МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕХАНІКО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття на тему:
«Джерела потрапляння сірки до ванни сталеплавильних агрегатів. Розподіл сірки між металом і шлаком, реакція десульфурації, чинники, що впливають на ступінь її розвитку.Способи десульфурації»
з дисципліни «Теорія і технологія виробництва сталі і феросплавів»
для студентів спеціальності «Виробництво сталі і феросплавів»
Розробив викладач: Коломійцева Ю.С.
План заняття №___
Дата_____
Дисципліна: Теорія і технологія виробництва сталі і феросплавів
Модуль змістовий:ПП.03.08.01/3 – Основи теорії виробництва сталі
Тема заняття: Джерела потрапляння сірки до ванни сталеплавильних агрегатів. Розподіл сірки між металом і шлаком, реакція десульфурації, чинники, що впливають на ступінь її розвитку.Способи десульфурації.
Мета заняття:
Методична: удосконалити методи інтерактивного навчання;
Дидактична:
Виховна : Формувати самостійність, активність, творчу ініціативу у рішенні важливих питань; виховати взаємоповагу; сформувати професійні навички студентів, що допоможуть їм добре володіти технологією виробництва сталі; виховати уважність, кмітливість.
Вид заняття: Проблемна лекція
Форма проведення заняття - інтерактивна лекція; лекція - діалог (евристична бесіда), бліц-опитування, індивідуальна робота з робочими картами, робота у групах, робота з науковими статтями та технічною документацією
Міжпредметні зв'язки :
Забезпечуючі: Фізика, хімія, фізична хімія, металознавство, ознайомлювальна практика
Забезпечувальні: Курсове проектування, дипломне проектування
Технічні засоби навчання: мультимедійний проектор,комп’ютер
Методичне забезпечення : Робочі карти, завдання, статті.
Література:
1 Бойченко Б.М., Охотський В.Б., Харлашин П.С. Конвертерне виробництво сталі Дніпропетровськ: РВА «Дніпро-ВАЛ», 2004.- 454 с., укр..
2 Меджибожський М.Я.,Харлашин П.С.. Основи термодинамікі та кінетики сталеплавильных процесів К.: Вища школа., 1993. – 327, українська
Хід заняття
1 Організаційний момент
1.1 Підготовка аудиторії до заняття
1.2 Привітання студентів , перевірка наявності студентів
2 Мотивація навчання
Сучасна тенденція у виробництві масових видів металопродукції зводиться до підвищення частки якісних марок сталі, підвищення виходу придатного і скорочення витрат на виробництво.
Питання до студентів: Підкажіть, будь ласка, чим визначається якість стали? (Правильна відповідь: «Якість стали визначається вмістом в ній шкідливих домішок - сірки і фосфору»)
Сьогодні українські металургійні підприємства не мають труднощів в отриманні низького вмісту фосфору в сталі, так як не працюють на високофосфористих чавунах. Але з сіркої справи йдуть інакше. І наше сьогоднішнє заняття буде присвячено боротьбі з сіркою - як головній проблемі сталеплавильників.
Але заняття буде проходити не зовсім у звичайній формі. Давайте з вами ненадовго заглянемо в майбутнє і уявімо, що ви - молоді співробітники престижного відділу вдосконалення сталеплавильного виробництва. Ми з вами - колеги.
Хочу представити вам правила роботи нашого відділу:
-активно обмінюйтеся інформацією між собою;
-спільно робіть висновки;
- спільно вибирайте єдиний підхід;
- Пам'ятайте, від вкладу кожного з вас залежить загальний результат роботи.
Приймаємо ці правила? (Студенти відповідають)
3 Актуалізація опорних знань
Колеги, перш, ніж приступити до роботи, наше керівництво хоче дізнатися, наскільки ви грамотні і кваліфіковані фахівці. Вам будуть запропоновані декілька завдань.
3.1 «Мозковий штурм» (задається питання - студент відповідає)
1. Що таке десульфурація? (Правильна відповідь: Десульфурація – це процес видалення сірки з металу)
2. Чому сірка є шкідливою домішкою? (Правильна відповідь: Сірка визиває розвиток червоноламкості сталі – погіршення механічних властивостей сталі в області високих температур)
3. Який зміст сірки повинен бути в якісних сталях? (Правильна відповідь:Вміст сірки в якісних марках сталі не повинен перевищувати 0,02%)
4. Назвіть сучасні способи виробництва сталі (Правильна відповідь: Сучасні способи виробництва сталі – конвертерний і електросталеплавильний)
5. Який матеріал використовується в конвертерній плавці для утворення шлаку? (Правильна відповідь:Вапно, плавиковий шпат)
6. Назвіть основні функції шлаку (Правильна відповідь:Основні функції шлаку – видалення шкідливих домішок;передача кисню з атмосфери до металу; теплоізоляція металу; захист металу від взаємодії з атмосферою; асиміляція та наступний розчин неметалевих включень)
7. Яка хімічна властивість шлаку характеризує його здатність видаляти сірку? (Правильна відповідь:Основність)
3.2 Індивідуальна робота з картками із взаємоперевіркою
Кожному дано картки із записаною хімічною реакцією. Ваше завдання - на підставі закону діючих мас записати константу рівноваги цієї реакції.
Варіанти хімічних реакцій:
[С] +[О] = {СО} (КC-CO = )
[С] +2[О] = {СО2} (КC-CO2 = )
[Si] +2[О] = (SiО2) (КSi = )
[Mn] +[О] = (MnО) (КMn = )
[FeS] +(CaО) = (FeО)+ (CaS) (КS = )
2[Al] +3 [О] = (Al2O3) (КAl = )
Після виконання завдання студенти обмінюються картками і проводять взаємоперевірку. Вибірково студентам пропонується записати результати на дошці.
3.3 Робота в групах «Технологічна схема роботи металургійного підприємства»
Колеги, ви не так давно проходили практику на металургійному комбінаті «Азовсталь». Давайте згадаємо з вами етапи металургійного виробництва та їх послідовність. Вам пропонуються картинки із зображенням цехів комбінату, а також картки з назвою вихідних матеріалів і продукції, одержуваної в цехах. Ваше завдання - на чистому аркуші паперу (за допомогою клею) розташувати їх в потрібному порядку і скласти технологічну схему роботи підприємства з повним металургійним циклом. Послідовність і напрямок подальшого використання продукції цехів показати стрілочками. На виконання завдання вам дається 2 хвилини. (Опитування ведеться по черзі у кожної групи, підводимо підсумки)
4 Викладання нового матеріалу
4.1 Постановка проблемного завдання
Отже, колеги, ми переконалися, що ви маєте достатньо глибокі знання з теорії сталеплавильних процесів і можемо сміливо перейти до роботи. Перед нашим відділом керівництвом було поставлено завдання: «Розробити технологію виробництва якісної низькосернистої стали марки 10Г2ФБ (вміст сірки менш 0,006%) в умовах металургійного комбінату« Азовсталь ». Завдання не просте, але я впевнена, що ви з ним впораєтеся, а я вам в цьому допоможу.
Для початку, давайте складемо план нашої з вами роботи. Що ми з вами повинні зробити для того, щоб розробити нову технологію?
1 Дізнатися джерела потрапляння сірки в сталь
2 Вивчити розподіл сірки між металом і шлаком
3 Розглянути реакцію десульфурації і з'ясувати які фактори впливають на ступінь її розвитку
4 Дізнатися і проаналізувати способи десульфурації
Ці питання і є темою нашого заняття, яка формулюється так: «Джерела потрапляння сірки до ванни сталеплавильних агрегатів. Розподіл сірки між металом і шлаком; реакція десульфурації, фактори, які впливають на ступінь її розвитку. Способи десульфурації »
Почнемо роботу.
4.2 Випереджувальне завдання
Отже, колеги, ми з вами вже згадали, що сірка - шкідлива домішка, яка викликає червоноламкість - тобто зниження механічних властивостей сталі в області високих температур. Але це поверхневе визначення. Я пропоную розглянути явище червоноламкості докладніше, і в цьому мені допоможе Тужик Євген, який приготував доповідь з теми «Червоноламкість сталі».
Студентам пропонується записати повне визначення поняття червоноламкість сталі у робочі карти.
Колеги, щоб відповісти на питання: «Як прибрати сірку з сталі?» , давайте подумаємо, як вона туди потрапляє.
4.3 Мозковий штурм - студенти пропонують джерела потрапляння сірки в сталь і роблять записи в робочих картах.
З джерелами визначилися. Тепер давайте подумаємо, які матеріали вносить найбільшу кількість сірки. Зверніть увагу на таблицю 1.
Студентам пропонується проаналізувати джерела надходження сірки в конвертерну ванну.
Матеріал |
Вміст сірки, % |
Кількість сірки, що вноситься до конвертеру,кг/т сталі |
|
Назва |
Витрати, кг/т сталі |
||
Чавун |
700-870 |
0,005-0,04 |
0,035 - 0,35 |
Доменний (міксерний шлак) |
0,5-30 |
0,5-2,5 |
0,002-0,75 |
Металолом |
240-310 |
0,005-0,1 |
0,012-0,31 |
Вапно |
60-100 |
0,02-0,2 |
0,012-0,2 |
Плавіковый шпат |
0,5-6 |
0,08-0,2 |
0,004-0,012 |
Зробіть позначку в ваших робочих картах. Тепер ми з вами вже можемо сформулювати одну з умов отримання низькосірчистих сталей. Допоможіть мені, яка це умова? (Правильна відповідь: Одна з умов отримання низькосернистої стали - зменшення вмісту сірки у всіх шихтових матеріалах)
4.4 Міні-лекція
Давайте розглянемо механізм видалення сірки.
Сірка в розплаві залізо-вуглець знаходиться у вигляді сульфіду заліза [FeS]. Існує два шляхи видалення сірки з металу:
1 У газову фазу
2 В шлак
1Розглянемо видалення сірки в газову фазу.
Видалення сірки в газову фазу можливо лише в початковий період продувки стали в конвертері при надлишку кисню в зоні продувки:
[S] +{О2}= {SО2}
Кількість сірки, що перейшла в газову фазу зазвичай невисока, і становить близько 10% від загальної кількості сірки в металі.
2 Розглянемо видалення сірки в шлак
Результати десульфурації в кисневому конвертері в основному визначаються переходом сірки в шлак.
Процес десульфурації характеризується наступними показниками: розподілом сірки між металом і шлаком і ступенем десульфурації.
Ls - коефіцієнт розподілу сірки між шлаком і металом; Ls = (S)/[S];
ηs - ступінь десульфурації
ηS =
де [S]н і [S]к - відповідно початковий і кінцевий вміст сірки в металі.
4.5 Робота в групах за індивідуальними завданнями
Колеги, для вас завдання: Розрахуйте ступінь десульфурації при таких умовах:
1 при виплавці сталі в конвертері, якщо початкове вміст сірки в шихтових матеріалах (чавун і лом) становить 0,02%, а кінцеве - 0,015%
2 при позапічної обробці стали, якщо вміст сірки в стали до обробки становить 0,015%, а після обробки - 0,005%
3 при позапічної десульфурації чавуну - якщо початковий зміст сірки в чавуні становить 0,04%, а кінцеве - 0,02%
Отже, колеги, які результати у вас вийшли? Аналізуємо, в якому процесі вище ступінь десульфурації, студенти роблять відмітки у робочих картах.
4.6 Міні-лекція
Тепер перейдемо до реакції десульфурації. Підкажіть, які елементи можуть бути десульфураторами? (Відповідь - Ті, у яких висока хімічна спорідненість з сіркою)
4.7 Робота з таблицею
Давайте розглянемо з вами таблицю 2, де представлені реакції взаємодії сульфіду заліза з деякими металами і оксидами і спад вільної енергії ΔG ° 1873 на 1 кг металу або оксиду.
Хімічна реакція |
Спад вільної енергії ΔG °1873 |
Взаємодія з металами |
|
[FeS] +{Ca} = Feж + (CaS) (температура кипіння кальцію 1484оС) |
-9177 |
[FeS] +{Mg} = Feж + (MgS) (температура кипіння магнію 1091оС) |
-4774 |
[FeS] +[Mn] = Feж + (MnS) |
-2462 |
Взаємодія з оксидами |
|
[FeS] +(CaО) = (FeО)+ (CaS)
|
-2237 |
[FeS] +(MnО) = (FeО)+ (MnS)
|
-1771 |
[FeS] +(MgО) = (FeО)+ (MgS)
|
+1978 |
3[FeS] +(Al2О3) = 3(FeО)+ (Al2S3)
|
+2764 |
Прошу вас проаналізувати дані таблиці і назвати найсильніші десульфуратори.
(Відповідь - з розглянутих металів найбільшим спорідненістю до FeS володіє Ca -найбільша спад вільної енергії на 1 кг металу становить 9177 кДж, потім слідують Mg, Mn. З розглянутих оксидів найбільшим спорідненістю до FeS володіє CaO (найбільша спад вільної енергії - 2237 кДж на 1 кг оксиду), потім слідує MnO. Оксиди магнію і алюмінію не володіють властивостями специфічних десульфураторів, так як значення ΔG ° для них позитивні (відповідно +1978 і + 2784 кДж на 1 кг оксиду).
4.8 Міні-лекція
Тепер дамо характеристику найсильнішим десульфураторам:
1 Металевий кальцій - сильний десульфуратор, але має високу ціну, його використання в чистому вигляді пов'язане з технологічними труднощами, так як при температурах сталеплавильних процесів він знаходиться в газоподібному вигляді - тому застосовується у вигляді сплавів: силікокальция, алюмокальція, феррокальція при позапічної обробці якісних сталей.
2 Металевий магній - хороший десульфуратор, при відносно низьких температурах (1200-1350оС), з підвищенням температури його активність різко знижується; використання пов'язане з технологічними труднощами (як кальцій); застосовується при позапічної десульфурації чавуну.
3 Вапно (СаО) – сильний, найдешевший і доступний матеріал, застосовується при виплавці та позапічної обробки сталі.
Основну реакцію видалення сірки в шлак правомірно записати в наступному вигляді:
[FeS] +(CaО) = (FeО)+ (CaS)
З'єднання CaS дуже міцне. Практично сірка, що перейшла в шлак, назад з нього в метал не переходить.
Запишемо константу рівноваги цієї реакції:
КS =
Величина a [FeS] пропорційна концентрації сірки в металі, тому вираз можна записати в наступному вигляді:
4.9 Бесіда
Давайте з вами сформулюємо термодинамічні умови для зниження вмісту сірки в сталі і наведемо технологічні прийоми, які це можуть забезпечити.(Студенти формулюють умови і вносять записи до робочих карт)
До цих умов відносимо:
1 Висока активність (CaО) в шлаку - досягається присадками вапна, забезпеченням умов для його розчинення, що призведе до підвищення основності шлаку до межі 3,0-3,5. Після перевищення цієї межі шлак стає густим і неоднорідним, що негативно впливає на процеси рафінування металу від сірки.
2 Низький вміст оксиду заліза (FeО) в шлаку - з точки зору термодинаміки - бажано якомога нижча окисленность шлаку. Але з точки зору кінетики процесів - оксид заліза є головним розчинником вапна і необхідно забезпечити його оптимальний вміст в шлаку. У конвертерному процесі зміст (FeО) в шлаку знаходиться в межах 12-18%, що створює не дуже сприятливі умови для десульфурації, тому в конвертері видаляється всього близько 30% від вихідного вмісту сірки.
3 Висока константа рівноваги реакції десульфурації - константа рівноваги реакції десульфурації підвищується зі збільшенням температури; проте, в межах температур сталеплавильної ванни константа рівноваги майже не залежить від температури і дорівнює 0,05-0,06.
4 Низька активність (CaS) в шлаку - може бути забезпечена скачуванням шлаку і наводкою нового, що не містить сірку.
5 Вплив складу металу на коефіцієнт активності сірки.
Розглянемо графічну залежність коефіцієнта активності сірки від змісту основних елементів.
Давайте з вами проаналізуємо графік. (Вуглець і кремній підвищують активність сірки в рідкому металі завдяки створенню сполук із залізом, а марганець зменшує її за рахунок утворення з'єднань із сіркою. Тому сірка краще видаляється з розплаву з більш високим вмістом вуглецю , тобто з чавуну.)
6 Вплив окислення металу. Сірка - поверхнево-активні елемент. Кисень також поверхнево активний, тому між ним і сіркою відбувається як би «боротьба за поверхню». У тих випадках, коли в металі багато кисню (метал окислен), реакція десульфурации йде з трудом. З цієї точки зору умови десульфурації конвертерної ванни залишають бажати кращого.
4.10 Робота в групах
Колеги, ми з вами дізналися умови, необхідні для успішної десульфурации, тепер давайте подумаємо, де ми можемо їх створити. Кожній групі пропонується картка, в якій перераховані потрібні нам умови і етапи виробництва сталі, на яких ми це можемо проводити десульфурацию. Ви повинні поставити знак «+», якщо ми можемо створити ці умови і знак «-», якщо не можемо. На виконання завдання у вас 1 хвилина.
Умови успішної десульфурації |
Можливість створення необхідних умов |
Етап виробництва |
Висока активність магнію в металі |
|
Позапічна десульфурація чавуну |
Висока активність сірки в металі |
|
|
Низька активність (MgS) у шлаку |
|
|
Високий вмість вуглецю |
|
|
Низька окисленість металу |
|
|
Висока активність сірки в металі |
|
|
Висока активність (CaО) у шлаку |
|
Виплавка сталі в конвертері |
Низька активність (FeО) у шлаку |
|
|
Низька активність (CaS) у шлаку |
|
|
Високий вмість вуглецю |
|
|
Низька окисленість металу |
|
|
Висока активність сірки в металі
|
|
|
Висока активність (CaО) у шлаку |
|
Позапічна обробка сталі |
Низька активність (FeО) у шлаку |
|
|
Низька активність (CaS) у шлаку |
|
|
Високий вмість вуглецю |
|
|
Низька окисленість металу |
|
|
Висока активність сірки в металі |
|
Студентам пропонується зробити висновок про успішність десульфурації при виплавці сталі в конвертері і при її позапічній обробці, а також при позапічній десульфурації чавуну магнієм.
4.11 Міні-лекція
Тепер, колеги, розглянемо способи десульфурації. Попрошу вносити інформацію в ваші робочі карти.
1 Позапічна десульфурация чавуну - є обов'язковим елементом технології виробництва якісних сталей. На користь доцільності проведення позапічної десульфурації чавуну говорить високий коефіцієнт активності сірки в розплавах з високим вмістом вуглецю. Для позапічної десульфурації чавуну в Україні застосовується металевий магній, який вводять в метал у вигляді порошкового дроту, вдувають в струмені інертного газу.
2 Десульфурація сталі в конвертері – не дуже успішна, можемо видалити до 30% сірки:
- застосування шихтових матеріалів з низьким вмістом сірки, використання десульфурованного чавуну і оборотного брухту з відомим хімічним складом;
- застосування вапна для шлакоутворення; отримання однорідного, шлаку з високою основностью;
- проміжне скачування шлаку.
3 Позапічна обробка сталі для десульфурації:
-обробка твердими шлакоутворюючих сумішами, що складаються з вапна і плавикового шпату;
-обробка рідкими шлаками з високою основністю і низькою окисленістю;
-обробка кальційвмісними матеріалами - порошковим дротом з наповненням силікокальцієм, алюмокальціем; вдування матеріалів, що містять кальцій в метал в струмені інертного газу.
4.12 «Ланцюжок»
Тепер, колеги, я хочу, щоб ви ще розширили свої знання, і пропоную вивчити наукові статті, які безпосередньо стосуються нашої теми. Кожній групі пропонується по дві статті. Завдання груп - вивчити їх, і бути готовими відповідати на питання по першій статті, а за другою статтею придумати питання для іншої групи. Перша група готує питання для другої групи, друга - для третьої, а третя - для першої. На виконання завдання у вас 10 хвилин.
5 Узагальнення і систематизація знань
5.1 Розробка проекту (робота в групах)
Колеги, тепер ви прекрасно готові до виконання свого головного завдання – розробки технології виробництва якісної низькосернистої стали марки 10Г2БТ (вміст сірки менш 0,006%) в умовах металургійного комбінату «Азовсталь». Кожна група зараз буде виконувати частину цього завдання і разом ми отримаємо готовий проект. Перша група буде займатися розробкою технології позапічної десульфурації чавуну; друга – розробкою технології виплавки сталі з низьким вмістом сірки в конвертері; третя – технологію позапічної обробки стали з метою десульфурації.
На допомогу вам я пропоную скористатися технологічними інструкціями комбінату «Азовсталь» за цими етапами виробництва. На виконання завдання у вас 10 хвилин.
(Після закінчення часу представники груп виходять і по черзі презентують свої розробки)
5.2 Висновок
Колеги, ви молодці, прекрасно впоралися з поставленим завданням і технологічно вірно розробили технологію виробництва якісної сталі з низьким вмістом сірки.
А тепер давайте з вами проаналізуємо наше заняття.
Скажіть, що нового для себе ви сьогодні дізналися і що вивчили? (Джерела потрапляння сірки в сталь; вивчили розподіл сірки між металом і шлаком; розглянули реакцію десульфурации і з'ясували, які фактори впливають на ступінь її розвитку; дізналися і проаналізували способи десульфурації.)
Ці знання і досвід, отриманий на занятті вам дуже скоро знадобиться при розробці курсових і дипломних проектів, з якими, я впевнена, ви з легкістю впораєтеся.
6 Оцінювання - виставляння і аргументація оцінок за роботу на занятті.
7 Домашнє завдання - закріплення теми за підручником [1] с.130-145, с.331-338