Досвід "Заняття за методикою Кюїзенера"

Про матеріал
Основними перевагами освітньої технології є доступність, багатофункціональність, універсальність. Доступність полягає в тому, що вона проста і зрозуміла дітям і сприймається ними як гра, а не нудне заучування математичних понять та чисел. Багатофункціональна тому, що є математичним посібником, який дає змогу підвести дитину до розуміння абстрактних і математичних понять. Вона створена для навчання математики та розвитку математичних здібностей у дітей дошкільного віку, при цьому сприяє розвитку дрібної моторики, просторовому та зоровому сприйняттю. Універсальною вона є тому, що її застосування не суперечить іншим методикам, а навпаки вдало їх доповнює.
Перегляд файлу

ЗАНЯТТЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ПАЛИЧОК КЮЇЗЕНЕРА

Заняття «Ми кольорові палички»

Мета: продовжити знайомство дітей з кольоровими паличками, формувати  вміння порівнювати величини, вчити вибудовувати послідовність ряду паличок, вправляти у вимірюванні довжини різних паличок за допомогою однієї, з'ясувати взаємозв’язок між кількістю і числом та цифрою, що його позначає, закріпити назви кольорів, вміння орієнтуватися в просторі. Розвивати дрібну моторику кистей рук, логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати зацікавленість до занять з математики.                                                                                             Матеріал: набір кольорових паличок Кюїзенера, набір цифр за кількістю дітей.

Хід заняття: Малята, сьогодні ми запрошені в гості до країни Математики в королівство «Кольорових паличок».                                                                                               В цьому королівстві живуть кольорові палички, вони знають багато ігор, перетворюються в різні предмети, вміють  лічити і знають всі цифри, тож давайте з ними познайомимось.                                                                                                                   Вихователь показує палички, діти знаходять у себе такі ж і називають їх. Після того, як діти познайомились з усіма паличками, вихователь пропонує дітям викласти палички в порядку зростання від найменшої до найбільшої.

 Яка паличка стоїть першою?

 Яка паличка стоїть у ряді останньою?

 Паличка якого кольору розташована за рожевою? За жовтою? За синею?

 Яка паличка стоїть попереду блакитної? Чорної? Жовтогарячої?

 Яка паличка стоїть між рожевою  і червоною? Між  червоною і фіолетовою?              

Проводиться фізкультурна хвилинка «Будь уважний»:

Ігрова вправа «Ім’я кольорової палички»:

Вихователь запитує, чи вміють діти лічити. Якщо ні, то в цьому нам допоможуть кольорові палички. У кожної палички є своє ім’я. Той, хто довідається про імена всіх паличок, легко і швидко навчиться лічити.

  •  Ім’я найкоротшої білої палички - один і позначається цифрою 1 (дорослий показує картку з цифрою 1)
  •  Як же довідатись про імена решти паличок?
  •  Потрібно кожну наступну паличку виміряти за допомогою білої. Кількість білих паличок підкаже ім’я наступної кольорової палички.

Вихователь пропонує дітям дізнатись ім’я блакитної палички. Для цього потрібно із білих паличок скласти паличку такої самої довжини, як блакитна.

-  Скільки білих паличок знадобилось? 

-  Отже із трьох білих паличок можна скласти одну блакитну, її ім’я два; позначте цифрою 2.

Так само визначаються «імена» решти кольорових паличок. Кожну паличку позначаємо відповідною цифрою.

Підсумок

Заняття «Лінії»

Мета: формувати знання дітей про лінії: прямі, хвилясті, ламані; розвивати вміння порівнювати групи предметів за допомогою знаків < , >,=;  вправляти в прямій та зворотній лічбі;  слухову та зорову пам'ять, мислення, увагу; виховувати цікавість до занять з математики.

Матеріал та обладнання: набір кольорових паличок, лінійки, набір з цифрами та знаками. 

Хід заняття.

На дошці зображення ліній:ламана, хвиляста і пряма.

-  На що ці лінії схожі?

-  Перша лінія називається ламана, розгляньте її. Як ви думаєте, чому її так називають?

-  Викладіть ламану лінію з кольорових паличок.

-  Чи можна скласти хвилясту лінію з паличок? Чому ні?

- За допомогою чого ми з вами можемо викласти хвилясту лінію? (за допомогою мотузка). Викладаємо хвилясту лінію.

-   Наступну лінію називають прямою. Як ви гадаєте чому?

-  Візьміть кольорові палички: 1, 2, 3,4,5. Викладіть пряму лінію.

-  Чи можна виміряти цю лінію? Пряма лінія не має ні початку, ні кінця. Тому лінії часто ділять на відрізки, які обмежують короткими вертикальними лініями.

- Як ви думаєте, чи можна виміряти відрізок? Нам в цьому допоможе лінійка.

Проходить  знайомство з лінійкою.

- Давайте розглянемо пряму лінію, яку ми щойно виклали з паличок.

- На які відрізки її можна поділити? (білий, рожевий, блакитний, червоний, жовтий).

Вихователь пропонує дітям виміряти лінійкою ці відрізки та вказати цифрою їх довжину.

Вправа «На скільки?»:

Спочатку діти кладуть одну паличку над іншою, визначають, яка з них довша. Потім визначають на скільки одна паличка довша за іншу: слід додати до меншої з них білі палички так, щоб їхні довжини зрівнялися. Тепер запропонуйте дітям полічити білі палички й замінити їх однією -  тією, яка відповідає їхній спільній довжині. В кінці педагог пропонує дітям зробити математичний запис з допомогою цифр та знаків. Наприклад: діти порівнюють блакитну паличку 3 і червону паличку 4. Це можна записати за допомогою цифр і знаків 4>3, потім запропонувати декілька варіантів паличок для порівняння та зробити  відповідний запис.

Педагог пропонує  дітям  полічити  скільки всього кольорових паличок.

Для цього діти викладають палички  на столі від  найменшої  до  найбільшої та рахують: спочатку від 1 до 10, а потім від 10 до 1.

Підсумок.

Заняття  «Чарівний мотузок»

Мета: ознайомити дітей з числом та цифрою 3, дати поняття про склад числа 3, закріпити числа; вправляти дітей в порівнянні множин, вживанні слів «більше», «менше», «порівну», використанні знаків >, <, =; закріпити властивості геометричних фігур: круг, овал, трикутник; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати посидючість.

Матеріал та обладнання: набір кольорових паличок, набір цифр та знаків, мотузок, набір плоских геометричних фігур, демонстраційні картинки із зображенням овочів та фруктів.

Хід заняття.

В руках у вихователя мотузок: 

  • Що це?
  • Як його використовують в побуті?
  • Чи можна гратися мотузком?
  • В які ігри?

Вихователь пропонує дітям гратися в гру «Перетвори фігуру»:

Діти викладають з мотузка круг і овал. 

  • А тепер викладіть трикутник. Чому не виходить?
  • Чим відрізняється трикутник від круга і овалу?
  • З допомогою чого можна викласти трикутник? (діти викладають трикутник з  паличок)
  • Скільки кутів і сторін у трикутника?
  • Знайдіть  цифру 3.
  • Викладіть з мотузка цифру 3.

Д/г «Розумні палички»

  • Розумні палички допоможуть утворити число 3, що позначає цифру 3.
  • Знайдіть паличку на ім’я 3.
  • Якого вона кольору?
  • Викладіть скільки паличок 1, щоб вони були однакової довжини з паличкою 3.
  • Скільки паличок 1 ви виклали?
  • Отже, як можна утворити число 3? (1+1+1=3)
  • Знайдіть паличку 2 , якого вона кольору?
  • Покладіть її під паличкою 3, скільки потрібно покласти паличок 1, щоб вони були однакової довжини з паличкою 3.
  • То як ще можна отримати число 3?  (2+1=3)

 Фізхвилинка.

Д/г «Скільки»

-    Я ходила у садок назбирала яблучок. Скільки їх?  (діти рахують фрукти – картинки на магнітній дошці)

  • Знайдіть відповідну цифру.

Пішла на город назбирала овочів. Скільки їх?  (діти рахують овочі – картинки на магнітній дошці)

  • Знайдіть в касах відповідну цифру. ( закріпити знаки >,<,= ) .
  • Чого більше овочів чи фруктів?  Поставте відповідний знак, викладіть з допомогою цифр приклад, прочитайте його.

Підсумок.

Заняття «Потяги пасажирські та вантажні»

Програмовий зміст: вправляти  дітей у кількісній та порядковій лічбі,  орієнтуванні в просторі, складанні паличок по довжині, засвоєнні складу числа, вчити  розрізняти цифри, колір; розвивати логічне мислення,  вміння міркувати, самостійно формулювати запитання і відповідати на них, виховувати пізнавальну цікавість до занять, посидючість.

Матеріал та обладнання:  набір паличок для магнітної дошки (плоский варіант), картки із зображенням тварин,  набір кольорових паличок для кожної дитини,  картки з цифрами.

Хід заняття:

Педагог загадує загадку: «У полі драбина лежить, по тій драбині будинок біжить.»  (Потяг).  Як ви здогадалися, що це потяг?

 Давайте Складемо потяг з паличок вагонів – від найдовшого до  короткого.  Пропоную, для того щоб нам було сумно їхати, по дорозі пограємо в «питання й відповіді». Одне питання задаю я, а інше – хто-небудь з вас. (Діти формують питання за аналогією.)

Скільки всього вагонів в поїзда?  Який вагон найкоротший? Який найдовший? Яким по порядку стоїть синій вагон? Вагон якого кольору стоїть  сьомим? Який по порядку вагон знаходиться між червоним і фіолетовим? Знайди вагон, який стоїть поряд з блакитним, але не червоний. Якого кольору вагон ліворуч (праворуч)  жовтого?

«Вагончики веселі біжать, біжать, біжать, їх круглі коліщатка всі стукотять та стукотять».

-  Перелічіть  вагони  від найнижчого до найвищого , а тепер навпаки.

-  Я буду називати розмір вагона, а ви покажіть його: найдовший, коротше, ще коротше ... хто продовжить? А тепер навпаки: найкоротший, довше, ще довше. (Хто-небудь з дітей продовжує називати і показувати). Пронумеруйте вагони свого поїзда. Якого кольору третій (шостий, перший) вагон?

- У нашому поїзді їдуть пасажири - ось вони. (показати білу паличку). Скільки пасажирів в останньому вагоні? (викласти білі палички по довжині «вагона» і полічити їх.) Яким буде ваше запитання? (Запитати декількох дітей.) А скільки пасажирів помістяться в четвертому і шостому вагонах? Доведіть. А у восьмому і сьомому? Як дізналися? У якому по порядку вагоні їдуть три пасажири?

-  Дітки, по залізниці рухається зустрічний потяг. (Скласти потяг з чотирьох вагонів на дошці). Тільки пасажири в ньому – тварини: вовк, лисиця, заєць, їжачок. У цьому поїзді їде і білка, але вона сховалася, і її не видно. Відгадайте, в якому вагоні білка, якщо ми знаємо, що вона їде не з їжачком, не з вовком і не із лисицею?

Крім пасажирських поїздів є товарні. Складіть товарний потяг з паличок одного кольору, якого хочете. (Запитати 2-3 дітей, з паличок якого кольору вони склали свій «поїзд» і скільки в ньому «вагонів»).

-  Є у нас вантаж одномісний (показати білу паличку), двомісний (червону), тримісний. Цей вантаж треба розподілити по вагонах так, щоб їх повністю завантажити, але по-різному. (запитати, який вантаж в першому вагоні, як навантажили другий вагон і т. д.)

-  Наші поїзда прибули на вокзал за розкладом. А ось будівлі вокзалу немає, його треба побудувати, але тільки з тих паличок, які вказані цифрами на картках. (Дітям роздати картки з цифрами, згідно їм відібрати палички, з яких створюється споруда.)

Підсумок:

Дітям пропонується стати в коло. Вихователь кидає м'яч кожному з дітей і задає питання: 

-  Що цікавого було на занятті?

-  А тобі що сподобалося найбільше? 

-  Яке завдання було найважчим? А самим легким? 

-  Як ти вважаєш, ти добре працював? Чому так вирішив? За що б ти себе похвалив? 

Заняття « Ми будівельники»

Програмовий зміст: формувати уявлення  про додавання множин, ознайомити зі знаком «+» та складом числа 5; спонукати дітей вдаватися до практичних та розумових дій, задовольняючи свій інтерес, експериментувати, конструювати.; закріпити вміння порівнювати предмети за довжиною і шириною; розвивати зорову пам'ять, увагу, логічне мислення; виховувати уважність, спостережливість.

Матеріал та обладнання: набір кольорових паличок (по 5 шт. кожного кольору), будинки, малюнок річки, набір цифр та знаків.

Хід заняття:

Педагог розповідає дітям про те, що в місті чисел з’явився новий будинок. В цьому будинку живе цифра 5. Кожний поверх цього будинку складається з різнокольорових паличок.

  • З яких чисел складається кожен поверх?

 Запропонувати дітям вибрати картки з цифрами і заселити кожен поверх пустого будинку з цифрою 5 на даху, відповідними цифрами. 

  • Які це повинні бути цифри?

Діти повинні вибрати правильну відповідь:

  • На поверхах  поселяться числа, які менше 5.
  • Поселяться такі два числа, які в сумі складають число 5.
  • Поселяться будь-які  числа.

Кожна дитина розповідає, якими числами вона заселила свій будинок. Педагог пропонує впевнитися у вірності виконання завдання за допомогою паличок. Місто чисел росте, в ньому з’являються нові будинки, вулиці, але вони різні за висотою.

  • Чому нові будиночки-числа різної висоти? (міркування дітей).

В процесі обговорення підвести дітей до висновку, що чим більше число, тим більше варіантів його розкладу на менші числа.

Розташовуючи нові будинки в порядку зростання їх поверхів (2,3,4,5), діти мають впевнитися в тому, що будиночки-числа зростають  на один поверх (одиницю).

Педагог пропонує дітям взяти в праву руку білу паличку, а в ліву – блакитну.  

-  Які числа у вас в руках?                                    

-  Що буде коли ці палички-числа скласти? Найдіть паличку, що має таку ж довжину, як ці дві разом. Для того, щоб показати, що ми склали палички (об’єднали ), будемо ставити знак «+» (плюс) і викладати приклад: 1+3=4; 3+1=4; 2+2=4. Діти за зразком викладають приклад, а наступні два – самостійно.

Проводиться фізкультурна хвилинка  «Прогулянка по місту»:

Діти шикуються колону, крокують спочатку на місці, а потім просуваються вперед, трохи зігнувши ноги та промовляючи:

Паровоз кричить: «Туту, я іду, іду, іду!»

А колеса стукотять:  «Так – так - так!

Хто найшвидший – той мастак!»

-  Ось ми на паровозі приїхали до річки. Як ми можемо переправитись через неї? (пропозиції дітей). Так, побудуємо міст.

Кожна дитина (самостійно або з допомогою педагога) відмічає, в якому місці річки вона буде будувати міст, підбирає для нього палички відповідної довжини (важливо, щоб довжина перекривала ширину річки).

Після того як мости будуть побудовані, діти обговорюють, який міст довгий, який короткий. А з допомогою силуетів різних видів транспорту перевіряють чи достатньо мости широкі.

Підсумок.

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
3620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку