Дроби. Читання, записування і порівняння дробів. Розв’язування задач

Про матеріал
Урок з математики Мета: - навчити дітей порівнювати дроби з однаковими знаменниками та з однаковими чисельниками; - ознайомити з можливістю порівнювати дроби з різними чисельниками і знаменниками виду 3/4 та 7/8; - розвивати здібності розкривати важливість математичних термінів, вміння розв’язувати задачі, знаходити частину від числа; - формувати в учнів уміння застосовувати здобуті математичні знання для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності; - підтримувати інтерес до навчання та стимулювати пізнавальну діяльність, логічне мислення; - розвивати увагу, пам'ять, пізнавальну активність.
Перегляд файлу

Тема:

Дроби. Читання, записування і порівняння дробів. Розв’язування задач

Мета:

-         навчити дітей порівнювати дроби з однаковими знаменниками та з однаковими чисельниками;

-         ознайомити з можливістю порівнювати дроби з різними чисельниками і знаменниками виду 3/4 та 7/8;

-         розвивати здібності розкривати важливість математичних термінів, вміння розв’язувати задачі, знаходити частину від числа;

-         формувати в учнів уміння застосовувати здобуті математичні знання для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності;

-         підтримувати інтерес до навчання та стимулювати пізнавальну діяльність, логічне мислення;

-         розвивати увагу, пам'ять, пізнавальну активність.

 

                                      Хід уроку

І. Організація учнів до роботи на уроці.

Що ми візьмемо на урок? (уважність, охайність, кмітливість та каліграфію)

 

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань та практичного досвіду учнів.

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують дроби, які вони записали цифрами.

 

  1. Зміна зошитів. Запис дати. Хвилинка каліграфії

Вчитель на дошці записує дроби. Діти їх називають і каліграфічно записують в зошиті. 1/2, 7/8, , 3/4, 6/9,  …. і т.п.

Як ми назвемо одним словом все що записали? (дроби)

 

  1. Інформаційна хвилинка – розумова розминка

На минулому уроці ми розпочали вивчати тему «Дроби».

Ми говорили, що слово дріб має декілька значень. Я зараз хочу задати вам запитання не з математики, а з української мови. Слово «дріб»  - це яка частина мови? (іменник) Якого роду це слово? (чоловічого). Поставте його у формі множини. (Дроби)

А хто з минулого уроку запам’ятав, які значення має слово «дріб»?

  1.     Це дрібні свинцеві кульки, що вживаються в набоях для мисливської рушниці.
  2.     Часто повторювані, короткі, переривчасті звуки, що виникають від ударів по барабану або чомусь подібному.
  3.     Позначення свійської птиці, а також маленьких дітей, дрібних тварин (діалект).
  4.     Математичний термін – число, що складається з частини одиниці.

 

  1. Усне опитування (наочність – таблиця «Дроби»)

То що ж в математиці ми називаємо дробами? (це числа)

Що ми називаємо чисельником дробу? (число, що стоїть над рискою)

Що ми називаємо знаменником дробу? (число, що стоїть під рискою)

Як називається рисочка, яка стоїть між чисельником і знаменником? (риска дробу)

Яку арифметичну дію позначає риска дробу? (ділення)

Що показує нам знаменник? (на скільки рівних частин розділене ціле)

Що показує нам чисельник? (скільки частин взято)

Якщо ми кавун розрізали на 10 однакових частин і з’їли 4 скибочки. Яку частину кавуна ми з’їли?

Якщо мама розрізала яблучко на 4 частини і 3 з них роздала своїм діткам. Яку частину яблука з’їли діти?

На дні народження торт розрізали на 12 однакових частин, а з’їли тільки 7. Яку частину торта з’їли?

 

ІІ. МНД. Повідомлення теми уроку.

  1. Проблемна ситуація №1. Вправа «Від найменшого до найбільшого»

Повторимо таблицю множення. Я називаю приклад, а ви каліграфічно записуєте в рядок тільки відповіді. (Вчитель називає табличні приклади, діти записують тільки відповіді)

56, 24, 16, 81, 63, 12, 25, 64, 49.

Наступне завдання – запишіть всі ці числа у порядку зростання.

12, 16, 24, 25,  49, 56, 63, 64, 81

Чи легке завдання було? Що ви робили з числами, щоб їх записати від меншого до більшого? (порівнювали)

Запишемо ще рядок чисел. 1/2, 2/5, 3/7, 4/6, 5/9. Чи зможете ви записати їх у порядку зростання?

Це буде так: ,  ,  ,  , . Ви, звичайно, маєте мені повірити. Просто я вмію порівнювати дроби. Чи хочете ви навчитися порівнювати дробові числа і потім самостійно виконувати такі завдання? Або перевірити, чи не помилилася я.

 

  1. Проблемна ситуація №2. Хитрі задачки(на допомогу дітям для розв’язування -  схематичні малюнки)

Піцу розрізали на 8 частин. Марина з’їла 1/8 частину піци, а Андрій – 2/8. Хто з’їв піци більше?

1/8 і 2/8  (1/8 < 2/8)

 

 

 

 

 

 

Бабуся налила онукам по однаковій склянці молока. Данилко випив 1/3 частину молока, а Матвій -1/6 свого молока.  Хто з хлопчиків випив молока більше?

1/3 і 1/6   (1/3 > 1/6)

В їдальні було12 кг моркви. Для приготування борщу витратили 1/2 частину, а для приготування рагу – 2/6 частин всієї моркви. На яку страву пішло більше моркви?

від 12 кг = 12 кг : 2 = 6 кг моркви витратили на борщ

 

від 12 кг = 12 кг : 6 ∙ 2 = 4 кг моркви витратили на рагу

 

6 кг більше за 4 кг, отже  1/2 > 2/6

 

Ви побачили, що деякі дроби порівняти дуже легко, деякі важче. Але все можливо. І це потрібно вміти робити.  Сьогодні будемо вчитися порівнювати дроби.

 

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1. Осмислення зв’язків і відношень між дробами. Робота з наочністю.

А) Порівняння дробів з однаковими знаменниками

Завдання: встановити відповідність між дробами  і рисунками. Розташувати дроби у порядку зростання. Зробити висновок, що дріб більший, якщо чисельник більший.

 

 

 

 

 

 

 

 

Б) Порівняння дробів з однаковими чисельниками.

  1. Тренувальні вправи «Порівняння дробів»

А) Виконання завдання 212 в підручнику на с.43.

Б) Робота біля дошки по черзі – завдання від вчителя.

Порівняти дроби:

1/2  і 1/3          2/7  і 2/6      4/9  і 4/6       6/7  і 6/9      3/8 і 3/5     5/6  і 5/10

 

  1. Пояснення вчителя «Порівняння дробів з різними чисельниками і знаменниками».

Порівнювати дроби, у яких різні і чисельники, і знаменники ви навчитеся в 5 класі. А поки ми можемо це робити за допомогою малюнків. (Завдання 213 в підручнику на с.44)

  1. Підсумок вивченого.

За допомогою наочності проговорюємо два правила порівняння дробів з однаковими знаменниками та однаковими чисельниками..

Із двох дробів з однаковими знаменниками більший той, у якого чисельник більший.

Із двох дробів з однаковими чисельниками більший той, у якого знаменник менший.

 

IV. Розвиток математичних здібностей

  1. Порівняння дробів (робота в групах).

Кожна група отримує картку із дробами, які потрібно порівняти (поставити >, < , =). Потім групи обмінюються картками і перевіряють один одного.

 

  1. Колективне розв’язування задачі №214 (підручник – с. 44)

 

  1. Знаходження частини від числа (робота біля дошки по черзі)

1/5 від 255;   1/8 від 808;    1/4 від 200;    1/7 від 1400;    1/3 від 60;    1/6 від 6000

 

  1. Цікава задачка (усно)

Порахуйте і покажіть мені стільки пальчиків, скільки у мене апельсинів, якщо у мене є 2 цілих апельсини, 8 половинок і 12 четвертинок. (9)

 

IV. Підсумок уроку

  1. Рефлексія

Підніміть руки, хто вважає, що він сьогодні дуже добре попрацював на уроці.

Які завдання ми виконували на уроці?

Що нового ви навчилися на уроці?

Ви вже все засвоїли гарно чи потрібно буде ще закріплювати ваші знання?

Над чим ще слід попрацювати, щоб мати міцні знання та високі оцінки?

 

  1. Домашнє завдання з інструктажем.

С. 45 №215 – порівняти дроби, №216 – розв’язати задачу.

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
10 березня
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку