ВЗАЄМОДІЯ ВЧИТЕЛЯ І БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Передмова
Взаємовідносини сім’ї та школи, вчителів і батьків мають довготривалу історію. Будь-яка дорога починається з перших кроків, а будь- яка будівля з фундаменту. Так і становлення людської особистості починається з сім’ї. Згадаємо слова Сухомлинського: „У сім’ї шліфуються найтонші грані людини – громадянина, людини – трудівника, людини – культурної особистості. Із сім’ї починається суспільне виховання. У сім’ї закладається коріння, з якого потім виростають і гілки, і квіти, і плоди. Сім’я – це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави. На моральному здоров’ї сім’ї будується педагогічна мудрість школи”.
Із сім’ї протоптується стежка до школи. А вже тоді на життєву дорогу ведуть дітей два розуми, два досвіди, здобуті у сім’ї та школі.
Використовуючи творчо надбання великих педагогів минулого та сьогодення, прагну щоразу до удосконалення шляхів взаємодії з батьками, родинами своїх учнів, всі зусилля спрямовую на створення комфортних умов для виховання, навчання та розвитку дітей. Шукаю нові форми роботи, щоб стати з батьками справжніми партнерами у плеканні особистості дитини – першокласника.
І. Педагогічний союз вчителів та батьків
Час і батькам, і вчителям глибоко усвідомити,
що ні школа без сім’я, не сім’я без школи не можуть
справитись з найточнішим, найскладнішим завданням
становлення людини.
В.О. Сухомлинський
„Педагогічний союз вчителів і батьків – могутня виховна сила”.
О.О.Пінт
Як два крила у птаха, що допомагають йому вільно літати в безмежному просторі, так сім’я і школа створюють оптимальне навчальне середовище для вільного та повноцінного розвитку особистості молодшого школяра. Їх співробітництво є важливою умовою ефективної навчально-виховної роботи, спрямованої на створення атмосфери доброзичливості і взаєморозуміння з опорою на народні і сучасні педагогічні надбання, національну і світову культуру, вселюдські і національні моральні цінності. Спільна робота школи і родини ґрунтується на принципах гуманістичної педагогіки, пріоритетності сімейного виховання, громадянськості, демократизму, гуманізації відносин педагогів і батьків.
Співпраця класовода і сім’ї будується на принципах взаємної довіри, поваги, підтримки, підтримки і терпимості по відношенню один до одного. Вона здійснюється успішно лише тоді, коли батьки, як вихователі власної дитини, залучаються до процесу оновлення змісту, форм і методів навчання своїх дітей, підвищують рівень педагогічної культури і отримані знання втілюють в практику сімейного виховання.
Сьогодення вимагає стратегії оновлення взаємодії педагогів з батьками, розширення тематики життєво важливих проблем, надання більшої щирості та відвертості зустрічам, бесідам, їх конструктивності, неформальності.
Ще задовго до 1 вересня, коли діти вперше переступлять поріг школи, слід добре продумати як зацікавити батьків та залучити до участі в шкільному житті дитини. Зробити їх активними учасниками, ініціаторами, творцями. Помічниками у всьому, що відбувається в школі та стосується їхніх дітей. В останній тиждень серпня широко відкриває двері „Вітальня”, яка стає для сімей першокласників школою навчання, школою творчості. Тут тісно переплітаються як індивідуальні, так і колективні форми роботи з батьками.
Робота „Вітальні” спрямовується на формування педагогічної культури батьків; соціально–психологічну допомогу; інформаційно–аналітичну підтримку.
Основний аспект в роботі з батьками учнів перших класів спрямовується на:
Змістовні акценти цих стратегій подаються у табличці, наведеній нижче.
Назва стратегії |
Зміст діяльності |
ІНФОРМУВАННЯ + ЗНАННЯ |
Оскільки соціокультурні умови життя постійно змінюються, батьків потрібно постійно інформувати щодо цих змін, що можуть негативно впливати на дітей. Також їх потрібно постійно інформувати щодо нових досліджень і даних, які дають можливість уникнути загроз для розвитку дитини і поліпшити ситуацію. Батькам потрібно допомогти опанувати знання щодо ефективних підходів до виховання дітей і можливостей співпраці навчального закладу і сім’ї з цього питання; вони повинні мати новітню інформацію про досягнення педагогічної науки і психології в цій царині. |
КОМПЕТЕНТНІСТЬ |
Навчальний заклад має сприяти набуттю батьками необхідних психолога-педагогічних якостей, які, ставши навичками, могли би бути підґрунтям усвідомленого виконання батьківських обов’язків , джерелом сили і впевненості у вихованні дітей. |
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ |
Слід розвивати свідомість і стимулювати активність батьків чи родин учнів і вихованців у напрямі вирішення існуючих виховних проблем на основах шкільного, учнівського, батьківського та місцевого самоврядування; робити надбанням гласності проблеми, шукати і вчити лідерів, об’єднувати батьківську і педагогічну громадськість навкруг проблем дитинства; допомагати планувати, координувати і реалізовувати дії щодо поліпшення ситуації. |
УЧАСТЬ |
Необхідно спонукати батьків до зацікавленої співпраці у розбудові державно-громадської моделі управління освітою. Потрібно добиватися змін у традиційній системі організації навчально-виховної роботи в освітніх закладах, запроваджувати сучасні прийоми соціального маркетингу і менеджменту для вирішення невідкладних проблем дітей і молоді. |
ПІДТРИМКА ІНЦІАТИВ |
Шляхом висунення батьківських і педагогічних ініціатив, позиціювання своїх намірів через використання мас-медіа; необхідно доводити місцевій владі та громаді доцільність підтримки програм, проектів, заходів щодо створення сприятливих умов для розвитку особистості дитини, лобіювати рішення на користь дітей, молоді та сімей з дітьми. |
ПАРТНЕРСТВО |
Необхідно знаходити і залучати якомога більше партнерів з різних галузей державного, приватного і громадського секторів на різних рівнях їх функціонування, дотичних до проблеми виховання дітей та молоді або з числа волонтерів чи меценатів (благодійників). |
ІІ. Форми роботи з батьками
Виправдали себе такі традиційні форми роботи з колективом батьків, як батьківські збори. Вони дають можливість широкого педагогічного інформування, обміну досвідом, формування батьківської думки, залучення батьків до участі у житті класу. Вони сприяють підвищенню педагогічної культури, вдосконаленню виконання ними обов’язків вихователів та об’єднують батьків класу у згуртований колектив. Обовязково, на зборах потрібно, щоб атмосфера стосунків між вчителем і батьками була затишною, приємною. На батьківських зборах обирається батьківський комітет, який надає дієву допомогу класоводу в організації навчально–виховного процесу. На батьківські збори виносяться найбільш актуальні теми:
Будуються збори по–різному. Основна частина зборів – повідомлення психолого педагогічної інформації – відбувається у вигляді лекції, бесіди, диспуту, дискусії. Добираються окремі статті, добірки уривків з творів класиків педагогічної та художньої літератури, події класного життя, проблемні запитання, які активізують слухачів, стимулюють обмін думками.
Збори готуються заздалегідь, визначається їх форма проведення, засоби і прийоми співпраці учасників, готуються запрошення, рішення зборів, рекомендації, пам’ятки для батьків. Новим у проведенні батьківських зборів є створення відео презентацій для батьків про сходинки зростання в навчанні та вихованні першокласників. Тому батькам надзвичайно цікаво подивитись і побачити свою дитину під час навчання та відпочинку, зрозуміти нелегку працю та підтримати її в подальшому на шляху до Країни Знань. Протягом навчального року роблю 4 відео презентації до кожних батьківських зборів на педагогічну тематику, а батьківський комітет демонструє фото та відео додатки із життя класу.
Батьківські уроки – це організаційна форма просвітницької роботи, що здійснюється через проведення теоретичних та практичних занять. Вони проводяться у формі консультацій, лекцій, де даються практичні поради, йде обмін досвідом виховання, думками з тієї чи іншої проблеми, організовуються виставки літератури, здійснюється анкетування.
ТЕМАТИКА БАТЬКІВСЬКИХ УРОКІВ
Вересень. Цікаві зустрічі (Виступи та поради лікаря, логопеда).
Жовтень. Ранкова гімнастика, рухливий спосіб життя – запорука міцного здоров’я ( виступ та поради вчителя фізичної культури, розучування комплексу ранкової зарядки).
Листопад. Успішна адаптація першокласника до роботи в умовах школи – шлях до гармонійного розвитку особистості ( Виступ та поради психолога).
Грудень. Здібності. Коли і як вони розвиваються ( зустріч зі вчителями трудового навчання, образотворчого мистецтва та музики).
Січень. Формування навички читання та графічних навичок письма ( Обмін досвідом).
Лютий. Поговоримо про дівчаток, поговоримо про хлопчиків.
Березень. Телевізор, комп’ютер і молодший школяр.
Квітень. Дитяча сімейна бібліотека. Новинки педагогічної літератури та періодичної преси для батьків ( Зустріч з бібліотекарем школи).
Травень. Дружня розмова ( Обмін думками про батьківські уроки).
Консультації – форма роботи з батьками, яка передбачає надання допомоги, порад з проблем родинного виховання та навчання.
В першому класі це одна із найбільш дієвих форм роботи по співпраці класовода, вчителів – предметників, що дає можливість добре вивчити дитину, сім’ю та визначити шляхи взаємодії у навчально–виховному процесі.
Консультації можуть бути: за кількістю сімей – масовими, груповими та індивідуальними; за участю членів родини – з усією сім’єю, з батьком, матір’ю і дитиною; за місцем проведення – у школі, вдома; за терміном – планові і непланові.
Консультації проходять у вигляді бесіди, супроводжуються анкетуванням, спостереженням, тестуванням.
ТЕМАТИКА КОНСУЛЬТАЦІЙ ДЛЯ БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
ТЕМАТИКА ОПИТУВАНЬ (АНКЕТУВАНЬ) З ПРОБЛЕМ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ
Дні відкритих уроків, клубних годин у ГПД дозволяють батькам надавати своїм дітям посильну допомогу у навчанні, ознайомившись з методикою викладання і добору матеріалу вчителем, вимогами до учнів у процесі навчання з окремих предметів та навчальними можливостями своїх дітей. Це допомагає уникнути непорозуміння між вчителем і батьками під час навчального процесу.
Педагогічні практикуми допомагають батькам і вчителю знайти ефективне вирішення будь–яких педагогічних ситуацій, що можуть скластися у взаєминах батьків і дітей, батьків і вчителів.
Педагогічні практикуми для батьків першокласників є школою виховання, озброєння педагогічними уміннями та знаннями, навичками виховання в сім’ї. Для практикуму доцільно зробити аналіз реальної ситуації, коли виникає непорозуміння чи конфлікт в класі, сім’ї. Уяснити:
Складовою частиною практикуму стає обговорення педагогічних ситуацій, анкетування, перегляд матеріалів періодичної преси, поради щодо читання психолого–педагогічної літератури.
Батьківські педагогічні конференції в 1 класі проводяться двічі на рік. Це форма роботи з батьками, що передбачає доповіді педагогів та батьків з актуальних проблем сімейного виховання, відповіді на запитання й обмін досвідом. Проводяться для батьків усіх 1–х класів. До проведення конференції долучається адміністрація школи, запрошені гості.
ТЕМАТИКА КОНФЕРЕНЦІЙ
Цікаво проходить читацька конференція „Батьки як вихователі”, „Зі скарбниці видатних педагогів”, яка готується спільно з бібліотекарем школи. Батькам заздалегідь повідомляють питання для обговорення та перелік літератури, періодичної преси, яку можна опрацювати, щоб зрозуміти проблему, що винесена га обговорення та прийняти й самому активну участь.
Однак і при проведенні давно випробуваних форм співпраці з батьками використовую елементи новизни – інтерактивні методи.
Наприклад, на перших батьківських зборах вправу „Знайомство”, згодом рольову гру „Діти–учні–батьки”, „Дерево очікувань”, „Наш сад”, „Подивіться на світ очима дитини”, „Занедбаний сад, що став квітучим”, „Дякую” та ін.
Зміни в житті суспільства вносять зміни в укладі сім’ї, способах виховання дітей. Це вимагає нових форм роботи з батьками, співпраці сім’ї та школи.
Проводяться педагогічні тренінги для розширення комунікативних можливостей батьків. Їх уявлень про себе і дитину, для пошуку оптимальних шляхів спілкування з дитиною. Вони готуються психологом і класоводом, однак тренером виступає психолог, який має базові знання та вміння з методики тренінгових занять.
Виправдовують себе такі форми роботи як спільні корисні справи (СКС) батьків і дітей та їх презентація в класі, що виливається у виставки, альбоми, газети. Вони надзвичайно могутня сила в об’єднанні батьків навколо своєї дитини, які прагнуть допомогти, навчити, виявити її творчі здібності.
СКС „ ТВОРИМО РАЗОМ ”
Добре зарекомендували себе Дні добрих справ (ДДС). Які проходять під гаслом „Важко навернути до добра повчанням, легко – прикладом”. Сенека.
Це:
Аукціон батьківських талантів відбувається протягом вересня–жовтня під девізом „Що вміємо самі, навчимо дітей”. Батьки запрошуються на години спілкування, клубні години, розповідають та демонструють свої уміння співати, малювати, шити, вишивати, майструвати, лікувати, рятувати.
Така форма роботи зближує батьків, допомагає класоводу вивчити сім’ї своїх учнів, їх уподобання, творчі можливості та використати при проведенні класно–родинних свят, які є підсумком всіх напрямків співпраці батьківської громади і школи, бо вони демонструють знання та уміння дитини, її творче зростання. А це найбільша радість для батьків бачити свою дитину здоровою та щасливою.
Класно–родинні свята – це форма роботи, де батьки вчаться бачити своїх дітей не такими, які вони вдома і радіти за них, за їх успіх, кожний новий крок у світі Життя. В 1 класі у вересні проводяться – „ З днем народження, 1-А! ”, жовтні – „ Це не гадка, не казка, що віднині я – школярик ”, грудні – „ В наш рідний край завітав святий Миколай , березні – „ Де багато пташок, там немає комашок ”(до Дня зустрічі птахів). І найулюбленіше свято першокласників – „ Прощавай, Букварику! ”.
Цікавою індивідуальною формою роботи з батьками є „ Учнівський конвертик”. Це своєрідна форма звіту про щоденні успіхи дитини, подяка та побажання вчителя на щось звернути увагу, над чимось попрацювати. Вона допомагає в атмосфері поваги, толерантності здійснювати процес навчання та виховання і кожному батькові щиро радіти за успіхи своєї дитини, не відчуваючи ніяковості, дискомфорту.
Без співпраці з батьками класоводу не обійтись. Це і підготовка костюмів для виступу, придбання призів, нагород для учнів та найбільш активних батьків, випікання жайворонків, продумування змісту запрошень для гостей, мам, тат, дідусів та бабусь.
Така система роботи класовода, вчителів–предметників, адміністрації школи – з одного боку, та батьків – з другого боку, сприяє виробленню у всіх учасників навчально–виховного процесу вже в першому класі сучасні погляди на виховання дитини і нікого не залишають байдужими, адже, як зазначав А.С.Макаренко „Наші діти ... це прекрасний яблуневий сад... важко, звичайно, не милуватися таким садом, важко йому не радіти, але ще важче не працювати в такому саду”.
Список використаної літератури