Дружба і товаришування . Виховна година

Про матеріал

Дружба і товаришування . Конспект виховної години,метою якої є вчити дітей цінувати друзів і дружбу, довести до свідомості учнів, що у дружбі велика сила; виховувати почуття справжньої дружби, колективізму, чесності, щирості у відносинах, відповідальності перед другом, уміння допомогти у важку хвилину; сприяти зміцненню класного колективу.

Перегляд файлу

Тема. Дружба і товаришування (слайд 1)

Мета: вчити дітей цінувати друзів і дружбу, довести до свідомості учнів, що у дружбі велика сила; виховувати почуття справжньої дружби, колективізму, чесності, щирості у відносинах, відповідальності перед другом, уміння допомогти у важку хвилину; сприяти зміцненню класного колективу.

Обладнання: мультимедійна дошка, тести, прислів'я про дружбу, Біблія.

Епіграф: "Дружба та братство дорожчі за багатство" (слайд 2")

Народна мудрість

Хід виховної години

І. Організаційний момент

ІІ. Привітання. Емоційне налаштування учнів

Вчитель:

- Чи є що золота дорожче на землі?

У мудреця спитали якось люди.

Недовго думав мудрий чоловік

- Дорожча дружба - є, була і буде!

- Тоді, чому, сказали, сталь міцна,

Міцніша над усе - це знає всяк і всюди?

Подумав трохи й відповів мудрець:

- Міцніша дружба - є, була і буде!

Йому сказали:

- Ураган страшний, корчує він дуби,

Несе руїни всюди.

Чи є сильніше щось за ураган?

- Сильніша дружба - є, була і буде.

- Усім смакує не полин, а мед,

Мед люблять діти і дорослі люди,

Мед - найсолодший із земних дарів.

- Солодша дружба - є, була і буде.

 В усі часи люди розмірковували про дружбу. І завжди вважалося великою цінністю мати друга. Дружба - це одне з найбільших багатств, що може мати людина.

 Діти! Сьогодні ми проводимо годину спілкування на тему "Дружба і товаришування". Ми поговоримо про дружбу як про одну із загальнолюдських чеснот, спробуємо усвідомити значущість слова "друг", з'ясувати, яке значення дружби у житті кожного з нас. Розмова про дружбу - цікава й багатогранна, тому спробуємо розглянути її зусібіч.

Я навіть не запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга - справжнього, вірного, надійного, який завжди допоможе, підтримає, з яким біда - півбіди, а радість - подвійна. Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має. Та чи всі мають те щастя? Буває, ніби й гарні товариші, а потім дивись - уже й перестали дружити, посварились або розчарувались один в одному. Поміркуймо ж і ми сьогодні над тим, що таке дружба, як її берегти і як обрати собі справжніх друзів.

 Звісно, для того, щоб говорити про дружбу, потрібно знати, що ж це таке. Скажіть, будь ласка, що ж таке дружба, товаришування, друг?

(Відповіді учнів)

 А зараз подивіться на дошку, де записані визначення понять "дружба", "дружити", "товаришування".(слайд 3)

 Дружба - добрі, приязні стосунки на основі взаємної прихильності, відданості. Основою дружби є спільність справ, захоплень, планів, деяких рис характеру.

 Дружити - перебувати в добрих, приязних стосунках, підтримувати дружбу, бути друзями.

 Товаришування - це близьке знайомство з людьми на основі взаємної симпатії і доброзичливості. Товаришами можуть бути люди різних вікових категорій і професій, націй і статі.

 Вчитель. Готуючись до нашої виховної години,  дехто з вас  отримав завдання: знайти відомості про значення дружби і її типи та види.

 Виступи учнів.

1. Значення дружби(слайд 4)

Учень 1.

 Насамперед, слово "дружба" має не одне, а кілька різних значень. І не тільки в наш час. Дві тисячі років тому це визначив Аристотель, що саме і намагався дати визначення різним типам дружби, щоб виділити серед них справжню дружбу.

 Значення перше: знайомі. Більшість людей, яких ми вважаємо своїми друзями, насправді усього лише наші знайомі, тобто ті, кого ми виділяємо з оточуючого середовища. Нам відомі їхні проблеми, ми вважаємо їх близькими нам людьми, звертаємося до них за допомогою і самі їм охоче допомагаємо. Але немає повного одкровення, ми не довіряємо їм свої найпотаємніші бажання. Зустріч з ним не робить нас щасливими, ми не радіємо за їхні успіхи, як за самих себе.

Учень 2.

 Значення друге: колективна солідарність. Потрібно відрізняти дружбу від солідарності. В останньому випадку друзі - це ті, хто бореться на нашій стороні, скажемо під час війни. З одного боку - друзі, з іншого - вороги. У такій солідарності немає нічого особистісного. Людина, одягнена в такий же мундир, що й у мене - друг, але я нічого про нього не знаю. До цієї ж категорії відносяться форми солідарності, що існують у сектах, у партіях, у церкві. Але у всіх цих випадках ми маємо справу з колективними, а не чисто особистісними відносинами.

Учень 3.

 Значення третє: функціональні відносини. Вони відносяться до типу особистісних зв'язків, заснованих на соціальній функції. Тут ми зустрічаємося з такою дружбою, як дружба між компаньйонами чи між політичними діячами. У цьому виді відносин є присутнім мінімум любові, вони тривають доти, поки існує інтерес, що вимагає загальної турботи. Сюди ж входять численні професійні взаємини, відносини між колегами по роботі і між сусідами.

Учень 4.

 Значення четверте: симпатія і дружелюбність. До цього виду дружби і належить та категорія людей, з якими нам добре, які нам приємні, котрими ми захоплюємося і можемо назвати друзями, а не просто колегами чи знайомими і співробітниками.

2. Типи дружби(слайд 5)

Учень 1.

 Дружбу можна поділити на три типи за віковими категоріями: дитяча, юнацька і доросла.

Дитяча дружба - один із найцікавіших моментів у житті людини. Кожна дитина, знайшовши собі друга чи подругу, вважає, що їхня дружба буде тривати все життя. Та в більшості випадків це не так. Дитяча дружба може розпастися через будь-які дрібниці.

Учень 2.

Юнацька дружба. В її основі - жагуча потреба в розумінні іншого і себе іншим. Однією з головних функцій  юнацької дружби є підтримка самоповаги. Дружба іноді виступає і як своєрідна форма психотерапії, дозволяючи юнакам висловити їхні почуття, що переповняють, і знайти підтвердження того, що хтось розділяє їхні сумніви, надії і тривоги.

Учень 3.

Дружба дорослих. На відміну від юнацької дружби дружба дорослих характеризується відносним завершенням формування самосвідомості, розширенням сфери спілкування і діяльності та появою нових прихильностей. Також міняються зміст і структура дружнього спілкування.

3. Види дружби (слайд 6)

Учень 1.

Духовна дружба - взаємне збагачення і доповнення один одного. Кожний захоплений і зачарований перевагою іншого. Найбільш дивним є те, що  кожний почуває себе зовсім несхожим на іншого і захоплюється саме тими якостями, яких немає в нього самого.

Учень 2.

Творча дружба - це коли обоє друзів зберігають свою яскраво виражену індивідуальність. Більш того, дружба допомагає творчо доповнювати особистість кожного з друзів, додати закінчений характер їхньої індивідуальності.

Учень 3.

Буденна дружба може існувати і розвиватися тільки за умови близького проживання. Друзі обов'язково повинні жити поруч, робити один одному послуги, звертатися по допомогу. Як правило, така дружба підкріплюється яким-небудь приводом для зустрічей. Це може бути звичайне сусідство чи спільна робота.

Вчитель. Учні, ви молодці. Всі дуже гарно попрацювали над цими поняттями. А тепер дайте відповіді на такі питання:(слайд 7)

  • Як ви гадаєте, що саме людина шукає в друзях?
  • Які моральні якості ви найбільше цінуєте в друзях?
  • Чи можливі суперечки і незгоди між друзями?
  • Яким би ви хотіли бачити свого друга?

Діти, подивіться на дошку. Там ви бачите ряд особистісних якостей людини. Серед них виберіть ті, які ви хотіли б бачити в свого друга чи подруги.

( На дошці слова: привітний, заздрісний, вірний, щедрий, хитрий, чуйний, жадібний, спокійний, лінивий, справедливий, агресивний, надійний, байдужий, пихатий, відвертий, глузливий, впертий)(слайд 8)

Відповіді учнів.

Вчитель. Отже, ви визначили якості, які повинен мати справжній для вас друг. Скажіть, будь ласка, а що потрібно зробити вам, які якості мають бути у вас, щоб мати справжніх і гідних друзів.

Відповіді учнів.

Вчитель. Учні, а зараз послухайте одну історію і подумайте, чи зміг би хтось із вас зробити так само.

 Двоє друзів

Старший називався Франк і мав 20 років. Молодшого звали Тед і йому було 18. Їх дружба сягала ще з молодших класів школи. Разом вони прийняли рішення піти до війська. Перед від'їздом із дому вони склали присягу перед собою та перед родинами, що берегтимуть один одного.

Їм пощастило, вони опинилися в одному батальйоні. Це була страшна війна, що точилася посеред розпечених пісків. Якось одного вечора надійшов наказ здійснити рейд на ворожу територію. Ішли вперед цілу ніч. Зранку дісталися до якогось села, але Теда серед них не було. Франк кинувся його шукати, аж натрапив на прізвище друга у списках зниклих безвісти. Франк підійшов до командира із проханням вирушити на пошуки друга.

- Це надзвичайно небезпечно, - сказав йому командир. - Я уже й так втратив твого друга, а ти хочеш, щоб позбувся й тебе. Там - страшна стрілянина.

Проте Франк, попри все, подався шукати Теда. Минуло кілька годин, поки він знайшов його. Тед був смертельно поранений. Франк обережно взяв його на плечі. Але тут зненацька пролунав постріл... З останніх сил Франкові таки вдалося довести друга до табору.

- Чи ж варто було вмирати, аби рятувати вбитого? - спитав командир.

- Так, - прошепотів Франк. - Перед смертю Тед вимовив: "Я знав, що ти прийдеш".

Запитання для учнів:

Як ви гадаєте, чому так відповів Франк?

( Тому, що він дав обіцянку другові. А справжні друзі повинні дотримувати свого слова. Він ціною власного життя доказав, що він справжній друг)

Вчитель. Усім хочеться бачити своїм другом вірну і щиру, духовно багату, всебічно розвинену і красиву людину, людину гуманну, з відкритим серцем, яка завжди підтримає, прийде на допомогу.

Прагнення уславити дружбу, цей найцінніший скарб, народ висловив і зберіг і в перлинах народної мудрості.

А зараз з'ясуємо, які прислів'я про дружбу знаєте ви.

"Закінчи думку". Робота над прислів'ями.

(На дошці одна частина прислів'їв, ви маєте назвати другу, пояснити їхнє значення)(слайд 9)

1. Друзі пізнаються  (в біді).

2. Старий друг (краще нових двох).

3. Дружба дружбою, (а служба службою).

4. З ким поведешся, (від того й наберешся).

5. Не той друг, що медом маже, (а той, хто правду каже).

6. Дружба з роками не старіє, (а міцніє).

7. Скажи, хто твій друг, ( і я скажу, хто ти).

8. Друга шукай, ( а знайдеш тримай).

9. Одяг краще новий, ( а друг старий).

10. Дерево міцне корінням, (а людина друзями).

12. Як будемо в дружбі жити - (нас нікому не зломити).

Вчитель. Учні, а зараз спробуйте самі скласти закони дружби, визначте правила, за якими мали б жити всі, хто вважає себе справжніми друзями і товаришами. З цих законів ми утворимо свою "Конституцію дружби в класі". І маю надію, що ця "Конституція дружби" допоможе в відносинах з друзями не одному з вас.

Конституція дружби (зразок)

1. Завжди і в усьому допомагати один одному.

2. Бути безкорисливим у відносинах з друзями.

3. Ніколи не брехати і не обманювати один одного.

4. Не кривдити та не обзивати один одного.

5. Не залишати один одного в біді.

6. Завжди чинити по справедливості.

7. Ніколи і нікому не розповідати  таємниці свого друга.

8. У відносинах з друзями вміти поступатися один одному.

9. Пам'ятайте, що справжній друг дається Богом.

Вчитель. Діти, ми склали з вами "Конституцію дружби в класі", а зараз я пропоную оцінити наскільки наш клас дружний, чи є у вас взаємопідтримка і довіра.

Який у нас колектив?

( На дошці слайди із зображенням палаючого факела, червоних вітрил, мерехтливого маяка, м'якої глини і сипучого піску. Вчитель проводить аналогію між зображенням і схожістю колективу)(слайд 10)

1. Сипучий пісок. Скільки піщинок зібрано разом і в той же час кожна із них сама по собі. Повіє легенький вітерець - віднесе частину піску, що лежить скраю, подалі. Повіє вітер сильніше - рознесе пісок у різні боки, поки хто-небудь не згребе його в купу.

2. М'яка глина. Відомо, що м'яка глина - матеріал, який порівняно легко піддається обробці й з нього можна ліпити різні вироби. В руках хорошого майстра цей матеріал перетворюється в прекрасний виріб. Але якщо до нього не прикласти зусиль, то він може просто залишитися шматком глини.

3. Мерехтливий маяк. У штормовому морі мерехтливий маяк приносить впевненість, що курс вибраний правильно. Необхідно бути уважним, не втратити маяк з поля зору. Зауважте, маяк не горить постійним світлом, а періодично викидає пучки світла, неначе говорить: " Я тут. Я готовий прийти на допомогу",

4. Червоне вітрило. Символ направленості вперед, дружньої вірності й обов'язку. Тут живуть і діють за принципом: "Один за всіх і всі за одного".

5. Палаючий факел. Це живе полум'я, матеріалом якого є міцна дружба, єдина воля, взаєморозуміння, відповідальність кожного не тільки за себе, але й за інших.

Отже, хто впізнав свій колектив? Який опис видається найбільш влучним?

(Висловлювання дітей)

Я думаю, ми переконалися в тому, що дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів.

Вчитель. Діти, обговорюючи таку важливу тему в житті кожної людини, як дружба і приятелювання, вибір друзів, ми не можемо не звернутися до такого джерела законів життя, як Біблія. Згідно з Біблією, людина повинна бути обережною у виборі друзів - адже друг - це той, хто має неабиякий вплив на самооцінку, поведінку та спосіб життя іншого.

(На дошці слайди з висловами з Біблії)(слайд 11)

1. "Не дружись із чоловіком гнівливим, і не ходи із людиною лютою, щоб доріг її ти не навчився, і тенета не взяв для своєї душі" (Пр. 22:24-25)

2. "Хто з мудрими ходить, той мудрим стає, а хто товаришує з безумним, той лиха набуде" (Пр. 13:20)

3. "Не дайте себе звести, товариство лихе псує добрі звичаї!" (1 Кор. 15:33)

4. "Правдивий друг любить за всякого часу, в недолі ж він робиться братом" ( Пр. 17:17)

5. "Олива й кадило потішують серце, і солодкий нам друг за душевну пораду" (Пр. 27:9)

6. "Хто шукає любов - провину ховає, хто ж про неї повторює, розганяє друзів" (Пр. 17:9)

7. "Ніхто більшої любови не має над ту, як хто свою душу поклав би за друзів своїх. Ви друзі Мої, якщо чините все, що Я вам заповідую" (Ів. 15: 13-14)

Вчитель. Учні, а зараз, відповівши на питання  тесту "Чи гарний я друг", ви зможете вияснити яким другом ви є.

Тест "Чи гарний я друг"(слайди 12, 13, 14)

1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного із своїх приятелів. Що ви зробите:

А) розповісте їх іншим людям;

Б) розповісте, не назвавши імен;

В) залишите історії при собі?

2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:

А) скажете, що зараз камери у вас немає;

Б) дасте її;

В) відмовите, пояснивши причину?

3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:

А) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте скандал;

Б) вимагатимете гроші;

В) скажете, що і без того збиралися купити новий?

4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:

А) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим;

Б) припините стосунки з другом;

В) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини.

5. Відчуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:

А) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати іншому;

Б) продовжите дружбу;

В) відверто поговорите з ним.

6. Вважаєте, що справжній друг повинен:

А) ділитися з вами всім;

Б) залишати свої думки і проблеми при собі;

В) говорити тільки те, що хоче.

7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб йому дати. Ви говорите:

А) "переб'єшся, мені вони й самому стануть у пригоді";

Б) "візьми їх, зробиш мені послугу";

В) "згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим".

8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:

А) натякнете здалеку;

Б) попросите в борг;

В) нічого йому не скажете.

9. Ваш друг купив одяг, який, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:

А) скажете, що він виглядає смішно;

Б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;

В) нічого не скажете.

10. Ви вважаєте, що ваш друг:

А) менш розумніший, ніж ви;

Б) більш розумніший, ніж ви;

В) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.

Підрахунок балів: А= 1 бал; Б= 2 бали; В= з бали.

Результати:

21-30 балів: ви справжній друг.

15-20 балів: у вас є друзі, але, як більшість з нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.

10-14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса - бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.

Вчитель. Те, ким ми стали, що досягли в житті, є часом результатом великої самопожертви близьких нам людей. Зморщені сухорляві руки нашої бабусі, що жертвують за нас молитви, переживання і прохання до Бога наших батьків і матерів, це ті щедрі благословення Всевишнього, які ми отримуємо протягом життя. (Слайд "Молитовні руки")

Самопожертва потрібна і в дружбі. Я хочу, щоб ви прослухали ще одну про жертовність між друзями.

Існує переказ, що десь наприкінці 15 століття жили два початкуючі художники Альберт Дюрер та Франц Кенігштейн. Важкою працею намагалися вони оплатити своє художнє навчання та заняття в студії. Однак при всіх зусиллях грошей для них не вистачало.

Якось вони вирішили кинути жереб: один із них піде працювати і своїм заробітком утримуватиме обох, а щасливець надалі продовжуватиме навчання. Доля посміхнулася Дюрерові. Однак він пообіцяв, що закінчивши навчання, повернеться, щоб щедро віддячити другові та допомогти і йому закінчити навчання.

Друзі розійшлися... Один студіював, інший тяжко працював. Минали місяці, роки.

Дюрерові пощастило - талановитий художник. отримав визнання і велику славу, та й грошей назбирав чимало. Пам'ятаючи свою обіцянку, поїхав до дорогого друга, щоб щедро віддячити та допомогти йому закінчити художню школу. І тоді він побачив, яку величезну послугу і самопожертву вчинив його товариш: тяжка мозольна робота, ще й артрит покрутив пальці, тож ніяк у худорлявій руці він не втримає ні палітри, ні пензля... А що ж художник без пензля? Проте він не скаржився, не нарікав, радів безмежно успіхові друга.

Зайшов одного разу Дюрер, щоб відвідати свого приятеля, і застав його навколішки - покручені сухі пальці спрацьованих рук, побожно складені у глибокій щирій молитві до Бога про дальший мистецький успіх товариша. Не вагаючись, Дюрер накреслив ці скорбні величні руки Кенігштейна. Удосконалив і домалював пізніше цю картину. Твір "Молитовні руки"  став згодом шедевром його творчості. Тепер він красується у різних галереях мистецького світу, як символ дружньої любові,, посвяти, молитви і вдячності.

Перегляд відео про вірну дружбу.

Слово вчителя. Я розумію, що у кожної людини свої уявлення про дружбу, справжню дружбу, але, на жаль, уявлення не завжди відповідають реальності. І, напевно, справжніх друзів має той, хто не замислюється про дружбу і не заморочується про її сенс і значення, він просто дружить, не думаючи. А той, хто розмірковує про все це, значить вибирає друзів за певними критеріями, щоб створити дружбу за своїми уявленнями. Справжня дружба так не створюється, вона виникає сама по собі. Так, що не потрібно думати, а треба відчувати і слухати своє серце. Не ідеалізуйте, а приймайте дружбу такою, яка вона є.

Я від щирого серця бажаю вам всім знайти вірних і справжніх друзів, з якими ви б змогли пройти разом все своє життя.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шпак Зоя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
7499
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку