Урок в 11 класі
«Дружна сім’я – запорука
взаєморозуміння та благополуччя»
Дата:
Тема: Дружна сім’я – запорука взаєморозуміння та благополуччя
Обладнання: підручник 11 клас, Карп’юк; презентація з теми; наочний матеріал з теми
Кінцевий результат: уміти вживати вивчені ЛО з теми відповідно до життєвих ситуацій, розповідати про свою родину та аналізувати стосунки в ній, вживати ІІІ тип умовних речень у своєму мовленні
Схематичний план
1. Організація класу – 2 хв.
2. Фонетична розминка – 6 хв.
3. Мозковий штурм (Що таке щастя, конфлікт?) – 7 хв.
4. Активізація ЛО теми – 7 хв.
5. Розвиток навичок говоріння – 10 хв.
6. Розвиток граматичних навичок. Тренувальні вправи (умовні речення ІІІ типу – 10 хв.
7. Підведення підсумків. Домашнє завдання. Оцінювання - 3хв.
Хід уроку
1. Вітання. Перевірка готовності до уроку. Оголошення теми заняття.
Good afternoon. I’m glad to see you. How are you today? Are you ready for the lesson? Read the topic of our lesson: “Friendly family is the guarantee of happiness”.
2. Мозковий штурм. Асоціації з поняттям «Родина».
Take the cards and write on them your associations with the word “Family”. Stick them on the board when you are ready.
3. Що таке щастя? Визначення понять «щастя», «конфлікт».
The word family is usually associated with happiness. What is it? Look at two definitions and choose which one suits for the word “happiness”. What does the second description mean? (conflict)
4. Активізація лексики теми. Робота зі статтею про конфлікти в суспільстві (заповнення пропусків).
Unfortunately conflicts are often met in our society. Let’s look at the article (Ex.1, p.89) and learn more about the reasons of conflicts.
At first let’s get sure that all the words are known to you (match the translations).
Робота в групах. Знайти в статті та виписати причини конфліктів.
Work in two groups. Scan the text and write down on the sheets of paper the reasons of conflicts.
The first group, share the ideas with your classmates. The second group, be ready to add the ideas.
5. Вивчення статуту родини Белл. Розвиток навичок говоріння. Гра «Перекладачі».
There is no doubt that conflicts are wide-spread in families too. What should we do to avoid them. The Bell family decided to make a charter in order to avoid conflicts (Ex.4, p.91) Read their rules and translate them for our guests.
Now, dear guests, can you add some rules that you have in your family? Share with us and you, pupils, please, work as interpreters.
6. Повторення умовних речень ІІІ типу. Виконання граматичних вправ.
Do you agree that the best way to make your parents happy is to pass your exams successfully? For this we have to practice a lot.
Let’s revise the 3d Conditional. Please, remember the rule and the pattern.
Ex.2, p. 90
7. Підведення підсумків роботи. Домашнє завдання.
You have worked hard today, that’s why your task is oral. Do Ex.3, p.90, but don’t forget to revise the rules. Thank you for your work. You may be free now.
Додатки
reasons |
дорослі |
adults |
причини |
in love |
вирішувати |
get angry |
насилля |
intolerance |
закоханий |
conflicts |
суперечка |
argument |
ладити |
get along with |
нетерпимість |
violence |
конфлікти |
decide |
розізлитися |