КРАСНОПОЛЯНСЬКА ЗОШ I- II СТУПЕНІВ
ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
« Емма Андієвська – сучасна українська письменниця і художниця. Її казка – притча
« Казка про яян»»
Шведова Т. І. – вчитель
української мови та літератури,
вчитель I- ої кваліфікаційної категорії
2019 рік
Любі учні!
Опрацювавши
життя і творчість талановитої поетеси, прозаїка, художниці, ви будете
Знати:
Цінувати:
« Вузлик напам’ять»
1.казка
2. чарівна, повчальна
3. розповідає, розважає, навчає
4. вчить, як на світі жить
5.оповідка
Висновок
Візитна картка « Казки про яян»
Автор та назва казки |
Е. Андієвська « Казка про яян» |
Батьківщина казки |
Україна |
Тема |
Зображення фантастичної події: хлопець - козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни. |
Ідея |
Засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує. |
Жанр казки |
Літературна фантастична казка - притча |
Проблематика |
я – ти – суспільство; бездушність і доброта; повага і особиста надмірна гордість. |
Головна думка казки |
Сутність людського життя, призначення людини на землі — не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого. |
Розв’язка |
Хлопець - на рідній землі, на плечах у нього замість діда мішок із самоцвітами. |
Хлопець, випасаючи кіз, погнався за однією, яка відокремилася від решти, і, «посковзнувшись, упав у глибочезне провалля». Пастушок потрапив у місто Яян. Мешканці цього міста не звертали на нього уваги, бо кожний з них жив своїм внутрішнім «я». Однак козопасу пощастило, він зустрів кволого діда. Старий розповів йому про мешканців Яян. Від діда хлопець дізнався, що покинути це місто можна через браму, але до неї слід звернутися на «ти». На знак подяки, поваги до старого, пастушок посадив його собі на плечі і вийшов через відчинену браму.
Потрапивши додому, замість діда на своїх плечах він побачив мішок, наповнений самоцвітами.
Події у творі швидко розгортаються. За невеликий час хлопець знайомиться з життям яян, дізнається про можливість потрапити додому, і врешті-решт його мрія здійснилася.
Словникова робота
Яянин – мешканець
Кельма – будівельний матеріал, лопата
Опали немощі – напала слабкість, хвороба
Кволий дідусь – слабкий , безсилий
Не глипнув у його бік – не подивився в його бік
Брама – міські ворота
По гузир – по зав’язку
Повідомлення на тему «Символічне значення числа сім».
У місті яянів сім воріт. Не п'ять, не вісім, не дев'ять, а саме сім.
Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Археологи знайшли старовавілонський переказ про створення світу, написаний на семи табличках. Тому й маємо сім днів у тижні.
У трипільській культурі теж існував семиденний тиждень, був поширений серед усіх пелагів аж до Малої Азії, а також у єгипетських жерців.
На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семипроменевої зірки. Уже пелаги помітили, що на небосхилі є сім зірок, що рухаються по небу. їх обожнювали, бо кожна керує своєю годиною.
Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.
Сім давньогрецьких міст — Смірна, Хіос, Коло-дюн, Садамін, Родос, Агрос, Афіни — сперечалися за честь називатися батьківщиною славнозвісного співця Гомера.
За церковними канонами, є сім головних гріхів: пиха, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.
Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?
«Учені ж висловили припущення, що число сім є тією кількістю одиниць для сприймання й запам'ятання, яке «вкладається» в пам'ять людини найкраще, коли цих одиниць більше, запам'ятовування одразу ж погіршується», — стверджує у своїй книзі «Слово про слово» професор-мовознавець А. П. Коваль.
Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.
Перевірка знань тексту казки « Казки про Яян» методом « Клоуз – тесту»:
Складання плану до змісту казки
План до змісту казки
1. Пастушок на площі незвичайного міста.
2. Розповіді кволого дідуся по життя яян.
3. Історія старенького про те, як він опинився у місті.
4. Взаємодопомога хлопчика і дідуся.
5. Відчинення брами і мішок із самоцвітами.
Хлопчик - пастушок Дідусь
Ім’я героя |
Хлопчик - пастушок |
Мешканці країни Яян |
Чим займається |
Пасе кіз |
Будують вежі, які весь час ламаються.
|
Риси вдачі |
а)добрий, чуйний, чемний; б)винахідливий і цілеспрямований; в)безкорисливий і уважний; г)уміє протистояти будь-яким труднощам; д) власне «я» не переважає над «я» оточуючих.
« я вам охоче допоможу».
Я спробую. Я тобі дуже вдячний за пораду.
Я хотів би подбати про тебе. Я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям.
Я не хочу ставати яянином. |
Егоїсти, переповнені власною гординею:
1...велике місто, яке «складається з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються». 2.«Кожен яянин знає тільки своє «я» і тому запитань другої людини просто не чує». 3. «Яянинові годі допомогти. Ніхто не може догодити яянинові. Бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». 4. «Усі тут харчуються власним «я». Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте «я» кожного з яян таке невичерпне, що всі тутешні мешканці майже вічні». 5. «...жоден мешканець цього міста не міг відчинити брами з тієї простої причини, що ніхто з тутешніх поселенців не спроможний вимовити коротесенького слова, що відчиняє ці брами». 6. «...коли хтось з яян пробує вимовити «ти», в устах яянина це чомусь завжди обертається на «я»...»
|
Творча лабораторія « Художні особливості казки – притчі»
Висновок
Страшно бути серед людей і залишатися самотнім, будувати вежі – будинки, що весь час руйнуються, і нікого туди не запрошувати. Бачити щодня багато облич, але не чути жодного слова.
Прийом «Дружня порада»
Від імені головного героя казки « Казка про яян» треба дати дружні поради,які були б важливими в житті:
Дорогий друже!
Будь вдячним, добрим, чемним, шануй старших, допомагай їм. Прислухайся до думки інших, поважай людей, прагни їм допомагати в разі потреби, не думаючи про винагороду. Будь наполегливим, завжди шукай виходу із скрутного становища, не зневіряйся, не падай духом. Не будь зарозумілим, пихатим, таким, що поважає лише себе, своє «я», вважає себе і свою роботу найкращими. Цінуй волю, незалежність. Вмій бачити красу світу, його привабливість і намагайся жити щасливо і гармонійно.
Використання методу « Мікрофон»:
Висновок. Так, ви повинні бути добрими, красивими внутрішньо, не чинити ніколи і нікому зла, шанувати матір і батька, співчувати чужому горю.
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. Хлопчик – пастушок добра людина від народження. Попавши в чужу фантастичну країну, козопас допоміг старому немічному чоловіку, і був нагороджений за це: він – на рідній землі, на плечах у нього замість діда мішок із самоцвітами. Справжня краса – духовна. Отже, призначення людини нести добро всім, хто тебе оточує.
Домашнє завдання:
Заключне слово вчителя.
Мені хотілося б на сьогоднішньому нашому незвичайному уроці подарувати вам по зірочці. Нехай зірочка стане знаком , емблемою вашого життя і допоможе віднайти ту красу, яка здатна врятувати світ, допоможе віднайти шлях розуміння добра, адже, цей шлях доступний кожному. Навчіться робити добро і тоді ви відчуєте єдність зі світом , вам відкриється краса, що живе в усьому: в квітці, камені, власній душі.
Пам’ятайте про добро, милосердя, красу, не забувайте про співчуття, любіть життя, одним словом, навчайтеся жити за законами Добра і Краси!