Довідник учня з української літератури до теми" Емма Андієвська - сучасна українська письменниця і художниця. Її казка - притча " казка про яян"

Про матеріал
Опрацювавши життя і творчість талановитої поетеси, прозаїка, художниці, діти будуть уміти розповідати окремі факти біографії, виразно і вдумливо читати казку, виділяти і поясснювати її фантастичні елементи, пояснювати прихований повчальний зміст казки, визначати власну думку про морально-етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу світу.
Перегляд файлу

КРАСНОПОЛЯНСЬКА  ЗОШ  I- II СТУПЕНІВ
ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Школа\1288079926_120912364_1____D__1288079926.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Емма Андієвська – сучасна   українська письменниця і художниця. Її казка – притча

« Казка про яян»»

 

                       Шведова Т. І. – вчитель

                    української мови та літератури,

                  вчитель I- ої  кваліфікаційної категорії

2019 рік

 

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Школа\01051230.jpg                  Любі учні!

              Опрацювавши 

життя і творчість талановитої поетеси, прозаїка, художниці, ви будете

Знати:

  • окремі факти біографії Е. Андієвської;
  • зміст казки-притчі «Казка про яян».

 

  • Уміти:
  • розповідати про життя і творчість Емми Андієвської;
  • виразно і вдумливо читати казку, виділяти і пояснювати її фантастичні елементи;
  • давати визначення « притча»;
  • пояснювати прихований повчальний зміст казки;
  • визначати  головну думку твору, відшукавши в ньому ключові фрази;
  • D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Школа\83637894_3806798_b30fda577f29.pngформулювати висновки про твір.
  • висловлювати власну думку про морально – етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу світу.

 

Цінувати:

  • творчі надбання  письменниці та художниці Емми Андієвської

 

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Школа\32-1-200x200.jpg    « Вузлик напамять»

  •       Казка — один із основних жанрів народної творчості, епічний, роз­повідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин, основна подія, трикратна повторюваність подій, розв’язка. За змістом поді­ляються на кілька різновидів: казки про тварин, фантастичні (чарівні, героїчні, пригодницькі), соціально-побутові.
  • Притча — коротенький фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття.

 

 

1.казка

2. чарівна, повчальна

3. розповідає, розважає, навчає

4. вчить, як на світі жить

5.оповідка

Висновок

 

  •   «Казка про яян» — це притча — повчальне алегоричне оповідання про людське життя з яскраво вираженою мораллю.

    Візитна картка « Казки про яян»

Автор та назва казки

      Е. Андієвська

   « Казка про яян»

   Батьківщина казки

Україна

            Тема

Зображення фантастичної події: хлопець - козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.

             Ідея

Засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безко­рисливу допомогу тому, хто її потребує.

          Жанр казки

Літературна фантастична казка - притча

         Проблематика

я – ти – суспільство;

 бездушність і доброта;

 повага і особиста надмірна гордість.

 Головна думка казки

Сутність людського життя, призначення людини на землі — не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе лю­дей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, від­чувати власну необхідність для іншого.

Розв’язка

Хлопець - на рідній землі, на плечах у нього замість діда мішок із самоцвітами.

 

  • Сюжет.

Хлопець, випасаючи кіз, погнався за однією, яка відокремилася від решти, і, «посковзнувшись, упав у глибочезне провалля». Пастушок по­трапив у місто Яян. Мешканці цього міста не звертали на нього уваги, бо кожний з них жив своїм внутрішнім «я». Однак козопасу пощасти­ло, він зустрів кволого діда. Старий розповів йому про мешканців Яян. Від діда хлопець дізнався, що покинути це місто можна через браму, але до неї слід звернутися на «ти». На знак подяки, поваги до старого, пас­тушок посадив його собі на плечі і вийшов через відчинену браму.

Потрапивши додому, замість діда на своїх плечах він побачив мішок, наповнений самоцвітами.

  • Сюжетні лінії:
    • перебування хлопця у місті Яян, розповідь про цих мешканців;
    • попереднє життя старця (юнги).
  • Композиція:

Події у творі швидко розгортаються. За невеликий час хлопець зна­йомиться з життям яян, дізнається про можливість потрапити додому, і врешті-решт його мрія здійснилася.

  •   Експозиція: випасаючи кіз, пастушок раптово потрапляє до міста, де мешкають яяни.
  •   Зав’язка: через розповіді дідуся хлопець знайомиться з життям яян.
  •   Кульмінація: віднайдена можливість покинути яян через браму, яка на прохання хлопця відчинилася.
  •   Розв’язка: хлопець на рідній землі, на плечах у нього замість діда мі­шок із самоцвітами.
  • Проблематика: ( запис у зошит)
  • я — ти — суспільство;
  • бездушність і доброта;
  • повага і особиста надмірна гордість.
  •   Казкові особливості:
  • пастушок перечепився, упав і потрапив до іншої місцевості;
  • місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися;
  • спосіб життя яян;
  • брама у місті відкривається тоді, коли до неї звернешся і скажеш зви­чайнісіньке «ти»;
    • брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться);
    • замість дідуся на плечах хлопця — мішок, по гузир наповнений са­моцвітами;
    • сім брам;
    • щасливе закінчення твору.
  •       Повчальне ( притчове) значення твору:
    • повага до старших;
    • уміння боротися з труднощами і долати їх;
    • відчувати не тільки своє «я», а також «я» оточуючих;
    • нічого немає кращого за рідну домівку, країни.

                                          Словникова робота

      Яянин – мешканець

 Кельма – будівельний матеріал, лопата

   Опали немощі – напала слабкість, хвороба

 Кволий дідусь – слабкий , безсилий

 Не глипнув у його бік – не подивився в його бік

 Брама – міські ворота

 По гузир – по завязку   

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\букви і цифри\a042.gifПовідомлення на тему «Символічне значення числа сім».

У місті яянів сім воріт. Не п'ять, не вісім, не дев'ять, а саме сім.

Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Археологи знайшли старовавілонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні.

У трипільській культурі теж існував семиденний тиждень, був поширений серед усіх пелагів аж до Малої Азії, а також у єгипетських жерців.

На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семипроменевої зірки. Уже пелаги помітили, що на небосхилі є сім зірок, що рухаються по небу. їх обожнювали, бо кожна керує своєю годиною.

Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.

Сім давньогрецьких міст — Смірна, Хіос, Коло-дюн, Садамін, Родос, Агрос, Афіни — сперечалися за честь називатися батьківщиною славнозвісного співця Гомера.

За церковними канонами, є сім головних гріхів: пиха, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.

Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?

«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам'ятання, яке «вкладається» в пам'ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам'ятовування одразу ж погіршується», — стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець А. П. Коваль.

Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

Перевірка знань тексту казки « Казки про Яян» методом « Клоуз – тесту»:

  • Хлопчик, герой « Казки про Яян» ( пас кіз).
  • Розшукуючи козу, хлопчик попав…( у незвичайне місто).
  • До країни Яян хлопчик попав… ( упавши і скель).
  • Місто Яян знаходилося … ( у глибоченному проваллі).
  • Пастушок, коли потрапив  у місто Яян, хотів … ( їсти).
  • Яяни будували …( довгі вежі).
  • Яяни не відповідають на запитання інших … ( тому що чують лише себе ).
  • Яяни харчуються …( власним « я»).
  • Кволий дідусь почув хлопчика … ( бо був чужинцем, і не став справжнім яянином).
  • З міста можна було вийти … ( через сім брам, які відкривалися на слово « ти»).
  • Ніхто з мешканців країни не міг вийти за місто …,  ( бо вони не могли вимовити слово « ти»).
  • Хлопчик вирішив подбати про старого …,  ( бо в хлопчика померли батьки, і хлопчик був вдячний старому за поради).
  • Хлопчик хотів для старого …, ( щоб той дихнув свіжим повітрям, побув на волі).
  • За брамою замість дідуся  у хлопчика за плечима … ( опинився мішок, по зав’язку наповнений самоцвітами).

Складання плану до змісту казки

  План до змісту казки

1.   Пастушок на площі незвичайного міста.

           2.   Розповіді кволого дідуся по життя яян.

           3.   Історія старенького про те, як він опинився у місті.

4.   Взаємодопомога хлопчика і дідуся.

5.   Відчинення брами і мішок із самоцвітами.

Хлопчик - пастушок          Дідусь

  •  Добрий Вдячний
  • Турботливий                    Доброзичливий
  • Лінивий         Фантазер   
  • Допитливий        Злий
  • Байдужий       Безкорисливий
  • Легковажний       Самовпевнений
  • Шанобливий       Пихатий
  • Сердитий        Агресивний
  • Боязкий       Працьовитий
  • Чемний

Ім’я  героя

Хлопчик - пастушок

Мешканці країни Яян

 

      Чим займається

 

Пасе кіз

 

Будують вежі, які весь час ламаються.

 

 

 

 

 

 

      Риси вдачі

а)добрий, чуйний, чемний;

 б)винахідливий і цілеспрямований;

в)безкорисливий і уважний;

 г)уміє протистояти будь-яким труднощам;

д) власне «я» не переважає над «я» оточуючих.

 

 

 

 

 

 

« я вам охоче допоможу».

 

 

 

 

 

 

 

Я  спробую.

Я тобі дуже вдячний за пораду.

 

Я хотів би подбати про тебе.

Я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям.

 

Я не хочу ставати яянином.

Егоїсти, переповнені власною гординею:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1...велике місто, яке «складається з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються».

2.«Кожен яянин знає тільки своє «я» і тому запитань другої людини просто не чує».

3. «Яянинові годі допомогти. Ніхто не може догодити яянинові. Бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще».

4. «Усі тут харчуються власним «я». Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте «я» кожного з яян таке невичерпне, що всі тутешні мешканці майже вічні».

5. «...жоден мешканець цього міста не міг відчинити брами з тієї простої причини, що ніхто з тутешніх поселенців не спроможний вимо­вити коротесенького слова, що відчиняє ці брами».

6. «...коли хтось з яян пробує вимовити «ти», в устах яянина це чомусь завжди обертається на «я»...»

 

 

 

 

 

Творча лабораторія « Художні особливості казки – притчі»

  • Епітети …….
  • Глибочезне провалля, кволий дідусь, коротесеньке слово, свіже повітря, вельмишановна брама
  • Метафори……
  • Харчуються власним “Я”, здолали немощі, внутрішні підпори тримали мене, брама випустила на волю.
  • Звертання …….
  • Вельмишановна брамо, хлопчику, дідусю
  • Гіпербола …….
  • Хлопчик підняв дідуся; замість дідуся мішок за плечима.

Висновок 

Страшно бути серед  людей і залишатися самотнім, будувати  вежі – будинки, що весь час  руйнуються, і нікого туди не запрошувати. Бачити щодня багато облич, але не чути жодного слова.

 Прийом «Дружня порада»
   Від імені головного  героя казки « Казка про яян» треба дати дружні поради,які були б  важливими в житті:
   Дорогий друже!
   Будь вдячним, добрим, чемним, шануй    старших, допомагай  їм. Прислухайся до думки інших, поважай людей, прагни їм допомагати в разі потреби, не думаючи про винагороду. Будь наполегливим, завжди шукай виходу із скрутного становища, не зневіряйся, не падай  духом. Не будь зарозумілим, пихатим,  таким, що поважає лише себе,  своє «я»,  вважає себе і свою роботу  найкращими. Цінуй волю, незалежність. Вмій бачити  красу світу, його привабливість і  намагайся жити щасливо і гармонійно.

Використання методу « Мікрофон»:

  • Яку цінність для України становить кожен із нас?

Висновок. Так, ви повинні бути добрими, красивими внутрішньо,  не чинити ніколи і нікому зла, шанувати матір і батька, співчувати чужому горю.

Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. Хлопчик – пастушок добра людина від народження. Попавши в чужу фантастичну країну, козопас допоміг старому немічному чоловіку, і був нагороджений за це: він – на рідній землі, на плечах у нього замість діда мі­шок із самоцвітами. Справжня краса – духовна. Отже, призначення людини нести добро всім, хто тебе оточує.

Домашнє завдання:

  1. Уявити себе в ролі художника та намалювати свою версію обкладинки  до казки  Е. Андієвської « Казка про яян».
  2. Уявити незвичайну зустріч хлопчика – пастушка та хлопчика – зірки. Про що вони могли б розмовляти. Придумайте діалог і розіграйте його.
  3. Скласти фанфік ( продовжити  казку Е. Андієвської « Казка про яян») або написати лист одному із головних персонажів казок « Казка про яян» Е. Андієвської чи « Хлопчик – зірка» О. Уайльда.

Заключне слово вчителя.

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\Творчий майданчик\звезда\Star_Animated_Clipart.gifМені хотілося б на сьогоднішньому нашому незвичайному уроці  подарувати вам  по зірочці. Нехай зірочка  стане знаком , емблемою вашого життя і допоможе віднайти ту красу, яка здатна врятувати світ, допоможе віднайти шлях розуміння добра, адже, цей шлях доступний кожному. Навчіться робити добро і тоді ви відчуєте єдність зі світом , вам відкриється краса, що живе в усьому: в квітці, камені, власній душі. 

Пам’ятайте про добро, милосердя, красу, не забувайте про співчуття, любіть життя, одним словом, навчайтеся жити за законами  Добра і Краси!

docx
Додав(-ла)
Шведова Тетяна
Додано
12 квітня 2019
Переглядів
2162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку