Конспект уроку з математики 4 клас на тему "Швидкість. Одиниці швидкості. Задачі на знаходження швидкості"

Про матеріал

конспект уроку - казки з математики 4 клас

Перегляд файлу

   Математика

4клас  

Автор:

Атаманчук Алла Борисівна

вчитель початкових класів Кордишівського НВК

 Шумського району, Тернопільської області

Тема . Швидкість. Одиниці швидкості. Задачі на знаходження швидкості 

Мета. Ознайомити учнів  з поняттям «швидкість», одиницями швидкості. Вчити розв’язувати прості і складені задачі на знаходження швидкості. Удосконалювати обчислювальні навички, вміння аналізувати і розв’язувати задачі, пояснювати їх. Розвивати мислення,продуктивне мислення,  пам'ять, взаємодопомогу. Виховувати бажання  безпомилково рахувати, знати та любити математику.

Обладнання: підручник М.В.Богдановича «Математика 4 клас», таблиці,  індивідуальні картки;   мікрофон, ноутбук, приклади, записані на дошці.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Сядьте зручно, Ви,будь ласка, 

Бо мандруємо ми в казку.

Саме в казку, не дивуйтесь,

Працювати не лінуйтесь.

Усе робімо ми завзято,

Тоді дізнаємось багато.

ІІ. Актуалізація та корекція знань. Перевірка домашнього завдання

 Створення ситуації успіху.  Щоб потрапити у казку необхідно виконати безліч завдань. Ми усе зможемо, бо все вміємо, а якщо призабули, спитаємо у товариша.  Вперед!

  1.               Кубування

(Кожна грань містить завдання. Я кидаю куба, учень ловить і дістає своє завдання. Якщо він сумнівається  у правильності відповіді, просить товариша йому допомогти)

Завдання:

  • Усна лічба  (  2 роки -  … міс;     4 год.- …хв.;   3 доби - …год.)
  • Завдання на картці   ( 5678 + 2975=…; 8790-327=…)
  • Бліц турнір  - за 1 хвилину відповісти на ряд питань у вигляді цікавих задач : (У саду на вишні сиділо 8  сорок. Вася зірвав усі вишні. Скільки сорок залишилося?  Галя пасла 5 корів, 8 теляток,  12 гусок .  Домашня птиця полетіла додому. Скільки корів залишилося.  До  найменшого двоцифрового  числа додати найбільше одноцифрове число. Скільки буде? )
  • Скласти задачу за виразом 30 :5 + 15 =

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення  теми та завдань уроку

Картинки по запросу картинка автобуса
Я переконалася, що мої учні усе можуть, усе вміють. Навіть,  якщо не усе, то бажання дізнатися у вас є. Це дуже хороша риса  людини .

Картинки по запросу картинка дитина йде
Картинки по запросу картинка легкової машини
Подивіться, будь ласка, на ці картинки, що є на  дошці.

- Що вони можуть означати? Так, вірно, до школи ми дісталися: хто автобусом, хто машиною, а хто і пішки прийшов.

Скажіть, будь ласка, хто дістався би  швидше, якби усі виходили  і виїжджали з одного місця  в один час? (Діти називають автомобіль,  інші – автобус)

А як дізнатися, який транспорт швидше приїхав? ( Створюю проблемну ситуацію)

Від чого це залежить? Так, від швидкості. Саме про швидкість і будемо сьогодні говорити, розв’язувати різні задачі на знаходження швидкості  та обчислювати приклади.

ІV. Вивчення нового матеріалу

( чергові збирають домашні зошити,  роздають  інші, записують дату і виконується каліграфічна хвилинка  )

Каліграфічна хвилинка: збільшити 5 у 5 разів, відповідь записати; утворити двоцифрові числа з цифр цього числа (показую) і записати; знайти третину 69 і записати, записати 128 у вигляді розрядних доданків.

Я обіцяла казку і ми до неї дібралися.   А ось і вона: (звучить дуже лагідна  тиха музика).

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\35122027_w640_h640_fo1_enl.jpg
Вчитель. В одному королівстві  ( показ малюнка)

 

 жили три сестри на одне лице та й ще з однаковим іменем Швидкість.  Але були вони по характеру зовсім різні. Перша  - швидка і спритна  ( звучить звук  великої швидкості автомобіля), друга – зовсім повільна (звук повільної швидкості), а третя – середня ( звук середньої швидкості).  Люди часто не могли визначити яка це із сестер перед ними, плутали їх. І тоді  один мудрець запропонував   визначати  швидкість за допомогою … 

Інтерактивний метод « Коло ідей»

  Як люди  почали визначати швидкість? ( учні   висловлюють  та обґрунтовують  свою позицію).

 (робота з підручником)

  1. Пояснення за №  490:

2 год - це час руху автобуса, 120 км - відстань. Протягом кожної години він проходив однакову відстань. Про що можемо дізнатися в задачі? Як про це дізнатися? (Треба 120 км поділити на стільки рівних частин, скільки годин був в дорозі  автобус).

Отже, швидкість - це відстань, яку проходить рухомий об’єкт за одиницю часу (годину, хвилину, секунду); відстань - це шлях, який проходить об’єкт за певний проміжок часу З поняттям швидкості ми зустрічаємося часто: «автомобіль рухався повільно», «літак рухався з надзвуковою швидкістю», «друга космічна швидкість», «швидкість променя світла» тощо. Швидкості вимірюють у різних одиницях. Наприклад: 5 м/с; 15 м/хв.; 120 км/год.

Оплесками нагороджуємо тих учнів, які вірно при висловлюванні назвали як визначити швидкість.

 Показ  і записування формули   V= S : t

2. Прочитати правило в підручнику. 

3.  - Казка продовжує зачаровувати нас і пропонує виконати…

фронтальне виконання вправи 491

  • А зараз, як і в кожній казці цікава галявина, галявина для відпочинку

Фізкультхвилинка   ( Звучить звук великої швидкості, діти імітують її, пересуваючи по класу;  перехід до середньої і повільної  швидкості)

V. Закріплення та узагальнення вивченого

За допомогою таблиці № 492 проводжу гру « Хто швидше?»

Діти діляться на дві команди і вибирають лідера, який і буде записувати розв’язання ( звернути увагу, що швидкість записано в першому стовпчику), за даними таблиці складаємо прості задачі на знаходження швидкості.

Викликаю ще по одному учневі з команди : вони розв’язують приклади, що заздалегідь записані на дошці. ( Проводимо підсумок)

 Розв'язування задачі № 493 за поданим планом.

— Що треба знати, щоб  вірно дати відповідь   на перше запитання задачі (на друге запитання)?

— Чи відомі ці числа?

— Чому дорівнює відстань, яку проїхав велосипедист? (72 км)

— Скільки часу він був у дорозі? (6 год)

— Як визначити швидкість велосипедиста? (Треба відстань поділити на час)  

— Як визначити швидкість мотоцикліста? (Треба 100 : 2 = 50 (км/год).)

— Чи можемо тепер відповісти на третє запитання ? Чому? Що необхідно зробити?  (Від швидкості мотоцикліста відняти швидкість велосипедиста.)

(Розв'язання: 100 : 2 - 72 : 6 = 38 (км/год).)

 Розв'язування задачі № 494 (  викликаю два хлопчики, запитую

-Хто з вас бігає швидше?

- Чи змінилася б відстань від того, хто біжить швидше? Чому?

- А час?

- Яку відстань пробіг хлопчик вперед ( туди)? А назад? Чому відстань не змінилася? А якби він побіг іншою дорогою, чи змінилася б відстань? (Метод     « Прес».  Аргументування своїх думок)

Скільки часу пройшло на всю відстань?

Як знайти швидкість?  Записати виразом (400 ∙ 2 : 4 = 200 (м/хв).)

-А як ти вважаєш, яка це із сестер нашої казки : швидка, повільна, середня? Чому?

Розв'язування задачі № 495.

Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно, решта — під керівництвом учителя.

(Розв'язання: 320 : 4 : 10 = 8 (км/с).)

VІ. Повторення  та закріплення вивченого

  • 496 (2), 496 (3) виконати самостійно. Під час перевірки пояснити прийоми обчислень. Задачу 497 виконують учні із високим рівнем знань.

 Кожна казка містить щось дуже цікаве і повчальне. Наша - не виняток.

Цікаве завдання  ( робота в парах)

(діти  виконують завдання самостійно, потім, при перевірці обмінюються зошитами і визначають переможця цікавого завдання цього уроку)

       1.В яку сторону їде автобус, зображений на картинці - вправо чи вліво?

Дитяча загадка( діти мовчки пишуть відповідь   і переходять до наступного завдання)

2.Росте 4 берези. На кожній березі по 4 гілки. На кожній гілці є по 4 яблука. Скільки всього яблук? ( На березі яблука не ростуть)

3.4  мишки гризли скоринку сиру. Підкралась кішка і схопила 1 мишку. Скільки мишок продовжувало гризти скоринку сиру? ( Ніскільки, всі миші порозбігалися)

4.Якщо  2 доби йшов сніг, скільки це годин? (48 год.)

5.Коли стрілки годинника утворюють вертикальну пряму?

6.Відстань , що проїхав автомобіль становить 124 км, а час, який він затратив на відстань – 2 год. Яка швидкість автомобіля?

( Діти обмінюються зошитами , проводжу перевірку. Якщо відповідь вірна – ставимо олівцем +, якщо ні, ставимо -, визначаємо переможця)

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

-Які вміння ми удосконалювали на уроці?

- Який висновок ми зробили на уроці?

Проведемо гру “Кінцівки”. (В неї можуть брати участь усі учні.  Діти стають в коло.) Я буду починати речення, а ви повинні його правильно закінчити. Закінчувати речення повинен той, до кого я доторкнуся рукою. Якщо “кінцівка” учня опиниться не вірною, то він виходить з кола, а хто залишився в колі продовжує гру і намагається вірно відповісти на запитання. Виграють ті, хто вірно давав “кінцівки” і залишився в колі.

- Щоб знайти швидкість потрібно…

- Якщо   відомі  усі  сторони прямокутника, то можна знайти…

- якщо ділене поділити на дільник, дістанемо …

Сьогодні усі працювали добре, мені покладуть щоденники… ( аргументую оцінку кожному учневі індивідуально)

VІІІ. Домашнє завдання  завдаю по рівнях

                                   Література.

1.Савченко О Я. Сучасний урок у початкових класах.—К. : Магістр, 1997

2. Богданович М.В. Математика. 4клас. – К. Освіта, 2015

3. Задачки. Збірка цікавих задач . Адмін  (інтернет ресурси)

3. « Методична скарбничка»  Цікава математика в хвилини відпочинку і на групових заняттях після уроків

4. Початкове навчання та виховання. –2012. -- №30

5. Початкова освіта  № 9(801) травень 2017

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
21404
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку