Другорядні члени речення: означення

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Другорядні члени речення: означення" до підручника з української мови для 5 класу Заболотного, 2018 рік.
Перегляд файлу

Урок №                                                  Дата                                                5 клас       

Тема: Другорядні члени речення. Означення.

Мета:

  • навчальна: дати поняття про означення як другорядний член речення та способи його вираження; формувати в учнів уміння визначати означення в реченні, ставити до нього питання;
  • розвивальна: розвивати спостережливість, вміння використовувати означення в своєму мовленні, розвивати усне та писемне мовлення;
  • виховна: виховувати почуття гордості за героїчне минуле українського народу.

Тип уроку: урок засвоєння знань

Обладнання: підручник (Заболотний), дидактичні картки.

Методи та прийоми: метод вправ, бесіда, робота з підручником, робота на картках, складання сенкану, «мікрофон» (етап рефлексії).

Епіграф до уроку:

Козацькому роду нема переводу

Народна творчість

Хід уроку

  1. Організація клас на навчальну діяльність.

Любі діти, добрий день!

Зичу вам праці і натхнень.

А іще вам побажаю сил, здоров'я на весь день.

  1. Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а думати.

 

 

 

 

 

 

ІІ. Актуалізація знань, умінь та навичок.

 Учні отримують картку, в якій мають заповнити клітинки.

Напиши відповіді

Визнач граматичну основу речень.

Напиши відповіді

Речення за метою висловлювання поділяються на:

Тато швидко майструє дерев’яний стілець.

Присудок – це

Синтаксис – це

Віка любить танцювати.

Слова в реченні пов’язані між собою:

Підмет -

Мама готує неперевершені страви.

Словосполучення – це

 

 

ІІІ. Повідомлення  теми, мети уроку.

Отже, ми сьогодні будемо вивчати новий член речення. Чи може існувати  речення без підмета? А без присудка? А чи може існувати речення без граматичної основи? Правильно, не може. Речення є реченням лише тоді, коли в його складі є головні члени речення (або один із головних членів речення). Сьогодні ми з вами поговоримо про такі члени речення, які називаються другорядними.

  1. Вправа «Порівняйте»:

Діти отримують картку

Погляньте, діти, на речення лівого та правого стовпчика. Які вам більше до вподоби. Чому?. Чого не вистачає в реченнях 1 стовпчика

 

Козаки боролися за незалежність Вітчизни. Ці люди завдавали опору ворогам. Понад усе вони шанували зброю.

Мужні і відважні, українські козаки боролися за незалежність рідної Вітчизни. Ці відчайдушні люди завдавали жорстокого опору різним ворогам.  Понад усе вони шанували добротну зброю.

 

Учитель. Чим саме різняться ці речення? Поставте до цих слів питання.

Отже, це означення, без них якого б була наша мова? Так. Без них суха була би мова одноманітна, не чудова.  А чи згодні ви з тим, що написано про козаків? Що ви знаєте про цих людей? А можливо хтось згадає прислів’я про козацьку долю? Тож запишіть епіграф нашого уроку: «Козацьком роду нема переводу». Як ви розумієте ці слова?

 

IV. Опрацювання теоретичного матеріалу матеріалу.

  1. Вправа 407.
  2. Робота з теоретичним матеріалом: учні читають визначення означення та способи його вираження.
  3. Бесіда
  1. Що називається означенням?
  2. Якими частинами мови воно виражається?
  3. Яка їхня роль у реченні?
  4. Як називаються художні означення в літературі? (епітети)

V. Формування умінь та навичок

  1. Два учні працюють біля дошки)

1 завдання. Зробити синтаксичний аналіз словосполучення: козацька шабля.

2 завдання. Зробити фонетичний розбір слова: козак.

  1. Робота в парах: вправа 409.
  2. Фізкультхвилинка

Вітер віє на долину (хитання руками в обидві сторони)
Ми сини твої, Вкраїно (руки вгору).
В нас є розум, сила й вдача (руки до плеч і вгору).

Ми брати твої, козаче. (крокують).

Від Черкащини й Карпат

Всюди є наш рідний брат.

Ми пліч-о-пліч всюди разом.

  1. Робота в групах:

1 група.

Завдання для групи № 1

Виписати з тексту всі означення. Зробити синтаксичний аналіз речення (підкреслити члени речення, надписати зверху над кожним словом частини мови).

Українське козацтво відіграло важливу роль у становленні нашої країни. Воно вплинуло  на формування специфічних рис національної культури, народного характеру. Мужнє козацтво надихало українців на боротьбу. Ми – нащадки славетних козаків.

2 група. Завдання для групи № 2

Записати речення, на місці крапок вставити означення із довідки. У 1 реченні підкреслити члени речення.

  1. … козаки були захисниками … народу.
  2. У … боях з … загарбниками … козаки вкрили себе … славою.
  3. Не знайти на землі більш … людей, які так мало дбали б за своє життя і так мало боялися б смерті.
  4. Їхні  подвиги оспівувалися в … піснях і думах.

Довідка: героїчними, українського, польськими, запорозькі, невмируща, народних, сміливих, відважних.

3 група. Завдання для групи № 3

Випишіть з тексту означення. Складіть з ними словосполучення. складіть 2 речення з означеннями про козаків.

Запорозькі козаки відомі на весь світ. Їхня відвага і мужність не залишає нас байдужими. Адже так відважно боротись за рідну землю могли тільки українці. Ми повинні знати про цих відчайдушних і сміливих людей

  1. Підсумок уроку.
  1. Учні складають по одному теоретичному питанню та обмінюються відповідями. 
  2. Учитель. Давайте складемо сенкан до слова означення.

Означення

другорядний, не головний

який? чий? котрий?

Вказує на ознаку і приналежність предмета

член речення

  1. Домашнє завдання:

 опрацювати § 52 (для всіх)
вправа 414.

  1. Рефлексія.

Сьогодні я дізнався(лася) … .

            Я зрозумів(ла) … .

     Ми навчилися … .
     Щоб поглибити знання з теми, вдома я буду… 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
1271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку