Тема. Джек Лондон. «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору
Мета: формувати уявлення учнів про творчість Джека Лондона; вчити визначати ключові епізоди в оповіданні «Жага до життя», характеризувати образ головного героя; розвивати
навички спостережливого читання, уміння влучно висловлювати власну думку; виховувати повагу до людини.
Обладнання: додаток (22 слайди): портрети Д. Лондона, фото, ілюстрації до оповідання, схеми, «Правила виживання людини в екстремальній ситуації», «Творчість Джека Лондона».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
Я зробив людину предметом свого поклоніння.
Д. Лондон
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя. Сьогодні на вас чекає зустріч з людиною, чиє життя можна назвати суцільним випробуванням, адже він мав усе: незвичайні подорожі та пригоди, злидні й успіх, щастя й горе, любов і ненависть. Йтиметься про мужню й сміливу людину – американського письменника Джека Лондона. Писав він про Північ, сувору, величну, в умовах якої виявляється справжня людська сутність.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку (слайди 1-2).
1. Робота з портретом Джека Лондона.
– Яким зображений на портреті письменник?
– Що вас приваблює в портреті? (Вольове, мужнє, красиве, відкрите обличчя).
3. Словесний портрет Джека Лондона (слайд 3) (з книги дружини письменника Чармін Лондон). «Перше, що впало в око й запам’яталося на довгі рок, - це широко розплющені великі сірі очі, прямий погляд, скромна, спокійна манера триматись і головне – великі красиві губи з особливими, глибокими, загнутими догори кутиками. І на всьому цьому якийсь відбиток чистоти й порядності»).
4. Робота з епіграфом.
– Як ви розумієте слова Д. Лондона?
Коментар вчителя. Світ звичайних людей, їхні душі розкриває Джек Лондон у своїх творах. Він пише про страждання людини, її боротьбу, про добро і зло. Та найголовніша риса, яка привертає увагу письменника, – це захоплення людською стійкістю. Вершиною людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, законам товариськості, гуманізм у стосунках між людьми. Такими були улюблені герої Джека Лондона. Таким був і він сам.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Розповідь учня про життєвий шлях Джека Лондона (слайди 4-12).
Методичний коментар: під час розповіді учні записують в зошит «Ланцюжок цікавих фактів біографії Д. Лондона».
2. Розповідь учня про творчість Д. Лондона з мультимедійним супроводом (word-документ «Сторінками творчості Д. Лондона, презентація «Творчість Д. Лондона»).
3. Розповідь учня про «золоту лихоманку» на Алясці.
ІV. Робота з текстом оповідання «Жага до життя».
1. Слово вчителя (слайд 13). Про життя на Півночі Д. Лондон знав не з чуток, тому і герої його творів такі справжні, живі, типові. «Вони ступали, кульгаючи до річки… Обидва були стомлені й виснажені, з обличчя не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривали знегоди…», – так розпочинається оповідання Джека Лондона «Жага до життя».
Які знегоди пережили герої? Хто вони і куди прямують? Про що думають? Що згадують? На що сподіваються? Можливо, вони згадують, як тяжко, крупинку за крупинкою, довгими місяцями, а може, й роками, видобували золото на берегах стрімких і холодних північних річок Аляски? А може вони уявляли, як повернуться з мішечками, набитими зернистим золотим піском і самородками, на батьківщину, в Каліфорнію, і заживуть у
достатку? Можливо… Але шлях додому був тривалий, важкий і небезпечний. Та вони обов’язково його подолають; дійдуть до річки Діз, а потім попливуть на південь, до Великого Ведмежого озера, а потім через озеро до річки Макензі. І далі, далі на південь – аж до якоїсь факторії Компанії Гудзонської затоки, а вже звідти вирушатимуть на батьківщину. Двоє чоловіків милю за милею долали безкраю північну пустелю, ворожу і безжальну до людей.
2.Створення проблемної ситуації (слайд 14).
Слово вчителя. Я запрошую вас на теоретичне заняття в «Школу виживання», де я в ролі тренера, а ви в ролі здібних і кмітливих вихованців цієї школи аналізуватимемо оповідання «Жага до життя».
Проблемне запитання: що врятувало безіменного героя від неминучої смерті, і чому загинув Білл?
Розглянувши конкретну історію, ми складемо основні правила поведінки людини в екстремальній ситуації, що допоможуть їй вижити.
– Доведіть, що ситуація, в яку потрапив герой оповідання «Жага до життя», була екстремальною. (Читач розпочинає знайомство з героями оповідання в момент зради одного з них. Білл залишає товариша, який підвернув ногу, і з цієї миті герої долають шлях через північну пустелю самостійно. Ми дуже мало знаємо про те, як ішов Білл. Але ми знаємо напевно: Білл ішов дорогою смерті).
Ми обираємо з вами дорогу життя і пройдемо нею разом із безіменним героєм, щоб навчитися в нього таємниць виживання. Спробуємо скласти формули «перемоги героя» та «поразки Білла».
3. Робота з текстом оповідання.
Формування «Правил виживання людини в екстремальних умовах» (за ідеєю І. Хроменко).
Методичний коментар: «Правила…» учні записують у зошит.
– Чому після того, як Білл покинув героя напризволяще, той відчув страх?
– Що значить для героя рушниця? Чому він її не залишив, адже вона тільки заважала: була досить важкою, без набоїв? (Рушниця – це надія на порятунок).
– Доведіть, що надія рятує героя від відчаю та допомагає перемогти?
Правило № 1. Не втрачай надію! (Слайд 15).
– Розкажіть, як герой використовував сірники.
– Яке значення має вогонь для мандрівника? (Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води, багаття – це порятунок від хижих звірів).
Правило № 2. Потурбуйся про те, щоб у тебе була можливість розвести вогонь (слайд 16).
– Як герой бореться з голодом?
– Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини? (Не кориться обставинам, не відступає, не опускає рук, добивається свого).
– Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого відчуття голоду?
Правило № 3. Щоб вижити, необхідно їсти! (Слайд 17).
– Розкажіть про зустріч героя з ведмедем.
– Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? Зачитайте уривок.
– Чому вовки обминали його?
– Чому хижі звірі сприймали героя як «Дивну», «загадкову істоту», яка буде дряпатись і кусатись?
– Яка природа цієї сили? (Це сила людського духу).
Правило № 4. Не виказуй страх перед хижим звіром! Не тікай! Людина сильніша за звіра! (Слайд 18).
– Як ви думаєте, чи просто було героєві відмовитися від золота, яке він з такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив? Зачитайте уривок, що підтверджує ваш висновок.
– Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? (Безперечно, золото – це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).
– Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки?
– Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр?
Правило № 5. Найбільша цінність людини – життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя! (Слайд 19).
– Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, у якому герой натрапляє на кістки Білла.
– Чи були поблизу кісток інші речі, крім золота? Про що це свідчить? (Білл поставив на перше місце золото і програв)
– Який учинок Білла свідчить, що він утратив людську сутність?
– Доведіть, що герой не втрачає силу духа і зберігає людську сутність. (1. Сила духу – не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2. Людська сутність – «не візьме золота, не смоктатиме Біллових кісток»).
Правило № 6. Бережи людську сутність! (Слайд 20).
4. Підбиття підсумків заняття в «Школі виживання» (робота в групах).
5. Складання формул:
І група – «Перемога героя».
ІІ група – «Поразка Білла».
І. Перемога героя = людська сутність + сила духу + любов до життя.
ІІ. Поразка Білла = хижацька сутність + слабкість духу + любов до золота.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з епіграфом.
«Я зробив людину предметом свого поклоніння», – стверджував Джек Лондон.
– За що саме людина гідна поклоніння?
«Моє найвразливіше місце – прагнення вивчати людську природу. Не знаючи жодного бога, я зробив предметом свого поклоніння людину і, звичайно, встиг дізнатися, якою ницою вона може бути. Але від цього моя повага до неї тільки зросла, бо це дало змогу чіткіше побачити ті гігантські висоти, яких вона може сягнути. Яка вона маленька і яка вона велика», – із листа Д. Лондона.
2.Словесне малювання.
– Якби ви отримали завдання створити пам’ятник, що символізував би любов людини до життя, який момент з оповідання Джека Лондона ви запропонували б зафіксувати в бронзі?
VІ. Підсумок.
Слово вчителя (слайд 21). Вирішальним фактором у боротьбі за життя, за перемогу стають не матеріальні цінності, а духовні якості людини, її воля. Письменник зображує не просто людину, а особистість. Герой перемагає, адже його воля до життя величезна. А життя ніколи не було легким. Випробування очікують і на нас, і саме герої Джека Лондона допомагають нам вийти переможцями зі складних ситуацій, нагадують про велике призначення – бути Людиною. Закінчити урок хочу цитатою з оповідання.
«Життя – дивна річ…Чому в нас така жага до життя? Адже життя – це гра, з якої людина ніколи не виходила переможцем. Жити – це означає тяжко страждати, поки не підкрадеться до нас старість, - і тоді ми опускаємо руки на холодний попіл остиглих вогнищ. Жити важко, але ми любимо життя й ненавидимо смерть…»
VІІ. Домашнє завдання (слайд 22).
Для всіх учнів.
1. Підготувати «Інтерв’ю з Джеком Лондоном» (робота в парах).
2. Скласти цитатний план оповідання «Жага до життя».
Індивідуальні завдання.
1. Знайти в тексті описи природи, підготуватися до характеристики описів природи Півночі.
2. Намалювати ілюстрації до оповідання, дібрати до малюнка цитату з твору.