Урок проводиться у 4 класі, який працює за системою розвивального навчання при вивченні теми «Площі геометричних фігур».Метою даного уроку є виведення способу обчислення площі правильного шестикутника на прикладі бджолиних сот. Розвивати пізнавальний інтерес учнів через зв'язок із навколишнім світом.
Тема: Обчислення площі правильного шестикутника
Мета: вивести спосіб обчислення площі правильного шестикутника;
удосконалювати уміння визначати периметр і площу вивчених геометричних фігур;
вправлятися у розв'язанні задач, пов'язаних з периметром та площею прямокутника, трикутника;
розвивати пізнавальний інтерес, дивергентність мислення, уміння відрізняти раціональний і нераціональний способи розв'язання;
виховувати зацікавленість процесом навчання, старанність, працелюбність.
Обладнання: демонстраційний матеріал: геометричні фігури, картки з
формулами обчислення периметра вивчених геометричних фігур;
роздатковий матеріал: правильні шестикутники, маркери, ножиці.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Створення навчальної ситуації успіху
1. - Над якими математичними величинами ми працювали на попередніх уроках? (Площею, периметром.)
- Що таке периметр?
- Площі яких фігур ми навчилися знаходити?
- Що необхідно знати для знаходження площі і периметра фігури ?
- А чи знаєте ви яка наука їх вивчає ?
Це наука - «геометрія». Вона виникла дуже давно і є однією з найстародавніших наук. Батьківщиною геометрії вважають звичайно Вавилон і Єгипет.
Основоположниками її є Архімед, Евклід, Піфагор. І ми навіть не уявляємо наскільки часто можемо зустрітися з геометрією у нашому житті.
-Геометрія навколо нас. Ось про що піде мова на нашому уроці. Адже, коли придивитися уважно, то нас оточує безліч геометричних фігур та тіл.
- Вам додому було завдання: дослідити, які геометричні фігури і тіла нас оточують.(У транспорті найчастіше зустрічаються коло та циліндр.
У побуті - коло, циліндр, прямокутник, квадрат, паралелепіпед, круг, шар. Тварини використовують найчастіше півкулю, шар, шестикутник.)
_Отже, сьогодні на уроці ми з вами пізнавати таємниці геометричних фігур та закріпимо уміння знаходити площу та периметр вивчених фігур/
ІІ. Постановка навчальної задачі
1. - На аркушах по класу розвішані геометричні фігури.
- За якими ознаками їх можна об’єднати у дві групи? ( 1 група – чотирикутники, 2 група – трикутники.)
2. – За формулою знаходження периметра впізнайте відповідну фігуру:
Р = (а + в) · 2 Р = 4а Р = 2а + в Р= 2а
Р = а + в + с · 2 Р = а + в + с Р = 3а Р = 6а
3. - У яких фігур ми вміємо знаходити площу? (У прямокутника і будь-якого трикутника.)
Обчисліть площу прямокутника і трикутника, якщо:
а=6,5 см h=4 см
в=2 см а=8,1 см
S-? S-?
6,5 ∙ 2= 13 4 ∙ 8,1: 2=32,4 :2 = 16,2
(Робота по варіантах. Два учні виконують біля дошки)
Фізкультхвилинка
-Я називаю фігуру, а ви відповідно виконуєте стільки стрибків чи поворотів навколо себе, скільки кутів має ця фігура. Якщо фігура не має кутів, то сідаєте за парту.
III. Розв’язання навчальних задач уроку
- Сьогодні на уроці ми більше дізнаємося про одну геометричну фігуру. Вона об’єднує такі поняття: олівець, гайка, сніжинка, бджолині соти. Що це за фігура?( Правильний шестикутник)
-Який шестикутник називають правильним?( Той у якого всі сторони і кути рівні)
- А як ви гадаєте, чому саме його з поміж інших фігур обрали для своїх сот бджоли?
( На дошці геометричні фігури - трикутник, квадрат, шестикутник)
- Серед правильних трикутника, квадрата та шестикутника, найбільшу площу має саме шестикутник. І це допомагає бджолам найбільш економно використовують площу всередині невеликого вулика та використовуючи при цьому найменшу кількість воску. І як говорила бджола із казки «Тисяча і одна ніч»: «Мій будинок збудований за законами самої точної архітектури. Сам Евклід міг би повчитися, пізнаючи геометрію моїх сот».
Бджоли тісно пов’язані з квітами.
- Чи любите ви квіти?
- Які квіти вам найбільше подобаються?
- Яку роль відіграють квіти у житті людини?
- Де вирощують квіти?
- До нас прийшла різнобарвна весна. Прикрасила рідну землю. І учні однієї школи вирішили допомогти їй: на шкільному подвір’ї розбити клумбу у формі ось такого правильного шестикутника.
- А для того, щоб їхня клумба була красивою, незвичайною, вони вирішили замовити в одному квітковому господарстві троянди. Там працюють чудові працьовиті люди, які дарують людям радість: вирощують квіти. А хто з вас знає, як називають людей цієї професії? (Квітникарі). Але щоб визначити кількість кущів потрібно дізнатись площу квітника шестикутної форми. Вони звернулись до нас за допомогою. Спробуємо їм допомогти?
ІV. Розв’язання навчальної задачі.
- Який спосіб для обчислення площі 6-тикутника буде найкращий? Як ви про це дізнаєтесь?
- Вивчення трикутників породило цілу науку тригонометрію. Слово тригонометрія походить від грецьких слів «тригон» що означає трикутник і
«метрео» – вимірюю.
5.Практична робота: визначення площі і периметра правильного 6-тикутника.
10,5 ∙ 9= 94,5 : 2= 47,25
47,25 ∙ 6 =283,5
V. Підсумкова рефлексія.