Довідка щодо вивчення стану викладання Інтегрованого курсу «Громадянська освіта»

Про матеріал
Громадянська освіта є важливою складовою сучасної освіти, яка формує відповідальних громадян, здатних брати участь у суспільному житті. В Україні викладання громадянської освіти регулюється низкою законів та нормативних документів Нормативна база викладання інтегрованого курсу. Сучасні технології, які застосовує вчителька, ЇЇ методи і форми роботи.
Перегляд файлу

                      Довідка  щодо вивчення  стану викладання

                      Інтегрованого курсу  «Громадянська освіта»

                      у ……..  ліцеї №3 у грудні  2024 року.

 

Згідно з планом роботи  ліцею на 2024-2025 навчальний рік у грудні 2024 року було здійснено вивчення Інтегрованого курсу  «Громадянська освіта», який викладається з 2018 року у 10 класі 2 години на тиждень, 70 годин на рік.

Вчителька, яка  викладає інтегрований курс – Іванова Наталія Миколаївна, вчителька вищої категорії,має звання «Вчитель-методист», загальний стаж роботи -27 років, у …….. ліцеї №3- 20 років.

Громадянська освіта є важливою складовою сучасної освіти, яка формує відповідальних громадян, здатних брати участь у суспільному житті. В Україні викладання громадянської освіти регулюється низкою законів та нормативних документів

 У викладанні інтегрованого курсу вчителька керується  Законами та нормативними документами, що регулюють викладання громадянської освіти:

 - Конституція України: Забезпечує право на освіту, свободу слова, об'єднання та інші фундаментальні права і свободи, які є основою для громадянської освіти.

 - Закон України "Про освіту": Визначає основні принципи організації освітнього процесу, права та обов'язки учасників освітнього процесу, а також передбачає обов'язковість громадянської освіти.

 - Закон України "Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності": Визначає стратегічні напрями розвитку громадянської освіти, спрямовані на формування національної свідомості, поваги до прав людини та демократичних цінностей.

 - Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні: Визначає пріоритетні напрями розвитку громадянського суспільства, зокрема, через розвиток громадянської освіти.

 - Концепція розвитку громадянської освіти в Україні: Визначає цілі, завдання та механізми реалізації громадянської освіти на різних рівнях освіти.

Підручник, який використовується при викладанні Інтегрованого курсу: Гісем О.О. Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / О.О. Гісем, О.О. Мартинюк.

За програмою, основними поняттями громадянської освіти є такі: людина, особа, громадянин, права людини, верховенство права, інклюзія, громадянське суспільство, громада, громадянська участь, демократія, держава, відповідальність.

Основні теми, які зазвичай охоплюються в програмах з громадянської освіти:

 - Права людини:  універсальність прав людини, права дітей, молоді, людей з інвалідністю, свобода слова, думки, віросповідання.

 - Демократія та участь у громадському житті : принципи демократі,  вибори та референдуми, громадські організації та волонтерство , місцеве самоврядування .

- Правова система:  Конституція України , закони та норми поведінки , правоохоронні органи , судова система.

 - Міжнаціональні відносини:  толерантність і взаємоповага,   культурне різноманіття,  міжнародні конфлікти та шляхи їх вирішення.

 - Екологічна свідомість:  проблеми довкілля,  сталий розвиток ,  екологічна відповідальність, 

-Економіка:  основи економіки,  ринок і конкуренція.

Було відвідано 7 уроків. За результатами відвіданих уроків визначено, що вчителька  використовує  компетентнісний, інтегрований (міжпредметний), комунікативно-діяльнісний і особистісно зорієнтований підхід до викладання Громадянської освіти, розвиваючи  ключові і предметні компетентності,   спрямовуючи  освітній процес на комплексний розвиток основних складових  свідомості:

- накопичення знань про основні події, явища та процеси, їх давніші та сучасні інтерпретації;

 - оволодіння способами розумових дій, необхідних для розуміння минулого, осягнення сучасного і прогнозування майбутнього, а саме: бачення зв’язку між історичними подіями та явищами (логічне мислення);

- уміння оцінювати їх під різними кутами зору (критичне мислення);

-знаходження нових аспектів змісту чи нових способів розв’язання проблем (творче мислення);

 - співпереживання людям, що опинилися у вирі несприятливих історичних подій (емпатійне мислення).

Навчання відбувається на трьох рівнях: засвоєння знань; розвиток розуміння і ставлень; здобуття практичного досвіду.

Викладання громадянської освіти – це не просто передача знань, а й формування активної громадянської позиції учнів. Для цього існують різноманітні методики, які вчителька ефективно використовує на уроках. Ось деякі з них:

Інтерактивні методи: - Дискусії: Створення атмосфери, де учні  вільно висловлюють  свої думки та аргументують  свою позицію. Це допомагає розвивати критичне мислення та вміння слухати інших.

 - Рольові ігри: Симуляція реальних життєвих ситуацій, які вимагають від учнів прийняття рішень та взаємодії з іншими. Це допомагає зрозуміти наслідки своїх дій та розвинути навички співпраці.

 - Проекти: Дослідницькі завдання, які вимагають від учнів самостійно збирати інформацію, аналізувати її та презентувати результати. Це розвиває творчість, ініціативність та вміння працювати в команді.

 - Дебати: Організація змагань, під час яких учні відстоюють різні точки зору на актуальні проблеми. Це допомагає розвивати вміння переконувати, аргументувати свою позицію та захищати свої права.

 Методи, орієнтовані на досвід: - Вивчення кейсів: Аналіз реальних ситуацій, які дозволяють учням застосувати свої знання на практиці та зрозуміти, як працюють різні соціальні інститути.

 - Відвідування громадських організацій: Ознайомлення з діяльністю громадських організацій та їх роллю в суспільстві. Це допомагає учням зрозуміти, як вони можуть брати участь у громадському житті.

 - Волонтерська діяльність: Залучення учнів до волонтерської роботи, що дозволяє їм набути практичних навичок та відчути себе корисними для суспільства.

Методи, орієнтовані на розвиток критичного мислення:

 - Аналіз інформації: Навчання учнів критично оцінювати інформацію з різних джерел, виявляти маніпуляції та фейки.

 - Розв’язання проблемних ситуацій: Представлення учнів перед складними завданнями, які вимагають творчого підходу та нестандартних рішень.

 - Систематизація знань: Допомога учням у структуруванні знань та встановленні зв’язків між різними поняттями.

Важливі аспекти при викладанні громадянської освіти:

 -Актуальність: Використання актуальних прикладів та тем, які цікаві учням і стосуються їхнього життя.

 - Інтерактивність: Залучення учнів до активної участі в навчальному процесі.

 - Співпраця: Створення атмосфери довіри та взаємоповаги в класі, де учні можуть вільно висловлювати свої думки.

 - Рефлексія: Заохочення учнів до самоаналізу та осмислення своєї ролі в суспільстві.

Курс громадянської освіти особливий тим, що головна увага в ньому приділяється не стільки отриманню учнями нової інформації, скільки виробленню навичок, умінь та формуванню ціннісних орієнтирів людини і громадянина, що є принципом компетентнісного  навчання, яке зараз впроваджує МОН.

РЕКОМЕНДОВАНО:   

Вчительці, яка  викладає  Інтегрований курс  «Громадянська освіта», Іванова Н.М.

1.Формувати  активну громадянську позицію учнів  шляхом  використання  різноманітних методів та підходів.

2. Заохочувати  учнів до відкритого діалогу, де вони можуть висловлювати свої думки без страху бути осудженими.

3.Запрошувати на уроки представників громадських організацій, експертів у різних галузях. Реалізуйте спільні проєкти з іншими навчальними закладами, громадськими організаціями.

4.Відвідувати  профільні курси підвищення кваліфікації, тренінги, семінари.

 

Довідку склала заступник директора з навчально-виховної роботи ….. 30.12.2024.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 січня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку