Довідка про стан освітньо – виховної роботи з соціально-морального розвитку дітей дошкільного віку

Про матеріал
Дошкільний заклад перший відкриває перед дитиною світ соціально-суспільного життя. Разом із родиною він бере на себе функції формування особистості. Так, педагоги дошкільного закладу велику увагу приділяють питанням морального розвитку дітей, забезпечення соціальної компетенції кожного дошкільника. Тому вихователем-методистом проведена тематична перевірка стану освітньо – виховної роботи з соціально-морального розвитку дітей дошкільного віку.
Перегляд файлу

Довідка про стан освітньо – виховної роботи з соціально-морального  розвитку дітей дошкільного віку

 

Відповідно до наказу Бохоницького дошкільного навчального закладу «Дзвіночок» від 18 лютого 2020 року № 43 з 24 по 28 лютого 2020 року було проведено тематичне вивчення стану освітньо-виховного процесу з формування морально-етичної поведінки у дошкільнят.

Перевірка проводилася за питаннями:

  1.       Вивчення умов, створених у групах для змістовної діяльності дітей;
  2.       Формування дитячого колективу й розвиток колективізму в дітей:

2.1.Оцінка  досвіду морально-етичного розвитку, який надають дитині різні види діяльності. Взаємовідносини дітей у спільній діяльності, їхній прояв;

2.2.Оцінка  ролі вихователя як організатора спільної діяльності дітей, прийоми керівництва.

  1.       Вирішення завдань морально-етичного розвитку під час планування та організації навчальної діяльності;
  2.       Рівень морально-етичної вихованості дітей різних вікових груп;
  3.       Зв’язок дошкільного закладу із сім’єю. Форми роботи із сім’єю.

Вивчення роботи  проводили Мельник І.Г., директор, Патула Г.В., вихователь-методист.

За час перевірки було встановлено, що робота з формування морально-етичної поведінки дошкільнят ведеться відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», вимог Базового компоненту дошкільної освіти в Україні, програми розвитку дітей дошкільного віку «Дитина»

1. Вивчення  умов, створених у групах для організації

 

        Дошкільний вік — період, коли в дитини формуються уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми. Вступаючи у життя, малю­ки мають засвоїти багато правил, які склалися в суспіль­стві. Й допомогти їм у цьому маємо ми — педагоги.

Соціально-етичний розвиток дошкільника характе­ризується формуванням гуманних взаємин з оточенням, умінням налагодити доброзичливі стосунки з ровесни­ками, старшими дітьми, дорослими, формуванням по­зитивного ставлення до себе та толерантним ставлен­ням до інших.

Саме на дошкільний заклад покладається виконання замовлення сім'ї щодо формування соціально – морального досвіду вихованців: з одного боку, діти мають набути навичок та практичних умінь для соціальної адаптації, а з іншого — навчитися вирізняти себе з-поміж інших, відстоювати свою індивідуальність, "не розчинятись" у групі однолітків.

Дошкільний заклад перший відкриває перед дитиною світ соціально-суспільного життя. Разом із родиною він бере на себе функції формування особистості.

   Так, педагоги дошкільного закладу велику увагу приділяють питанням морального  розвитку дітей,  забезпечення соціальної компетенції кожного дошкільника.  Вихователі всіх груп працюють над створенням в групі атмосфери взаємоповаги, взає­модопомоги, спонукають дітей шанобливо, добро­зичливо ставитися до всіх дітей групи.

У повсякденні вихователі широко використовують такі фор­ми роботи:

  • бесіди на морально-етичні теми;
  • розглядання альбомів, ілюстрацій, книг;
  • читання та обговорення художніх творів, вчинків персонажів;
  • створення ситуацій для відпочинку й усамітнення дітей;
  • творчі та рухливі ігри;
  • розваги та свята із залученням батьків;
  • спільна творча діяльність дітей та батьків, організація виставок дитячих та спільних з дорослими робіт.

Підвищення рівня інформованості педагогів щодо соціально-моральної компетентності дошкільників відповідно до Базової програми розвитку дитини відобразились у тренінгу «Соціально-моральна компетентність дошкільників крізь призму базової програми «Дитина».

 Особливу увагу вихователі ясельної групи приділяють питанню адаптації дітей до дошкільного закладу.

Так, у групі раннього віку «Веселка» вихователі Сидорук Г.В., Патула Г.В., намагаються створювати атмосферу затишку та емоційного комфорту, вчать дітей орієнтуватися в тому, що таке «добре» і «погано», формують елементарні засоби спілкування.

Під час колективного перегляду заняття – гри з навчання мові почуттів з теми «Кошеня» (27.02.20р) вихователь Патула Г.В. закріплює з дітьми ввічливу форму привітання, прощання, подяки; спонукає дітей до звуконаслідування свійських тварин, сприяє до виявлення турботливого, дбайливого ставлення до них. Діти сприймають мову вихователя, з задоволенням виявляють свої почуття.

Належну увагу приділяють вихователі ознайомленню батьків з психолого-педагогічними особливостями дітей 2-3 років, проводять круглі столи з питань «Роль сім’ї  у моральному вихованні дітей», «Роль батьків у розвитку ігрових дій малюків» , консультаційну роботу з питань формування у дітей самостійності, виховання працелюбності.

Вихователі другої молодшої групи дошкільного віку «Сонечко» Волошенюк Л.Ф., Павленко О.А., значну увагу приділяють питанням формування культурно – гігієнічних навичок та навичок самообслуговування у дітей, вчать дітей вживати ввічливі форми звернень під час спілкування з дорослими і однолітками.

Так, вихователь Волошенюк Л.Ф.   в ранкові години використовує різноманітні форми і прийоми роботи з дітьми з питання соціально – морального розвитку дітей (спостережуваний режимний процес - ранковий прийом 20.01.20р), такі як індивідуальні заняття з закріплення правил ввічливої поведінки з розглядом ілюстрацій певного соціально – морального змісту, праця в куточку природи, групові заняття з теми «Професії дорослих» з закріпленням правил поведінки в громадських місцях, ігрові моменти – поява у групі іграшки ведмедика з перев’язаною ногою, вихователь пропонує дітям висловити припущення, що трапилося з ведмедем. Цікаво було проведено дидактичну гру «Іграшку попроси» з практичним вправлянням у використанні форм ввічливого звертання.

Формуванню позитивних взаємовідносин з однолітками особливу увагу приділяє вихователь Павленко О.А.  Так, під час спостережуваного ранкового прийому (28.01.20р) звертає увагу чи вітаються діти, заходячи в групу, з яким настроєм прийшли до дитсадка, спонукає їх ділитися іграшками та солодощами, постійно тримає в полі зору всіх діток, попереджує та вирішує конфліктні ситуації.

Особливу увагу приділяють вихователі питанню формування у дітей бережного відношення до іграшок , дотримання  правил поведінки у  громадських місцях.

Вихователь середньої групи «Краплинка» Мельник Т.І. працює над розширенням уявлення дітей про норми та прави­ла поведінки; заохочує ініціативу дітей до встановлення кон­тактів з іншими. Особливу увагу приділяє формуванню у дітей навичок самообслуговування, залучення їх до виконання посильних трудових доручень, формує інтерес до світу дорослих, прагнення пізнати його.

Під час організації колективної праці  на прогулянці (19.02.20р) – збирання гілочок, папірців – спонукає трудову діяльність дітей за допомогою ігрових прийомів, типу «зайчик дивиться, як ви працюєте і радіє за вас» тощо.

    Належну увагу формуванню соціальних навичок та активного інтересу до оточуючих, умінь регулювати власну поведінку відповідно до загальноприйнятих морально – етичних норм приділяють вихователь старшої групи «Ромашка»

    У  формуванні соціально – моральної компетентності дітей надає перевагу таким методам, як читання, обговорення та інсценування художніх творів на відповідну тему; розглядання і обговорення особистих робіт, фотографій членів сім'ї дітей; дидактичні ігри та вправи; практичні види діяльності — ліплення, малювання (з використанням нетрадиційної техніки) тощо.

       Вихователь групи Яропуд М.О., поглиблено працює над формуванням у дітей базових якостей – людяності, співчуття, милосердя.

    Заняття з дітьми «Подружімось й пізнаймо одне одного» показало, що вихователь сприяє налагодженню позитивних контактів між дітьми, створює атмосферу психологічно невимушеної атмосфери, розвитку почуття єдності, причетності до групи, виховуює у дітей взаємоповагу, дисциплінованість.   

         У групі працює гурток «Умілі ручки», керівник Патула Г.В., під час заняття  з теми «Як я допомагаю птахам взимку» діти виготовили годівнички, розглядали ілюстрації і обговорювали їх зміст. Особливу увагу приділяє вихованню поваги до членів родини, бажання піклуватись і допомагати їм. Так, під час гурткової роботи (10.12.19р) пропонує дітям виготовити оберіг для своєї сім’ї – підкову, щоб оберігав їх від всяких лих та нещасть.

      Основний акцент у забезпеченні соціально – морального розвитку дітей педагоги дошкільного закладу ставлять на просвітницьку роботу серед батьків вихованців. Моральне виховання – одна із складових частин виховання дошкільників. Перед вихователями постають неабиякі завдання їх реалізації. З цією метою у дошкільному закладі проводяться заходи для підвищення рівня психологічної грамотності педагогів та батьків. Проводились батьківські збори з питання «Культура поведінки дошкільнят» у середній групі на яких батьків ознайомили з правилами культури поведінки дошкільнят. Треба відмітити,  вихователь цієї групи надає важливого значення цьому питанню, сумлінно виконує певні поради та рекомендації. Здійснюється просвіта батьків та вихователів через інформаційні блоки у групах дитячого садка, а саме з питань «Адаптації дітей дошкільного віку», також у групі «Ромашка» розміщені матеріали «Дитина та телебачення» з метою ознайомлення батьків з правилами вірного використання телебачення для життя дитини. У батьківських куточках молодших груп розміщено поради щодо адаптації дітей до дошкільного закладу, щодо їх виховання, як от «Як стати кращими батьками», «Чому дитина не щаслива?», «Це важливо знати».

       У групах практичним психологом проводилися дослідження на виявлення у дітей агресивності, які показали, що вихователі працюють над подоланням у дітей проявів агресії, використовують поради та рекомендації щодо подолання цієї негативної поведінки. Групова консультація з педагогами «Моральні цінності людини» визначила пріоритетні напрямки особистості людини та їх значення у житті.

        Під час групових консультацій з батьками з питання «Моральне виховання дітей 4-6 років»  практичний психолог Люлька М.С. ознайомила батьків з моральними нормами поведінки у дітей дошкільного віку. З метою попередження насильства у сім’ї, встановлення довірливих стосунків між батьками і дітьми, також було проведено круглий стіл  «Формування моральної саморегуляції у дітей дошкільного віку».

 

      Однак, поряд з позитивним в роботі вихователів є недоліки:

  •             Недостатньо уваги приділяється у  групі раннього віку питанням формування культурно – гігієнічних навичок та позитивних взаємовідносин між дітьми. (Спостережуваний  режимний момент – ранковий прийом та сніданок 29.11; 09.12)
  •             Діти груп «Сонечко», «Ромашка» володіють певними навичками самообслу-говування, однак, у них ще не сформовано культура одягання. Так, окремі діти не дотримуються послідовності одягання, виймають з шафи речі, кидають їх на підлогу (спостережувані режимні моменти вихователів.)
  •             Недостатньо уваги приділяють вихователі формуванню взаємоповаги і дружніх взаємин між дітьми під час гри (спостережувана прогулянка – 03.02.20р)
  •             Не на належному рівні проводиться формування практичних навичок безпечної поведінки старших дошкільнят (Діти в основному знають, як потрібно себе поводити з незнайомцями, однак при розігруванні ситуацій чинять неправильно)
  •             Як показало контрольне опитування, не у всіх дітей старшого дошкільного віку сформовано знання про культуру поведінки в природі, права та обов’язки дітей.
  •             Недостатньо використовують педагоги на заняттях та під час інших режимних моментів різні методи роботи, що базуються на практичній діяльності зокрема:
    1. коло спілкування за певною проблемою;
    2. моделювання різних ситуацій, пов'язаних зі спілкуванням з незнайомими і близькими людьми, ровесниками і дорос­лими.

 

Виходячи з вище зазначеного пропонуємо:

 

  1. Посилити роботу з формування соціально – моральної компетентності дітей. Спонукати дітей до вироблення спільних правил по­ведінки в групі, на ігровому май­данчику; надавати вихованцям можливість вправлятися у доб­рих вчинках, використовуючи для цього реальні життєві та ігрові ситуації.

Вихователям усіх груп.

Постійно.

  1. На заняттях та під час інших режимних моментів використовувати методи, що базуються на практичній діяльності з моделюванням різних ситуацій, пов'язаних зі спілкуванням з незнайомими і близькими людьми, ровесниками і дорос­лими.

Вихователям старших груп.

Постійно.

  1. Формувати позитивні взаємини між дітьми під час ігрової діяльності.

Вихователям Усіх груп.

Постійно.

  1. Посилити роботу з формування культурно – гігієнічних навичок, культури харчування.

Вихователям ясельної, молодшої групи.

Постійно.

  1. Приділяти посилену увагу формуванню навичок самообслуговування, культури одягання.

Вихователям усіх груп

Постійно.

  1. Формувати знання про права та обов’язки дитини.

Вихователю старшої групи.

Постійно.

 

 

 

Вихователь-методист                                                                     Патула Г.В

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Валентина Нагорна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 січня 2021
Переглядів
3344
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку