно це яблуко і скажіть, які деталі треба зробити, щоб кулька з тіста стала схожа на яблуко? (Гілку з листком
зверху і маленька суха квіточка знизу).
Беремо гілочку з листочком з куща і вставляємо в кулю
З іншого боку, вставляємо пряну гвоздику.
Яблуко готове.
- Подивіться на тарілку. Скажіть, діти, який воно форми? (Кругле)
Щоб виліпити тарілку, необхідно взяти грудку солоного тіста і скачати кулю.
У кулі зробити вм'ятину.
Відтягнути стінки тарелі. Час від часу, притискаючи тісто пальцями, заготовку повертають по колу. Стінки тарілки треба формувати рівномірно.
Тарілку прикрасимо за вашим бажанням.
Физкультминутка
Швидко встаньте, посміхніться,
Вище, вище підтягніться.
Ну-ка, плечі розпряміть,
Підніміть, опустіть,
Вліво, вправо повернулись,
Рук колінами торкнулися
Сіли, встали, сіли, встали
І на місці всі побігли.
- Тепер давайте згадаємо послідовність виконання роботи.
Діти, скільки предметів ми зараз виліпимо? (2 - яблуко і тарілку)
Пальчикова гімнастика
Раз два три чотири п'ять!
Вийшли пальчики гуляти.
Раз два три чотири п'ять!
Вони сховалися знову.
Раз два три чотири п'ять!
Будемо пальчики вважати.
Міцні, дружні
Всі такі потрібні.
Виконання роботи
(Діти під спокійну музику виконують роботу).
Під час продуктивної діяльності педагогу необхідно стежити за правильністю
виконання прийомів ліплення. Якщо ви не впевнені, підказати і показати
дітям правильні дії з солоним тістом.
- Молодці, діти! Тепер і в нашій групі будуть чарівні яблучка і блюдця.
Конспект інтегрованого заняття з розвитку мовлення та аплікації на тему: «Весна. Перші весняні квіти» в старшій групі (6-й р.ж.)
Мета:
-уточнити і розширити знання дітей з теми «Весна»; вчити знати і називати ознаки весни, весняні місяці;
- розширити та активізувати словар дітей з даної теми; закріпити навички словотворення і словозміни : узгодження іменників з прикметниками; іменники з дієсловами; добирати прикметники до іменників; вправляти в підборі антонімів;
- розвивати зв'язне мовлення, естетичні почуття, екологічне мислення, творчі здібності, дрібну моторику рук, окомір, мислення, пам'ять, увагу, просторову уяву;
- формувати вміння складати ціле з частин;
- виховувати у дітей почуття любові і дбайливого ставлення до природи; вчити правильної поведінки в природі.
Попередня робота: спостереження за весняними змінами в природі на прогулянці; читання віршів про весну; виготовлення листя для пролісків у техніці орігамі.
Демонстраційний матеріал: картинки із зображенням пір року, картинки із зображенням ознак весни, сонечко, конверт з картинками із зображенням весняних квітів, розрізаними на 6 частин, кошик з листочками пролісків, схема «пролісок-орігамі».
Роздатковий: клей, пензлики, клейонки для клею, білі квадрати розміром 6х6 см для пролісків, паперові серветки.
Хід заняття:
I.Організаційний момент.
(Вихователь запрошує дітей пройти в центр групи. Діти стають у коло. В руках у вихователя усміхнене сонечко).
Вихователь:
- Діти, як завжди, наш день починається з посмішки. Візьміться за руки і посміхніться один одному. У нас гарний настрій, адже настала довгоочікувана весна. Подивіться, хто сьогодні завітав до нас на заняття?
- Діти: сонечко.
- А яке навесні сонечко? ( сонечко весняне, яскраве, тепле, велике, ласкаве, веселе..).
А ось про що ми будемо говорити, здогадайтеся самі.
Читання уривка вірша А. Горіної «Весна».
Тепло стало надворі.
Синє небо угорі.
Сонце промінь шле землі,
Прилітають журавлі.
Вже у лісі там і тут
Перші проліски цвітуть.
Кучерява, запашна
В гості йде до нас …
- Здогадалися про яку пору року ми будемо говорити? (про весну).
Усі радіють весні. Чекають її з нетерпінням. В давнину вважали, що весна не приходить сама. Раніше весну закликали в гості і говорили такі слова:
Весна красна! В гості просимо! Прийди скоріше! Принеси з собою....
- Давайте ми всі разом покличемо весну і кожен попросить хто що забажає.
Вихователь передає сонечко, визначаючи черговість відповідей. Діти повторюють закличку і просять принести гарну погоду, тепле сонечко, зелену травичку, теплий вітерець, співаючих птахів, проліски.
(сідають на стільчики).
II.Основна частина.
Вихователь:
- Діти, подивіться, перед вами картинки із зображенням пір року (на дошці 4 картинки пір року: весна, літо, осінь, зима). Визначте на якій картинці зображена весна. Чому ви так думаєте? (відповіді дітей).
Вихователь:
- Діти, а зима і весна схожі один на одного? (відповіді дітей).
Давайте зараз про це розповімо і пограємо в гру «Скажи навпаки» (з м'ячем).
Взимку сніг білий, а весною...(сірий).
Взимку дні холодні, а весною...(теплі).
Взимку дні короткі, а весною...(довгі).
Взимку сонце тьмяне, а весною...(яскраве).
Взимку небо сіре, а весною...(блакитне).
Взимку холодний вітер, а весною...(теплий).
Взимку сонце низько, а весною...(високо).
Взимку похолодало, а весною...(потепліло).
(сідають на стільчики).
Вихователь:
- Навесні природа оживає і відбувається багато різних явищ. А от яких, пригадаємо разом. Зараз ви візьміть картинки, які лежать на столі, розгляньте уважно, Я називатиму початок речення, а ви продовжите його з допомогою картинки.
Навесні сонце...(гріє, припікає, пестить...)
Навесні бурульки під сонцем...(тануть, капають...)
Навесні на деревах бруньки ...(набухають, лопаються...)
Навесні струмки...(біжать, дзюрчать, дзвенять...)
Навесні птахи...(повертаються, прилітають...)
Навесні птахи гнізда...(в'ють, будують, роблять...)
Навесні травичка...(пробивається, росте, зеленіє...)
Навесні перші квіти...(з'являються, розцвітають...)
- А чи знаєте ви які перші весняні квіти з'являються?
(відповіді дітей)
Вихователь: Це пролісок, конвалія, тюльпан, ірис, кульбаба. (показує малюнки).
Д/г «Збери ціле з частин».
-А тепер послухайте загадку.
Я найперша зацвітаю
Синім кольором серед гаю
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.
(Пролісок)
- Пролісок – це перший вісник весни. Багатьом людям так і хочеться зірвати ці ніжні квіточки, схожі на дзвіночки. Люди збирають ці ніжні квіточки в букети, не турбуючись про те, що ці квіти в неволі, без своєї цибулинки швидко загинуть. Адже в ній є всі поживні речовини для квітів і квіти без неї довго не проживуть.
- Які квіти можна рвати, а які не можна?
- Є квіти, які спеціально вирощують для букетів. Вони називаються садові. Їх відрізають, відвозять в квіткові магазини. А квіти, які ростуть на полях, на луках, у лісах рвати не можна. Вони швидко в'януть.
Багато з них занесені в Червону книгу і потім
Якщо я зірву квітку,
Якщо ти зірвеш квітку,
Якщо всі і ти і ви,
Якщо все зірвуть квіточки
Не залишиться кольорів
І не буде навкруги краси.
- Як ви гадаєте, як можна помилуватися цими квітами, не зриваючи їх ? Так їх можна сфотографувати, намалювати, виліпити або зробити з паперу.
Ми сьогодні з вами будемо робити проліски з паперу. Але перш, ніж взятися
за роботу, давайте розімнемося.
Фізкультхвилинка.
Пролісок прокинувся (з'єднати долоні вгорі)
І потягнувся, (розводити руки вгору)
Сонечку посміхнувся, (руки в сторони)
До землі матінки доторкнувся, (руки вниз, нахил вліво-вправо)
Сонечку вклонився, (нахил вперед-вниз)
Щастю своєму здивувався. (руки в сторони)
Краплі росинки його умивали, (імітація руху – умивається)
Звірі і птахи відразу впізнали: (руки на пояс, повороти вліво-вправо)
«Пролісок прокинувся
- Весну обіцяє». (з'єднати долоні вгорі)
Пролісок, підсніжник
В лісі розцвітає. (розводити руки вгору).
(сідають за столи)
III. Творча діяльність.
Вихователь:
- Діти, сьогодні ми з вами будемо складати квіти з паперу (без ножиць). А як цей прийом називається? Правильно – «орігамі». Ми з вами робимо квітку «пролісок в техніці «орігамі». Ось цей кошик ми будемо заповнювати кольорами. Листочки для квітів ви вже зробили, а самі квіточки ми будемо робити сьогодні.
- Справжні проліски бувають тільки білого кольору. Я беру квадрат і складаю його з кутка на куток.
- Низ трикутника отгинаю догори. Добре пригладжую.
- Перевертаю фігуру зворотньою стороною.
- Від центру загинаю кінці кутів вгору.
- Ось такий у мене вийшов пролісок.
- А я вам пропоную самостійно зробити різнокольорові проліски за цією схемою, за якою я зробила квітку. ( виставляє схему)
Пальчикова гімнастика
Ніжний пролісок вирос у лісі. (з кистей обох рук, з'єднаних в зап'ястях – "Квітка")
Першим стрічає він сонце, весну. ("Сонечко" з обох рук).
Вранці весняним розкрив пелюстки, (відповідно)
У м'якій земельці його корінець. (з'єднати долоні тильними сторонами, опустити пальці донизу).
Діти самостійно виконують роботу. Потім вихователь пропонує їм наклеїти свої проліски в загальний кошик, підбираючи квіти, щоб вийшов гарний букет і помилуватися букетом.
VI.Підсумок заняття.
- Які красиві проліски у нас із вами вийшли. Тепер нам не доведеться рвати проліски, щоб помилуватися ними. У нас з вами є свій букет пролісків. І тепер ви не тільки зможете розповісти про ці прекрасні кольори і запропонувати помилуватися ними.
Конспект заняття з малювання на тему :«Гілка горобини»
у другій молодшій групі (4-й р.ж.)
Мета:
- познайомити дітей з нетрадиційним способом малювання - «стусанами»;
- формувати цілісну картину світу;
- вправляти дітей у малюванні ягід горобини ватяними паличками - стусанами, використовуючи гуаш;
- вдосконалювати вміння утворювати відносні прикметники: сік горобини - горобиновий;
- розвивати зорове і слухове увагу;
- виховувати у дітей дбайливе ставлення до зимуючим птахам, що живуть у місті;
- формувати уявлення про користь горобини для здоров'я людини.
Матеріал: гроно горобини; гуаш червоного кольору; ватяні палички; серветки вологі на кожну дитину; заготовлені заздалегідь, аркуші паперу з намальованими гілками горобини (без ягідок); іграшка пташка, аудіозапис «щебетання птахів».
Попередня робота: бесіди «що роблять з горобини?», «Птахи взимку»; спостереження на прогулянці за птахами; цільова прогулянка по території дитячого садка «Знайомство з деревами»; спостереження за горобиною; розглядання ілюстрацій «Снігурі на гілках горобини»; читання віршів та загадок про горобину.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Діти сидять навпроти вихователя.
Вихователь: (включає аудіозапис «щебетання птахів»)
Діти, хто це співає?
Діти: Пташки.
Коли я сьогодні йшла на роботу, на землі сиділа маленька пташка. У неї не було сил літати. Вона була голодна. Я її принесла в дитячий сад, нагодувала. Ось вона. Давайте з нею привітаємося!
Діти: Здрастуй, пташка!
II.Основна частина.
Вихователь: А, ви, знаєте, чим живляться пташки взимку? (Хлібом, зернятками...)
А чим ще ми можемо нагодувати пташок? (Відповіді дітей)
Ще є особливе дерево, у якого ягідки висять до пізньої зими й пташки їх клюють. Його ми бачили на прогулянці. Послухайте про це дерево вірш.
Струнку горобину бачу у дворі,
Смарагд на гілках вранці на зорі.
Багато ягід червоних,
Стиглих і прекрасних.
- Про що вірш? (Показує гроно горобини)
Діти: Про горобину.
