Дудлінг або механічне малювання, як ефективний спосіб підвищення концентрації уваги, творче вирішення проблем та розвиток креативності учнів.

Про матеріал

Взявши до уваги той об'єм інформації, який сучасним дітям потрібно тримати в голові, ми повинні вчити їх використовувати всі доступні інструменти, які допомагали б їм у цьому. І вміння малювати «каракулі» або дудлити, на сьогоднішній день, є одним із ефективних методів, що допомагають вирішувати проблеми. Дудлінг не потребує художніх талантів, дорогого художнього приладдя, освіти. Дудлінг - це навичка інстинктивна та універсальна.

Перегляд файлу

Дудлінг або механічне малювання, як ефективний спосіб підвищення концентрації уваги, творче вирішення проблем та розвиток креативності учнів.

Чи доводилося вам спостерігати малюнки, каракулі, закарлючки в зошитах своїх учнів? Чи чули ви наспіви з вуст  дітей під час контрольних чи самостійних робіт? Більшість вчителів, на мою думку, дадуть відповідь «так». А чи задумувались ви, що це допомагає учням виконувати поставлені завдання, допомагає концентруватися і зосереджуватися?

Сучасний учень спілкується з оточуючим світом в темпах і режимах, що визначає рівень розвитку комп’ютерних технологій. Цей процес потребує наявності певних навичок, так як сьогодні письмові тексти все більше поступаються місцем текстам візуальним. А сприйняття, аналіз, інтерпретація і осмислення залежать саме від цих навичок. Не секрет, що сьогодні дошкільники і молодші школярі не представляють своє життя без інтенсивного візуального потоку, в який вони занурені практично з пелюшок. І не книжки, і навіть не досвід попередніх поколінь, на якому виросла значна кількість практикуючих у школі вчителів, а візуальний потік являється для сучасної дитини основним джерелом формування особистісної картини оточуючого світу, де все змінюється зі швидкістю відеокліпу.

Тому сьогодні перед представниками освіти стоїть необхідність у підготовці свідомості учня до діяльності в умовах все більш «візуалізуючого» світу та підвищення інформаційного навантаження.  Ми можемо говорити про велике значення зорового (візуального) сприйняття для дитини процесу пізнання світу і свого місця в ньому, про роль зорових образів в процесі сприйняття і розуміння.

Елементи зорового образу – це крапка, лінія, тон, колір, структура, розмір, масштаб, направлення, рух – і, саме це впливає на сприйняття зорової інтерпретації.

Візуальна грамотність – це володіння навичками аналізу та синтезу образу в цілому та його елементів окремо, що забезпечує адекватне сприйняття і розуміння, це розвиток мислення, пам’яті, уяви.

Візуальна грамотність впливає на здатність людей досягати поставлених цілей, нарощувати потенціал, більш повноцінно приймати участь  у вирішенні проблем. Вміючи читати і передавати інформацію візуальною мовою, перед учнями відкривається чудова можливість для нестандартних інтелектуальних рішень.

Тому вміння малювати «каракулі» або дудлити, на сьогоднішній день, є одним із ефективних методів, що допомагають вирішувати проблеми. Дудлінг не потребує художніх талантів, дорогого художнього приладдя, освіти. Дудлінг - це навичка інстинктивна та універсальна.

Вчені та працівники сфери освіти почали вивчати ефекти дудлінгу в різних обставинах, і деякі зроблені ними відкриття можуть вас здивувати. Наприклад, чи знали ви, що дудлінг сприяє кращому запам’ятовуванню інформації та її подальшому згадуванню?

Дудлінг зовсім не відволікає вас від питання, що вивчається (як думають деякі), та, навпаки, грає роль якоря і не дозволяє відволікатись від нудного предмету.

Учні, що дудлили, продемонстрували підвищення здібностей будувати висновки, чітко і логічно розмірковувати, роз’яснювати іншим те, що вони зрозуміли самі, і проявили глибокий, навіть «дивовижний» інтерес до предмету, що вивчається порівняно з учнями, які просто читали або читали та конспектували прочитане. Спираючись на це, дослідники вважають, що малювання слід признати одним з ключових елементів освіти, що не поступається своєю цінністю читанню, письму та колективному обговоренню.

C:\Users\Admin\Desktop\momentalnoye_risovaniye_2 — копия.jpg

Одним із головних переваг дудлінгу являється те, що відкриваються можливості для розвитку методів освіти, що виходять за звичні рамки. Це надзвичайно важливо, тому що учні повинні мати доступ до всіх існуючих методів, щоб обрати найбільш підходящий для себе.

Чотири основних модальності навчання:

  1. Візуальна
  2. Аудіальна
  3. Читання/письмо
  4. Кінестетична

Суперечки по відношенню до модальних технологій навчання в спільноті педагогів та працівників освіти не затихають ні на хвилину. Ніхто напевно не знає, як правильно виявити та виміряти домінуючі модальності. Але вчитель насамперед повинен розуміти те, що діти можуть вчитися по-різному, а не лише читаючи чи слухаючи вчителя.

Навчання у візуальній  модальності можна описати так: ідеї, поняття, факти та інша інформація оброблюються та осмислюються через наочні образи та методи візуалізації. Використання дудлів в цій ситуації є очевидним.

Аудіальна модальність. Учень-аудіал найкраще сприймає інформацію на слух. В даному випадку можемо виділити двояке використання дудлінгу.

По-перше, багато людей дуже активно дудлять, коли слухають,- чи то на уроці, зборах, конференції. Їм це необхідно, щоб в більшій мірі зосередитись на тому, що їм кажуть, і доведено, що дудлінг допомагає краще запам’ятати почуте. Учням аудіальної модальності, схоже, доставляє задоволення  одночасно слухати і малювати щось на папері (це і можна назвати наочним відображенням процесу слухання), при цьому зовсім не має значення, чи має відношення сам малюнок до темі, що обговорюється.

По-друге, малюючи, ми частіше за все видаємо якісь звуки- мичання, наспіви або вголос щось промовляємо – і таким чином дудлінг пов'язаний з аудіальною модальністю. 

Спільно ці дві форми діяльності покращують процес засвоєння інформації.

Читання та письмо. З методикою навчання за допомогою читання і письма ми всі знайомі досить добре, тому що вона продовжує домінувати в системі освіти у всьому світі. Цей стиль навчання надає основне значення інформації, що виражена у вигляді написаного тексту, тобто напечатаними або написаними від руки словами. Люди, що віддають перевагу такій модальності, комфортно відчувають себе з книжками, журналами, газетами, списками, презентаціями. Дудлінг, що пов'язаний з цим стилем навчання, розподіляється на наступні категорії:

Словесні дудли

Словесний дудлер- це людина, що пише на папері одне слово, а потім багаторазово це слово переписує чи обводить і займається цим протягом усього процесу спілкування. Буває таке, що такий дудлер пише і обводить одне й те саме слово протягом багатьох місяців і навіть років. Це слово нічого особливого про характер людини сказати не може. Натомість є всі підстави стверджувати, що мозок цього дудлера сприймає букви, як наочні образи, і те, що він ці букви обводить, допомагає йому зосереджено думати – так само, як якщо б він малював якісь абстрактні лінії або конкретні малюнки.

Картинки по запросу словесній дудлер

Шрифтові дудли

Шрифтові дудли від словесних відрізняються тим, що пишуть слова різними вишуканими шрифтами, приносячи в даний процес більшу почуттів. Однак сенс цієї діяльності той самий – і словесний, і шрифтовий дудлінг допомагає людині краще зосередитись на своїх думках.

Похожее изображение

Слова – малюнки

Із шрифтових дудлів виділяється особлива категорія слів-картинок. Хоча і шрифтові дудли характеризуються тим, що саме зображення слів частково відображає їх сенс, але в словах-малюнках це проявляється в більшій мірі. Слова фактично зливаються з тим поняттям, яке виражають.

C:\Users\Admin\Desktop\55b4516e4d0ad9e7bc83912aa9115956.jpg

Стиль навчання через читання і письмо максимально мобілізує розумові здібності – сам процес пов'язаний з великими затратами психічної енергії, - але він не настільки інстинктивний, як дудлінг, якому вчитись не треба, на відміну від читання та письма.

Тому не слід забувати, що читання і письмо являються надзвичайно важливими інструментами пізнання, але не оптимально використовують біологічні особливості і налаштування людського мозку, яку від природи притаманно просторово-візуальне сприйняття навколишнього середовища.

Кінестетична модальність. Лінда Баррі, письменниця і художник-ілюстратор, одного разу зауважила, що найгірше, що можна зробити, коли іссяк потік творчої фантазії,- це почати думати і перестати рухати руками. Здавалося б, така дрібниця, як рухати руками, малюючи що-небудь чи просто чекаючи, не лише надійно виводить нас з творчого тупіка, але також змінює наше світосприйняття та розуміння навколишньої дійсності. Рука, що рухає ручку на папері чи маркер по дошці, мобілізує і направляє в потрібне русло енергію, яка інакше розсіялась би або була б безцільно витрачена на нездійсненні мрії, і допомагає залишатись в теперішньому.

Дивне слово «дудлінг» - це всього-на-всього механічне малювання – ті самі каракулі і начерки, які ми робимо, коли нам здавалося б нудно. Але як показали дослідження, це, здавалося б, зовсім, безглузде заняття, приносить нам користь.

Чим корисне механічне малювання? 

1. Дудлінг допомагає концентруватися. Увага дитини починає розсіюватись і щоб зупинити цей процес і повернутись, потрібна сила волі, що для дітей досить складно. Якщо ж дітям дозволити на клаптиках паперу малювати закарлючки, то необхідний рівень концентрації підтримується автоматично.

2.Дудлінг допомагає ефективно запам’ятовувати. Люди, що зафарбовували фігурки, поки слухали інформацію, потім на 30% краще могли її відтворити.

3.«Малювати каракулі – значить допомагати собі думати», - вважає Санні Браун, автор книги «Дудлінг для творчих людей». Працюючи в таких компаніях як Disney і Sharpie, Санні впевнилась, що спонтанне малювання не лише підвищує концентрацію, але й допомагає бачити ситуацію більш повно, знаходити творчі підходи до вирішення проблем, розвивати креативність. Санні пропонує використовувати малюнки на полях як мову для візуального представлення своїх ідей, і впевнена, що чим більше людина дозволяє собі малювати, тим легше їй буде створити нові незвичайні ідеї.

Тому, взявши до уваги той об’єм інформації, який сучасним дітям потрібно тримати в голові, ми повинні вчити їх використовувати всі доступні інструменти, які допомагали б їм у цьому.

Існує законна причина, чому замальовки-дудли ми знаходимо в рукописах великих мислителів, вчених, письменників, новаторів. І саме дивовижне, що ці малюнки ніяким чином не мали місце за мету скоротати час. Навпаки, існують свідченням на користь того, що ці замальовки були важливим елементом обробки інформації. В процесі малювання дудлів в мозку відбувається з’єднання розімкнутих нервових шляхів. Дудлер досить зосереджений, він свідомо і несвідомо просіює інформацію, і – досить часто, це приводить до осяяння.

Слово «дудлінг» - це створення (за допомогою розума і тіла) спонтанних міток, що допомагають міркувати, думати.

Є сотні видатних людей, які були дудлерами: Стівен Джобс, Альберт Ейнштейн, Микола Тесла,  Олександр Пушкін, Леонардо да Вінчі та ін.

Отже, якщо базовою функцією школи являється підготовка учнів до успіху в житті, то вчителі повинні приділяти увагу всім граням навчання. Візуальна культура являється органічною частиною освітнього процесу і тому ми маємо показати дітям можливості її використання. І кожна дитина нехай сама вирішує, як їй це використовувати чи ні.

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку