конспект уроку - казки з математики 4 клас
Математика
4клас
Автор:
Атаманчук Алла Борисівна
вчитель початкових класів Кордишівського НВК
Шумського району, Тернопільської області
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «швидкість», одиницями швидкості. Вчити розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості. Удосконалювати обчислювальні навички, вміння аналізувати і розв’язувати задачі, пояснювати їх. Розвивати мислення,продуктивне мислення, пам'ять, взаємодопомогу. Виховувати бажання безпомилково рахувати, знати та любити математику.
Обладнання: підручник М.В.Богдановича «Математика 4 клас», таблиці, індивідуальні картки; мікрофон, ноутбук, приклади, записані на дошці.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Сядьте зручно, Ви,будь ласка,
Бо мандруємо ми в казку.
Саме в казку, не дивуйтесь,
Працювати не лінуйтесь.
Усе робімо ми завзято,
Тоді дізнаємось багато.
ІІ. Актуалізація та корекція знань. Перевірка домашнього завдання
Створення ситуації успіху. Щоб потрапити у казку необхідно виконати безліч завдань. Ми усе зможемо, бо все вміємо, а якщо призабули, спитаємо у товариша. Вперед!
(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба, учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти)
Завдання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку
Я переконалася, що мої учні усе можуть, усе вміють. Навіть, якщо не усе, то бажання дізнатися у вас є. Це дуже хороша риса людини .
Подивіться, будь ласка, на ці картинки, що є на дошці.
- Що вони можуть означати? Так, вірно, до школи ми дісталися: хто автобусом, хто машиною, а хто і пішки прийшов.
Скажіть, будь ласка, хто дістався би швидше, якби усі виходили і виїжджали з одного місця в один час? (Діти називають автомобіль, інші – автобус)
А як дізнатися, який транспорт швидше приїхав? ( Створюю проблемну ситуацію)
Від чого це залежить? Так, від швидкості. Саме про швидкість і будемо сьогодні говорити, розв’язувати різні задачі на знаходження швидкості та обчислювати приклади.
ІV. Вивчення нового матеріалу
( чергові збирають домашні зошити, роздають інші, записують дату і виконується каліграфічна хвилинка )
Каліграфічна хвилинка: збільшити 5 у 5 разів, відповідь записати; утворити двоцифрові числа з цифр цього числа (показую) і записати; знайти третину 69 і записати, записати 128 у вигляді розрядних доданків.
Я обіцяла казку і ми до неї дібралися. А ось і вона: (звучить дуже лагідна тиха музика).
Вчитель. В одному королівстві ( показ малюнка)
жили три сестри на одне лице та й ще з однаковим іменем Швидкість. Але були вони по характеру зовсім різні. Перша - швидка і спритна ( звучить звук великої швидкості автомобіля), друга – зовсім повільна (звук повільної швидкості), а третя – середня ( звук середньої швидкості). Люди часто не могли визначити яка це із сестер перед ними, плутали їх. І тоді один мудрець запропонував визначати швидкість за допомогою …
Інтерактивний метод « Коло ідей»
Як люди почали визначати швидкість? ( учні висловлюють та обґрунтовують свою позицію).
(робота з підручником)
2 год - це час руху автобуса, 120 км - відстань. Протягом кожної години він проходив однакову відстань. Про що можемо дізнатися в задачі? Як про це дізнатися? (Треба 120 км поділити на стільки рівних частин, скільки годин був в дорозі автобус).
Отже, швидкість - це відстань, яку проходить рухомий об’єкт за одиницю часу (годину, хвилину, секунду); відстань - це шлях, який проходить об’єкт за певний проміжок часу — З поняттям швидкості ми зустрічаємося часто: «автомобіль рухався повільно», «літак рухався з надзвуковою швидкістю», «друга космічна швидкість», «швидкість променя світла» тощо. Швидкості вимірюють у різних одиницях. Наприклад: 5 м/с; 15 м/хв.; 120 км/год.
Оплесками нагороджуємо тих учнів, які вірно при висловлюванні назвали як визначити швидкість.
Показ і записування формули V= S : t
2. Прочитати правило в підручнику.
3. - Казка продовжує зачаровувати нас і пропонує виконати…
фронтальне виконання вправи 491
Фізкультхвилинка ( Звучить звук великої швидкості, діти імітують її, пересуваючи по класу; перехід до середньої і повільної швидкості)
V. Закріплення та узагальнення вивченого
За допомогою таблиці № 492 проводжу гру « Хто швидше?»
Діти діляться на дві команди і вибирають лідера, який і буде записувати розв’язання ( звернути увагу, що швидкість записано в першому стовпчику), за даними таблиці складаємо прості задачі на знаходження швидкості.
Викликаю ще по одному учневі з команди : вони розв’язують приклади, що заздалегідь записані на дошці. ( Проводимо підсумок)
Розв'язування задачі № 493 за поданим планом.
— Що треба знати, щоб вірно дати відповідь на перше запитання задачі (на друге запитання)?
— Чи відомі ці числа?
— Чому дорівнює відстань, яку проїхав велосипедист? (72 км)
— Скільки часу він був у дорозі? (6 год)
— Як визначити швидкість велосипедиста? (Треба відстань поділити на час)
— Як визначити швидкість мотоцикліста? (Треба 100 : 2 = 50 (км/год).)
— Чи можемо тепер відповісти на третє запитання ? Чому? Що необхідно зробити? (Від швидкості мотоцикліста відняти швидкість велосипедиста.)
(Розв'язання: 100 : 2 - 72 : 6 = 38 (км/год).)
Розв'язування задачі № 494 ( викликаю два хлопчики, запитую
-Хто з вас бігає швидше?
- Чи змінилася б відстань від того, хто біжить швидше? Чому?
- А час?
- Яку відстань пробіг хлопчик вперед ( туди)? А назад? Чому відстань не змінилася? А якби він побіг іншою дорогою, чи змінилася б відстань? (Метод « Прес». Аргументування своїх думок)
Скільки часу пройшло на всю відстань?
Як знайти швидкість? Записати виразом (400 ∙ 2 : 4 = 200 (м/хв).)
-А як ти вважаєш, яка це із сестер нашої казки : швидка, повільна, середня? Чому?
Розв'язування задачі № 495.
Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно, решта — під керівництвом учителя.
(Розв'язання: 320 : 4 : 10 = 8 (км/с).)
VІ. Повторення та закріплення вивченого
Кожна казка містить щось дуже цікаве і повчальне. Наша - не виняток.
Цікаве завдання ( робота в парах)
(діти виконують завдання самостійно, потім, при перевірці обмінюються зошитами і визначають переможця цікавого завдання цього уроку)
1.В яку сторону їде автобус, зображений на картинці - вправо чи вліво?
( діти мовчки пишуть відповідь і переходять до наступного завдання)
2.Росте 4 берези. На кожній березі по 4 гілки. На кожній гілці є по 4 яблука. Скільки всього яблук? ( На березі яблука не ростуть)
3.4 мишки гризли скоринку сиру. Підкралась кішка і схопила 1 мишку. Скільки мишок продовжувало гризти скоринку сиру? ( Ніскільки, всі миші порозбігалися)
4.Якщо 2 доби йшов сніг, скільки це годин? (48 год.)
5.Коли стрілки годинника утворюють вертикальну пряму?
6.Відстань , що проїхав автомобіль становить 124 км, а час, який він затратив на відстань – 2 год. Яка швидкість автомобіля?
( Діти обмінюються зошитами , проводжу перевірку. Якщо відповідь вірна – ставимо олівцем +, якщо ні, ставимо -, визначаємо переможця)
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
-Які вміння ми удосконалювали на уроці?
- Який висновок ми зробили на уроці?
Проведемо гру “Кінцівки”. (В неї можуть брати участь усі учні. Діти стають в коло.) Я буду починати речення, а ви повинні його правильно закінчити. Закінчувати речення повинен той, до кого я доторкнуся рукою. Якщо “кінцівка” учня опиниться не вірною, то він виходить з кола, а хто залишився в колі продовжує гру і намагається вірно відповісти на запитання. Виграють ті, хто вірно давав “кінцівки” і залишився в колі.
- Щоб знайти швидкість потрібно…
- Якщо відомі усі сторони прямокутника, то можна знайти…
- якщо ділене поділити на дільник, дістанемо …
Сьогодні усі працювали добре, мені покладуть щоденники… ( аргументую оцінку кожному учневі індивідуально)
VІІІ. Домашнє завдання завдаю по рівнях
Література.
1.Савченко О Я. Сучасний урок у початкових класах.—К. : Магістр, 1997
2. Богданович М.В. Математика. 4клас. – К. Освіта, 2015
3. Задачки. Збірка цікавих задач . Адмін (інтернет ресурси)
3. « Методична скарбничка» Цікава математика в хвилини відпочинку і на групових заняттях після уроків
4. Початкове навчання та виховання. –2012. -- №30
5. Початкова освіта № 9(801) травень 2017