Ознайомитися з життям і творчістю англійського поета Джона Кітса; проаналізувати художні засоби, використані автором для зображення природи; розширити уявлення про поезію як вид мистецтва. Розвивати уміння аналізувати поетичний текст, визначати тему, ідею, основні образи; формувати навички виразного читання поезії; розвивати уяву, образне мислення, мовлення. Виховувати любов до природи, почуття відповідальності за збереження довкілля; формувати екологічний світогляд; сприяти естетичному вихованню. Мета уроку:
Віршпоняття, яке використовується в декількох значеннях:1. Рядок віршованого твору, що характеризується ритміко – інтонаційною завершеністю, яка спричиняє обов’язкове відокремлення від іншого рядка кінцевою паузою.2. Цілісний текст – віршований твір.3. Антонім поняття проза, синонім поняття поезія (хоча слово поезія може вживатися й у ширшому значенні – як сукупність віршованих творів, особливість художнього мовлення). Найчастіше поняття вірш вживається у другому значенні – як цілісний текст.
Про коника та цвіркуна Поезія землі не вмре ніколи. Опівдні, як мовчать серед гілок Птахи в гаю, невтомний голосок Обнизує покоси й частоколи. Це коник, він поймає гори й доли, На стернях довгий ведучи танок, А стомиться - стихає на часок У затінку стебла або стодоли. Поезія землі не оніміє: Коли зима в мовчання крижане Поля заковує, цвіркун у хаті Заводить пісню, що в теплі міцніє, Нагадуючи всім, хто задрімне, Спів коника в траві на сіножаті. (переклад В. Мисика)
John Keats. On the Grasshopper and Cricket. The poetry of earth is never dead: When all the birds are faint with the hot sun, And hide in cooling trees, a voice will run From hedge to hedge about the new-mown mead; That is the Grasshopper's – he takes the lead In summer luxury, – he has never done With his delights; for when tired out with fun He rests at ease beneath some pleasant weed. The poetry of earth is ceasing never: On a lone winter evening, when the frost Has wrought a silence, from the stove there shrills The Cricket's song, in warmth increasing ever, And seems to one in drowsiness half lost, The Grasshopper's among some grassy hills.
Словникова робота. Коник –комаха, яка здатна стрибати (рос.кузнечик);(розповідь учнів, що вони знають про коника)Цвіркун – різновид коника, часто живе в людській оселі;(розповідь учнів, що вони знають про цвіркуна)Частоколи –огорожі;Стерня –залишки стебел і корінців після скошування зернових;Стодола- господарське приміщення для зберігання врожаю (снопів, сіна, полови, зерна;Доли –долини, простір;Сіножать – місце, відведене для косіння трави на сіно;Опівдні – в обідню пору;Обнизує – охоплює звуком;Поймає – обіймає.
Знайдіть у тексті вірша:- На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому? - Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня. - Який образ у першій частині вірша виступає па передній план? Аргументуйте відповідь. - Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими. - Хто не кориться зимі? Про що він нагадує?
Види пейзажу. Літній пейзаж. Літній пейзаж у вірші Кітса наповнений життям і рухом. Автор зображує природу в розквіті її сил: сонячні дні, зелені луки, співи птахів. Ключові образи: сонце, луки, покоси, частоколи, гори, доли. Атмосфера: радісна, життєрадісна, спокійна. Емоції: захоплення красою природи, відчуття гармонії з навколишнім світом.
Функції пейзажу у віршіСтворення атмосфери: Пейзаж допомагає створити певну атмосферу, наприклад, радісну або сумну. Передача емоцій: Через опис природи автор передає свої почуття та емоції. Розкриття характерів: Пейзаж може розкривати внутрішній світ літературних героїв. Символіка: Пейзажні образи можуть мати символічне значення, наприклад, літо може символізувати життя, а зима – смерть.
Вступ: Учитель читає уривок з вірша або нагадує основну ідею: "Поезія землі не вмре ніколи..." Діти заплющують очі і уявляють себе на лузі, серед зеленої трави. Основна частина:"Коник стрибає": Діти стрибають на місці, імітуючи стрибки коника. "Цвіркун співає": Діти присідають і "співають" мелодію цвіркуна, поплескуючи себе по колінах. "Вітер колише траву": Діти плавно махають руками, ніби колишуться стебла трави. "Сонце світить": Діти піднімають руки вгору і тягнуться до сонця, посміхаючись. "Хмарки пливуть": Діти повільно кружляють по кімнаті, імітуючи хмаринки. Закінчення: Діти знову заплющують очі і відчувають спокій та гармонію з природою. Учитель підсумовує: "Ми всі частинка природи, і важливо берегти її красу". Фізкультхвилинка
Тема: Вірш Джона Кітса "Про коника та цвіркуна" має за тему зв'язок між людиною та природою, зокрема спостереження за дрібними деталями природного світу та насолоду від них. Поет звертає увагу на непомітні, на перший погляд, прояви життя – спів коника та цвіркуна, які створюють атмосферу спокою та гармонії.
Ідея: Основна ідея вірша полягає в тому, що краса природи вічна і незмінна. Незважаючи на зміну пір року та інших зовнішніх умов, природні ритми продовжують своє існування. Спів комах, який чути в різні пори року, символізує безперервність життя та циклічність природних явищ. Кітс підкреслює, що навіть у найменших проявах природи можна знайти красу і насолоду. Спостереження за комахами та їхніми звуками допомагає людині відволіктися від повсякденних турбот і відчути спокій та гармонію з навколишнім світом.
Епітет - це особливе художнє означення, яке надає означуваним словам особливої художньої забарвленості й наповненості: Веселі промінці, грайливий дощик. Метафора (перенесення) - один з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі певні слова та словосполученнярозкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю: Осінній вечір морозом дихав. Художні засоби
Прийом «Мікрофон»Особисті враження: Які емоції викликало у тебе читання цього вірша? Які образи запам'яталися найбільше? Зв'язок з власним досвідом: Чи є у твоєму житті подібні моменти споглядання природи, коли ти відчуваєш спокій та гармонію? Розкажи про них. Розуміння авторського задуму: Як ти думаєш, що хотів сказати Кітс своїм віршем? Який меседж він несе сучасним читачам? Значення природи в житті людини: Чому важливо берегти природу? Як ти можеш долучитися до її збереження?
Використані джерела: Ніколенко О. М. Зарубіжна література. 5 кл.: підруч. для ЗЗСО / О. М. Ніколенко, Л. В. Мацевко-Бекерська, Н. П. Рудніцька. – Київ, Видавничий центр «Академiя», 2022.https://academia-pc.com.ua/wp-content/uploads/2022/02/nikolenko-zarubizhna-literatura-5-klas-vcz-akademiya.pdf Онлайн-платформа «Друзі Полліанни» до підручника «Зарубіжна література» (О. М. Ніколенко та ін.).https://www.academia-nikolenko-5klas.com.ua/ Презентація. Джон Кітс (1795-1821). «Про коника та цвіркуна» (автор: Дідух-Бойчук Тетяна Георгіївна) - https://naurok.com.ua/prezentaciya-dzhon-kits-1795-1821-pro-konika-ta-cvirkuna-poetizaciya-obrazu-prirodi-u-virshi-yogo-ideya-poeziya-zemli-ne-vmre-nikoli-204890.html. Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея (автор: Атаманчук Тетяна Іванівна) - https://naurok.com.ua/dzhon-kits-pro-konika-ta-cvirkuna-poetizaciya-obrazu-prirodi-u-virshi-yogo-ideya-poeziya-zemli-ne-vmre-nikoli-124851.html