Вихователь: Правильно, подивіться, які гарні ягідки висять на гілці, одна біля одної, ягідок багато вони зібрані в кисть або гроно.
Ними харчуються взимку птахи.
Вихователь: Якого кольору ягоди горобини?
Діти: Червоного.
Вихователь: Якої вони форми?
Діти: Круглі
Вихователь: Якого вони розміру?
Діти: Маленькі.
Вихователь: Правильно, діти. На гілочки горобини багато-багато маленьких круглих червоних ягід, одна біля одної. Як клюють їх пташки? Давайте, перетворимося на пташок.
Раз, два, три повернися,
Швидко пташок перетворися.
Гра «Пташки»
Пташки по небу летіли
(Діти машуть руками і біжать по колу)
І на гілочку присіли
(Зупиняються, сідають навпочіпки)
Жменьку ягідок склювали
(Руками показують, як пташки клюють)
Далі в небо полетіли
(Махають руками і біжать за столи)
А ми сіли за столики.
III. Творча діяльність.
Вихователь: Взимку птахам важко знайти їжу. Давайте ми з вами намалюємо гілочки горобини для снігурів. (На столах гуаш червоного кольору, ватні палички, серветки вологі на кожну дитину, заготовлені заздалегідь листи з намальованими гілками горобини (без ягідок))
Я горобину рвати не стану,
Краще фарби я дістану,
Намалюю ягідки - вологі і яскраві.
Познайомити дітей з нетрадиційним способом малювання - «стусанами».
Вихователь: Подивіться і скажіть, що лежить у вас на столі.
Діти: Папір, фарби, палички.
(Показує аркуші паперу з намальованими гілками горобини). Дивіться, на гілочці немає жодної ягідки. Що будуть їсти птахи? Давайте покладемо птахам, намалюємо ягоди. Але малювати сьогодні ми з вами будемо, ні пензликом, а ватяними паличками. Цей спосіб називається - малювання «стусанами».
Уважно дивіться, як ми будемо малювати ягоди горобини. Я беру паличку і вмочую її у фарбу, не всю паличку, а кінчик і прикладаю її до гілочки.
А тепер, ви, візьміть паличку в руку. Покажіть мені паличку. Молодці, правильно взяли!
Потім паличку у фарбу, прикладаємо до гілочки. Ще раз спробуємо, мачає в фарбу і прикладаємо поруч. Адже на гілочці не одна ягідка, їх багато, всі вони висять близько один до одного.
Малюйте охайно, набирайте на паличку фарбу добре, щоб ягоди були соковиті. А якого кольору у нас фарба (червоного). Молодці!
(Допомагаю в процесі роботи.)
Які чудові гілки горобини ми з вами намалювали! Тепер пташкам буде що їсти.
Фізкультхвилинка «Наші пальчики»
Малювали, малювали,
Наші пальчики втомилися.
(Ритмічно стискати пальці в кулачки)
А тепер всі дружно встали.
Ніжками потупали,
Ручками поплескали.
(Виконувати відповідні рухи)
Малювали, малювали,
Наші пальчики втомилися.
А тепер, ми відпочинемо.
(Ритмічно стискати пальці в кулачки)
VI.Підсумок заняття.
Але ягоди горобини люблять не тільки птахи, але й люди.
Діти, ви знаєте, що роблять з ягід горобини? (відповіді дітей)
З ягід горобини варять варення, готують дуже смачну пастилу, начинку для пирогів і цукерок.
Як називається варення? (горобинове)
Їх сушать і заморожують, з них роблять компоти і вітамінний чай. Зі свіжих ягід горобини віджимають сік дуже корисний при застуді. Як називається сік? (горобиновий)
Горобину в народній медицині використовують для полоскання рота, коли болять зуби і ясна. Роблять сироп, в якому, дуже багато вітамінів, необхідних людині для поліпшення зору, роботи шлунка.
Діти, вам сподобалося наше заняття? (Відповіді дітей)
А що ми сьогодні робили? (Малювали)
Які ягідки малювали? (Червоні, круглі)
Чим малювали? (Ватяними паличками).
Молодці, діти, потрудилися, врятували снігурів від голодної зими, багато соковитих ягід намалювали.
Фотоматеріали