Дві зустрічі з відчуттям тепла і любові на тему: Моя сім’я. Мій родовід. Сімейна реліквія (для учнів 4-5 класів)

Про матеріал
Дві зустрічі з відчуттям тепла і любові на тему: Моя сім’я. Мій родовід. Сімейна реліквія (для учнів 4-5 класів). Учні розповідають про свою сім'ю, створюють дерево роду, передають свою позитивну енергетику світлинам, на яких сім'я, розповідають про сімейну реліквію. А ще розгадують ребуси, знаходять букви на кубиках - отримують слова та виконують інші практичні вправи.
Перегляд файлу

   Максимова Наталія Юріївна, старший  учитель

    Фролова Тетяна Володимирівна, практичний психолог-методист

   Дві зустрічі  з відчуттям тепла і любові  на тему: Моя сім’я.                  Мій родовід. Сімейна реліквія (для учнів 4-5 класів)

 Два заходи тривалістю до 50 хвилин.

Мета: Розширювати й поглиблювати уявлення учнів про сім’ю, родину, родовід, їхнє значення в житті людини. Вчити створювати дерево роду. Розвивати пізнавальний інтерес до історії свого роду, активність, творчу уяву. Формувати уявлення про духовну цінність сімейних реліквій. Виховувати почуття поваги та любові до сім’ї, шанобливе ставлення до сімейних традицій.

Матеріал, необхідний для проведення заходу:  інтерактивна дошка, 2 скриньки, маленькі дзеркала,  м’які кубики розміром 30х30, 1 аркуш з ребусом, 1 білий та 1 зелений аркуші паперу, клей, паперові прикраси, трафарети кружечків, звукозапис пісні народної артистки України  Ніни Матвієнко  «Роду наш красний».

Методи: наочні (з використанням інтерактивної дошки), словесні (розповіді педагога, психолога, учнів, присутніх гостей, пояснення), практичні (прийом обривання паперу, дії учнів під час виконання вправ, допомога дорослих).

Попередня підготовка:  розгадування ребусів, складання асоціативних кущів на різні теми, робота в групах.                                                                                                                              Зустріч перша.

На екрані кадр – панно з сімейних фотографій учнів. Підпис: «Дерево не може жити без коріння, а людина – без сімї». На дошці контурне зображення карти України.

                           

Хід зустрічі.  Учні поділені на три групи (7 чол.)

Педагог: - Доброго дня, діти! Доброго дня, наші гості! Сьогодні у нас незвичайна зустріч. По-перше, тому, що ми гостинно запросили до себе

                                                                                                               2

вчителів нашої школи, а, по-друге, цю зустріч проводять разом … (педагог) і …(психолог).                                                                                                                                                                          -  Почнемо з цікавого сюрприза. У нас в руках скриньки (педагог і психолог тримають скриньки). В них найцінніший скарб планети Земля. Хто  хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що ви там побачили, аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть до скриньки (на дні кожної скриньки лежить дзеркало).

         - То що ж ви  побачили на дні скриньки?

         - Так, ви побачили своє зображення, кожен побачив себе, і саме такої людини, як ви, більше на Землі немає і не буде. Але в цьому світі ви, діти, не самотні, вас оточують близькі люди. На вашу думку, що потрібно кожній людині? (увага, турбота, піклування, любов…)

    - А хто може нам подарувати і увагу, і турботу, і любов? (близькі люди, сім’я)

         - Тож  яка тема нашої сьогоднішньої зустрічі? Сформулюйте її, будь ласка.                                                                                                                                                                                              - Сьогодні ми будемо говорити про  сім’ю як джерело підтримки і злагоди,  щастя і любові.  Ви  дізнаєтесь про відмінність понять  «сім’я», «родина», «рід» та побудуєте дерево свого роду.  Девіз нашої зустрічі: «Спогади. Тепло. Любов».                                                                                                                                            Є 7 днів у тижні, існують 7 чудес світу,  7 кольорів веселки, щасливі люди кажуть: «Я на сьомому небі», «Сім разів відміряй – один раз відріж» – повчає нас народна мудрість. З цифрою 7 пов’язана  і сім’я. Тобто сім таких як я.                                                                                                                                                                                                    - На вашу думку, чому саме сім таких як я?                                                                                    - Раніше сім’ї були більшими, дітей було більше: 3,4,5,7. Частіше проживали з батьками. «Я» - це кожен з нас. «Я» шукає своє відображення в інших членах сім’ї, порівнює, знаходить              спільне і відмінне.

            .Вправа «Асоціативний кущ» (активність, кмітливість, розвиток мислення, уяви)

         - Давайте поміркуємо що таке сім’я. З якими словами-асоціаціями має схожість слово «СІМ’Я»? (аркуш паперу на кожну групу учнів + аркуш  паперу гостям).                                                                                                                                                          Перша група називає свої асоціації,  дві інших додають свої варіанти. Гості додають свої асоціації. Обговорення.                                                                                                  -  Так, вірно! Cім’я - це джерело  злагоди, щастя, любові,  поваги, 

                                                                                                                              3

підтримки. Сім’ю складають люди, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають  права і обов’язки. Це батьки  і діти. Кожна дитина живе в своїй сім’ї  серед  рідних людей. І у цьому затишному місці завжди чекають, можуть підтримати в будь-яку хвилину, тому що люблять. Сім’я - це поняття святе.               

          Вправа «Розгадайте ребус» ( злагоджена робота в групах; швидкість, кмітливість, розвиток мислення) (використання  кубиків, розміром 30х30).

Кожній групі дається  аркуш (А4), на якому загадка - малюнок з поєднанням цифр і букв. Учням пропонується  розгадати ребус , потім групи вирішують, у якій послідовності  відповіді  викласти кубиками на підлозі («Сім’я», «Родина», «Рід» ), а потім скласти з них піраміду.                                                                                     - Цікаво, яка група першою розгадає ребус?                                                                                    - А чому саме у такій послідовності побудовані рядки піраміди?                                            -   Давайте поміркуємо… Тато, матуся, діти – сімя. Намалюйте  руками у повітрі коло. Це простір сім’ї. У ньому царюють повага і любов. Сучасні українські сім’ї живуть самостійно, але підтримують стосунки з усією родиною. А тепер до нашої сім’ї додаємо дідуся,бабусю, їхніх дітей – сестер і братів ваших батьків. Отримаємо поняття «родина».                                                                                     Коло у повітрі стає ширшим. Це – простір родини. Слово «родина» походить від кореня «род», «рід», що говорить сам за себе. Всіх членів нашого роду ми називаємо близькими родичами і вони не обовязково живуть всі разом. Родина – хранителька духовних цінностей, родинних традицій, культури. Розуміння одне одного, дружні стосунки,співчуття, повага і турбота - це укріплює родину.                                                                                                                Що таке рід? Група осіб, кровно пов'язаних між собою, що походять  від одного предка. Коло у повітрі стає ще більшим.                                                                                                                                                                                                                                              Рухливі хвилинки.

 Психолог.  -    Родовід - це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ,  родинне міцне дерево, яке повинна знати й шанувати кожна людина роду. Людина без роду – як листок, відірваний від дерева.                             Звідки ведеться рід кожного? Сьогодні нам, звичайно, важко відтворити свій родовід від першого предка, але спробувати  згадати  і відтворити хоча б своїх прабабусь і прадіду сів, сподіваємось під силу.                            Життя кожної людини можна уявити у вигляді великого дерева. Чим більше рід, тим міцніше його дерево.  Але міцність визначається не тільки

                                                                                                                          4

 кровними звязками, а й традиціями, цінностями роду, що передаються до наступних поколінь.                                                                                                                                                             Практична вправа «Створення  дерева роду» (метод обривання паперу;  елементи творчості, розвиток уяви).                                                                                                  - Зараз ми спробуємо відтворити своє родове дерево. Візьміть, будь ласка, аркуш зеленого паперу. Зігніть його навпіл у довжину. А тепер намагайтеся дуже охайно  руками обірвати папір, уявляючи контур дерева, починаючи з його листяної частини, обережно переходячи до стовбура. Тепло своїх рук ми передаємо дереву свого роду.  (Гості працюють теж).                            Під час роботи звучить пісня народної артистки України « Роду наш красний».                                                                                                                                                                                      - Розкрийте свої дерева. Вони всі різні за формою, адже всі ми різні, і маємо неоднакові  уміння й навички. Але кожен з вас переніс частинку своєї душі в створення особистого родового дерева.                                                                                                  У  з вас є  трафарети кружечків. У них, як у рамочках, напишіть імена  близьких вам людей. Коріння – це ваші прабабусі і прадідусі. Пригадайте, як їх звали.  У корінні наше минуле, память. Стовбур – це дідусі і бабусі. Можливо, деякі живуть з вами разом. Гілки дерева – ваші мама й тата. Ви, ваші сестри та брати  на цьому дереві  зелені листочки.                                                                      (Після того, як учні згадали свій рід, їм пропонується  оздобити дерево  паперовими прикрасами).                                                                                                                                            - Подивіться на дошку. На ній намальована карта України. Ми всі – мешканці України і складаємо її населення: і кожна сім’я, і кожна родина, і кожний рід. По черзі, будь ласка, прикріпіть своє родинне дерево на карту України.                                                                                                                                                                                       - Як ви почувалися, коли створювали своє родове дерево? (відповіді учнів за бажанням)                                                                                                                                                          - А як почувалися наші гості? (відповіді гостей за бажанням)

          - Скажіть сьогодні своїм батькам,  братикам, сестричкам, дідусям, бабусям, якщо вони поруч, щось приємне від щирого серця. Добрими словами і вчинками виявляється любов.                                                                                                                - Хто хоче розповісти нам про випадок з життя, коли  сім’я зрозуміла і підтримала?                                                                                                                                                                        - А чи можете ви назвати свій клас сім’єю?  У будь якому сенсі: і класною сім’єю, маючи на увазі колектив і класною сім’єю, маючи на увазі згуртованість і дружність?                                                                                                                                             Педагог. – Тоді я пропоную всім створити коло, взятися за руки і по

                                                                                                                            5

черзі сказати щось приємне тому, хто поруч.                    - Дякуємо всім за роботу. До наступної зустрічі!

         

                  C:\Users\Admin\Desktop\Рыд 3.jpg

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             6

Зустріч друга. 

Матеріал, необхідний для проведення заходу: сімейні фотографії, сімейні реліквії, три шкатулки з завданням для учнів, різнокольорові  стікери, лист ватману, на якому зображений великий будинок                                                                      На екрані кадри:  руки тримають сім’ю, поруч фото  сімейних реліквій

                         C:\Users\Admin\Desktop\index.jpg     C:\Users\Admin\Desktop\maxresdefault.jpg

На  дошці цитата: «Все те краще, що витворили протягом століть попередні покоління, ми маємо не тільки зберегти, але й передати у спадок своїм нащадкам!» 

                                                                                    В. Скуратівський, український письменник

          Хід зустрічі.                        Учні сидять за круглим столом. Перед кожним сімейна фотографія, сімейна реліквія. В середині столу – палаюча свічка – символ тепла.                                          Педагог. - Доброго дня учні! Доброго дня, наші поважні гості!  Наша   тепла душевна зустріч присвячується сімейним реліквіям. Під час минулої зустрічі ми  зосередили свою увагу на цінності сім’ї в житті людини, створювали дерево роду, а сьогодні ми поговоримо про сімейні реліквії,  які з’єднують покоління, навіть через віки.  У навколишнього світу є минуле. Хто його не бачить, не хоче знати – майбутнє для того порожнє.                                          Ведучі нашої  зустрічі педагог … і психолог …. І девіз  зустрічі: «Пам’ятаємо. Зберігаємо. Пишаємось».                                                                                                   Ми зберігаємо пам’ять про  минуле нашого роду не тільки завдяки спогадам: кожна річ, залишена у спадок нашими предками є частинкою сімейної  памяті. Сімейний скарб… памятка… оберіг. Це така річ, яка може дуже яскраво розповісти про тих, хто жив у минулому, кого ми маємо шанувати. Вона може бути дрібничкою, не дуже дорогою, самостійно зробленою, або купленою, можливо подарунковою, але тримаючи її в руках, ми відчуваємо душевне тепло, і в думках наших з’являється  образ  рідної нам людини. Це, наприклад, орден за відвагу, медаль,  грамота  когось з предків, альбом з малюнками вашої бабусі, або ручка і блокнот вашого прапрадідуся, в якому він вперше написав віршовані рядки.  А може проста хусточка, ґудзики, нагорода, шкатулка. Такі  духовно цінні памятні речі

                                                                                                                            7

називаються реліквіями.          Отже, реліквія- це дорога за спогадами річ, яка залишена у спадок нащадкам рідними людьми. Вона розповідає про події минулого,  їх роль у житті рідної  для вас людини. ІІ цінність визначається змістом, душевністю, духовністю, не завжди вартістю. Той, хто цінує і зберігає реліквії роду, - зростає духовно.                                                                                                                                                                         Деякі люди вважають реліквії  талісманами, тобто такими предметами, що можуть приносити щастя й вдачу своєму власникові, а також вберегти від негараздів. Невеличкі талісмани люди часто носять з собою.                            Психолог -  Світлина (фотографія) теж може бути сімейною реліквією. Навіть старенька, пожовкла, трохи помята, з обірваними кінчиками, але така дорогаРаніше люди розвішували їх на стінах і по них можна було розпізнати історію роду. Сьогодні світлини зберігаються в альбомах і на електронних носіях і чекають того моменту, коли ввечері у дружньому колі збереться вся  сімя для того, щоб у спогадах перегорнути сторінки в  минуле, поговорити про теперішнє              , і, можливо, сфотографуватися разом. На згадку…                                                                                                                                                                                      - Зараз перед кожним світлина сім’ї. Світлина – реліквія. Вона несе свою енергетику.  Частинка  нашого життя, що відображена на спеціальному папері.  Один епізод з життя родини… Це було…Чорно-біла світлина,  або кольорова – вони однаково розповідають про емоції тих людей, що відображені. Спалах об’єктиву, і саме цей епізод вже ніколи не повториться. Будуть інші фрагменти життя, з новими емоціями.                                                                                    - Вдивляючись у світлину, згадайте щасливі моменти, пов’язані з сім’єю. Потримайте розкриту долоньку над фотографією. Відчуйте тепло вашої сім’ї. Подаруйте своє тепло рідній сім’і. Візьміть світлину в руки. Усміхніться!                                                                                                                                                                         - Пропоную вам заплющити очі і згадати  приємний момент з життя, пов’язаний з вашою сім’єю.               Я буду рахувати до десяти. Коли я скажу «десять», ви розплющите очі.                                                                                                                              - Чи є бажаючі розповісти при приємний момент з життя? І чому саме про нього ви згадали?                                                                                                                                                          Робота у групах (по 7 чол.).                                                                                                  Вправа «Розшукай і поміркуй» (злагоджена робота в групах; швидкість, кмітливість, розвиток мислення, творча робота зі словом)                                          Учням пропонується розшукати в класній кімнаті три шкатулки, в яких

 

                                                                                                                             8

є завдання для груп. Завдання: до слова РЕЛІКВІЯ  придумати асоціативні слова - прикметники.

Р – рідкісна, рідна
Е – енергетична. емоційна
Л – любима, лагідна
І -  іменна, ідеальна
К – красива, колекційна
В – важлива, віковічна
І – історична, інформативна
Я – явна, яскрава 

       Гості теж виконують завдання. Перша група презентує свій варіант, інші групи  та гості додають свої варіанти, не повторюючи попередні.                                           Педагог. -  Чи є бажаючи розповісти про реліквію своєї сім’ї? Розповідати, дотримуючись плану: - що це за предмет ?                                                                                                                                               - як він потрапив у сімю?                                                                                                                                 - чому сімя зберігає цей предмет              ?                            Виступи 5-6 учнів (якщо будуть інші бажаючи, можна запропонувати розповісти про сімейну реліквію на наших наступних зустрічах, або під час організації виставки реліквій).                                                                                                                              - Дякуємо. А тепер спробуємо відповісти на запитання: «Що ви знаєте про своїх рідних?» На відповідь дається пару секунд.                                                                       Педагог вибірково підходить до учнів.                                                                                                  - П.І.Б  батька?                                                                                                                                                          - Колір очей матусі?                                                                                                                                            - Улюблена бабусина страва?                                                                                                                              - Улюблена пісня батька?                                                                                                                              - Захоплення вашої сестрички (братика)?                                                                                                  - Місце роботи дідуся?                                                                                                                                            - Улюблена книжка матусі?                                                                                                                              - День народження мамусі, татка?                                                                                                                - Як звуть найкращу подругу (друга) матусі, батька?

 Гості теж відповідають на запитання (1-2 чол.)

        -  Щоб дізнатися більше про свою сім’ ю, її реліквії і традиції, бажано проводити більше часу з рідними, адже такі моменти, коли сім’я збирається разом - найщасливіші.              

                                                               9               Бережіть і шануйте свою сім’ю, пам’ять роду і сімейні реліквії!              Психолог. - Напишіть, будь, ласка, на стікерах  побажання своїй сімї                                                                     і прикріпіть їх на символічний будинок. Нехай це буде Будинок Мрії. Кожна маленька мрія має  перетвориться  в подальшому на реальну дію.  Кожен з вас продовжуватиме добрі справи своєї сімї. Треба тільки мати бажання здійснити свою мрію.

       Учні виходять до дошки по черзі, зачитують своє побажання сімї і прикріплюють стікер на великий лист ватману з зображенням будинку. Гості  висловлюють свої побажання учням класу …                                                                                                  Демонстрація відеоролику «Що таке сім’я?»               До Міжнародного дня сім'ї ми запитали перехожих - що для них значить сім'я? І ось що почули..                            - Чому треба дбайливо зберігати сімейні реліквії?                                                                      - Про що сімейні реліквії  розповідають нам?                                                                                     Дякуємо всім за роботу! Бережіть себе та своїх рідних!

 

           

Використані джерела:

Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. - К.:ІЗМН,1997.- 232 с. Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка.- К.:ІСДО, 1996.-288 с. Інтернет-ресурси: https://naurok.com.ua/library/konspekt-uroku-a-u-sviti-3-klas-sima-sklad-simi-90847.html (фрагмент)                                                                              : https://www.youtube.com/watch?v=TvurONrpUWw (пісня) https://www.youtube.com/watch?v=vzWyFY62_3I (про сімю)             

 

 

 

.

 

 

docx
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
1704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку