E-LEARNING – ПЕРСПЕКТИВНА МОДЕЛЬ НАВЧАННЯ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСУПІЛЬСТВІ
Розвиток сучасної освіти в Україні характеризується широкомасштабним використанням комп’ютерної техніки, комп’ютерних комунікацій та інформаційних технологій у навчальному процесі. Перед освітою висувається завдання – формування особистості, конкурентоспроможною, успішною в електронному середовищі. Це зумовило необхідність створення нових моделей навчання, які будуються на використанні мережевих та інформаційно-телекомунікаційних технологій навчання.
Створення середовища, в якому учні не були прикуті до стаціонарного комп’ютера, а мали змогу пересуватися з ним, стало можливим з появою портативних комп’ютерів (note-book, lup-top).
Визначаючи інноваційність обладнання та можливості, які відкривають комп’ютерні технології в забезпеченні наочності й доступності навчального матеріалу, комп’ютерна лабораторія вбудовується у традиційну систему навчання, що орієнтована на трансляцію знань від викладача до учня.
Створення середовища електронного навчання в навчальному закладі дозволяє кардинально змінити парадигму трансляції знань. Ця модель, що орієнтована на принципи «вчитися завжди і всюди», створює умови для реалізації принципів особистісно орієнтованої освіти.
Упровадження електронного навчання (Е – learning) в українську систему освіти є актуальним, дозволяє здійснювати освіту на відстані, в будь-який час, експортувати вітчизняні освітні послуги та ін.
Е – learning – (скорочення від Electronic Learning) – система електронного навчання, синонім таких термінів, як електронне навчання, дистанційне навчання, навчання з використанням комп’ютера, мережне навчання, віртуальне навчання за допомогою інформаційних, електронних технологій.
Розвиток Е – learning висуває нову перспективну модель навчання, яка будується на використанні новітніх мультимедійних технологій, Інтернету з метою підвищення якості навчання, полегшення доступу до ресурсів, послуг, а також обміну та спільної роботи на відстані. На світовому ринку освітніх послуг електронне навчання прогресує та одержує розвиток в усіх країнах світу.
Електронне навчання можна використовувати з такими цілями:
самостійна робота з електронними матеріалами, використовуючи комп’ютер, мобільний телефон і т. д;
отримання консультацій, проведення нарад, оцінок віддаленого експерта (викладача), можливість дистанційної взаємодії;
створення розподіленої спільноти користувачів, які ведуть спільну віртуальну навчальну діяльність;
своєчасна неперервна доставка електронних навчальних матеріалів;
стандартизація та сертифікація електронних навчальних матеріалів, технологій, дистанційних засобів навчання;
формування та підвищення інформаційної культури всіх учасників навчального процесу;
засвоєння, популяризація та передача інноваційних педагогічних технологій, підвищення ефективності діяльності педагогів;
можливість розвивати навчальні Web-ресурси;
можливість в будь-який час, з будь-якого місця одержувати сучасні знання;
доступність одержання освіти особами з фізичними вадами;
До засобів Е – learning відносимо електронні підручники, освітні послуги та технології.
Сучасні учні відносяться до мережевого покоління, для них стало нормою використання електронної інформації. Слід зазначити, що учні позитивно ставляться до новітніх інформаційних технологій навчання, вбачаючи можливість самостійного навчання, самовдосконалення, створення кар’єри, а більше всього дозволяє їм швидко та й дешево отримувати знання.
Е – learning дозволяє вибирати:
зручне місце та час для навчання;
спосіб якісного засвоєння знань;
можливості постійного контакту з викладачем;
індивідуальний графік навчання;
шляхи економії часу, коштів;
Відповідно до кожної з цих груп визначаються цілі та завдання навчання, будується графік навчального процесу під час якого кожний має дати відповідь на наступні питання: Що? Як? Навіщо? Чому?
Електронне навчання нині є найбільш перспективним напрямом розвитку дистанційного навчання. Крім навчання на відстані, Е – learning є доповненням заочної форми навчання, враховуючи, що технології, які використовуються у розробці електронних навчальних курсів ефективно використовуються у традиційному навчанні.
Порівняння Е – learning з традиційною формою навчання дає можливість відзначити наступні переваги Е – learning:
1. Значна можливість доступу – учнів одержуювать можливість доступу через Інтернет до електронних курсів з любого місця, де є вихід у глобальну інформаційну мережу.
2. Більш низькі ціни на одержання навчально-методичної літератури через Інтернет.
3. Можливість розробки електронних курсів, які побудовані на модульній основі.
4. Гнучкість навчання – тривалість, послідовність вивчення навчального матеріалу, можливість самостійного вибору відповідно до власних можливостей та потреб.
5. Здійснення навчання на робочому місці, вдома, в дорозі з використанням мобільного Інтернету.
6. Можливість розвитку та власного вдосконалення відповідно до вимог часу (використання сервісів) Веб 2.0 та ін.
7. Здійснення об’єктивної оцінки знань.
Нові сервіси, які одержали назву “соціальних сервісів” Веб 2.0 (друге покоління мережних сервісів в Інтернеті, на відміну від першого покоління, дозволяють користувачам працювати з сервісами спільно, обмінюватись інформацією, а також працювати з масовими публікаціями) [1, с.8].
Соціальні сервіси Веб 2.0 – це сучасні засоби, мережне програмне забезпечення, яке підтримує групову взаємодію.
Ці групові взаємодії включають:
персональні дії, думки учасників (ВікіВікі), розміщення медійних файлів (Флікр), фотографії, відеокліпи, радіопередачі;
створення на основі геоінформаційної системи Google Maрs (карти Google) тематичних сервісів;
комунікації учасників між собою.
Нині найбільшого поширення одержала технологія “Блог” - blog – походження від англійського слова, що означає дію Web-logging або блоггін – вхід до Всесвітньої Павутини або Web, в якій людина веде свою колекцію записів, котрі нагадують щоденник [1, с.19].
Використання Вeb 2.0 у навчальному процесі змінює розуміння користувача мережі: від читача до творця, розповсюджувача колективного спілкування до творця. Активний розвиток соціальних мереж сприяє залученню людей різного віку, фаху, відкритої передачі власних знань, їхнє отримання через інструмент спільної роботи, збереження знань за рахунок постійного моніторингу відкритих ресурсів, зручне та приємне використання простих інструментів, одержання неформальних знань на основі яких будуються висновки.
Для забезпечення ефективності Е – learning ще необхідно враховувати правила використання новітніх ІТ, інтегрованих програм, використання мультимедійних технологій навчання.
Електронне навчання поєднує в собі традиційні та дистанційні методи навчання з можливостями інформаційних технологій, дозволяє значно зменшити витрати на навчання, підвищити ефективність навчального процесу. Але ж не слід забувати, що електронне навчання – це не єдиний спосіб одержання знань в межах глобального навчального процесу, це лише одна з його складових.
Список літератураи:
1. Патаракин Е.Д. Социальные сервисы Веб 2.0 в помощь учителю / Е.Д. Патаракин – М: Институт, 2006. – 64 с.: ил. – (Учебно-методическое пособие).